Berta Sándor

A zenei letöltések nem hasonlíthatók a valódi hanglemez-vásárlásokhoz

Sir Bob Geldof a Boomtown Rats együttes énekesként, majd a Band Aid megalkotójaként vált világhírűvé. Az 59 éves zenész mindig is a szókimondó stílusáról volt híres és ezúttal sem hazudtolta meg magát.

Az ír előadó egy interjúban kifejtette a zenék minőségével, az internettel és a zenei letöltésekkel kapcsolatos véleményét. "A minőség szempontjából egy zenei CD még mindig egy kicsit jobb az MP3-as zeneszámoknál. Mi régen a stúdiónkban nagyon sokat dolgoztunk azon, hogy a zenénk tökéletes legyen. Éppen ezért lenne rossz, ha valaki ezt nem hallhatná. Régen más idők voltak: 690 000 lemezt kellett eladnom azért, hogy a slágerlista első helyére kerüljek. Annak, ha ennyien felkerekednek, elmennek a lemezboltba és megveszik a lemezedet, teljesen más értéke van, mint ha valaki a számítógépe előtt ülve tölt le egy dalt. Ma elég az akkori eladások töredéke ahhoz, hogy egy előadó a slágerlisták élére kerüljön."

"Ha a gyerekeimmel vagy a barátaimmal meg akarok hallgatni egy lemezt, akkor mindig be kell szállniuk a Toyota Lexusomba. Az autó belsejében a hangok közvetlen közelről hallhatók. Ez szép dolog, éppúgy, mint egykor a bakelitlemez. A CD és a bakelitlemezek közül egyértelműen az utóbbi biztosít jobb zenei minőséget, ezt minden hangmérnök megerősítheti. A Boomtown Rats egyik albuma volt a világon gyártott 11. CD-lemez. Aggódtam és azt kérdeztem, hogy ugye azért csinálunk egy lemezt is? Mire jött a válasz, hogy az az idő már elmúlt."

"Szerintem a CD-ken túl udvarias a hangunk. Nagyszerű hanghordozó lenne, ha mi a Dire Straits vagy a Pink Floyd lennénk, de mi a Boomtown Rats vagyunk. Amerre jártam, mindenhol panaszkodtam és nem tudtam elfogadni ezt az új technológiát" - emlékezett vissza az első CD megjelenésére Sir Bob Geldof, akinek a mai előadók és együttesek közül a Nirvana, Amy Winehouse, az Arctic Monkeys és a White Stripes zenéje tetszik.

Az énekes ezután az internetre tért ki. Elmondta, hogy szerinte a blogok nem töltik be az egykori zenei magazinok funkcióit és az internet voltaképpen elviselhetetlenül unalmas. Azok, akik a blogokban és más fórumokon megszólalnak ugyanolyan emberek, mint akikről a kocsmákban a legjobb tudomást sem venni. Ezek azok a személyek, akik csak elvannak magukban és rossz hangulatot terjesztenek.

A Band Aid létrehozója ugyanakkor nem megkeseredett ember és elfogadta, hogy a világ megváltozott. "Ma már szinte alig van olyan ember, akinek ne lenne egy együttese. Mindenki felveheti a lemezét otthon és könyvet írhat a konyhaasztalon. Kérem, ne értsenek félre, de egymilliárd olyan dalszerző van, aki jobb nálam, nekem ebben az üzletben már nem kell részt vennem. Az egyetlen probléma csak az, hogy a mai fiatal zenekarok egyikének sincs mondanivalója" - zárta mondandóját a világszerte elismert művész.

Bob Geldof meglehetősen élesen fogalmazott 2005-ben, amikor az interneten is közvetített Live 8 ingyenes segélykoncert-sorozat számtalan jegyét 1000 fontért árulták az eBay oldalán. A zenész közölte: "Mélységesen felháborít, hogy egyes emberek hasznot húznak mások szegénységéből és kiszolgáltatottságából." Az aukciós piacteret nyerészkedő elektronikus stricik gyülekezetének nevezte, és a jegyek árusításának azonnali beszüntetését követelte. Kijelentette, hogy örülne ha néhány hacker betörne a rendszerbe és tönkretenné azt. Az eBay később levette a honlapjáról az ajánlatokat. A zenész ezt követően 2009 júliusában hallatott ismét magáról, amikor kiállt amellett, hogy Gary McKinnont, a NASA rendszerébe betörő hackert Nagy-Britanniában állítsák bíróság elé és ne adják ki az Egyesült Államoknak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #35
    Jah emlexem, az volt a legkomolyabb Technics deck Amorphus Z fejjel, csak a regi Nakamichik vertek hangminosegben.
    Hozzateve, hogy a hangterjedelem spektruma kazettaknal (meg metalnal is), azert nem teljesen volt 20-20k.. ill. nem +-1dB turessel.

