SG.hu
Ha egy kínai mobilcég tud autót gyártani, az Apple miért nem?

Az okostelefonokat és szórakoztató elektronikai cikkeket gyártó Xiaomi tavaly 135 000 elektromos autót szállított le.
Az Apple közel egy évtizedes próbálkozás után tavaly végül feladta az elektromos autó gyártására irányuló erőfeszítéseit, és lemondott egy 10 milliárd dollárt felemésztő projektről. Ezzel szemben tavaly Kínában az elektronikai gyártó Xiaomi mindössze három év fejlesztés után dobta piacra első elektromos autóját, és 135 000 járművet szállított le. A cég idénre meg akarja duplázni ezt a számot.
Az, hogy a Xiaomi képes volt sikerrel járni ott, ahol az Apple nem tudott, jól mutatja, hogy Kína milyen mélyen szántóan uralja az elektromos járművek ellátási láncát. A kínai vállalatok elsajátították az elektromos járművek gyártását, és ezt az infrastruktúrát kihasználva a Xiaomi gyorsan és olcsón tudott kiváló alkatrészekhez jutni. Több kínai elektromos járműgyártó vállalat - köztük a Leapmotor, a Li Auto és a Seres Group - kezd profitot termelni, miután évekig pénzt égettek a világ legnagyobb autópiacáért folytatott intenzív versenyben.
És nem a Xiaomi az egyetlen kínai szórakoztatóelektronikai vállalat, amelyik az elektromos járművek felé terjeszkedik. A Huawei távközlési óriásvállalat - amelyet az amerikai kormány évek óta szankciókkal és jogi lépésekkel támad - autonóm vezetési szoftvereket készít. A Huawei több kínai autógyártóval is összeállt, köztük a Seres Group és az állami tulajdonú SAIC Motor, BAIC és Chery cégekkel. A Xiaomit régóta az Apple-höz hasonlítják. Olyan fejlesztéseket vezetett be, amelyeket riválisai sietve utánoztak, például az olcsó, jó dizájnnal rendelkező telefonjait főként online árulta. Vezérigazgatója, Lei Jun az Apple társalapítójához, Steve Jobshoz hasonlóan farmerben és fekete ingben jelent meg a Xiaomi első, 2011-es telefonbemutatóján.
A Xiaomi első elektromos autóját tavaly márciusban mutatták be: az SU7-et, egy négyajtós szedánt, amely mesterséges intelligencia funkciókkal rendelkezik, amelyek segítenek a parkolásban, filmeket játszanak le az utasoknak, és útközben programozhatják a Xiaomi háztartási készülékeit. Lei szerint úgy néz ki, mint egy Porsche, de csak negyedannyi az ára, 30 000 dollár. A Xiaomi mindenféle elektronikát gyárt, a robotporszívóktól a légkondicionálókig, amelyek az operációs rendszerén keresztül kapcsolódnak egymáshoz, és az alkalmazáson keresztül vezérelhetők. Az SU7 bizonyos szempontból csak egy újabb kütyü. Képes arra, hogy a vezető napi rutinjáról más eszközökről gyűjtött adatokat felhasználva meghatározza az autó akkumulátorainak legjobb töltési idejét. "A Xiaomi valóban elkezdett beszivárogni az otthonokba” - mondta Gary Ng, a Natixis Corporate & Investment Banking közgazdásza. „Minden összekapcsolódik, és ez olyasmi, amit más cégek eddig nem tudtak megtenni.”
Bár az SU7 csak egy kis töredéke a kínai vezető elektromos járműgyártók eladásainak, a Xiaomi azon kínai vállalatok közé tartozik, amelyek komoly csapást mértek a külföldi autógyártók hosszú ideig tartó uralmára a kínai prémium autók piacán. Az SU7 forgalmazása óta eltelt egy évben a Porsche kínai kiszállításai közel 30 százalékkal csökkentek. Nemrég Pekingben a Xiaomi bemutatta legújabb okostelefonjának prémiumváltozatával együtt autója csúcskategóriás változatát, az SU7 Ultra-t is. A vállalat egy feltűnő videót készített az autóról, egy prototípust megfuttatott a németországi Nürburgring versenypályán, és a Xiaomi szerint rekordot állított fel a „leggyorsabb négyajtós szedán” kategóriában. A Kínában benyújtott hatósági bejelentések szerint a társaság egy sportos haszonjármű, az YU7 piacra dobását is tervezi idén.
