Berta Sándor

CES - Új koncepciókat mutattak be az autógyártók

Bemutatkozott a jövő, a fejlett technológiákkal telezsúfolt önműködő járművek. A Daimler, a Volkswagen és az Audi is bemutatta legújabb prototípusait.

A Daimler a Mercedes F015 típusú modellt állította ki a Consumer Electronics Show (CES) keretében. Az új prototípust kifejezetten a vezető nélküli közlekedéshez fejlesztette ki a társaság és Dieter Zetsche vezető mutatta be. A futurisztikus kinézetű jármű belsejében a székek elfordíthatók és a hűtőrácsát kék LED-ekkel látták el, amelyek több funkcióval is rendelkeznek. A fényük segítségével egyrészt látható, hogy a gépkocsi magától halad-e vagy egy ember irányítja, másrészt az autó így jelezheti, hogy látja a közelében elhaladó gyalogosokat. A hátul elhelyezett piros LED-ekkel jelezhető a többi vezetőnek, hogy mozgás van az úton. A Mercedes F015 képes arra, hogy a gyalogosokkal kommunikáljon, például felszólítsa őket az úttesten való áthaladásra.


A legfelső képen látható Mercedes F015 tanulmány belseje

Zetsche elismerte, hogy vannak még megoldatlan problémák, többek között a szabályozásban és etikai kérdéseket is tisztázni kell. Utóbbiak közé tartozik, hogy miként viselkedjen a jármű, ha nem tud elkerülni egy balesetet. Ezeket a kérdéseket az egész ágazatnak közösen kell megválaszolnia. Fontos továbbá, hogy az önálló közlekedés ne csak technikailag legyen megvalósítható, hanem gazdaságilag is ésszerű legyen.

A Volkswagen két modellt is bemutatott a CES-en. Az első a Connected Golf volt, amely az Android Auto, a Car Play és a MirrorLink rendszereket ötvözi App Connect név alatt. Beépített navigációs rendszere automatikusan felismeri a gyakran megtett útvonalakat, felhívja a figyelmet a lehetséges közlekedési fennakadásokra és alternatív szabad kerülőútvonalakat ajánl a vezetőnek. A Connected Golfot még az idén piacra dobhatják Európában és az Amerikai Egyesült Államokban.


A másik modell, a Golf R Touch érdekessége, hogy gesztusvezérléssel irányítható, így egyetlen alkalommal sem kell megérinteni a beépített érintőképernyőket. A szélvédő irányába tett törlőmozdulat a tetőablak bezárását eredményezi, míg egy ellentétes mozdulattal kinyitható a tetőablak. Ugyanígy működik például az ülések állítása is, így a gép és az ember egy interaktív egységgé olvadhat össze.

Szintén a CES-en debütált az Audi átalakított A7-ese, amelynek Jack nevű prototípusa 900 kilométeres utat tett meg a Szilícium-völgyből Las Vegasba. Az út során a gépkocsi különböző szenzorokat használt, valamint két-két jobb-, illetve bal oldalra irányított közepes hatótávolságú radart elől és hátul, így biztosítva volt a 360 fokos felderítés. Szereltek bele két lézerszkennert is, amelyek kiegészítő információkat szállítottak az álló és a mozgó tárgyakról. A közvetlen környezetről pedig négy elő- és hátoldali kamera adott képeket, míg a 3D-videokamera a gépkocsi előtti területet figyelte.


A rendszer 0-tól 110 kilométer órás sebességig használható autópályákon. A prototípus képes az önálló sávváltásokra és előzésekre, valamint a gyorsításra és a fékezésre. A balra vagy jobbra való kitéréskor a sebességét a közvetlen környezetében közlekedő járművek sebességéhez igazítja. Az előzésre vagy sávváltásra csak akkor kerül sor, ha ahhoz megfelelő idő és távolság áll rendelkezésre. Az autó még a településekre való beérkezés előtt visszaadja az ellenőrzést a vezetőnek. Erről a képernyőn is megjelenik egy értesítés, valamint hangjelzés is van és a Central Status Indicator (CSI) nevű különleges kijelzőn is kigyulladnak a LED-ek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #21
    Általában a koncepcióautók nem a jövőt mutatják, csak presztizs, de itt van a robotautó ötlet, ami bizony a jövő - ha tetszik sokaknak, ha nem.
    A dizájnerek versenghetnek itt, de a valóságban soha nem lesz efféle formából széria - talán sajnos.