    Az ok, hogy az analog sound jobban tetszett, de egy 20 bites DAT kazetta alazza es alazta 15 eve is az analog kazikat.

    A digitalis technikanak is van felso kategoriaja, ami probalja kikuszobolni a bena PCM hibakat, gyakran ez sikerul is, a szintetikus erzest pedig a (túl)kvantalashoz adott zajjal probaljak kikuszobolni, ami ma mar egesz jol hangzik, a szo legszorosabb ertelmeben.

    A bakelitfetis ertheto, en is szeretem, de Soto kollega kicsit tuloz.
    Egy komolyabb CD-lejatszo, mondjuk a SACD asszem behalt, vagy egy DAT sem megy ma mar.. pedig a 20 bit megiscsak 20 bit. Szal egy CD-bol is ki lehet hozni azert eleg szep hangokat, bar sokat kell erte algoritmizalni, mert tenyleg nem a legszerencsesebb formatum.
    Plane, hogy a bakelit joval tovabb elall mint a CD lemez. ;)
    DVD-Audio meg valahogy nem terjed es asszem gyakran Dolby-s veszteseges tomoritesu.. :(
  • kryst #34
    Nekem akkor volt ez nagyon szembetűnő és fura is volt nekem, amikor először hallottam CD lemezt. Valahogy fura volt, nekem is és ez jött egyből le, hogy valami hiányzik a zenéből. Valahogy a dob, a hangok nagyon mesterségesnek tűntek, de ezt akkor annak tulajdonítottam be, hogy talán azért, mert a CD ennyire tiszta hangzást lehet kihozni, amit a analóg cucc elvesz a zenéből. Viszont nem voltam makulátlanul elégedett a CD minőséggel. És most lehet, hogy hülyeséget mondok, de nem igazán dinamikusak a zenék a CD lemezeken! És most nem arra gondolok, hogy szanaszét EQ-ot hangot használ sok ember, mert akkor van benne mély, de a mély nem egyenlő a dinamika tartománnyal, mint ezt sokan gondolják. Szerintem akinek van egy kis hallása az bizotos észreveszi a kettő közti különbséget analóg, és digitális hang közt. Hát a nők azok nem igen tudnak különbséget tenni hangzások közt!:)
  • kryst #33
    Hát ez szerintem ez attól függ, hogy milyen kazettás cuccot hallgatott az ember! Én egy Techics RX 747-es Decket használtam annak idején aminek Metal kazettán 20-20000hz-ig vitt át. Normálon tudott 30-18000hz-ig. Szinte egy ugyan azt a minőséget lehetett hozni mint egy CD-el, max az enyhe kis szalag zaj ami a számok közt volt fellelhető. De, most is nekem a fülemnek jobb hallgatni egy ilyen analógabb hangot, mint egy teljes digitális hangzást, mert tényleg a zenéből valami hiányzik. Persze manapság már én sem hallgatok kazettát,:) csak hébe hóba, de észre lehet venni a különbséget.
  • Soto #32
    Örvendetes, hogy nem mindenki dől be a marketing fogásoknak és a piacgazdaság profitorientált szemléletének.
    Egyébként csináltunk egy meghallgatást a VIASAT stúdiójában, amelynek keretében A-B teszttel vizsgáltuk az eredeti analóg mastert és a 96 KHz mintavételezési frekvenciával és 24 bit felbontással digitalizált verziót. Tíz zenész és hangmérnök vett részt a teszten, mindenki egyértelműen az analóg hangzást tartotta jobbnak. Való igaz, volt egy nőszemély, aki a digitális verzióra szavazott, de közismert tény, hogy a nők egyhén szólva szerény képességekkel rendelkeznek a zeneművészet területén, különös tekintettel a zeneszerzésre.
  • sanyicks #31
    Igen ezt hívják nosztalgiának ;) ugyanis a kazetta már minden tekintetben rosszabb mint a cd, vinyl-nél nem mindenben.
  • kryst #30
    Na pontosan ezt vettem észre én is a CD-nél, hogy rettentően steril a hangja, és száraz. Nekem olyan mintha hiányozna belőle valami. Ezt főleg akkor veszi észre az ember, amikor valami analóg cuccot hallgatott előtte, pl valami régi LP-ét. Bár lehet, hogy ezért megköveznek itt, de nekem a kazettát is kellemesebb volt hallgatni, és most nem ilyen műsoros rossz minőségű kazettára gondolok, ha nem tényleg profi minőségű magnóval (Deck)el rögzített zenéről. Sokkal lágyabb a hangja mint egy CD-nek, és fura, de nekem nem igazán esik jól hallgatni sima CD-ét pont ez a steril hang és ahogy mondod élettelen hang miatt nem jó hallgatni. Ennek ellenére nem azt mondom én sem, hogy rossz, de tény és való, hogy az emberi fül az analóg hangot érzi természetesnek, bármennyire is legyen az össze vissza digitalizálva.
  • Soto #29
    Ebben a transznacionális tőke által vezérelt virtuális világban az embert egyelőre nem sikerült digitalizálni. Az ember hallásérzékelése analóg,következőleg az eredeti jelet digitalizálhatják, kódolhatják, csűrhetik-csavarhatják, az sosem tudja reprodukálni az eredeti hangzást. Egyébként nemcsak műszaki, hanem filozófiai képtelenség, hogy egy analóg jelbe akármilyen módszerrel beavatkozunk, és a módosított jel információtartalma megnőne.

