Berta Sándor
Az Amazon bármikor törölheti a már kifizetett könyveket
Egy eset tökéletesen rávilágított arra, hogy a digitális szolgáltatásokat használó emberek legfeljebb csak átmenetileg birtokolhatják az általuk megvásárolt tartalmakat és az online cégek bármikor visszakövetelhetik vagy elvehetik ezeket tőlük.
Az Amazon minden előzetes figyelmeztetés vagy indoklás nélkül törölte egyik ügyfele, egy Linn nevű norvég nő hozzáférési fiókját és a Kindle készülékén lévő digitális könyvespolcát, amelyen az általa kiválasztott könyveket tárolta. Mindez komoly vitát váltott ki. A kereskedelmi platform hirdetéseiben azt emeli ki, hogy a Kindle készülékekben található digitális könyvespolcot és az azon tárolt műveket mindenki mindig elérheti, függetlenül attól, hogy éppen hol tartózkodik. Az alkotásokat azonban az Amazon bármikor - indoklás nélkül - törölheti.
Az esetről Martin Bekkelund blogger számolt be. Linn azt vette észre, hogy a Kindle készülékében lévő teljes könyvtár eltűnt. Ő nem törölte ki, így az Amazon ügyfélszolgálatához fordult és felvilágosítást kért. Közölték vele, hogy a fiókját megszüntették, minden rendelését törölték és minden korábban megvásárolt tartalmát eltávolították. A hivatalos indoklás az volt, hogy a fiókja egy másik olyan fiókhoz kötődött, amit korábban visszaélések miatt megszüntettek.
Mindez rávilágított arra, amivel a legtöbb felhasználó nincsen tisztában: az Amazonnál megvásárolt digitális könyvek nem kerülnek automatikusan az illető tulajdonába, csak használati jogot szerez felettük. A tartalmak a cég tulajdonát képezik és az csupán más által is elérhetővé teszi azokat. Amennyiben a vásárló megsérti a felhasználási feltételeket, úgy a platform üzemeltetői fenntartják maguknak a jogot arra, hogy a megvett alkotásokat és az adott személy fiókját töröljék.
A döntést nagy felháborodás övezte, ezért a vállalat nemrég visszaállította a teljes hozzáférését, így remélhetőleg a vita elrendeződött. Linn eddig 30 e-könyvet vásárolt, azért, hogy akár utazás közben is olvashasson. A kellemetlen élményről ugyanakkor szívesen lemondott volna.
Az Amazon minden előzetes figyelmeztetés vagy indoklás nélkül törölte egyik ügyfele, egy Linn nevű norvég nő hozzáférési fiókját és a Kindle készülékén lévő digitális könyvespolcát, amelyen az általa kiválasztott könyveket tárolta. Mindez komoly vitát váltott ki. A kereskedelmi platform hirdetéseiben azt emeli ki, hogy a Kindle készülékekben található digitális könyvespolcot és az azon tárolt műveket mindenki mindig elérheti, függetlenül attól, hogy éppen hol tartózkodik. Az alkotásokat azonban az Amazon bármikor - indoklás nélkül - törölheti.
Az esetről Martin Bekkelund blogger számolt be. Linn azt vette észre, hogy a Kindle készülékében lévő teljes könyvtár eltűnt. Ő nem törölte ki, így az Amazon ügyfélszolgálatához fordult és felvilágosítást kért. Közölték vele, hogy a fiókját megszüntették, minden rendelését törölték és minden korábban megvásárolt tartalmát eltávolították. A hivatalos indoklás az volt, hogy a fiókja egy másik olyan fiókhoz kötődött, amit korábban visszaélések miatt megszüntettek.
Mindez rávilágított arra, amivel a legtöbb felhasználó nincsen tisztában: az Amazonnál megvásárolt digitális könyvek nem kerülnek automatikusan az illető tulajdonába, csak használati jogot szerez felettük. A tartalmak a cég tulajdonát képezik és az csupán más által is elérhetővé teszi azokat. Amennyiben a vásárló megsérti a felhasználási feltételeket, úgy a platform üzemeltetői fenntartják maguknak a jogot arra, hogy a megvett alkotásokat és az adott személy fiókját töröljék.
A döntést nagy felháborodás övezte, ezért a vállalat nemrég visszaállította a teljes hozzáférését, így remélhetőleg a vita elrendeződött. Linn eddig 30 e-könyvet vásárolt, azért, hogy akár utazás közben is olvashasson. A kellemetlen élményről ugyanakkor szívesen lemondott volna.