A kínai elektromos járműveket gyártó vállalatok több milliárd dolláros kormányzati támogatásban részesültek, ami segített nekik abban, hogy az ellátási láncot egészen az autó akkumulátoraiban lévő ásványi anyagokig ellenőrzésük alá vonják. Ez a korai előny segített két kínai vállalatnak, a BYD-nek és a Contemporary Amperex Technology Company-nak - amely CATL néven ismert, és januárban került fel a Pentagon kínai katonai vállalatainak listájára - a világ legnagyobb elektromos akkumulátorgyártójává válni. A Xiaomi ezt az ellátási láncot használta ki a maga javára. Autói a BYD és a CATL akkumulátorait tartalmazzák. A gyártást gyorsan be tudta indítani azzal, hogy átvette a Beijing Auto Group egyik gyárát. Pekingben éjjel-nappal dolgoznak az építőmunkások egy második gyáron.
Mindez a gyártási kapacitás segít a kínai elektromos járműveket gyártó cégeknek abban, hogy a fejlesztésből a gyártásig sokkal rövidebb idő alatt jussanak el, mint a hagyományos kínai autógyártók, így gyorsan piacra tudják dobni az új modelleket, és olyan szoftverek készítésére tudnak összpontosítani, amelyeket folyamatosan frissíteni tudnak - mondta Stephen W. Dyer, az AlixPartners tanácsadó cég ázsiai autóipari részlegének vezetője.
Az intenzív hazai verseny számos kínai autógyártót arra késztetett, hogy megfizethető árú elektromos autókkal árassza el a globális autópiacot. Tavaly a BYD több mint négymillió új autót adott el világszerte. Csak idő kérdése, hogy a Xiaomi autók Kínán kívül is az utakon legyenek - mondta Cui Dongshu, a Kínai Személyautó Szövetség főtitkára.
A Xiaomi mindenféle szórakoztató elektronikai cikk régi gyártója, így kiterjedt ismeretekkel rendelkezik a kínai fogyasztói preferenciákról. Az SU7-esek eladásának első napján a vásárlók a Xiaomi alkalmazásboltjában olyan kiegészítőket tölthetnek le, amelyekkel feldobhatják az autókat, például analóg műszerfali órát vagy egy sor fizikai kapcsolót, amelyek az érintőképernyős panelhez csatlakoznak. "A márka ereje a Xiaomit sok versenytársa elé helyezi” - mondta Tu Le, a Sino Auto Insights tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. "Ez az, ami ahhoz kell, hogy az autókat globálisan el lehessen adni, mert ez nem csak egy fogyasztói termék, hanem egy érzelmi termék.”
Az Apple közel egy évtizedes próbálkozás után tavaly végül feladta az elektromos autó gyártására irányuló erőfeszítéseit, és lemondott egy 10 milliárd dollárt felemésztő projektről. Ezzel szemben tavaly Kínában az elektronikai gyártó Xiaomi mindössze három év fejlesztés után dobta piacra első elektromos autóját, és 135 000 járművet szállított le. A cég idénre meg akarja duplázni ezt a számot.
Az, hogy a Xiaomi képes volt sikerrel járni ott, ahol az Apple nem tudott, jól mutatja, hogy Kína milyen mélyen szántóan uralja az elektromos járművek ellátási láncát. A kínai vállalatok elsajátították az elektromos járművek gyártását, és ezt az infrastruktúrát kihasználva a Xiaomi gyorsan és olcsón tudott kiváló alkatrészekhez jutni. Több kínai elektromos járműgyártó vállalat - köztük a Leapmotor, a Li Auto és a Seres Group - kezd profitot termelni, miután évekig pénzt égettek a világ legnagyobb autópiacáért folytatott intenzív versenyben.
És nem a Xiaomi az egyetlen kínai szórakoztatóelektronikai vállalat, amelyik az elektromos járművek felé terjeszkedik. A Huawei távközlési óriásvállalat - amelyet az amerikai kormány évek óta szankciókkal és jogi lépésekkel támad - autonóm vezetési szoftvereket készít. A Huawei több kínai autógyártóval is összeállt, köztük a Seres Group és az állami tulajdonú SAIC Motor, BAIC és Chery cégekkel. A Xiaomit régóta az Apple-höz hasonlítják. Olyan fejlesztéseket vezetett be, amelyeket riválisai sietve utánoztak, például az olcsó, jó dizájnnal rendelkező telefonjait főként online árulta. Vezérigazgatója, Lei Jun az Apple társalapítójához, Steve Jobshoz hasonlóan farmerben és fekete ingben jelent meg a Xiaomi első, 2011-es telefonbemutatóján.

