Berta Sándor

Az iPod-generáció tagjai nem ismerik a jó minőségű zenét

A hangszóróknak ugyanúgy kellene megszólaltatniuk a zeneszámokat, mint ahogy azokat a stúdiókban felvették. Ez azonban az eszközök minősége miatt nem mindig sikerül, egy gyártó képviselője szerint ráadásul a felhasználók sem elég vájtfülűek.

A Harman az egyik legismertebb és legnevesebb cég a zenei piacon. A társaságot 1953-ban Sidney Harman alapította és a profik, valamint a laikusok számára egyaránt készítenek audiotermékeket. A márkái közé tartozik a JBL, a harman kardon és az Infinity, valamint 1993-ban jelképes összegért felvásárolták az AKG Acoustics vállalatot. A társaság igyekszik jó hangfalakat készíteni és a termékei tesztelésére külön szakembereket alkalmaz. Egyetlen hangfal sem hagyhatja el addig a gyártócsarnokot, amíg nem szól úgy, ahogy azt kitalálták.

A zenei tesztelők munkáját sokan úgy képzelik el, hogy az illető otthon, kényelmesen ül és egész nap különböző dalokat hallgat. Nos, a valóságban a teszteléssel foglalkozóknak mindenekelőtt kiváló hallással és sok türelemmel kell rendelkezniük. A Harman központjában számos tudós mellett egy kifejezetten ilyen munkára kiképzett csapat foglalkozik a hangfalak tesztelésével. A csoport tagjai mindennap elvonulnak a referenciatermekbe és gyakorlatilag kizárólag a hallásuk alapján állapítják meg, hogy melyik új hangfal miként szól. A munka egyszerűen tűnik, de rendkívül nehéz és nagy odafigyelést igényel. A specialistáknak ugyanis hat különböző frekvenciát kell tudniuk megkülönböztetni egymástól.


"Tesztelőink elemzik, hogy egy zenei mű különösen sok magas, közepes vagy mély hangszínt tartalmaz-e vagy sem. Ezen keresztül intenzíven képezik a hallásukat és azonnal képesek lesznek felismerni a legfinomabb különbségeket is. A nem képzett személyek általában nagyon hasonlónak ítélik meg a hangzást, ugyanakkor a profi zenehallgatók sokkal pontosabban képesek értékelni a hangszíneket. A profi zenehallgatók alkalmazása hatékonyabb és hosszú távon olcsóbb is" - jelentette ki Sean Olive, a Harman akusztikai kutatórészlegének vezetője.

A tesztek azonban csak a munka egyik részét jelentik. A cél ugyanis az, hogy a konszern által piacra dobott termékek jobbak legyenek a konkurensek modelljeinél. Egy teljesen hangszigetelt szobában összesen öt rendszert helyeznek el, de úgy, hogy a tesztelést végző személy nem látja őket. Mindegyik hangfalat azonos hangerőre állítják be és mindegyik egyenlő távolságra van a tesztelőtől. Ezután különböző dalokat játszanak le és a szakember nem tudja, hogy éppen melyik hangfalat hallja. Erre csak a teszt végén derül fény és ekkor értékelik ki a kapott eredményeket is. "Ezeknél az értékeléseknél a termékeinknek kell a legjobbaknak lenniük, különben visszaküldjük őket a laboratóriumba" - nyilatkozta Olive, aki 1993 óta dolgozik a cégnél. A cél az, hogy minden termék úgy adja vissza a zenét, ahogy azt a zenészek a stúdióban felvették.

