Berta Sándor

Amerikai versenyjogi vizsgálat a Google ellen

Igaz-e, hogy a cég keresője kifejezetten a Google saját ajánlatait részesíti előnyben, s ezáltal hátrányos helyzetbe hozza a többi piaci szereplőt? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC).

A The Wall Street Journal, a The New York Times, a Reuters és a Financial Times tudósításai szerint története legkeményebb vizsgálata előtt áll a Google. A vállalat blogbejegyzésben erősítette meg, hogy valóban vizsgálatot kezdeményeztek ellene. A szövetségi testület arra kíváncsi, hogy vajon a cég visszaélt-e piaci pozíciójával és ezáltal hátrányos helyzetbe kényszerítette-e a konkurenseit. Vizsgálják azt is, hogy a társaság átirányította-e a keresőjét használó internetezőket a saját ajánlataira, magyarán eltitkolta-e az emberek elől a többi ajánlatot. Az FTC mellett Kalifornia, New York és Ohio állam ügyészeit is érdeklik a válaszok, de ezek a vizsgálatok egy bennfentes szerint még nagyon az elején tartanak.

A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság jelezte, hogy napokon belül információkat kér be a Google vezetőitől, ezenkívül a társasággal üzleti kapcsolatban álló cégek szintén számíthatnak versenyhivatali megkeresésekre. A vállalkozásoknak minden adatot meg kell majd osztaniuk a Google-lel ápolt kapcsolatukról. "A Google alapvető üzletét veszik górcső alá" - közölte Ted Henneberry, az amerikai igazságügyi minisztérium korábbi munkatársa. Amennyiben a gyanú igaznak bizonyul, úgy a testület megtilthatja a társaságnak a jogsértő gyakorlat folytatását, illetve akár meg is büntetheti a konszernt. A vállalat jelenleg 60 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik az amerikai keresőpiacon, míg Európa egyes államaiban a részesedése eléri a 90 százalékot.

A mostani vizsgálat kísértetiesen hasonlít a Microsoft elleni kartellügyi eljárásra, amely 1991-ben kezdődött és ami több mint egy évtizeden át tartott. A Google csak reménykedhet, hogy a vizsgálatból nem lesz eljárás és az ügy nem húzódik el több évig. A hírre azonnal egy százalékkal esett a Google-részvények árfolyama. S hogy mindez ne legyen elég, az Egyesült Államok Szenátusának piaci verseny bizottsága szeretné meghallgatni a Google vezetőit. Az még nem dőlt el, hogy a meghallgatásra Larry Page vagy Eric Schmidt megy-e el.

Nem ez az első eljárás a Google ellen. Néhány éve az online hirdetések technológiájával foglakozó DoubleClick és AdMob cégek kapcsán vizsgálódtak a Google körül, tavaly szeptemberben pedig az amerikai igazságügyi minisztérium indított antitröszt vizsgálatot, miután a keresőóriás bejelentette, felvásárolná az ITA Software-t. A tranzakciót idén áprilisban engedélyezték azzal a feltétellel, hogy a társaság lehetővé teszi a kormánynak az ezzel kapcsolatos további ellenőrzéseket.

Emellett a Google-t tavaly februárban bepanaszolta Brüsszelnél három cég, köztük a Microsoft Ciao! vásárlási portálja. A három vállalathoz később csatlakozott az 1plusV nevű francia társaság is. A kvartett tagjai azzal vádolják a Google-t, hogy sorozatosan megsérti a piaci versenyre vonatkozó szabályokat és tisztességtelen üzleti gyakorlatot alkalmaz, például egy szponzorált eredményt hátrébb sorol csak azért, hogy a számára konkurenciát jelentő ajánlatok a felhasználókhoz ne juthassanak el. Emellett visszaélt a piaci pozíciójával azért, hogy ezáltal tisztességtelen előnyhöz jusson.

Az ügyben az Európai Bizottság tavaly decemberben indított vizsgálatot és ha bűnösnek találja a keresőóriást az ellene felhozott vádakban, akkor komoly büntetést is kiszabhat. Ez azt jelentené, hogy a Google büntetésként az aktuális üzleti évben regisztrált forgalma tíz százalékát is befizetheti, ami 2 milliárd euró lehet. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban idén márciusban a vállalatot a Microsoft bepanaszolta Brüsszelnél. A comScore internetes piackutató cég adatai szerint májusban a Google lehetett az első olyan szolgáltató a világháló történetében, amely egy hónap alatt egymilliárd egyedi látogatót vonzott. Ez nyolcszázalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest. A Google részvénye ennek ellenére 19 százalékot vesztett értékéből az év eleje óta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • djw #15
    akkor e szerint a logika szerint a GMailnek fizetnie kellene az Adwords felé, hogy az email kulcsszóra keresve megjelenjen a gmail reklámja... csak itt az a probléma, hogy a gmail is és az adwords is a google tulajdona :) Egyáltalán nem gondolnám sem etikátlannak, sem törvénytelennek, hogy a google a saját keresőjében a saját email szolgáltatását reklámozza a konkurensekétől eltérő, kiemlekedőbb módon. Úgy értem, hogy a Google adja a felületet... dönthet úgy holnaptól, hogy betesz magának egy extra banner helyet, ahol állandóan a gmail reklámja megy és a többi meg fizethet amennyit akar, ez a hely csak neki van fenntartva. Mi ebben az etikátlan vagy törvénytelen?
  • MacropusRufus #14
    a szerződést én sem, csak a cikket:
    "A kvartett tagjai azzal vádolják a Google-t, hogy sorozatosan megsérti a piaci versenyre vonatkozó szabályokat és tisztességtelen üzleti gyakorlatot alkalmaz, például egy szponzorált eredményt hátrébb sorol csak azért, hogy a számára konkurenciát jelentő ajánlatok a felhasználókhoz ne juthassanak el."
  • mousee #13
    Én nem olvastam a gugli szerződését, de szerintem ez le van fektetve benne, hogy ha fizetsz, akkor a te találatod magasabb prioritású lesz. De tuti van benne valami apró betű, ahol leírja, hogy a cég belső hirdetései mindig magasabb prión futnak. Ha meg ez nincs, akkor egy ilyen ponttal simán védhetnék magukat bármikor.

