Berta Sándor

Részben önműködővé tehető egy autó

A Cruise cég új szempontból közelíti meg a robotautók kérdését. A társaság kereskedelemben kapható gépkocsikat alakít át részben önműködő közúti járművé.

A vállalat Cruise RP-1 csomagja egyelőre csak az Audi A4 és S4 modelljeihez érhető el. A csomag 10 000 dollárba kerül és néhány óra alatt felszerelhető, nem tartalmazza viszont a drága LIDAR-lézert. Van radar, ami a tetőre szerelhető, igaz, ehhez azt át kell fúrni. A csomagtérben helyezhető el az az egység, ami feldolgozza a különböző szenzoroktól beérkező adatokat. A Cruise RP-1 az érzékelők segítségével térképezi fel a környezetet és küld vezérlőjeleket a gázpedálnak, a féknek és a kormánynak.


A műszerfalon egyetlen gombnyomással lehet bekapcsolni az önműködő üzemmódot, amelynél az autó megpróbálja tartani a sebességet és a követési távolságot, valamint az adott sávban maradni. A The Verge beszámolója szerint a rendszernek bőven vannak még gyermekbetegségei, de ezeknek a problémáknak egy része viszont a Google robotautóinál is jelen van. A megoldás legnagyobb hiányossága, hogy esőben, ködben és sötétben nem aktiválható, és autópályákon szintén mindenképpen szükség van a vezetőre.


A fejlesztők a Re/Code szerkesztőinek elárulták, hogy a megoldásnak köszönhetően az autósokat sokkal kevesebb stressz éri, így kicsit lazíthatnak, de továbbra is figyelniük kell. A TechCrunch pedig rámutatott, hogy a csomag ellenére a járművek nem képesek leolvasni a közlekedési információkat. A cél az, hogy a jövőben a Cruise RP-1 ne csupán az Audi A4-hez és S4-hez legyen elérhető. A csomagból csupán ötvenet akarnak értékesíteni. Előrendelésre már lehetőség van, a kiszállítás 2015-ől kezdődhet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • MsUser #16
    Az ötlet jó, és meg is valósítják, kezd kialakulni egy piaci verseny a gyártók között.
    A vezetéshez szükséges tudást messze felülmúlja egy több szenzorra támaszkodó számítógépes rendszer, nem szükséges különleges intelligenciával rendelkeznie az autónak.
    Könnyedén szimulálható is a látszólag intelligens reakció, előre reagál "lassít" kitérő manővert tervez egy imbolygó kerékpáros távoli érzékelésére.
    Vagy idősek, esetleg gyerekek esetében máshogy reagál a program, vagy ami eleve egy rutinos sofőrtől sem sűrűn fordul elő, nem fröcsköli telibe vízzel ha egy tócsán át hajt a motorost, kerékpárost, gyalogost.
    És még rengeteg intelligensnek tűnő dolog beépíthető a vezérlő programba!
    Nem beszélve a lényegről, betartja a KRESZ szabályait, és lényegesebben messzebbre lát az embernél egyszerre minden irányba!
  • duke #15
    "az emberi intuiciót nem lehet leprogramozni. Elöbb az önfejlesztő rendszereket kellene megoldani, hogy a kocsi tanőljon bizonyos forgalmi helyzetben. No meg megoldani, hogy ne legyenek programhibák"

    A vezeteshez nincs szukseg kulonosebb intuiciora, a hibak a balesetek nagyreszenek elkerulesehez, egyszeruen csak bekene tartani az ALAPVETO szabalyokat, es ez az amire az emberek jelentos resze nem kepes, de leginkabb NEM HAJLANDO.
    A mostani onvezeto jarmuvek, leginkabb csak a kenyelmet szolgaljak, mert a balesetek 99%-nak az elkerulesehez, meg csak mesterseges inteligenciara sem volna szukseg.

    A gyorshajtas, piroslampa, kovetesi tavolsag betartasa, zebra megkozelites, zarovonal, jobbkez szabaly, reszegvezetes, elalvas, mind olyan dolog, amit primitiv elektronikaval akar mar 30 evvel ezelotti technikaval is tokeletesen lelehett volna kezelni, ha erre lett volna igeny, es maris megusznank a balesetek 99 % -t.
    Es a kihajtok egy, 1000 tonnas, 2 km-rol hallhato, 1 km-rol lathato vonat ele megakadalyozasahoz, sem kell urtechnika.
    Szoval lehet, hogy az onvezeto jarmuvek a metor becsapodasra, ufotamadasra, zombiapokalipszisre egyenlore meg, nem kello intuicioval fognak reagalni, de minden mas hetkoznapi szituaciot 100-szor jobban, biztosabban, es leginkabb GYORSABBAN fognak megoldani, mint egy akar tobb evtizedes gyakorlattal rendelkezo emberi vezeto.
  • gforce9 #14
    Ezt a statisztika mondja meg úgyis. Ha a robotautók teszteken a kocsik megtesznek X millió km-t és kevesebb a baleset, mint az embervezette kocsiknál, akkor nincs miről beszélni és az emberi intuíció ezesetben nagyjából elmehet a búsba. És a google autó tesztjei eddig nagyon ebbe az irányba mutatnak. Az ember sokat hibázik. Ha a robotautó ez alá a hibaszázalék alá tud menni, akkor az érveid semmit sem érnek, mert csak hogy két példát mondjak, a robotautó számítógépe nem fog sosem ittasan vezetni vagy gyorshajtani.
  • duke #13
    A lenyeget tekintve szerintem mindegy, hogy valaki azert alkalmatlan, mert fizikailag keptelen ra, gyenge latas, hallas, reflexek, alacsony IQ, vagy mert pszihologiai ertelembe alkalmatlan, pl: arrogans szociopata elmebeteg, nagykepu, kisebbrendusegi komplexusos hulye, a vegeredmeny ugyan az.
    Elmeletben persze szinte barkit meglehetne tanitani hiba mentes vezetesre, de mivel az ember egy erosen erzelem vezerelt eloleny, ezert biztosan keptelen hosszutavon baleset mentesen kezelni egy nagytomegu nagysebesegu gepet.
  • torreadorz #12
    "Kérdem én mit csinál a számítógép ha olyan esemény zavarja meg ami nincs a programjába? "

