Berta Sándor
Önállóan parkolóhelyre menő Audik lesznek egy amerikai városban
A település az új technológiák tesztterepe lehet. Csökkenthetik a gépkocsik helyigényét a városban és felgyorsíthatják a közlekedést.
Együttműködési megállapodást kötött Rupert Stadler, az Audi első embere és Joseph A. Curtatone, Somerville polgármestere. A két fél közösen akarja kipróbálni a jövő városával kapcsolatos innovációkat, emellett új városstratégiát dolgoznak ki Somerville számára, megosztanák a tapasztalataikat és a tudásukat, s eközben számos új technológiát alkalmaznának. Miután Somerville Boston mellett fekszik, ezért kiválóan alkalmas arra, hogy okosvárossá váljon. A régió a Szilícium-völgy után Észak-Amerika leggyorsabban növekvő gazdasági területe.
Stadler kifejtette, hogy az intelligens autóban hatalmas lehetőségek rejlenek, de azokat csak egy intelligens városban lehet teljesen kiaknázni. Hosszú távon mind a két fél olyan innovációkat akar bevonni a fejlesztésekbe, amelyek csökkenthetik a gépkocsik helyigényét a városban és felgyorsíthatják a közlekedést. Curtatone ezt azzal egészítette ki, hogy a mai dugók és parkolóhely-problémák tökéletesen megmutatják azt, hogy hol vannak a mobilitás határai. Az Audi technológiáival hatékonyabban használhatják ki a rendelkezésre álló városi teret, ez pedig növelheti az életminőséget.
Az Audi egyik fő projektje az önállóan parkoló járművek kifejlesztése. Ezeknek három előnyük is van: egyrészt a parkolóházakat nem kell a települések központjában elhelyezni, miközben átlagosan autónként 8 négyzetméterrel csökkenthetők a parkolófelületek. A gépkocsik sűrűbben parkolhatnak és sokkal szűkebb beállóhelyekre van szükség, továbbá nem kellenek járdák, lépcsők és felvonók. Így ugyanakkora területen 60 százalékkal több járművet lehet elhelyezni és ezáltal megszűnhet az utcákon való parkolás.
Az Audi azzal számol, hogy a kevesebb dugó és parkolóhelyet kereső autó miatt 20-50 százalékkal gyorsabb lehet a közlekedés. Emellett a hálózatba kötött közlekedési lámpák is gördülékenyebbé tehetik a forgalmat és növelhetik az átlagsebességet. Az automatizált parkolási technológiából Somerville másik projektje is profitálhat. Assembly Row városrészben a Federal Realty Investment Trust (FRT) egy olyan komplexumot tervez, amelyben egyaránt lesznek lakások, irodák, szabadidős létesítmények, bevásárlóközpontok és parkolók. Az amerikai városokban számos új épület ilyen jellegű.
Philips Parsons várostervező elmondta, hogy Somerville azért is ideális tesztterep, mert a lakosság átlagéletkora nagyon alacsony. Az 1980 és 2000 között születettek aránya 43 százalék, ez a második legmagasabb arány az Amerikai Egyesült Államokban. A másik fontos dolog, hogy körülbelül 60 millió amerikai él hasonló méretű településeken, így Somerville segítségével kiválóan modellezhetők e települések viszonyai.
Együttműködési megállapodást kötött Rupert Stadler, az Audi első embere és Joseph A. Curtatone, Somerville polgármestere. A két fél közösen akarja kipróbálni a jövő városával kapcsolatos innovációkat, emellett új városstratégiát dolgoznak ki Somerville számára, megosztanák a tapasztalataikat és a tudásukat, s eközben számos új technológiát alkalmaznának. Miután Somerville Boston mellett fekszik, ezért kiválóan alkalmas arra, hogy okosvárossá váljon. A régió a Szilícium-völgy után Észak-Amerika leggyorsabban növekvő gazdasági területe.
Stadler kifejtette, hogy az intelligens autóban hatalmas lehetőségek rejlenek, de azokat csak egy intelligens városban lehet teljesen kiaknázni. Hosszú távon mind a két fél olyan innovációkat akar bevonni a fejlesztésekbe, amelyek csökkenthetik a gépkocsik helyigényét a városban és felgyorsíthatják a közlekedést. Curtatone ezt azzal egészítette ki, hogy a mai dugók és parkolóhely-problémák tökéletesen megmutatják azt, hogy hol vannak a mobilitás határai. Az Audi technológiáival hatékonyabban használhatják ki a rendelkezésre álló városi teret, ez pedig növelheti az életminőséget.
Az Audi egyik fő projektje az önállóan parkoló járművek kifejlesztése. Ezeknek három előnyük is van: egyrészt a parkolóházakat nem kell a települések központjában elhelyezni, miközben átlagosan autónként 8 négyzetméterrel csökkenthetők a parkolófelületek. A gépkocsik sűrűbben parkolhatnak és sokkal szűkebb beállóhelyekre van szükség, továbbá nem kellenek járdák, lépcsők és felvonók. Így ugyanakkora területen 60 százalékkal több járművet lehet elhelyezni és ezáltal megszűnhet az utcákon való parkolás.
Az Audi azzal számol, hogy a kevesebb dugó és parkolóhelyet kereső autó miatt 20-50 százalékkal gyorsabb lehet a közlekedés. Emellett a hálózatba kötött közlekedési lámpák is gördülékenyebbé tehetik a forgalmat és növelhetik az átlagsebességet. Az automatizált parkolási technológiából Somerville másik projektje is profitálhat. Assembly Row városrészben a Federal Realty Investment Trust (FRT) egy olyan komplexumot tervez, amelyben egyaránt lesznek lakások, irodák, szabadidős létesítmények, bevásárlóközpontok és parkolók. Az amerikai városokban számos új épület ilyen jellegű.
Philips Parsons várostervező elmondta, hogy Somerville azért is ideális tesztterep, mert a lakosság átlagéletkora nagyon alacsony. Az 1980 és 2000 között születettek aránya 43 százalék, ez a második legmagasabb arány az Amerikai Egyesült Államokban. A másik fontos dolog, hogy körülbelül 60 millió amerikai él hasonló méretű településeken, így Somerville segítségével kiválóan modellezhetők e települések viszonyai.