    De most már tisztul a kép, hogy miért lehetne megvágni, de mint ahogy az első hozzászólásomba írtam is, ha etikátlanul viselkedik (átveri az ügyfeleit), akkor igenis fizessen.
  • MacropusRufus #12
    Namost lehet én értem félre a dolgot: itt a gond az, hogy xy cég FIZET a Google-nek azért, hogy a találatai pl. az első 5-ben legyenek. DE amennyiben a cég profilja egybeesik a Google valamelyik cégének a profiljával ebben az esetben a keresési találat nem az első 5-ben lesz hanem pl. a 6.
    Lefordítva: fizetek egy hírdetést egy hírdetési újságban, ráadásúl sok pénzért az első oldalra rakatom az anyagot. De amennyiben az újság egyik cégének a profiljába vág az én hírdetésem (ergo: a konkurenciám) akkor az újság az én fizetett hírdetésemet átteszi a 2. oldalra.
    Na ezért fogják megbaszni a Google-t. Mert ez már majdhogynem csalás nak is minösűl: ő pénzt kér valamiért amit aztán nem teljesít, és ezt azért teheti meg mert vissza tud élni a piaci fölényével. Ezen nincs mit magyarázni, fájhat is a feje a Google ügyvédeinek rendesen.
  • mousee #11
    De miért ne tudnának versenyezni? Esküszöm nem értem. Ha a gugli 99% részesedéssel bírna, attól függetlenül is bárki használhatna alternatív keresőt. Nem vagy rákényszerítve, önszántadból választod, nem úgy, mint pl egy OS-t. Ha az összes szoftver multiplatform lenne, akkor az MS-t se basztatnák, mert lenne rá reális alternatíva (bocsánat hogy folyton velük példálózok).
    Ma, amikor a fészbuk tombol, miből állna egy keresőt csak simán hype-al a csúcsra emelni? Főleg akkor ha tényleg jobb is, mint a google, mert akkor az emberek rákapnak (lásd firefox anno).

    A google nem elnyomja a nála kisebbeket, hanem egyszerűen működik. Gyors, ingyenes, a usereknek ezért tetszik, ezért használják. Attól hogy google fiókod van, attól még nyugodtan kereshetsz más keresővel, nem fog a maps elküldeni, mert érzékeli hogy bing-en át találtad meg. A userek szabad akaratunkból használják, ha nem regisztrálnak, akkor is működik, nincs megkötve senki semmiben.
  • usersg #10
    Látom nem igazán érted mi itt a lényeg. A kapitalizmusnak vannak bizonyos szabályai. Ha egy cég akkorára nő mint a google, akkor félő hogy az azonos, vagy hasonló tevékenységi körbe tartozó egyéb cégek semmilyen körülmények között nem tudnak majd versenyezni. Egy idő után pedig nem csak egy, hanem egyéb kiterjesztett területeken is véghezviheti mindezt.
    Számtalan probléma lehet ebből, ha belegondolsz szerintem érteni fogod. Ezért vannak a versenyjogi hatóságok, hogy megakadályozzák mindezt. Illetve ezért nem reklámozhatod korlátlanul saját magadat, főleg akkor nem ha a világháló egyik legnagyobb kereső szolgáltatását üzemelteted, ami kétségkívül az egyik legalkalmasabb eszköz az önreklámozásra.
  • okosan gyerekek #9
    jah, hát ez az!
  • okosan gyerekek #8
    Arról nem is beszélve, hogy milyen jogalapon kötelezik, hogy a SAJÁT tartalmával szemben bármilyen másik cég cuccát reklámozza úgy, hogy ténylegesen nincsenek az emberek arra kötelezve, hogy a google-t használják. Mit kéne csináljon a Google? Fizessen magának a szponzorált linkekért és úgy tegye magát előre? Ne nevettessük már magunkat ki..
  • mousee #7
    Ez evidens... Windows start menüjében is ott a link hogy töltsd le a messengert, mer az jó. A messengerben meg villog a hotmail (vagy live mail, nemtom hogy hívják) reklámja, nemsokára már a skype-ban is fog, gondolom én. Ennyi erőből perelhető lenne bárki, hisz mindenki a sajátját fogja tolni.
  • Laza #6
    Ha az Ő terméküket használod keresésére, egyértelmű, hogy a saját egyéb termékeiket fogják előtérbe helyezni (vagy azokét, akik ezért fizetnek).
    Ha beírod, hogy "email", biztos lehetsz benne, hogy a kiemelt hirdetések között lesz a GMail (megnéztem, ott van).