Berta Sándor
2030-ban jöhetnek a mindenhol önállóan közlekedő autók
A Daimler szerint fokozatosan valósulhat meg az áttörés, míg a Harman szerint nem kell fenyegetésnek tartani az Apple és a Google autófedélzeti rendszereit.
Ralf Herrtwich, a Daimler önálló vezetési csoportjának vezetője elmondta, hogy 2020-ra már olyan sorozatban gyártott gépkocsijaik lesznek, amelyek önállóan fognak közlekedni az autópályákon. A menedzser hozzátette, hogy a vezető nélküli járművek megvalósításánál körülbelül ugyanott tartanak most, mint amikor az emberek rájöttek, hogy lovak nélküli szekereket is létre lehet hozni.
A drágább modellekben már most is vannak kiegészítő rendszerek, például a követési távolság és a haladási sáv betartására figyelő megoldások, parkolási asszisztensek és dugókban segítséget nyújtó alkalmazások. A következő években azonban ők és más gyártók is további olyan rendszerekkel fogják felszerelni a sorozatgyártású autóikat, amelyek számos útszakaszon a vezető beavatkozása nélkül tudnak majd közlekedni. Ezek először az autópályákon, később a főutakon fognak megjelenni. A városok ugyanakkor sokáig tabunak számítanak majd a "szellemkocsik" számára. Herrtwich azzal számolt, hogy az első önálló közlekedésre képes járművek csupán 2030-ban jelennek meg a településeken.
A szakember hangsúlyozta, hogy az első önállóan közlekedő autók a prémium kategóriában lesznek elérhetők. A technológia megfizethető lesz, 2000-4000 euróba fognak kerülni a rendszerek. Az ár attól függ, hogy mennyire önállóan közlekedő modellt akarnak majd az emberek. A Daimler jelenleg 20 tesztkocsit üzemeltet Németországban és az Amerikai Egyesült Államokban. A fő elvárás az, hogy a robotjárművek biztonságosabbá tegyék a közúti közlekedést. Olyan autókra van szükség, amelyek az emberi vezető előtt felismerik az akadályokat és a többi közlekedőt, ezáltal ugyanis sok baleset elkerülhető lenne. Napjainkban a közúti balesetek 90 százaléka vezethető vissza vezetői hibára.
Herrtwich szerint nem jelent problémát a gépkocsik szenzorokkal, kamerákkal és radarokkal való felszerelése, azért, hogy felismerjék a közlekedés többi résztvevőjét és bizonyos helyzetekben elkerülhessék őket. Sokkal nagyobb gondot jelentenek a lámpák, illetve az, hogy egy nagyobb kereszteződésben több lámpa is van, ugyanis a rendszerek nehezen birkóznak meg azok jelzéseivel. A szakemberek azt gondolták, hogy ezt a feladatot sokkal könnyebben megoldhatják, de most elismerték, hogy még nagyon is sok dolguk van.
David Slump, a Harman ügyvezető alelnöke és az autós szolgáltatásokért felelős elnöke azt hangsúlyozta, hogy az Apple CarPlay és a Google Android Auto nem fenyegetik az üzletüket és a jövőben sem fogják leváltani a személygépkocsikban jelenleg alkalmazott fedélzeti rendszereket. A Harman többek között az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz számára szállít fedélzeti szoftvereket. Slump úgy vélte, hogy a CarPlay és az Android Auto csupán kiegészítik majd a mostani megoldásokat, ami részben annak is köszönhető, hogy ezek a programok jóval több funkciót kínálnak, mint az Apple és a Google fejlesztései.
A menedzser kiemelte azt is, hogy egyetlen gyártó sem kötelezné el magát kizárólag egy fedélzeti rendszer mellett, még akkor sem, ha az minden járműfunkciót támogatna. Ehelyett ugyanis az integráció választásával megmarad az esély arra, hogy több rendszert is elérhetővé tehessenek az ügyfeleiknek. A Harman Automotive esetében a saját platform teszi ki a teljes rendszer körülbelül 70 százalékát, a fennmaradó 30 százalékot pedig a gyártók használhatják ki. A cég pontosan tisztában van azzal, hogy az olyan társaságok, mint az Apple vagy a Google sokkal rövidebb fejlesztési ciklussal dolgoznak, mint az autóipari vállalatok, az ő esetükben ez az idő kereken 2 esztendő.
Slump közölte, hogy tökéletesen megérti, hogy a fiatalabb felhasználók, akik megszokták a korszerű táblagépek és okostelefonok sebességét nem teljesen elégedettek a mostani járműfedélzeti szoftverekkel. Fontos ugyanakkor, hogy az autóiparban teljesen más feltételeknek kell megfelelniük az egyes alkatrészeknek, amelyeket akár több ezer alkalommal is tesztelnek. A menedzser végül leszögezte, hogy 2020-ra már minden új személygépkocsiban meg fognak jelenni a fedélzeti szoftverek. Az olcsóbb járművekbe egy, a drágábbakba több kijelző kerülhet. A prémium kategóriás autókat emellett intelligens vezetősegítő rendszerek és új kezelési lehetőségek - például a gesztusvezérlés - jellemzik majd.
