Berta Sándor
Online szolgáltatások ellen tüntettek a taxisok
A világ számos városában több ezer taxis fejezte ki nemtetszését az Uber és más okostelefonról használható platformok kapcsán.
Az akcióra amiatt került sor, mert a taxisok az állásukat féltik. Párizsban több száz taxis állta el a Charles de Gaulle és az Orly repülőterek ki- és bevezető útjait, majd végül rendkívül lassú tempóban hajtottak be a belvárosba. A francia főváros környékén több mint 250 kilométer hosszan alakultak ki dugók és torlódások. Szintén demonstrációk voltak Londonban, Milánóban, Barcelonában, Hamburgban, Lisszabonban, Sao Paolóban, Chicagóban és Madridban is, míg Berlinben 1000 taxis hajtott az Olimpiai Stadionhoz. Londonban 10-12 000, Milánóban 5000, míg Madridban több ezer taxist vártak.
A megmozdulások szervezői és résztvevői arra akarták felhívni a figyelmet, hogy az alternatív szolgáltatások, például a Uber, amelyek egy mobil alkalmazásokon keresztül közvetítenek sofőröket a felhasználóknak, komoly problémákat jelentenek a taxisoknak.
A mobil programokon keresztül közvetített sofőrök körülbelül piaci áron kínálják a szolgáltatásaikat, így elvileg akár bármely autótulajdonos hobbitaxis lehet, mindezt úgy, hogy nem kell rendelkeznie egy igencsak drága engedéllyel és nem vonatkoznak rá a szigorú előírások sem. Európa néhány államában már bíróság előtt van az ügy és a német szervezetek is arra készülnek, hogy benyújtják a keresetüket. Michael Müller, a Német Taxi- és Bérautó Szövetség elnöke szerint a helyzet árt a piaci versenynek.
A szakmai szervezetek Spanyolországban már kormányzati segítséget kaptak a harcukhoz, Ana Pastor spanyol közlekedési miniszter ugyanis bejelentette, hogy a Uber és a többi hasonló szolgáltatás számára európai uniós szabályozást kell kidolgozni. A spanyol csomagban többek között az szerepel, hogy az Európai Bizottság foglalkozzon minden olyan szolgáltatóval, amely okostelefon-alkalmazásokon keresztül szállítási ajánlatokat közvetít az embereknek. A téma már az európai uniós miniszterek következő találkozóján napirendre kerülhet.
Spanyolországban azoknak a vezetőknek, akik engedély nélkül taxiznak, 4000 és 18 000 euró közötti büntetést kell fizetniük, de ilyen esetekben az utasok sem ússzák meg, ők is komoly pénzbüntetést kaphatnak. Egy spanyolországi taxiengedély egyébként 80 000 és 200 000 euró közötti összegbe kerülhet. A fővárosban rendkívül komoly tiltakozásokra került sor: a madridi taxisok gyakorlatilag sztrájkba léptek, mindez azt jelentette, hogy 24 órán keresztül egyetlen taxi sem közlekedett ott.
Neelie Kroes, az Európai Bizottság alelnöke szerint viszont a sztrájkok nem oldanak meg semmit, egyúttal pedig megvédte a szállítási cégek által megvalósított innovációt. Kiemelte: a sztrájkok helyett a felek közötti valódi párbeszédre van szükség.
Az akcióra amiatt került sor, mert a taxisok az állásukat féltik. Párizsban több száz taxis állta el a Charles de Gaulle és az Orly repülőterek ki- és bevezető útjait, majd végül rendkívül lassú tempóban hajtottak be a belvárosba. A francia főváros környékén több mint 250 kilométer hosszan alakultak ki dugók és torlódások. Szintén demonstrációk voltak Londonban, Milánóban, Barcelonában, Hamburgban, Lisszabonban, Sao Paolóban, Chicagóban és Madridban is, míg Berlinben 1000 taxis hajtott az Olimpiai Stadionhoz. Londonban 10-12 000, Milánóban 5000, míg Madridban több ezer taxist vártak.
A megmozdulások szervezői és résztvevői arra akarták felhívni a figyelmet, hogy az alternatív szolgáltatások, például a Uber, amelyek egy mobil alkalmazásokon keresztül közvetítenek sofőröket a felhasználóknak, komoly problémákat jelentenek a taxisoknak.
A mobil programokon keresztül közvetített sofőrök körülbelül piaci áron kínálják a szolgáltatásaikat, így elvileg akár bármely autótulajdonos hobbitaxis lehet, mindezt úgy, hogy nem kell rendelkeznie egy igencsak drága engedéllyel és nem vonatkoznak rá a szigorú előírások sem. Európa néhány államában már bíróság előtt van az ügy és a német szervezetek is arra készülnek, hogy benyújtják a keresetüket. Michael Müller, a Német Taxi- és Bérautó Szövetség elnöke szerint a helyzet árt a piaci versenynek.
A szakmai szervezetek Spanyolországban már kormányzati segítséget kaptak a harcukhoz, Ana Pastor spanyol közlekedési miniszter ugyanis bejelentette, hogy a Uber és a többi hasonló szolgáltatás számára európai uniós szabályozást kell kidolgozni. A spanyol csomagban többek között az szerepel, hogy az Európai Bizottság foglalkozzon minden olyan szolgáltatóval, amely okostelefon-alkalmazásokon keresztül szállítási ajánlatokat közvetít az embereknek. A téma már az európai uniós miniszterek következő találkozóján napirendre kerülhet.
Spanyolországban azoknak a vezetőknek, akik engedély nélkül taxiznak, 4000 és 18 000 euró közötti büntetést kell fizetniük, de ilyen esetekben az utasok sem ússzák meg, ők is komoly pénzbüntetést kaphatnak. Egy spanyolországi taxiengedély egyébként 80 000 és 200 000 euró közötti összegbe kerülhet. A fővárosban rendkívül komoly tiltakozásokra került sor: a madridi taxisok gyakorlatilag sztrájkba léptek, mindez azt jelentette, hogy 24 órán keresztül egyetlen taxi sem közlekedett ott.
Neelie Kroes, az Európai Bizottság alelnöke szerint viszont a sztrájkok nem oldanak meg semmit, egyúttal pedig megvédte a szállítási cégek által megvalósított innovációt. Kiemelte: a sztrájkok helyett a felek közötti valódi párbeszédre van szükség.