Berta Sándor
CES - Új koncepciókat mutattak be az autógyártók
Bemutatkozott a jövő, a fejlett technológiákkal telezsúfolt önműködő járművek. A Daimler, a Volkswagen és az Audi is bemutatta legújabb prototípusait.
A Daimler a Mercedes F015 típusú modellt állította ki a Consumer Electronics Show (CES) keretében. Az új prototípust kifejezetten a vezető nélküli közlekedéshez fejlesztette ki a társaság és Dieter Zetsche vezető mutatta be. A futurisztikus kinézetű jármű belsejében a székek elfordíthatók és a hűtőrácsát kék LED-ekkel látták el, amelyek több funkcióval is rendelkeznek. A fényük segítségével egyrészt látható, hogy a gépkocsi magától halad-e vagy egy ember irányítja, másrészt az autó így jelezheti, hogy látja a közelében elhaladó gyalogosokat. A hátul elhelyezett piros LED-ekkel jelezhető a többi vezetőnek, hogy mozgás van az úton. A Mercedes F015 képes arra, hogy a gyalogosokkal kommunikáljon, például felszólítsa őket az úttesten való áthaladásra.
A legfelső képen látható Mercedes F015 tanulmány belseje
Zetsche elismerte, hogy vannak még megoldatlan problémák, többek között a szabályozásban és etikai kérdéseket is tisztázni kell. Utóbbiak közé tartozik, hogy miként viselkedjen a jármű, ha nem tud elkerülni egy balesetet. Ezeket a kérdéseket az egész ágazatnak közösen kell megválaszolnia. Fontos továbbá, hogy az önálló közlekedés ne csak technikailag legyen megvalósítható, hanem gazdaságilag is ésszerű legyen.
A Volkswagen két modellt is bemutatott a CES-en. Az első a Connected Golf volt, amely az Android Auto, a Car Play és a MirrorLink rendszereket ötvözi App Connect név alatt. Beépített navigációs rendszere automatikusan felismeri a gyakran megtett útvonalakat, felhívja a figyelmet a lehetséges közlekedési fennakadásokra és alternatív szabad kerülőútvonalakat ajánl a vezetőnek. A Connected Golfot még az idén piacra dobhatják Európában és az Amerikai Egyesült Államokban.
A másik modell, a Golf R Touch érdekessége, hogy gesztusvezérléssel irányítható, így egyetlen alkalommal sem kell megérinteni a beépített érintőképernyőket. A szélvédő irányába tett törlőmozdulat a tetőablak bezárását eredményezi, míg egy ellentétes mozdulattal kinyitható a tetőablak. Ugyanígy működik például az ülések állítása is, így a gép és az ember egy interaktív egységgé olvadhat össze.
Szintén a CES-en debütált az Audi átalakított A7-ese, amelynek Jack nevű prototípusa 900 kilométeres utat tett meg a Szilícium-völgyből Las Vegasba. Az út során a gépkocsi különböző szenzorokat használt, valamint két-két jobb-, illetve bal oldalra irányított közepes hatótávolságú radart elől és hátul, így biztosítva volt a 360 fokos felderítés. Szereltek bele két lézerszkennert is, amelyek kiegészítő információkat szállítottak az álló és a mozgó tárgyakról. A közvetlen környezetről pedig négy elő- és hátoldali kamera adott képeket, míg a 3D-videokamera a gépkocsi előtti területet figyelte.
A rendszer 0-tól 110 kilométer órás sebességig használható autópályákon. A prototípus képes az önálló sávváltásokra és előzésekre, valamint a gyorsításra és a fékezésre. A balra vagy jobbra való kitéréskor a sebességét a közvetlen környezetében közlekedő járművek sebességéhez igazítja. Az előzésre vagy sávváltásra csak akkor kerül sor, ha ahhoz megfelelő idő és távolság áll rendelkezésre. Az autó még a településekre való beérkezés előtt visszaadja az ellenőrzést a vezetőnek. Erről a képernyőn is megjelenik egy értesítés, valamint hangjelzés is van és a Central Status Indicator (CSI) nevű különleges kijelzőn is kigyulladnak a LED-ek.
