SG.hu

Balesetet szenvedett egy önvezető Xiaomi autó, három ember meghalt

A Xiaomi megerősítette, hogy az egyik SU7 elektromos járműve balesetet szenvedett egy kínai gyorsforgalmi úton. A helyi média arról számolt be, hogy három ember meghalt az incidensben, amely valószínűleg kiváltja a sok mai autóban alkalmazott intelligens vezetési szoftverek vizsgálatát.

Egy Xiaomi SU7 szedán szombaton késő este egy kelet-kínai gyorsforgalmi úton egy betonakadálynak hajtott körülbelül 97 km/órás sebességgel - derül ki a társaság hivatalos közösségi média fiókján kedden közzétett bejegyzésből. A helyi média is beszámolt az ütközésről és az azt követő tűzről, amelyben három egyetemista meghalt, valamint a jármű elszenesedett maradványairól készült képeket közöltek. A rendőrség azonnal a helyszínre érkezett, és most vizsgálja a balesetet, amely Anhui tartományban egy gyorsforgalmi úton történt - közölte a Xiaomi. A Xiaomi közleménye nem tartalmazott részleteket a halálos áldozatokról vagy sérültekről, és a vállalat képviselői nem válaszoltak további kérdésekre.

A társaság első jelentése szerint az autó fejlett vezetőtámogató funkciója 20 perccel a baleset előtt lett bekapcsolva, és a sofőr egyértelműen nem fogta a kormánykereket. A járműnek útfelújítási munkálatok miatt akadályokkal zárták el a sávját és egy másik sávba terelték át a forgalmat. Az autó észlelte az akadályokat, másodpercekkel az ütközés előtt figyelmeztette a sofőrt és lassítani kezdett 116 km/óráról, de már túl késő volt, az autó az elterelőnek ütközött. A jármű az ütközés után lángokba borult, és csak egyes részei, például az acél alváz maradt meg belőle - jelentette a helyi média. A Xiaomi szerint a balesetben érintett autó az SU7 szabványos modellje volt. Ez a modell nincs felszerelve a lidar néven ismert lézer alapú távolságmérő érzékelőkkel. Wang Yinglai, a Zhejiang Fogyasztói Tanács autóipari szakértője az állami médiának elmondta, hogy az autópályán közlekedő autónak a lézer alapú érzékelő nélkül nehezebb felismernie az előtte haladó álló vagy lassan mozgó tárgyakat.

A vállalat marketinganyagai szerint a Xiaomi Navigate on Autopilot funkciója minimális emberi beavatkozással képes sávot váltani, fel- vagy leszabályozni az autót, kanyarodni vagy fékezni. A vállalat azonban azt tanácsolja a sofőröknek, hogy maradjanak éberek a forgalmi viszonyokra, és emlékeztet arra, hogy az „okos vezetés” nem azonos az „önvezetéssel”. Kínában tilos a járművezetőknek levenniük a kezüket a kormánykerékről, még akkor is, ha a fejlett vezetőtámogatás be van kapcsolva.

A világ legnagyobb akkumulátor-gyártója közleményben közölte, hogy „a balesetben érintett Xiaomi autó nem a CATL akkumulátorait használta. A BYD, egy másik nagy kínai akkumulátorgyártó azt mondta, hogy minden konkrét alkatrészinformációt „a Xiaominak kell szolgáltatnia”. Hozzátette azonban, hogy egysége, a FinDreams Battery csak akkumulátorcellákat szállít a Xiaomi autóihoz, és az autógyártó felelős magáért az akkumulátorcsomag tervezéséért.


A halálos baleset csapást jelenthet a Xiaomi autós törekvéseire. A cég alig egy évvel ezelőtt mutatta be SU7 elektromos járművét, ami jelentős változást jelentett az okostelefonjaival és háztartási eszközeivel kultikus státuszba került vállalat számára. Az SU7 a Porsche Taycanre hasonlít, de ára annak töredéke, ezért áttörő sikert aratott a kínai elektromos járművek piacán. A vállalat szinte azonnal sikert aratott az ágazatba való belépése után, az autóból az első évben több mint 200 000 darabot adtak el. A cég a múlt hónapban 350 000 darabra emelte a 2025-ös értékesítési célját.

Az, hogy egy autóipari tapasztalattal nem rendelkező vállalat ilyen gyorsan képes volt olyan autót építeni és értékesíteni, amely képes volt jelentős piaci részesedést szerezni, a kínai akkumulátorok és az elektromos járművek kulcsfontosságú alkatrészeinek ellátási láncában rejlő előnyökről tanúskodik. Ez egyben figyelmeztetés is az autóipar számára, hogy a verseny már nem csak a hagyományos autómárkákra korlátozódik, hanem szinte minden olyan vállalatra, amely hatékonyan és olcsón tud elektronikus termékeket gyártani.

A technológiai óriáscég részvényei 6,3%-ot estek Hongkongban és a nap végén 5,5%-kal alacsonyabban zártak. A részvények közel 18%-ot estek azóta, hogy a Xiaomi a múlt héten mintegy 5,5 milliárd dollárt gyűjtött egy részvényeladás keretében, hogy segítsen finanszírozni az elektromos autó-üzletágának bővítését. "A befektetők az autóbalesetről szóló hírek után aggódhatnak a Xiaomi versenyképességével és növekedési kilátásaival kapcsolatban” - mondta Shen Meng, a pekingi székhelyű Chanson & Co. befektetési bank igazgatója.

