Berta Sándor
Miként keres munkatársakat a Google?
A Szilícium-völgyben nagy harc dúl a vállalatok között, amelyek nem csak a kezdő szakembereket igyekeznek különböző ajánlatokkal magukhoz csábítani, hanem a meglévő alkalmazottakra is figyelnek.
Eric Schmidt, a Google korábbi vezérigazgatója a gigaom nevű hírportálnak árult el néhány részletet a webes cég gyakorlatából. Az állásra jelentkezőknek számos követelménynek kell megfelelniük, azonban ezek koránt sem szokványosak. Korábban például voltak olyan hírek, miszerint az állásra jelentkezőnek mindig számolnia kell azzal, hogy felhívhatják telefonon és azonnal válaszolnia kell matematikai kérdésekre. Nos, Schmidt ezt az információt nem akarta megerősíteni, sem cáfolni, de más dolgokat elárult. A Google minden amerikai dolgozója számára elérhető a külön konyha, a gyermekfelügyeleti szolgáltatás és számos sportolási lehetőségből is választhatnak, hiszen nem csak a pszichikai, de a fizikai fittség is fontos.
A vezető elmondta, hogy a leendő Google-dolgozóknak szeretnek különböző rejtvényeket feladni azért, hogy lássák miként gondolkozik az illető. A jelentkező könnyen ilyen kérdésekkel szembesülhet: miként helyezhető el egy elefánt egy hűtőszekrényben? Hány zongorahangoló van New Yorkban? A cél nem a helyes válasz, hanem az intelligencia, a kreativitás felmérése. Emellett arra is kíváncsiak, hogy ki mennyire szenvedélyes és lojális.
Schmidt úgy vélte: azok a legjobb alkalmazottak, akiket nem kell erősen menedzselni. "Az emberek szeretnek a saját fejük után menni és te azért vagy ott, hogy támogasd őket. Nincs szükségük főnökre vagy kollégákra azért, hogy megmondják nekik, mit tegyenek. Viszont szükségük van némi támogatásra. Mi azt az érzést nyújtjuk, mintha nem vezetnénk a céget, s valójában nem is menedzseljük. Ez kicsit Borg-szerű viselkedés, mindig előre megyünk" - mondta az egykori vezérigazgató.
Kiemelte, hogy különösen fontos, hogy a megfelelő munkatársakat vegyék fel. "Néha furcsa figurákkal kell dolgoznod. Hiába rendkívül okosak, közel sem mindegyikük csapatjátékos. Még akkor is, ha néhányukat nem szeretnénk magunk mellett tudni, szükségünk van rájuk" - jegyezte meg Schmidt. A Google központjában rendkívül sok felvételi beszélgetésen kell átesnie a jelentkezőnek. Volt olyan, akit 16-szor (!) hívtak be és csak azután derült ki, hogy mégsem veszik fel. Ebből azért a vezetők is tanultak és időközben lecsökkentették a felvételi beszélgetések számát. Így napjainkban legfeljebb ötször kerül sor ilyen találkozóra.
A Szilícium-völgyben nagy a harc a tehetséges fiatalokért. A vezető IT-társaságok különböző módszerekkel és egyre furcsább trükkökkel harcolnak a legtehetségesebb fiatalok megszerzéséért. Van, akinek elég, ha egy ingyenes hajvágást ígérnek, mások egy iPadre tartanak igényt, míg vannak, akik szeretnék, ha leendő munkáltatóik vállalkozóvá képeznék ki őket. Emellett szinte minden társaságnál elhangzik az ingyenes ebéd biztosításának, a munkahelyi buszok használatának vagy a részvények jutattásának az ígérete. Ez utóbbiak alapvető szolgáltatásnak számítanak.
Eric Schmidt, a Google korábbi vezérigazgatója a gigaom nevű hírportálnak árult el néhány részletet a webes cég gyakorlatából. Az állásra jelentkezőknek számos követelménynek kell megfelelniük, azonban ezek koránt sem szokványosak. Korábban például voltak olyan hírek, miszerint az állásra jelentkezőnek mindig számolnia kell azzal, hogy felhívhatják telefonon és azonnal válaszolnia kell matematikai kérdésekre. Nos, Schmidt ezt az információt nem akarta megerősíteni, sem cáfolni, de más dolgokat elárult. A Google minden amerikai dolgozója számára elérhető a külön konyha, a gyermekfelügyeleti szolgáltatás és számos sportolási lehetőségből is választhatnak, hiszen nem csak a pszichikai, de a fizikai fittség is fontos.
A vezető elmondta, hogy a leendő Google-dolgozóknak szeretnek különböző rejtvényeket feladni azért, hogy lássák miként gondolkozik az illető. A jelentkező könnyen ilyen kérdésekkel szembesülhet: miként helyezhető el egy elefánt egy hűtőszekrényben? Hány zongorahangoló van New Yorkban? A cél nem a helyes válasz, hanem az intelligencia, a kreativitás felmérése. Emellett arra is kíváncsiak, hogy ki mennyire szenvedélyes és lojális.
Schmidt úgy vélte: azok a legjobb alkalmazottak, akiket nem kell erősen menedzselni. "Az emberek szeretnek a saját fejük után menni és te azért vagy ott, hogy támogasd őket. Nincs szükségük főnökre vagy kollégákra azért, hogy megmondják nekik, mit tegyenek. Viszont szükségük van némi támogatásra. Mi azt az érzést nyújtjuk, mintha nem vezetnénk a céget, s valójában nem is menedzseljük. Ez kicsit Borg-szerű viselkedés, mindig előre megyünk" - mondta az egykori vezérigazgató.
Kiemelte, hogy különösen fontos, hogy a megfelelő munkatársakat vegyék fel. "Néha furcsa figurákkal kell dolgoznod. Hiába rendkívül okosak, közel sem mindegyikük csapatjátékos. Még akkor is, ha néhányukat nem szeretnénk magunk mellett tudni, szükségünk van rájuk" - jegyezte meg Schmidt. A Google központjában rendkívül sok felvételi beszélgetésen kell átesnie a jelentkezőnek. Volt olyan, akit 16-szor (!) hívtak be és csak azután derült ki, hogy mégsem veszik fel. Ebből azért a vezetők is tanultak és időközben lecsökkentették a felvételi beszélgetések számát. Így napjainkban legfeljebb ötször kerül sor ilyen találkozóra.
A Szilícium-völgyben nagy a harc a tehetséges fiatalokért. A vezető IT-társaságok különböző módszerekkel és egyre furcsább trükkökkel harcolnak a legtehetségesebb fiatalok megszerzéséért. Van, akinek elég, ha egy ingyenes hajvágást ígérnek, mások egy iPadre tartanak igényt, míg vannak, akik szeretnék, ha leendő munkáltatóik vállalkozóvá képeznék ki őket. Emellett szinte minden társaságnál elhangzik az ingyenes ebéd biztosításának, a munkahelyi buszok használatának vagy a részvények jutattásának az ígérete. Ez utóbbiak alapvető szolgáltatásnak számítanak.