A Xiaomi első elektromos autóját tavaly márciusban mutatták be: az SU7-et, egy négyajtós szedánt, amely mesterséges intelligencia funkciókkal rendelkezik, amelyek segítenek a parkolásban, filmeket játszanak le az utasoknak, és útközben programozhatják a Xiaomi háztartási készülékeit. Lei szerint úgy néz ki, mint egy Porsche, de csak negyedannyi az ára, 30 000 dollár. A Xiaomi mindenféle elektronikát gyárt, a robotporszívóktól a légkondicionálókig, amelyek az operációs rendszerén keresztül kapcsolódnak egymáshoz, és az alkalmazáson keresztül vezérelhetők. Az SU7 bizonyos szempontból csak egy újabb kütyü. Képes arra, hogy a vezető napi rutinjáról más eszközökről gyűjtött adatokat felhasználva meghatározza az autó akkumulátorainak legjobb töltési idejét. "A Xiaomi valóban elkezdett beszivárogni az otthonokba” - mondta Gary Ng, a Natixis Corporate & Investment Banking közgazdásza. „Minden összekapcsolódik, és ez olyasmi, amit más cégek eddig nem tudtak megtenni.”
Bár az SU7 csak egy kis töredéke a kínai vezető elektromos járműgyártók eladásainak, a Xiaomi azon kínai vállalatok közé tartozik, amelyek komoly csapást mértek a külföldi autógyártók hosszú ideig tartó uralmára a kínai prémium autók piacán. Az SU7 forgalmazása óta eltelt egy évben a Porsche kínai kiszállításai közel 30 százalékkal csökkentek. Nemrég Pekingben a Xiaomi bemutatta legújabb okostelefonjának prémiumváltozatával együtt autója csúcskategóriás változatát, az SU7 Ultra-t is. A vállalat egy feltűnő videót készített az autóról, egy prototípust megfuttatott a németországi Nürburgring versenypályán, és a Xiaomi szerint rekordot állított fel a „leggyorsabb négyajtós szedán” kategóriában. A Kínában benyújtott hatósági bejelentések szerint a társaság egy sportos haszonjármű, az YU7 piacra dobását is tervezi idén.
A kínai elektromos járműveket gyártó vállalatok több milliárd dolláros kormányzati támogatásban részesültek, ami segített nekik abban, hogy az ellátási láncot egészen az autó akkumulátoraiban lévő ásványi anyagokig ellenőrzésük alá vonják. Ez a korai előny segített két kínai vállalatnak, a BYD-nek és a Contemporary Amperex Technology Company-nak - amely CATL néven ismert, és januárban került fel a Pentagon kínai katonai vállalatainak listájára - a világ legnagyobb elektromos akkumulátorgyártójává válni. A Xiaomi ezt az ellátási láncot használta ki a maga javára. Autói a BYD és a CATL akkumulátorait tartalmazzák. A gyártást gyorsan be tudta indítani azzal, hogy átvette a Beijing Auto Group egyik gyárát. Pekingben éjjel-nappal dolgoznak az építőmunkások egy második gyáron.
Mindez a gyártási kapacitás segít a kínai elektromos járműveket gyártó cégeknek abban, hogy a fejlesztésből a gyártásig sokkal rövidebb idő alatt jussanak el, mint a hagyományos kínai autógyártók, így gyorsan piacra tudják dobni az új modelleket, és olyan szoftverek készítésére tudnak összpontosítani, amelyeket folyamatosan frissíteni tudnak - mondta Stephen W. Dyer, az AlixPartners tanácsadó cég ázsiai autóipari részlegének vezetője.

Az intenzív hazai verseny számos kínai autógyártót arra késztetett, hogy megfizethető árú elektromos autókkal árassza el a globális autópiacot. Tavaly a BYD több mint négymillió új autót adott el világszerte. Csak idő kérdése, hogy a Xiaomi autók Kínán kívül is az utakon legyenek - mondta Cui Dongshu, a Kínai Személyautó Szövetség főtitkára.
A Xiaomi mindenféle szórakoztató elektronikai cikk régi gyártója, így kiterjedt ismeretekkel rendelkezik a kínai fogyasztói preferenciákról. Az SU7-esek eladásának első napján a vásárlók a Xiaomi alkalmazásboltjában olyan kiegészítőket tölthetnek le, amelyekkel feldobhatják az autókat, például analóg műszerfali órát vagy egy sor fizikai kapcsolót, amelyek az érintőképernyős panelhez csatlakoznak. "A márka ereje a Xiaomit sok versenytársa elé helyezi” - mondta Tu Le, a Sino Auto Insights tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. "Ez az, ami ahhoz kell, hogy az autókat globálisan el lehessen adni, mert ez nem csak egy fogyasztói termék, hanem egy érzelmi termék.”