Ralf Herrtwich, a Daimler önálló vezetési csoportjának vezetője elmondta, hogy 2020-ra már olyan sorozatban gyártott gépkocsijaik lesznek, amelyek önállóan fognak közlekedni az autópályákon. A menedzser hozzátette, hogy a vezető nélküli járművek megvalósításánál körülbelül ugyanott tartanak most, mint amikor az emberek rájöttek, hogy lovak nélküli szekereket is létre lehet hozni.
A drágább modellekben már most is vannak kiegészítő rendszerek, például a követési távolság és a haladási sáv betartására figyelő megoldások, parkolási asszisztensek és dugókban segítséget nyújtó alkalmazások. A következő években azonban ők és más gyártók is további olyan rendszerekkel fogják felszerelni a sorozatgyártású autóikat, amelyek számos útszakaszon a vezető beavatkozása nélkül tudnak majd közlekedni. Ezek először az autópályákon, később a főutakon fognak megjelenni. A városok ugyanakkor sokáig tabunak számítanak majd a "szellemkocsik" számára. Herrtwich azzal számolt, hogy az első önálló közlekedésre képes járművek csupán 2030-ban jelennek meg a településeken.
A szakember hangsúlyozta, hogy az első önállóan közlekedő autók a prémium kategóriában lesznek elérhetők. A technológia megfizethető lesz, 2000-4000 euróba fognak kerülni a rendszerek. Az ár attól függ, hogy mennyire önállóan közlekedő modellt akarnak majd az emberek. A Daimler jelenleg 20 tesztkocsit üzemeltet Németországban és az Amerikai Egyesült Államokban. A fő elvárás az, hogy a robotjárművek biztonságosabbá tegyék a közúti közlekedést. Olyan autókra van szükség, amelyek az emberi vezető előtt felismerik az akadályokat és a többi közlekedőt, ezáltal ugyanis sok baleset elkerülhető lenne. Napjainkban a közúti balesetek 90 százaléka vezethető vissza vezetői hibára.
Herrtwich szerint nem jelent problémát a gépkocsik szenzorokkal, kamerákkal és radarokkal való felszerelése, azért, hogy felismerjék a közlekedés többi résztvevőjét és bizonyos helyzetekben elkerülhessék őket. Sokkal nagyobb gondot jelentenek a lámpák, illetve az, hogy egy nagyobb kereszteződésben több lámpa is van, ugyanis a rendszerek nehezen birkóznak meg azok jelzéseivel. A szakemberek azt gondolták, hogy ezt a feladatot sokkal könnyebben megoldhatják, de most elismerték, hogy még nagyon is sok dolguk van.
David Slump, a Harman ügyvezető alelnöke és az autós szolgáltatásokért felelős elnöke azt hangsúlyozta, hogy az Apple CarPlay és a Google Android Auto nem fenyegetik az üzletüket és a jövőben sem fogják leváltani a személygépkocsikban jelenleg alkalmazott fedélzeti rendszereket. A Harman többek között az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz számára szállít fedélzeti szoftvereket. Slump úgy vélte, hogy a CarPlay és az Android Auto csupán kiegészítik majd a mostani megoldásokat, ami részben annak is köszönhető, hogy ezek a programok jóval több funkciót kínálnak, mint az Apple és a Google fejlesztései.
A menedzser kiemelte azt is, hogy egyetlen gyártó sem kötelezné el magát kizárólag egy fedélzeti rendszer mellett, még akkor sem, ha az minden járműfunkciót támogatna. Ehelyett ugyanis az integráció választásával megmarad az esély arra, hogy több rendszert is elérhetővé tehessenek az ügyfeleiknek. A Harman Automotive esetében a saját platform teszi ki a teljes rendszer körülbelül 70 százalékát, a fennmaradó 30 százalékot pedig a gyártók használhatják ki. A cég pontosan tisztában van azzal, hogy az olyan társaságok, mint az Apple vagy a Google sokkal rövidebb fejlesztési ciklussal dolgoznak, mint az autóipari vállalatok, az ő esetükben ez az idő kereken 2 esztendő.
Slump közölte, hogy tökéletesen megérti, hogy a fiatalabb felhasználók, akik megszokták a korszerű táblagépek és okostelefonok sebességét nem teljesen elégedettek a mostani járműfedélzeti szoftverekkel. Fontos ugyanakkor, hogy az autóiparban teljesen más feltételeknek kell megfelelniük az egyes alkatrészeknek, amelyeket akár több ezer alkalommal is tesztelnek. A menedzser végül leszögezte, hogy 2020-ra már minden új személygépkocsiban meg fognak jelenni a fedélzeti szoftverek. Az olcsóbb járművekbe egy, a drágábbakba több kijelző kerülhet. A prémium kategóriás autókat emellett intelligens vezetősegítő rendszerek és új kezelési lehetőségek - például a gesztusvezérlés - jellemzik majd.