A Daimler a Mercedes F015 típusú modellt állította ki a Consumer Electronics Show (CES) keretében. Az új prototípust kifejezetten a vezető nélküli közlekedéshez fejlesztette ki a társaság és Dieter Zetsche vezető mutatta be. A futurisztikus kinézetű jármű belsejében a székek elfordíthatók és a hűtőrácsát kék LED-ekkel látták el, amelyek több funkcióval is rendelkeznek. A fényük segítségével egyrészt látható, hogy a gépkocsi magától halad-e vagy egy ember irányítja, másrészt az autó így jelezheti, hogy látja a közelében elhaladó gyalogosokat. A hátul elhelyezett piros LED-ekkel jelezhető a többi vezetőnek, hogy mozgás van az úton. A Mercedes F015 képes arra, hogy a gyalogosokkal kommunikáljon, például felszólítsa őket az úttesten való áthaladásra.
A legfelső képen látható Mercedes F015 tanulmány belseje
Zetsche elismerte, hogy vannak még megoldatlan problémák, többek között a szabályozásban és etikai kérdéseket is tisztázni kell. Utóbbiak közé tartozik, hogy miként viselkedjen a jármű, ha nem tud elkerülni egy balesetet. Ezeket a kérdéseket az egész ágazatnak közösen kell megválaszolnia. Fontos továbbá, hogy az önálló közlekedés ne csak technikailag legyen megvalósítható, hanem gazdaságilag is ésszerű legyen.
A Volkswagen két modellt is bemutatott a CES-en. Az első a Connected Golf volt, amely az Android Auto, a Car Play és a MirrorLink rendszereket ötvözi App Connect név alatt. Beépített navigációs rendszere automatikusan felismeri a gyakran megtett útvonalakat, felhívja a figyelmet a lehetséges közlekedési fennakadásokra és alternatív szabad kerülőútvonalakat ajánl a vezetőnek. A Connected Golfot még az idén piacra dobhatják Európában és az Amerikai Egyesült Államokban.
A másik modell, a Golf R Touch érdekessége, hogy gesztusvezérléssel irányítható, így egyetlen alkalommal sem kell megérinteni a beépített érintőképernyőket. A szélvédő irányába tett törlőmozdulat a tetőablak bezárását eredményezi, míg egy ellentétes mozdulattal kinyitható a tetőablak. Ugyanígy működik például az ülések állítása is, így a gép és az ember egy interaktív egységgé olvadhat össze.
Szintén a CES-en debütált az Audi átalakított A7-ese, amelynek Jack nevű prototípusa 900 kilométeres utat tett meg a Szilícium-völgyből Las Vegasba. Az út során a gépkocsi különböző szenzorokat használt, valamint két-két jobb-, illetve bal oldalra irányított közepes hatótávolságú radart elől és hátul, így biztosítva volt a 360 fokos felderítés. Szereltek bele két lézerszkennert is, amelyek kiegészítő információkat szállítottak az álló és a mozgó tárgyakról. A közvetlen környezetről pedig négy elő- és hátoldali kamera adott képeket, míg a 3D-videokamera a gépkocsi előtti területet figyelte.
A rendszer 0-tól 110 kilométer órás sebességig használható autópályákon. A prototípus képes az önálló sávváltásokra és előzésekre, valamint a gyorsításra és a fékezésre. A balra vagy jobbra való kitéréskor a sebességét a közvetlen környezetében közlekedő járművek sebességéhez igazítja. Az előzésre vagy sávváltásra csak akkor kerül sor, ha ahhoz megfelelő idő és távolság áll rendelkezésre. Az autó még a településekre való beérkezés előtt visszaadja az ellenőrzést a vezetőnek. Erről a képernyőn is megjelenik egy értesítés, valamint hangjelzés is van és a Central Status Indicator (CSI) nevű különleges kijelzőn is kigyulladnak a LED-ek.