Berta Sándor
A hálózatba kötött autók számos új esélyt jelentenek
Amennyiben a gépkocsikat csatlakoztatják a világhálóhoz, akkor az egyszerű adatokból jövedelmező üzleti modellek válnak.
A hálózatba kötött közúti járművek teljesen új lehetőségeket teremtenek például a benzinkutak számára. Dirk Wollschläger, az IBM menedzsere elmondta, hogy egy olyan platformot fejlesztenek, amelynek segítségével különböző, fogyasztónként differenciált szolgáltatásokat lehet elérhetővé tenni. Így például egy benzinkút-üzemeltető a tankolás után egy kávékupont küldhetne az ügyfeleinek, vagy ha az autó jelzi a kútnak, hogy egy gyermekülést is tartalmaz, akkor annak kezelője kedvezményt kínálhatnak fel a gyerekeknek szóló szolgáltatásokból. Ilyenkor például sokan vásárolnak még egy csokoládét is, ami jövedelmezőbbé teheti a benzinkutak kiegészítő tevékenységet.
Dieter Zetsche, a Daimler AG vezetője kifejtette, hogy autógyártóként most is ismerik sofőrjeik vezetési stílusát, zenei ízlését, és például a jövőben a járművekbe beszerelt ülések önállóan is ellenőrizhetnék a tulajdonosok egészségügyi adatait, így az autó az út során szinte diagnosztává válna. Felhívta a figyelmet, hogy az autógyártók az IT-cégekkel szemben nincsenek rászorulva arra, hogy az így megszerzett információkat értékesítsék, mert ők a járműeladásokból élnek, nem pedig a személyes adatokból.
Az IBM menedzsere, Dirk Wollschläger kiemelte Európa és az Egyesült Államok közötti hatalmas kulturális különbséget. Megemlítette egy kollégája esetét, aki Kanadában vezetett, és az autó felajánlotta, hogy ha lekanyarodik, akkor eljuthat egy olyan bolthoz, amelyről nemrég olvasott az interneten. "Míg ő izgatott volt az ebben rejlő lehetőségek miatt, addig ezt mi nonszensznek gondoljuk."
Patrick Brady, a Google Android Auto rendszerért felelős menedzsere szerint viszont ha egy szolgáltatást a reklámpartnerek érdekeinek megfelelően optimalizálnak, akkor ezzel párhuzamosan az adott cég elhanyagolja a felhasználókat. Ez pedig szerintük téves út. A Google inkább a navigációra összpontosít: amennyiben tudnák, hogy a benzintank szintje már alacsony, akkor annak megfelelően lehetne módosítani és kiszámítani az útvonalat. A platform figyelemmel kíséri majd a benzinkutak adatait, ezáltal az embereket nem fogja egy olyan állomásra küldeni, ahol sokan vannak és sorba kell állnia. Az elv ugyanilyen fontos az elektromos gépkocsik esetében, hiszen töltőállomásból még kevesebb van.
A hálózatba kötött közúti járművek teljesen új lehetőségeket teremtenek például a benzinkutak számára. Dirk Wollschläger, az IBM menedzsere elmondta, hogy egy olyan platformot fejlesztenek, amelynek segítségével különböző, fogyasztónként differenciált szolgáltatásokat lehet elérhetővé tenni. Így például egy benzinkút-üzemeltető a tankolás után egy kávékupont küldhetne az ügyfeleinek, vagy ha az autó jelzi a kútnak, hogy egy gyermekülést is tartalmaz, akkor annak kezelője kedvezményt kínálhatnak fel a gyerekeknek szóló szolgáltatásokból. Ilyenkor például sokan vásárolnak még egy csokoládét is, ami jövedelmezőbbé teheti a benzinkutak kiegészítő tevékenységet.
Dieter Zetsche, a Daimler AG vezetője kifejtette, hogy autógyártóként most is ismerik sofőrjeik vezetési stílusát, zenei ízlését, és például a jövőben a járművekbe beszerelt ülések önállóan is ellenőrizhetnék a tulajdonosok egészségügyi adatait, így az autó az út során szinte diagnosztává válna. Felhívta a figyelmet, hogy az autógyártók az IT-cégekkel szemben nincsenek rászorulva arra, hogy az így megszerzett információkat értékesítsék, mert ők a járműeladásokból élnek, nem pedig a személyes adatokból.
Az IBM menedzsere, Dirk Wollschläger kiemelte Európa és az Egyesült Államok közötti hatalmas kulturális különbséget. Megemlítette egy kollégája esetét, aki Kanadában vezetett, és az autó felajánlotta, hogy ha lekanyarodik, akkor eljuthat egy olyan bolthoz, amelyről nemrég olvasott az interneten. "Míg ő izgatott volt az ebben rejlő lehetőségek miatt, addig ezt mi nonszensznek gondoljuk."
Patrick Brady, a Google Android Auto rendszerért felelős menedzsere szerint viszont ha egy szolgáltatást a reklámpartnerek érdekeinek megfelelően optimalizálnak, akkor ezzel párhuzamosan az adott cég elhanyagolja a felhasználókat. Ez pedig szerintük téves út. A Google inkább a navigációra összpontosít: amennyiben tudnák, hogy a benzintank szintje már alacsony, akkor annak megfelelően lehetne módosítani és kiszámítani az útvonalat. A platform figyelemmel kíséri majd a benzinkutak adatait, ezáltal az embereket nem fogja egy olyan állomásra küldeni, ahol sokan vannak és sorba kell állnia. Az elv ugyanilyen fontos az elektromos gépkocsik esetében, hiszen töltőállomásból még kevesebb van.