Berta Sándor
Dugó-előrejelző rendszeren dolgoznak európai kutatók
Egy 2006-ban indított európai program keretében a szakemberek egy járműfedélzeti, dugókra figyelmeztető rendszert akarnak kifejleszteni.
A Co-operative Systems for Intelligent Road Safety (Coopers) projekt célja, hogy az európai kutatók egy olyan hálózatot hozzanak létre, amely nemcsak képes előrejelezni a közúti torlódásokat, hanem segítségével el is kerülhető a dugók kialakulása. A központi rendszer az egyes gépkocsikba épített modulokat gyorsan és megbízhatóan tájékoztatja majd a balesetekről, a torlódásokról és az útlezárásokról, így az autósok mindig percre pontos információkkal rendelkezhetnek az aktuális közlekedési helyzetről.
"A jövőben a célirányos, egyénre szabható és automatizált, a járművek, illetve az utak közötti kommunikációt lehetővé tévő rendszerek a jelenleginél jóval biztonságosabbá teszik majd a közúti közlekedést" - hangsúlyozta Alexander Frötscher, az AustriaTech osztrák szervezet munkatársa és a Coopers-projekt vezetője. A fejlesztőmunkában egy 120 tagú csapat vesz részt, akiknek az egyik fő feladata egy közlekedési információkat összegyűjtő és elemző rendszer létrehozása. "A lényeg, hogy az új hálózat egyrészt a már meglévő adatokra fog támaszkodni, ilyenek például a közlekedés-irányító és -felügyeleti adatbázisok információi, másrészt pedig teljesen új megoldásokat is felhasznál majd" - tette hozzá Mirjam Kaplow, a Coopers-ben résztvevő Fraunhofer Intézet Számítógép-architektúra és Szoftvertechnikai Intézetének (FIRST) kutatója.
Ilyen új információforrások lehetnek többek között a video- és közlekedési radarelemző, valamint az úgynevezett Floating Car Data rendszerek. "Utóbbi minden, az egyes járművekben regisztrált információt továbbít, így megállapítható például, hogy egy autós mikor fékezett" - mondta Mirjam Kaplow. Ezeket az adatokat a járműfedélzeti modulok a vezetéknélküli hálózatok segítségével továbbítják az utak szélén elhelyezett egységeknek.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Amennyiben a központi számítógéphez olyan adatok futnak be, hogy egy bizonyos útszakaszon egyszerre sokan fékeztek, akkor megállapítja, hogy vagy baleset történt vagy dugó alakult ki. Ezt alátámaszthatják az egyes gépkocsik helyzetét, sebességét stb. jelző adatok. A dugókra az autópályákon elhelyezett elektronikus kijelzők és a beépített modulok segítségével egyaránt figyelmeztethetik a vezetőket.
Az adattovábbításra a Transport Protocol Expert Group (TPEG) nevű protokollt használják majd. Ez egy teljesen új szabvány. Az első tesztekre várhatóan az idei év végén kerül sor. A Coopers 3-5 éven belül terjedhet el.
A Co-operative Systems for Intelligent Road Safety (Coopers) projekt célja, hogy az európai kutatók egy olyan hálózatot hozzanak létre, amely nemcsak képes előrejelezni a közúti torlódásokat, hanem segítségével el is kerülhető a dugók kialakulása. A központi rendszer az egyes gépkocsikba épített modulokat gyorsan és megbízhatóan tájékoztatja majd a balesetekről, a torlódásokról és az útlezárásokról, így az autósok mindig percre pontos információkkal rendelkezhetnek az aktuális közlekedési helyzetről.
"A jövőben a célirányos, egyénre szabható és automatizált, a járművek, illetve az utak közötti kommunikációt lehetővé tévő rendszerek a jelenleginél jóval biztonságosabbá teszik majd a közúti közlekedést" - hangsúlyozta Alexander Frötscher, az AustriaTech osztrák szervezet munkatársa és a Coopers-projekt vezetője. A fejlesztőmunkában egy 120 tagú csapat vesz részt, akiknek az egyik fő feladata egy közlekedési információkat összegyűjtő és elemző rendszer létrehozása. "A lényeg, hogy az új hálózat egyrészt a már meglévő adatokra fog támaszkodni, ilyenek például a közlekedés-irányító és -felügyeleti adatbázisok információi, másrészt pedig teljesen új megoldásokat is felhasznál majd" - tette hozzá Mirjam Kaplow, a Coopers-ben résztvevő Fraunhofer Intézet Számítógép-architektúra és Szoftvertechnikai Intézetének (FIRST) kutatója.
Ilyen új információforrások lehetnek többek között a video- és közlekedési radarelemző, valamint az úgynevezett Floating Car Data rendszerek. "Utóbbi minden, az egyes járművekben regisztrált információt továbbít, így megállapítható például, hogy egy autós mikor fékezett" - mondta Mirjam Kaplow. Ezeket az adatokat a járműfedélzeti modulok a vezetéknélküli hálózatok segítségével továbbítják az utak szélén elhelyezett egységeknek.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Amennyiben a központi számítógéphez olyan adatok futnak be, hogy egy bizonyos útszakaszon egyszerre sokan fékeztek, akkor megállapítja, hogy vagy baleset történt vagy dugó alakult ki. Ezt alátámaszthatják az egyes gépkocsik helyzetét, sebességét stb. jelző adatok. A dugókra az autópályákon elhelyezett elektronikus kijelzők és a beépített modulok segítségével egyaránt figyelmeztethetik a vezetőket.
Az adattovábbításra a Transport Protocol Expert Group (TPEG) nevű protokollt használják majd. Ez egy teljesen új szabvány. Az első tesztekre várhatóan az idei év végén kerül sor. A Coopers 3-5 éven belül terjedhet el.