Berta Sándor

Robotautókat fejleszt a Google

A webes cég tesztflottájának tagjai már Kalifornia útjait járják. A járműveket kamerákkal, radarszenzorokkal és lézeres mérőműszerekkel szerelték fel.

Sebastian Thrun, a rendszer fejlesztője blogbejegyzésében tért ki a legújabb fejleményekre. "A jövő országúti vonatai segíthetnek a közúti balesetek megelőzésében, időmegtakarítás érhető el velük és a szén-dioxid kibocsátás is csökkenthető közös használatukkal" - fogalmaz Sebastian Thrun projektvezető a vállalati blogon. Thrun azt írta a blogbejegyzésében, hogy a tesztautók eddig 140 000 mérföldet tettek meg a kaliforniai utakon és ebből 1000 mérföldet teljesen önállóan teljesítettek. A kocsik ismerik a sebességkorlátozásokat, a közlekedési szabályokat és az utat is előre tudják.

A tesztekről a The New York Times is beszámolt. Az újság szerint az eddigi tesztek alapján a robotautók nem csak biztonságosabban, hanem gyorsabban is közlekednek az utakon, mint az emberek által vezetett társaik. A tesztflotta hat Toyota Prius és egy Audi TT gépkocsiból áll. A bejelentés egyértelművé tette, hogy a Google vezetői érdeklődnek többek között az autók irányításában szerepet játszó mesterséges intelligencia rendszerek fejlesztése iránt is.


A The New York Timesnak nyilatkozó Google-fejlesztők szerint az utakon a jelenlegi forgalom kétszerese is biztonságosan és gyorsan közlekedhetne, ha emberek helyett számítógépek irányítanák a gépkocsikat. A robotvezérlésnek van még egy előnye: a fedélzeti rendszerek sosem fáradtak és a figyelmüket sem lehet elvonni. Ezt támasztja alá, hogy a tesztek alatt csupán egyetlen apró baleset történt, amikor egy másik autós hátulról nekiment az egyik tesztjárműnek, amely éppen az egyik lámpához érve megállt. Ugyanakkor a mérnökök elismerték, hogy a jelenlegi megoldások még közel sem nevezhetők kiforrottnak és legalább nyolc évet vesz igénybe a rendszerek optimalizálása és megbízhatóbbá tétele.

Thrun hangsúlyozta, hogy a kaliforniai tesztutak során mindig ült egy különlegesen képzett személy a vezetőülésben, hogy bármilyen probléma esetén azonnal közbe tudjon avatkozni, mellette pedig egy szoftvertechnikus foglalt helyet. Az útvonalak érintették a forgalmas utcákat (Hollywood Boulevard. Lombard Street, Pacific Coast Highway), illetve áthaladtak például a Golden Gate hídon is. A fedélzeti rendszer a tájékozódáshoz mindig a Street View adataira támaszkodott.


Minden járműnek a tetején egy úgynevezett Light Detection and Ranging (LIDAR) rendszert helyeztek el, amely lézersugarakkal szkenneli az autó közvetlen környezetét. A kapott adatokból a szoftverek valós időben létrehozzák a környék 3D-s modelljét. A visszapillantó tükrök mellé kamerákat szereltek fel, amelyek többek között a lámpákra és az út szélén mozgó személyekre és objektumokra (gyalogosokra, kerékpárosokra) figyelnek. A rövid távolságú mérések elvégzéséhez a lökhárítókba beépített radarszenzorokat, a helyes pozíció meghatározásához pedig a fedélzeti GPS-vevőegységeket használják.

A vezető bármikor közbeavatkozhat és egy gomb lenyomásával azonnal átveheti az irányítást a jármű felett, de az is elég, ha csak megfogja a kormánykereket vagy a fékre lép. A vállalat fejlesztője kiemelte, hogy ez a projekt is azt bizonyítja, hogy a Google kész olyan technológiákba is befektetni, amelyek nem kecsegtetnek gyors megtérüléssel. A program egyik fő támogatója Larry Page, a cég társalapítója. A 43 éves Thrun egyébként a Stanford Artificial Intelligence Laboratory igazgatója, a Stanford Egyetem professzora és 2005-ben, valamint 2007-ben is megnyerte csapatával a DARPA Grand Challenge nevű versenyét. Emellett részt vett a Street View megalkotásában.

Az amerikai informatikai óriás egyelőre nem fedte fel, hogyan akar profitálni a fejlesztésből. A Google mindenesetre tele van likvid pénzzel, és számos projektet futtat, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül fő profiljához - magyarázta Rob Enderle, a San José-i Enderle csoport vezető elemzője. "Azt a szót, hogy fókusz, a Google sohasem tanulta meg" - fogalmazott, utalva a cég áramelosztási, járműfejlesztési és a mesterséges intelligencia terén végzett beruházásaira. Enderle szerint egy lehetséges kapocs a vezető nélküli autók és az internet között az lehet, hogy például az ingázók végig netezhetnének napi utazásaik során. Megjegyezte azt is, hogy a technológián olyan iparági vezetők is dolgoznak, mint a Volkswagen és az Intel.

