Berta Sándor
A Google és a Ford is biztonságosabbá tenné a közlekedést
A két cég egyaránt a biztonságot növelné, igaz, más oldalról közelítve meg a kérdést. Egy robotjármű egy hét alatt szeli át az Egyesült Államokat.
A Google által az Amerikai Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatalához (USPTO) 2013. szeptember 25-én benyújtott és most elfogadott 8 985 652-es számú szabadalmában egy olyan rendszert írt le, amely külső légzsákok elhelyezését teszi lehetővé a közúti robotjárműveken, s ezzel elsősorban a gyalogosokat és a környezetet védi. A légzsákokat a karosszéria rejtené, de egy baleset esetén azonnal felfújódnának. Az elkerülhetetlen ütközést szenzorok ismernék fel. Az ehhez szükséges technika már létezik és néhány gépkocsiban képes is megakadályozni a baleseteket. A külső légzsákok természetesen nem egyeznek majd meg teljesen a belül felszerelt modellekkel.
Az indoklás alapján túl nagy a veszélye annak, hogy a robotautók összeütközhetnek a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal, s súlyosan megsebesíthetik őket. A Google megoldása egy részben elasztikus anyag, amely csupán rövid ideig alkalmazkodik az adott tárgy körvonalaihoz és ezáltal csökkenti az ütközés hatásait.
A Ford a nyáron érkező új S-Max modellekben másképpen szeretné biztonságosabbá tenni a közlekedést. Az új járműveket intelligens sebességkorlátozóval szerelik fel, amelyek egy kamera segítségével ismeri fel a közlekedési táblákat és azoknak megfelelően szabályozzák a gépkocsi sebességét. A vezető az aktivált rendszer esetén csak 10 kilométer/órával tud az engedélyezett sebességnél gyorsabban haladni. Az autó a beépített szenzor segítségével felismeri a gyalogosokat, figyelmezteti az autóst és vészhelyzetben fékez. Ha a sofőr tövig nyomja a gázpedált, akkor a rendszer átmenetileg kikapcsolódik. Ez utóbbira azért van lehetőség, hogy az illető kikerüljön az esetleges vészhelyzetből.
Amennyiben valaki lejtőn közlekedik és felgyorsul, úgy a fedélzeti rendszer riasztja a vezetőt és meg is jeleníti a figyelmeztetést. A megoldás 30 és 200 kilométer/óra közötti sebességtartományban működik. Az autós alacsony sebesség mellett a kamerának köszönhetően 180 fokos szögben megfigyelheti a jármű előtti területet, mindez elsősorban a kereszteződésekben lehet hasznos. A kamera nagynyomású vízsugárral tisztítható.
A robotjármű fejlesztések sem állnak le, a Delphi amerikai beszállítócég úgy döntött, hogy az önálló közlekedésre képes gépkocsija segítségével elsőként szeli át az Amerikai Egyesült Államokat. Az út kiindulópontja San Francisco, míg a célállomás New York. A Delphi által szenzorokkal felszerelt Audi Q5 autója a hét elején indult és körülbelül egy hét alatt ér a keleti parti metropoliszba. A teljes távolság 3500 mérföld, vagyis 5630 kilométer.
Serge Lambermont, a Delphi illetékes menedzsere azt nyilatkozta, hogy több útvonalat is megvizsgáltak és figyelembe vették az időjárási helyzetet is. A mostani lesz a leghosszabb olyan út az USA területén, amelyet egy robotjármű megtesz. Az útvonal miatt a Delphi képviselőinek több szövetségi állam vezetőivel is egyeztetniük kellett, ezekben az államokban ugyanis még nincsenek olyan jogszabályok, amelyek az önállóan közlekedő gépkocsik használatát lehetővé teszik. John Absmeier, a Delphi Szilícium-völgyben lévő laboratóriumának vezetője kijelentette, hogy végül mindegyik érintett államtól megkapták az engedélyt.
A tesztcsapat a Twitteren jelentette be, hogy az első napon az autóval 3 személy 5 órás vezetéssel - összesen 3 pihenő beiktatása mellett - 380 mérföldet tett meg. A hivatalos honlapon közölték azt is, hogy a járművet 4 rövid hatótávolságú radarral, három kamerával, hat LIDAR-egységgel, helyzetmeghatározó rendszerrel, intelligens szoftveralgoritmusokkal és egy fejlett vezetőt segítő rendszerrel szerelték fel.
A Delphi számára a tesztgépkocsit biztosító Audi 2012 óta tesztel Nevadában, Kaliforniában pedig tavaly kapott engedélyt arra, hogy a közúti közlekedésben is használhassa a robotautóit. Az Audi két gépkocsit állított forgalomba. A januári Consumer Electronics Show keretében debütált a gyártó átalakított A7-ese, amelynek Jack nevű prototípusa 900 kilométeres utat tett meg a Szilícium-völgyből Las Vegasba. Az út során a gépkocsi különböző szenzorokat, radarokat, lézerszkennereket és kamerákat használt.