Floyd Toole, a Harman kutatórészlegének egykori vezetője szerint bár mindenkinek más zene tetszik, de a hangzás minőségében nincsenek ilyen eltérések. Bizonyos fokig mindenki tudja, hogy mi hangzik jól és mi nem. "Az egyetlen kivételt az iPod-generáció tagjai jelentik, akik teljesen tudatosan lemondanak a jó zenei hangzásról" - bírálta a mai felhasználók egy részét Toole. A szakember közölte: a szakértői csoportokkal szemben a fiatalok - elsősorban a diákok - különösen rosszul teljesítenek ezen a területen, csupán képzett társaik teljesítményének körülbelül 4 százalékát érik el. "Eléggé nyomasztó, hogy a zenelejátszás hova fejlődött" - jegyezte meg Toole.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fiatalok tudatosan lemondanak a CD-minőségű zeneszámokról és inkább az erősen tömörített nótákat hallgatják, csak azért, hogy minél több dalt tudjanak elhelyezni hordozható zenelejátszóikon. Toole ugyanakkor azt reméli, hogy ez a trend hamarosan - az adathordozók ára csökkenésével párhuzamosan - megfordul majd és az iPod-generáció tagjai ismét a jó minőségű zenéket fogják választani. Andy Wehmeyer, a Harman termékmenedzsere hozzátette: "Ha a gyerekek egyszer meghallják, hogy milyen jól szólhat egy zeneszám, akkor utána már nem akarnak majd erről az élményről lemondani."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Muraton #43
    Nemtudom nekem volt ipod-om (linuxot tettem rá) de le tettem rola mert nem volt kielégítő a minősége. Pedig AKG fejhalgatot tasználtam és utána kiprobáltam egy Seinheiser-rel (köztudottan a jobb studiok ezeket a márkákat használják) és gyatra volt a minősége pedig a formátum elég jó volt. Hang teknikus ként dolgozom lassan 10 éve. Ja és az AKG K702-est meg se birja szolaltatni egyetlen alma termék sem pedig ez nagy hátrány nálam.
  • Brainpumper #42
    Ott a pont! Az universal dockkal az Apple a komoly hi-fis igényeket is ki akarja elégíteni, így a dockból kimenő jel összehasonlíthatatlanul tisztább és szebb, mintha a 3,5mm-es lyukba dugom rá a hifit.
  • narumon #41
    Szerintem az ipodnál is (iphonenál biztosan), a spéci csatlakozó az alján az egyben egy digitális kimenet is gondolom azt köti a dockra. Az hogy a fülhallgató kimenet milyen az itt tökmindegy.
  • sanyicks #40
    Képzelem milyen szép lehet a hangzás, egy 10 éves ac 97-es intergált hangkártyát is alulmúló minőségű kimenettel rendelkező ipodnál...
  • narumon #39
    pl: https://www.hdtracks.com/
    de szerintem kb 1000 van....
  • Brainpumper #38
    Az én cuccom: 1985-ös Videoton EA6383S erősítő (használt 10.000,-, + felújítás 5.000,-) + Videoton DC 2050 hangfal (használt 15.000,-) + Apple universal dock audio kimenettel, távirányítóval (15.000,-) + Apple iPod Classic 80GB (használtan 35.000,-) = csak 80.000,- Ft, a hangzás pedig megfizethetetlenül szép!!! Hogyan csinálsz ilyen szintű hangzást új cuccokból ennyi pénzért, elárulom: SEHOGY!
  • Hugh Hefner #37
    tudom ajánlani az internetes boltok átböngészését, sok helyen van már veszteségmentes tömörítésű zene. de a flacot talán ne várj boltban...
  • Hugh Hefner #36
    ennél nagyobb faszságot nem tudtál volna mondani. még csak a "cikkben"/fizetett reklámban szereplő cég termékeivel sem vagy tisztában. az mit csináljon aki a buszon van, és ne adj Isten van egy olyan fülese, ami ugyan drága, de kihozza a jó minőségű hangzást? vagy akinek kurvára nincs ideje leülni és zenét hallgatni a kandalló előtt, miközben autofellációt végez. ha olyan időszakomat élem épp, képes vagyok naponta 3-4 órát zenehallgatással tölteni, mert ennyi amit épp unatkozom valahol. tudom, szar ember vagyok
  • bigjoe #35
    Apropó Mutasson egy jogvédő olyan helyet ahol le tudok tölteni igazán jó minőségű zenefájlokat (Persze fizetek érte)!!!! Mondjuk Flac fájlokat.
    Ha megtudom venni a kedvenc zenéimet akkor rászánom azt a pár száz dollárt..
  • Zolorado #34
    Volt anno Manta Super MM46-os fülesem, na az kiválóan szólt, pedig elég olcsó volt, jó hosszú kábellel,imádtam, bírta vagy 3 évig!
    De már nem gyártanak még hasonlót sem, csak sz#rokat... vettem helyette egy Speedlink Medusa-t akciósan volt vagy 4 kiló, úgy szól, mint egy doboz... tízezreim pedig nicnsenek rá...