SG.hu

Kínában sem jövedelmező a vezető nélküli taxizás

A kínai WeRide finom megfogalmazása szerint a vezető nélküli technológia jövedelmezősége „nehezen megjósolható". A Nasdaqon jegyzett autonóm járművekkel foglalkozó vállalat szerint a kormányzati szabályozás és a helyi partnerek kulcsfontosságúak az évek óta tartó veszteségek megszüntetéséhez.

A WeRide reményei szerint öt éven belül nyereségessé válik, de figyelmeztetett, hogy a nemzetközi kormányzati szabályozással és a kereskedelmi partnerségekkel kapcsolatos bizonytalanság miatt „nehéz megjósolni” az időzítést. Tony Han, a WeRide alapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy az autonóm vezetés hatalmas beruházásokat igényel, és a megtérülés elérése „hosszú folyamat” lesz. Az Nvidia által támogatott vállalat az elmúlt három év mindegyikében nagyobb veszteségekről számolt be. "Úgy gondolom, hogy technológiai szempontból ez öt éven belül mindenképpen elérhető, de vannak kereskedelmi és politikai megfontolások is”.

Han megjegyzései rávilágítanak a vezető nélküli járműtechnológia pénzzé tételének nehézségeire. Az ágazat vezető vállalatai - köztük a kínai internetes keresőcsoport, a Baidu és a helyi rivális Pony.ai, valamint az amerikai Waymo - által működtetett robotaxi vállalkozások egyikének sem sikerült még nyereségről beszámolnia.

A dél-kínai Kanton városában működő WeRide technológiát gyárt egy sor félautonóm járműhöz, köztük elegáns fekete taxikhoz, buszokhoz, valamint furgonokhoz és utcaseprő munkagépekhez. Októberben 441 millió dollárt gyűjtött be a New York-i Nasdaq tőzsdén történő nyilvános kibocsátás révén. A vállalat korlátozott mértékben robotbusz-szolgáltatásokat indított már Kínában, Franciaországban, Szingapúrban és Svájcban, és önvezető taxikísérleteket folytat kínai városokban, míg Abu Dhabiban az Uberrel együttműködve robottaxikat kínál. Han elmondta, hogy reményei szerint más európai piacokon, köztük Spanyolországban és Németországban is terjeszkedni fognak.


Han szerint az, hogy a WeRide mikor válik nyereségessé, attól függ majd, hogy a kormányok milyen ütemben szabályozzák a vezető nélküli járműveket, mennyire nyitott a közvélemény a technológia iránt, és milyen gyorsan tudják a partnerek integrálni az autonóm rendszereket. A WeRide a tőzsdei kibocsátási tájékoztatójában azt írta, hogy veszteségei 2023-ra 260 millió dollár nőttek, bár elmondása szerint kisebbek, mint bármelyik hasonló önvezető technológiát kínáló tőzsdén jegyzett vállalaté. Az ebben a hónapban közzétett éves eredmények szerint a veszteségek 2024-ben elérték a 300 millió dollárt.

Lu Daokuan, az S&P Global Mobility elemzője szerint a magas szoftver-, karbantartási és kutatási költségek legalább 2028-ig megakadályozzák, hogy a kínai robotaxi csoportok nyereségesek legyenek. Elmondta, hogy a kifejezetten erre a célra épített robottaxikat olcsóbb lenne előállítani, és nagyobb méretgazdaságossági előnyökkel járnának a hagyományos autókból átalakított önvezető taxikhoz képest. A WeRide legújabb modellje a kínai Geely autógyártóval való együttműködés keretében készült. „A vállalatok a teljes ellátási láncban, a lidartól a chipekig, a költségcsökkentésből is profitálnak” - mondta Lu.

A vállalat úgynevezett négyes szintű autonóm buszai és taxijai távolról felügyelhetők, az utasok számára beszerelt képrnyőkön pedig a jármű környezetének térképét és a tervezett útvonalat mutatják. A WeRide legújabb taxijai még hagyományos kisbuszbelsővel rendelkeznek, de sok járműben nincs vezetőfülke vagy kormánykerék. A vállalat számos taxija, köztük az Abu Dhabiban és Kína egyes útjain közlekedő taxik jelenleg biztonsági sofőrrel a fedélzeten működnek.


A vállalat ebben a hónapban indított egy kereskedelmi projektet, amelynek keretében a franciaországi Valence viszonylag csendes közútjain közlekednek vezető nélküli autóbuszai. A zürichi repülőtéren is közlekednek kereskedelmi buszok biztonsági sofőrrel a fedélzeten. A projekteket általában a helyi önkormányzatok vagy az általuk tulajdonolt vállalatok fizették, mondta Han, aki korábban a Missouri Egyetem professzora és a Baidu vezető nélküli autókkal foglalkozó részlegének vezető kutatója volt. Szerinte az autonóm vezetés üzemeltetési költségei végül elég alacsonyra csökkenhetnek ahhoz, hogy mindenki számára ingyenes legyen a tömegközlekedés.

Februárban az amerikai chipóriás Nvidia - a WeRide tőzsdei bevezetés előtti támogatója - nyilvánosságra hozta, hogy 0,68 százalékos részesedéssel rendelkezik a vállalatban. A WeRide az Nvidia grafikus processzorait és szoftvereit használja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Fontos megjegyezni, hogy a kinaiak ket cel tuztek ki, az egyik a teljes oneallatas technologiak tekinteteben, masreszt a meretgazasagossag elerese. Mindkettore jo eselyuk van az orszag novekvo fejlettsege es a nagyobb lakossag jelentette meretgazdasagossag miatt. Mindez megtamogatva a hiresen protekcionista, a belfoldi versenyt teljesen kizaro allamkapitalista kormanyzattal. Mindekozben az USA melyen meg van osztva lakossagi es gazdasagi szinten is, tovabba az EU vegzetesen lemaradt a technologiai versenyben.