A Google által az Amerikai Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatalához (USPTO) 2013. szeptember 25-én benyújtott és most elfogadott 8 985 652-es számú szabadalmában egy olyan rendszert írt le, amely külső légzsákok elhelyezését teszi lehetővé a közúti robotjárműveken, s ezzel elsősorban a gyalogosokat és a környezetet védi. A légzsákokat a karosszéria rejtené, de egy baleset esetén azonnal felfújódnának. Az elkerülhetetlen ütközést szenzorok ismernék fel. Az ehhez szükséges technika már létezik és néhány gépkocsiban képes is megakadályozni a baleseteket. A külső légzsákok természetesen nem egyeznek majd meg teljesen a belül felszerelt modellekkel.
Az indoklás alapján túl nagy a veszélye annak, hogy a robotautók összeütközhetnek a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal, s súlyosan megsebesíthetik őket. A Google megoldása egy részben elasztikus anyag, amely csupán rövid ideig alkalmazkodik az adott tárgy körvonalaihoz és ezáltal csökkenti az ütközés hatásait.
A Ford a nyáron érkező új S-Max modellekben másképpen szeretné biztonságosabbá tenni a közlekedést. Az új járműveket intelligens sebességkorlátozóval szerelik fel, amelyek egy kamera segítségével ismeri fel a közlekedési táblákat és azoknak megfelelően szabályozzák a gépkocsi sebességét. A vezető az aktivált rendszer esetén csak 10 kilométer/órával tud az engedélyezett sebességnél gyorsabban haladni. Az autó a beépített szenzor segítségével felismeri a gyalogosokat, figyelmezteti az autóst és vészhelyzetben fékez. Ha a sofőr tövig nyomja a gázpedált, akkor a rendszer átmenetileg kikapcsolódik. Ez utóbbira azért van lehetőség, hogy az illető kikerüljön az esetleges vészhelyzetből.
Amennyiben valaki lejtőn közlekedik és felgyorsul, úgy a fedélzeti rendszer riasztja a vezetőt és meg is jeleníti a figyelmeztetést. A megoldás 30 és 200 kilométer/óra közötti sebességtartományban működik. Az autós alacsony sebesség mellett a kamerának köszönhetően 180 fokos szögben megfigyelheti a jármű előtti területet, mindez elsősorban a kereszteződésekben lehet hasznos. A kamera nagynyomású vízsugárral tisztítható.
A robotjármű fejlesztések sem állnak le, a Delphi amerikai beszállítócég úgy döntött, hogy az önálló közlekedésre képes gépkocsija segítségével elsőként szeli át az Amerikai Egyesült Államokat. Az út kiindulópontja San Francisco, míg a célállomás New York. A Delphi által szenzorokkal felszerelt Audi Q5 autója a hét elején indult és körülbelül egy hét alatt ér a keleti parti metropoliszba. A teljes távolság 3500 mérföld, vagyis 5630 kilométer.
Serge Lambermont, a Delphi illetékes menedzsere azt nyilatkozta, hogy több útvonalat is megvizsgáltak és figyelembe vették az időjárási helyzetet is. A mostani lesz a leghosszabb olyan út az USA területén, amelyet egy robotjármű megtesz. Az útvonal miatt a Delphi képviselőinek több szövetségi állam vezetőivel is egyeztetniük kellett, ezekben az államokban ugyanis még nincsenek olyan jogszabályok, amelyek az önállóan közlekedő gépkocsik használatát lehetővé teszik. John Absmeier, a Delphi Szilícium-völgyben lévő laboratóriumának vezetője kijelentette, hogy végül mindegyik érintett államtól megkapták az engedélyt.
A tesztcsapat a Twitteren jelentette be, hogy az első napon az autóval 3 személy 5 órás vezetéssel - összesen 3 pihenő beiktatása mellett - 380 mérföldet tett meg. A hivatalos honlapon közölték azt is, hogy a járművet 4 rövid hatótávolságú radarral, három kamerával, hat LIDAR-egységgel, helyzetmeghatározó rendszerrel, intelligens szoftveralgoritmusokkal és egy fejlett vezetőt segítő rendszerrel szerelték fel.
A Delphi számára a tesztgépkocsit biztosító Audi 2012 óta tesztel Nevadában, Kaliforniában pedig tavaly kapott engedélyt arra, hogy a közúti közlekedésben is használhassa a robotautóit. Az Audi két gépkocsit állított forgalomba. A januári Consumer Electronics Show keretében debütált a gyártó átalakított A7-ese, amelynek Jack nevű prototípusa 900 kilométeres utat tett meg a Szilícium-völgyből Las Vegasba. Az út során a gépkocsi különböző szenzorokat, radarokat, lézerszkennereket és kamerákat használt.