Az autók tesztelése nem az első jel, hogy a Google belefolyna a közlekedési iparágba. Egy szeptember 29-i beszédében Eric Schmidt, a vállalat vezérigazgatója úgy fogalmazott: "a kocsiknak magukat kellene vezetniük. Ennek valóban lenne értelme. Csak valami hiba folytán fordulhatott elő, hogy az autókat előbb fedezték fel, mint a számítógépeket".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • B0nFire #19
    Egyáltalán nem arról van szó, hogy hajt, mint az őrült. Hanem arról, hogy ha betartja a sebességkorlátozást és az összes rendszabályt, akkor is optimálisabban tudja hajtani a kocsit, mint az ember. Az ember ugyanis addig bambul a zöldnél, amíg vagy 10-en rá nem dudálnak hátulról. A robotautó ilyet nem tesz, mert tudja előre (lekéri a város forgalomirányító rendszeréből), hogy hány másodperc múlva fog zöldre váltani a lámpa, és gyorsabban reagál, mind gyorsításkor, mind lassításkor. Ez a precizitás, ami hosszú távon hatékonyabb. Nem fog megállni este a 8. kilométernél, hogy megtörölgesse a szélvédőt, vagy megrugdossa a gumikat, mert "szerinte" félre húz a kormány. Nem fog megállni útközben sem vizelni, sem burkolni.

    Olvasd el még egyszer a cikket! Sehol nincs szó arról, hogy a robotautók áthágnák a sebességhatárokat. Bár ami azt illeti, ezek emberi reflexekhez vannak szabva, és még így is túl sok a baleset. Ha minden autót robot vezetne, akkor talán lakott területen belül is lehetne 60-70-el hajtani, azon kívül 120-130-cal, autópályán meg mondjuk 200-zal. Ez már nem scifi. A legtöbb modern vonat már teljesen automatán megy, az ember csak azért kell bele, "hogy legyen", de nincs rá igazán szükség. Ott van, mint a tesztautóban a pilóta, hogy ha valami zűr lenne, akkor át tudja venni az irányítást, de nemigen van zűr.
  • okosan gyerekek #18
    "Az újság szerint az eddigi tesztek alapján a robotautók nem csak biztonságosabban, hanem gyorsabban is közlekednek az utakon, mint az emberek által vezetett társaik."

    Az igen! :'D Vakíccsá! Én is tudok 130-al menni lakott területen. :)
  • B0nFire #17
    Ennek is eljött végre az ideje. Már csak kényelmes autókat kell csinálni (nagyobbakat), hogy az utazás alatt szépen végig tudjon feküdni az ember, és alukálni. A jelenlegi szappantartókban még az ülés is kényelmetlen.

    bracsek: nehezen, de sikerült annyi eszet összekaparnod valahonnan, hogy egy beírásra teljen, még ha akkora baromság is, mint ide Kamcsatka. Már miért okozna nagyobb gondot egy radarral, infravörös érzékelőkkel, lézerrel meg kutyafaszával felszerelt autónak egy úttestre dőlt fa vagy villanyoszlop érzékelése (akár ködös időben is), mint egy embernek! Tán az ember nekiront ha látja? Nem. Akkor miért gondolod, hogy a robotot majd buldózernek fogják programozni, ami áthajt tökön-paszulyon?! Ha el lesz torlaszolva az út, akkor megáll, ahogy az ember is megáll (ha tud). Ilyen szempontból a millió érzékelővel ellátott autóban jobban bízom, mint egy emberben.

    Crane: kollektív felelősség? Valószínűleg nem lesz erre szükség, ha robotok fogják vezetni az autókat, és a mai baleseteknek csak az ezreléke valósul meg, az is max könnyű sérülés lesz emberhalál nélkül. Ha meg nagy ritkán mégis meghal valaki (mert hát ugye semmi sem lehet tökéletes), akkor napirendre térünk fölötte, ahogy a repülőgép-szerencsétlenségek, a földrengések, áradások és vulkán kitörések halálesetei fölött is. Szomorú, de hál' istennek nem tizedeli úgy a népet, mint az ember, a maga hajtotta járművével.

    Szóval, ha robotautó lesz, akkor valószínűleg eltörlik az efféle dolgokat, mint a kollektív felelősség. Lássunk már cseppet az orrunknál előrébb is! Gondolkodjatok már!
  • bino512 #16
    Csak ne legyen windows oprendszeres:D
  • duke #15
    Jo otlet. A robotnak talan nem fog derogalni lassitani egy zebranal, gyorsitas helyett. Es vegre lehetne aludni, mint a bkv-n. :)
  • Balintos #14
    eddig nem igazán hittem a Google-s összeesküvéselméletekben, de ha az autók irányítása is az ő kezükben lenne...
  • blazsa #13
    Imádom a mai magyarországi közlekedési kultúrát. Csak az a baj, hogy mindenki szidja, de senki sem tesz az ellen hogy ez ne így legyen, mert ha többi köcsög akkor már én is az leszek. így nem igazán fognak megoldódni ezek a gondoljatok.
    Sajnálom.
  • tomparis #12
    Amíg ennyi az idióta, addig számottevően nem csökken a balesetek száma.

    Ma reggel piros sorompónál egy autós megkerülte az első autót, és átment a piroson. Ott, ahol a vonatok mindig nagyon gyorsan haladnak el (Bp. Helikopter). A következő sorompónál a faszi zárt sorompónál mobilozva gurult át (Kőér utca).
  • hangulati #11
    egy audi tt-vel valoszinu, en is gyorsabb lennek az atlagnal. ettol fuggetlenul azt mondom, hogy igenis van ertelme a fejlesztesnek. sok-sok ido es energia, de, ha van, aki erre forditja az eroforrasait, akkor annak sok sikert kivanok!
  • NEXUS6 #10
    Ezek jók voltak!
    Sóderklubban mikor lépsz föl?