    A minap az egyik hangmérnök kollégám azzal rukkolt elő, hogy spekrumanalizárorral elemezte és digitalizálta egy C-227 típusú Steinway
    zongora hangját, amit betáplált egy szintetizátorba, következőleg a szintetizátor úgy fog szólni, mint a Steinway. Közöltem vele, ha még egyszer ki meri ejteni ezt az orbitális baromságot a száján, akkor kirúgom a cégtől.

    Akinek van némi zenei hallása és nem az interneten és MP3-on ismerkedett meg a zenekultúrával, az tudja, hogy a CD egy sterilizált élettelen, műhang, ami kifejezetten idegesítő. A förtelmesen pocsék MP3 és a többi információtömörítést alkalmazó eljárás pedig egyenesen bűncselekmény, ami csak arra alkalmas, hogy lerombolja a fiatalok zenei ízlését, értékszemléletét. A profitorientált üzletpolitikának azonban nagyszerűen megfelel. Habár szerzői jogokat sért, mivel az információtartalom csökkentésével és torzításával megváltoztatja az eredeti mű jellegét.

    Ami az analóg vinyl (bakelit) lemezt illeti, annak kicsi a dinamikája, keskeny a sávszélessége, zajos, de sokkal inkább hallgatható, mert a hangja a tecnikai tökéletlensége ellenére is természetes. Az analóg lemezhez képest a CD hozzávetőlegesen olyan, mint a szexbomba a guminőhöz képest.
  • Tetsuo #28
    :) Ugy ertem, hogy eloszor digitalizaljak a vinylt, majd flac-ban tudod letolteni, foleg techno lemezek eseten. Jo minosegu hangzas, a hanglemez analog zajaval..
  • Tetsuo #27
    Keszulhet bakelitrol vagy komolyabb digit forrasbol is, gondolom mar sok zenet igy is meg lehet venni netes boltokban..

    A loudness war eleg komoly, fokent a pop rnb-szar es rock zeneben, kommerszebb klasszikus zeneben elofordult mar, fokent angol es amcsi teruleten, Chill Out Classical meg hasonlo neveken.
    Ilyen zanzas valogatasokat erdemes messze elkerulni.
    Akinek a mai popzene tetszik, annak igazabol teljesen mind1 milyen a minoseg.. marcsak azert is, mert ez a popzene alapbol dinamikatlan, vegig magas RMS jelszintu.. tehat nem a mastering hanem maga a "mu" keverese felel meg a loudness warnak.

    A bakelit (hanglemez) vs CD-hez annyit, hogy kb. olyan mint répa vs krumpli.
    A bakelit az analog, ennek minden elonyevel es hatranyaval, a CD meg digitalis, ennek minden elonyevel es hatranyaval.
    Mindegyikbol ki lehet hozni egy eleg magas szintet, de ahhoz komoly cucc kell sajnos.
  • lordofchaos #26
    A FLAC is CD-ről készül.