Berta Sándor

Tudott az EU a Volkswagen manipu­lációiról

Brüsszel már 2011 óta tudhatott az ügyről, Merkel pedig még korábban elkezdte kritizálni a szigorú kaliforniai környezetvédelmi törvényt.

Szeptemberben vált ismertté, hogy a Volkswagen azzal reklámozta a dízelautóit az Amerikai Egyesült Államokban, hogy azok különösen környezetbarát modellek, azonban kiderült, hogy ez csak akkor igaz, ha terhelési tesztnek vetik alá azokat, mert ilyenkor egy szoftver korlátozza a teljesítményüket. A konszern a ciklusfelismerés segítségével játszotta ki a kibocsátott gázok értékeinek mérését, így a teszteken sokkal jobb értékeket lehetett kimutatni, mint a mindennapi használat során. Az Amerikai Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (EPA) eljárást indított az ügyben.

Most kiszivárgott, hogy a botrány kirobbanása nem az amerikai szakembereknek, hanem az európai uniós adminisztráció néhány munkatársának köszönhető. A WirtschaftsWoche birtokába került dokumentumokból láthatóvá vált, hogy az Európai Bizottság már 2011-ben tudott a dologról. A csalásra az egyik autóipari beszállító alkalmazottja hívta fel Antonio Tajani akkori iparügyi biztos figyelmét. Elzbieta Bienkowska, az EU iparpolitikáért felelős jelenlegi biztosa nem kommentálta az információt.

Az ügy azután robbant ki, hogy az Európai Unió néhány munkatársa frusztrált volt amiatt, mert nem történt semmi és ezért az ICCT nevű amerikai környezetvédelmi szervezethez fordultak. Az ICCT kivizsgálta a bejelentéseket, majd az eredményeket továbbította az EPA és a Kaliforniai Környezetvédelmi Hivatal (CARB) szakértőinek.

Mary Nichols, a CARB vezetője megerősítette, hogy valóban az EU adminisztrációjának néhány alkalmazottja tájékoztatta az ICCT-t. Ugyanakkor hozzátette, hogy Angela Merkel német kancellár már 2010-ben tudta, hogy az Amerikai Egyesült Államokban hatályban lévő magas környezetvédelmi határértékek nehézségeket jelentenek az autógyártóknak, ezért a 2010 áprilisában tett látogatásakor keményen támadta is az amerikai illetékeseket.

Merkel 2010. április 14-én találkozott Arnold Schwarzenegger akkori kaliforniai kormányzóval, akit a találkozóra elkísért Mary Nichols is. Schwarzenegger a klímaváltozásról akart beszélni a német kancellárral, de az ajtók becsukása után Merkel azonnal kritizálni kezdte a CARB vezetőjét, mondván Kalifornia a szigorú károsanyag-kibocsátási határértékeivel árt a német autógyártóknak. "Nagyon meglepett, hogy a kancellár egyáltalán tudott a dologról. Egészen addig és azóta sem támadta egyetlen politikus sem ilyen mértékben a környezetvédelmi törvényünket" - jelentette ki Nichols. A német kormány egyik szóvivője úgy kommentálta Nichols szavait, hogy nem adnak ki információkat a kancellár nem nyilvános beszélgetéseiről.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ragnaar #4
    (Amúgy meg 2005-ig amerikában kb.5literes volt a legkisebb családi autó is, most meg rázzák a lábukat a károsanyag kibocsátás miatt, mikor fogyóban a kőolajkészletek.)
    Utoljára szerkesztette: Ragnaar, 2015.11.18. 11:48:36
  • Ragnaar #3
    Namost ha a vevők ugyanúgy megveték volna az adott autókat a visszafogottabb teljesítménnyel is, akkor az egész kucigolás tök felesleges volt, és most egyébként is vissza kell fogni a teljesítményt, ha tartani akarják az előírásokat és Amerikába akarnak szállítani. De ugye nem cseng tökéletesen a WV márkanév és jó kis büntit is fizetni kell..
    Utoljára szerkesztette: Ragnaar, 2015.11.18. 11:19:16
  • NullZ3r0 #2
    "magas környezetvédelmi határértékek nehézségeket jelentenek az autógyártóknak" - nem inkább alacsony?
  • bdzsana #1
    De hát az nem lehet, mert megmondták az okos kommentelők, hogy a gaz amerika csinálta direkt, hogy tökretegye az európai cégeket.