MTI
Vezető nélküli autók Las Vegas utcáin
Nevada sok szempontból különleges állama az Egyesült Államoknak, elég csak a Las Vegas-i kaszinóépítészet "változatos" stílusjegyeire vagy a villámgyors házasságkötés iparágára gondolni. Most mindehhez újabb extravagáns jellemző kapcsolódhat. Ha a Google csendes lobbitevékenysége eredményesnek bizonyul a megfelelő jogi szabályozás előmozdítására, Nevada útjain megjelenhetnek a forgalomban a vezető nélkül közlekedő járművek. A törvényjavaslat - amelyet viszonylag gyér érdeklődés kísért a nevadai főváros határain túl - alig egy évvel azután készült el, hogy a keresőcég kijelentette: olyan járműveket sikerült kialakítania, amelyek biztonságos közlekedésre képesek emberi beavatkozás nélkül is.
Tavaly egy újságíró kérdésére válaszul számoltak be a Google képviselői először arról az akkor még titkos kutatási és fejlesztési programról, amelynek keretében a tesztutak során speciálisan átalakított hibrid járműveik több mint 140 000 mérföldet (mintegy 225 ezer kilométert) tettek meg a kaliforniai utakon, beleértve a Los Angeles és San Francisco közötti autópályát is. Ebből több mint 1000 mérföld volt az a távolság, amelyen teljesen önállóan haladtak az autók. A cég egyik mérnöke pedig napi ingázásai során (oda-vissza 100 mérföldön) tesztelte néhány autó autonóm jellemzőit a Berkeleyben lévő lakása és a Google Mountain View-i főhadiszállása között.
Akkoriban a Google apró jelzéseiből arra lehetett következtetni, hogy a cégnek létezik egyfajta kereskedelmi szándéka is. Nemrégiben megerősítették, hogy valóban lobbiztak a megfelelő jogszabályok megszületése érdekében, de a vállalat vezetői azt nem árulták el, miért éppen Nevadát választották a robotautók közúti debütálásának színteréül. A Google David Goldwatert, egy Las Vegas-i illetőségű lobbistát kérte fel a két törvénytervezet ajánlására, a jogalkotók várhatóan mostanában bocsátják szavazásra ezeket. Az egyik tervezet az elektromos járművekre vonatkozó jogszabályt módosítaná az önjáró autók engedélyezésével, a másik pedig a rövid szöveges üzenetek vezetés közbeni írásának tilalmát oldaná fel.
Április 7-én az állam közgyűlése előtt tartott meghallgatáson David Goldwater egyebek között azzal érvelt, hogy az automatikus technológia biztonságosabb az emberi gépjárművezetésnél, általa még jobban érvényesül az üzemanyag-takarékosság. Jóllehet a mesterséges intelligenciára épülő különböző biztonsági rendszerek gyorsan utat találnak a mai autókba, a teljesen automata rendszerek kényes kérdéseket vetnek fel a biztonsággal és a felelősséggel kapcsolatban. A politikai döntéshozók és a szabályozó hatóságok egyaránt figyelmeztetnek arra, hogy a technika ma már olyan gyors ütemben fejlődik, hogy ezt a meglévő jogszabályok aligha tudják követni - közülük némelyik akkor íródott, amikor még a lovas kocsi volt a meghatározó közlekedési eszköz.
Érvelésük szerint mindenképpen új jogszabályokra lesz tehát szükség, ha elérkezik a vezető nélkül közlekedő járművek ideje. Elemzők szerint Nevada az első olyan állam, amelyik fontolóra veszi azoknak az új generációs járműveknek a kereskedelmi bevezetését, amelyek önálló parkolásra képesek, automatikus szállításokat hajtanak végre, vagy akár vezető nélküli taxiként közlekednek a Las Vegas-i kaszinók legendás főutcáján, a Stripen.
A Google hat darab automata Toyota Priusból és egy Audi TT-ből álló flottája könnyen felismerhető a tetőhöz erősített különleges lézeres távolságmérőkről: emellett különböző radarok és érzékelő kamerák, illetve számítástechnikai berendezések hivatottak biztosítani a vezető nélküli közlekedés feltételeit. A tesztprogram során minden egyes jármű működését a "vezető" mellett egy másik Google-alkalmazott is felügyelte, az anyósülésről figyelve a műszerek visszajelzéseit. Az emberi ellenőrzés biztosításával a cég kivédte a gondatlan - illetve ebben az esetben vezető nélküli - gépjárművezetéssel szembeni jogi támadások lehetőségét.
A projektet irányító mesterségesintelligencia-kutató Sebastian Thrun szerint a robotizált járművek növelnék az energiahatékonyságot, miközben csökkenne a halálesetek és a sérülések száma a közutakon. Felhívást intézett a közös gépkocsihasználat rendszerének kidolgozására is, szerinte ugyanis megfelelő szervezéssel a felére lehetne csökkenteni az Egyesült Államok útjain közlekedő autók számát. A Scientific American nemrégiben a Google becsléseire hivatkozva arról írt, hogy a világon évente egymillió életet lehetne megmenteni a világon a vezető nélküli autók forgalomba bocsátásával.
Az Egyesült Államok Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) 2008-as adatai szerint csupán az Egyesült Államokban 5 800 000 közlekedési baleset történt. A halálesetek száma 34 000 volt, 1,6 millióan szenvedtek valamilyen fokú sérüléseket, és 4,2 millió esetben keletkezett anyagi kár. Az NHTSA szerint ezek a számok csökkenő irányzatot mutatnak - legalább részben igazolva, hogy egyre biztonságosabbak a közlekedő járművek -, de egyértelműen látszik az is, hogy a vezető nélküli, automata járművek forgalomba állítása tovább mérsékelhetné mind a halálesetek és sérülések számát, mind pedig az anyagi károkat.
Érdekes kérdés ugyanakkor - olvasható az íráshoz fűzött egyik kommentárban -, hogy milyen általános megítélés kísérné a - mondjuk - fele akkora számban regisztrált, de az automata járművek hibáiból bekövetkező baleseteket. Vélhetően a lanyhuló statisztika ellenére nagyfokú bizalmatlanság érvényesülne a járművek közlekedésének engedélyezésével szemben. A Google - és mellette többek között az Oracle - vezető nélküli járművek kifejlesztésére és forgalomba állítására vonatkozó ambiciózus törekvései ugyanakkor akár egy új gépjárműipari komplexum kiépülését is eredményezhetik. Mindenesetre a General Motors, a Mercedes, a Toyota és a Volkswagen már elkezdte kiépíteni hídfőállásait a régióban.