Kína agresszívan támogatja a vezetéstámogató és a vezető nélküli technológiát, hogy globális vezető szerepet töltsön be a feltörekvő területen. Számos kínai elektromos járműgyártó beépíti ezeket a fejlett funkciókat a sorozatgyártású autóiba. Amikor a technológiával kapcsolatos halálos balesetek történnek, a balesetekről szóló információkat csendben eltávolítják a kínai internetről. A Xiaomi a vállalat hivatalos honlapján népszerűsíti a támogatott vezetési képességeket. Azt írja, hogy az autó képes automatikusan gyorsítani vagy lassítani, sávot váltani, autópályára fel- és lehajtani, valamint elkerülni az útépítéseket. Ugyanakkor figyelmeztet, hogy ezek az „intelligens asszisztált vezetési” funkciók nem tudják teljesen helyettesíteni a járművet irányító sofőrt.

Az okostelefonjairól ismert Xiaomi és társai, például a Xpeng és a Huawei által támogatott kínai elektromos autók által kínált vezetőtámogató rendszerek hasonlóak ahhoz a technológiához, amelyet a Tesla teljes önvezetésként forgalmaz. Régi aggodalom, hogy a fejlett vezetőtámogató technológia elterjedésével egyesek túlságosan bíznak a technológiában, és nem figyelnek az útra. A Tesla az Egyesült Államokban többször is szembesült azzal, hogy a részlegesen automatizált rendszere hibázott, miután több baleset is történt, amelyek közül az egyik halálos áldozatot követelt. Az amerikai autógyártónak Kínában is voltak már nagy visszhangot kiváltó botrányai, köztük egy 2021-es eset, amikor az egyik autójának tulajdonosa a sanghaji autókiállításon felugrott a bemutató jármű tetejére, és azt kiabálta, hogy családtagjai majdnem meghaltak, mert az autó fékjei nem működtek.

Más kínai autógyártók is szembesültek már vizsgálatokkal, amikor termékeik balesetekbe keveredtek. Az elektromos autókban keletkező tüzeket számos dolog okozhatja, többek között az akkumulátorok minősége és a modulok kialakítása, valamint az ütközés és a becsapódás fajtája. A sanghaji székhelyű Nio 2019-ben közel 5000 járművet hívott vissza, miután több közülük hirtelen füstöt és lángokat kezdett okádni. A CATL végül azt állította, hogy a szóban forgó autókban lévő akkumulátorok burkolata nem volt kompatibilis az általa szállított cellatípussal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ximix #5
    Elvileg volt benne Lidar, annak elvileg észlelnie kellett volna az akadályt.
    Tippre esetleg a forgalmi helyzet szülte a balesetet, pl egy előtte lévő jármű kitakarta a betonterelőt és a követési táv meg rövid volt a manőverhez vagy esetleg kézi irányítással ment ?


    Can You Fool A Self Driving Car? - Mark Rober



    Xiaomi SU7 Max 673HP high speed CRASH onboard - HandsOnTheWheel

  • kvp #4
    A teslakat is allora tudja fekezni tisztan a motor, sot allo helyzetben emelkedon meg tudja fogni a jarmuvet (amig van hozza toltes az aksiban). Mindezt ugyanakkora lassulassal mint amekkora a legerosebb gyorsulas. A mechanikus (surlodas alapu) fekek csak rogziteshez es a hajtasrendszer meghibasodasa esetere vannak. Ha valahol megis ezekre a fekekre volt szukseg, akkor a maximalis gyorsulasnal nagyobb fekerore volt szukseg vagy a motorfek rendszer szoftvere nem jo.

    A fenti eset nem errol szol, valamiert fekezes nelkul beleallt a jarmu kozel 100-al egy betonfalba. A kerdes miert es hogyan. A kepek alapjan frontalis utkozesnek tunik tehat vagy szembe volt az uttesten egy betonakadaly, amit valamiert nem latott meg vagy valamiert kozel 90 fokkal elfordult a jarmu orra a menetiranyhoz kepest. Az elso onvezetesi hiba, a masodik minimum erdekes, hogy hogyan jott ossze. (masik auto lokte meg, futomu hiba, valami mas?)
  • NEXUS6 #3
    Hát a nagy hurráoptimizmus után azért valszeg a kínaiak is ráébrednek arra, hogy ezek a technológiák mennyire használhatók valójában.
  • Macropus Rufus #2
    de itt ugye nem kerülte el. Telibe verte és porrá éget. 97-nél illene nem annyira sérülni az aksiknak, hogy ez legyen a vége.
    Mondjuk a Xiaomi egy kamus cég. Egy másik topikba beraktam ennek a kocsinak a fékét. Olyan nagy a fékbetét a vasban, mint egy alsó közép kategóriás autóban. De ez a kocsi több száz lóerős és qurva nehéz is.
    A kép lapján várható is volt, hogy egy ilyen nehéz autó soha nem fog megállni 100-ról ha vesz fékezni kell vagy erősebben kell fékezni. Mondjuk am. Xiaomi vas volt az is ami a versenypályán vérzett el a fékjei miatt meg csapódtak mindenbe bele, mert nem tudtak megállni a csicska fékek miatt.

    https://www.facebook.com/turboandstance/posts/till-you-see-the-brake-pads-these-are-the-brakes-of-the-607hp-xiaomi-su7-max-sev/886019807052458/
  • _svd_ #1
    Az alapszabály azért egyszerű- A jármű annyival mozoghat maximum, amennyivel még pont meg tud állni az akadály előtt. jobb útfigyelő rendszerrel, gyorsabban mehet.
    A többi csak porhintés. Ha az akadály érintése nélkül áll meg a jármű, lényegtelen az akkumulátor állapota.