    Mert az ember mit csinál? Balesetezik. Magyarországon szinte naponta van halálos vagy súlyos közlekedési baleset, 99% emberi hibából.

    Tömérdek mennyiségü olyan ráfutásos baleset van amit egy szimpla kikerülő manőverrel meg lehetne akadályozni. De az ember olyan mint a birka, leblokkol a kritikus helyzetben és a kikerülés helyett egyszerüen nekimegy az előtte lévőnek...

    Az ABS-et is azért kellet berakni az autókba mert az emberek többsége képtelen volt alkalmazni a tanfolyamon tanultakat, miszerint ha valamit ki akarunk kerülni akkor engedjük fel a féket a kormányzás időtartama. A többség csak nyomta a satuféket meg tekergette a kormányt és nem értette hogy a kocsi miért nem arra megy....

    Úgyhogy nem értem az ellenkezőjét, úgy tesznek mintha az ember hibátlanul vezetne és az elmúlt 100 évben senki nem halt volna meg az utakon és ezt a f@sza rendszert akarjuk lecserélni gépekre... Miközben...

    Arról nem beszélve hogy egy gépben ezerszer több lehetőség van. Pl. egy balesetező autó sugározhat vészjeleket, amiket a közelben lévő autók fognak és automatikusan lassítanak/letiltják az előzést stb már akár 1-2 km-rel a baleset előtt.
    Ezzel szemben a mai jóképességü sofőrök megpróbálják 130-al végigelőzni a kocsisort mert úgy gondolják hogy csak unalmukban állnak aztán frontálisan ütköznek egy szembejövő kamionnal...
  • EnxTheOne #11
    Egy a lényeg:
    20 év múlva nem lesz már egy hivatásos sofőr se, 50 év múlva meg csak automata autókat lehet majd venni. :D
  • Macropus Rufus #10
    "Nem ma kezdték ezt fejleszteni..."
    bezony. már a 20-as években kísérleteztek ezzel és még mindíg amatőr egy ilyen autó egy emberhez képest. Egy embernek nem kell majd 100 év.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car

    az emberi intuiciót nem lehet leprogramozni. Elöbb az önfejlesztő rendszereket kellene megoldani, hogy a kocsi tanőljon bizonyos forgalmi helyzetben. No meg megoldani, hogy ne legyenek programhibák. Mert ez utóbbi adott esetben végzetes is lehet.
    Emlékezzél arra mikor egy mars szonda, program hiba miatt elrepűlt a Mars mellett. Vagy arra amikor a metrikus és angolszász mértékegység átváltsakor hibáztak a fejlesztők, és ez szintén egy műholdba kerűlt.
    Az ember képes tanúlni, ráadásúl az agy sok dolgot előlre "kiszámol" olyan teljesítménnyel amit egy gép még nem tud. Ez tekinthetjük intuiciónak.
  • bdzsana #9
    A hozzászólásodból ordít, hogy fogalmad sincs hol tart a fejlesztés. Felismeri, ha az előtted lévő kocsi, kerékpár bizonytalan, felismeri mint potenciális veszélyforrást az út mellett labdázó gyerekeket, a lassan haladó időseket, a részegeket és még ezernyi más dolgot, amit nyilván nem fogok itt felsorolni. Nem ma kezdték ezt fejleszteni...
    De igazad van, lehet egy zombi apokalipszist még nem ismernek fel, mint váratlan szituációt.
  • barret #8
    Aki meg a számítógépet isteníti,az remélem azonnal vesz a feleségének robotszeretőt,amint megjelenik! Mert a robotszeretőnek gyors a reakció ideje,sosem fáradt,nem fáj a feje,nem néz meccset,és még sorolhatnám a végtelenségig!
  • barret #7
    Az ember azért alkalmas a járművek vezetésére,mert váratlan ismeretlen helyzetekben képes önálló döntéseket hozni! A számítógép meg követi a programját.
    Kérdem én mit csinál a számítógép ha olyan esemény zavarja meg ami nincs a programjába? Befékez az autópályán 130-nál? Vagy hogy oldja meg a számára ismeretlen
    Veszélyhelyzetet?