  • Tetsuo #20
    A témához is hozzászólhatsz, nem tilos még az olyanoknak sem, mint te vagy.
  • Yagami #19
    Na nézzük megint mit mondanak az okos (és mindenttudó) SG-fanok :)

    (1-es komment, halgatyó (nagy kedvenc) már meg is adta a kezdőlöketet . PERSZE, hogy baromság, meg felesleges szar, nyilván azért, mert te így gondolod. Csodás.)
    Utoljára szerkesztette: Yagami, 2015.01.07. 18:19:07
  • lapaleves #18
    jah, a 15-20 éves luxuskocsik a legjobbak. semmi nem romlik el bennük az ezer bizbasz szarból, amit beletoltak. pláne jó móka keresgélni hozzá a nem túl elterjedt alkatrészeket cserére. nekem lövésem sincs a témáról, de mindig egyből és nagy jókedvvel olvasom az ilyen sztorikat (mittom heti merítés pölö), ahol a csóringer megveszi a "technikát" és rámegy inge gatyája nyaralása ideje családja biztonsága.

    akkor jók ezek ha fanatikus vagy, és azért akarod mert szerelmes vagy meg van végtelen időd meg pénzed. meg leginkább egy szerelőd, ami nem csinál még háromszor akkora bajt azzal hogy megérinti. ez utóbbi a legkritikusabb pont. de a családot ilyenbe betenni és utána dekkolni az m7-esen az szimplán retard, akármilyen szépek meg "úriasak".
  • Sir Quno Jedi #17
    Nekem a legfiatalabb autóm is kilenc éves volt, de inkább a 15-20 éves kategóriához ragaszkodom. Azokat még lehet szerelni és tartósak (főleg a luxusategória, amik újkorukban megfizethetetlenek voltak, de így öregkorukra beszerválhatóak). Szépen rendbehozod őket és kimennek még a világból.
  • NEXUS6 #16
    Szerintem a mostani downsizingos, turboskompresszoros háromhengeres szörnyűségek pár éven belül fontos alkatrész meghibásodása miatt tömegesen gazdasági totálkár éretek lesznek általánosan. Nem csak az űrtartalom downsizeingolt, hanem pl a vezérműlánc is. Életartam gari helyett, gyak 100 000 km-enként csere. Csak ez nem annyi, mint a vezérműszíj, hogy jobb kézügyességgel otthon a garázsban megcsinálod. Ha meg lekésed és megadjamagát akkor motorgenerál/új motor. Csak amíg egy használt 15 éves mocit megkapsz 100 000-ért, és még benne lehet másik 100 000 km, addig itt milliókról beszélünk.

    Szal lehet itt tomkrúzos külónvéleményes hang gesztus szagvezérelt sáv sebesség és jókedélyfenntartó elektronika a kocsiban, ha a szíve gyak piacoskifőzdés pörköltbe se való.
  • barret #15
    Csak úgy okulás képpen,ez a szép új jövő!

    http://totalcar.hu/magazin/technika/2014/10/12/rossz_motorok_neveddmeg_tipushiba/

    Ez nem a komplett lista,csak néhány kiragadott példa.

    És a 30 éves motorok meg bontatlanul üzemelnek!
  • Sir Quno Jedi #14
    Énmeg a szélvédőfűtést tenném kötelező szérifelszereltséggé. Ez nem dubai vaze! :D Állat jó a fűthető szélvédő, minden pénzt megér (meg a fűthető tükör is baresz).
  • barret #13
    Ezt a 20 éves Dacia alapból tudta,utána lehet nézni! Azért vannak kivételek,ha nem is sok!
    És bizony ez jó dolog,tapasztalatból mondom. Zavaró ha azért megy szárazon az ablaktörlő.
    mert hiányzik a megfelelő intervallum.Ami ugye egy db 10 ft-os alkatrészen múlik...
  • barret #12
    Ma és mi van a használt autókkal? Azok még kitolják a szar megvásárlását pár évtizeddel!
    Szerencsére ezt az opciót még használhatjuk:) 30 éves autóm van,le nem cserélem,amíg
    életben tartható! Kb annyit ér,mint egy komolyabb autó egyszeri felülvizsgálata :D :D