Berta Sándor
Chipkártyák kerülhetnek az európai jogosítványokba
Az ötlet támogatói szerint a jogosítványokban is felhasználhatnák az RFID chipeket, hiszen azok így kompatibilisek lennének a biometrikus igazolványoknál használt rendszerekkel.
Az Európai Unió elfogadta azt az előterjesztést, miszerint a jövőben a tagállamok maguk dönthetnek majd arról, hogy tesznek-e chipkártyákat a jogosítványokba. Az Európai Parlament december 14-én tárgyalta azt a javaslatot, ami a jövőben szabályozná és egységesítené a tagországok jogosítványkiállítási eljárásait. Keddre hivatalossá vált, hogy az elképzelést az összes jelenlegi európai uniós tagország támogatja.
A COD/2003/0252 számú előterjesztésről 2003 októbere óta tanácskoznak az európai uniós szakemberek és politikusok. Már a dokumentum első olvasatában is olyan kitételek szerepeltek, miszerint szükséges lenne a járműosztályok európai összehangolása, valamint az 50 évesnél idősebb vezetők rendszeres egészségügyi vizsgálata. Ezenkívül, főleg a 2001. szeptember 11-i merényletek tükrében az is a célkitűzések között szerepel, hogy az európai jogosítványokat minél biztonságosabbá tegyék.
Az Európai Parlament december 14-én úgy döntött, hogy 2013-tól az EU tagországai már csak új, kártyaformátumú jogosítványokat adhatnak majd ki. Az új okmányok külsőre alig különböznek majd a bank- és hitelkártyáktól. 2032-ig pedig az összes régi jogosítványt az új igazolványokra kell lecserélni. Újdonság ugyanakkor, hogy az EP nyitva hagyta azt a lehetőséget, hogy elhelyezzenek-e mikrochipet a jogosítványokban vagy sem. Ezekben a chipekben számtalan, csak egy leolvasókészülékkel értelmezhető információt helyeznének el.
"Az Európai Unió szeretné megakadályozni a jogosítványturizmust, ezenkívül szeretne létrehozni egy a jogosítványok adatait tartalmazó adatbázist" - nyilatkozta Eva Lichtenberger osztrák EP-képviselő, aki tagja a kérdést vizsgáló európai parlamenti bizottságnak. A politikus szerint fontos az is, hogy az okmányokban szereplő információkat állandóan frissíteni lehessen, hiszen ma is számos olyan vezető van, akinek a jogosítványában még a 18 vagy 20 éves korában készített fényképe látható.
Az Eurosmart, az európai Smart Card gyártók és fejlesztők lobbiszervezete üdvözölte az Európai Parlament döntését, mivel a chipeket tartalmazó jogosítvány lenne a következő logikus lépés a biometrikus igazolványok bevezetése után. Az Eurosmartnak tagja többek között a Fujitsu, az Infineon, a MasterCard, a Philips és a Samsung is. A szervezet képviselői szerint ez a megoldás már kiforrott, kellően biztonságos, tartós és védi a felhasználók magánéletét is. Az Eurosmart azzal érvelt, hogy chipkártyás jogosítványokat használnak, illetve tesztelnek a világ több országában is, köztük például El Salvadorban, Indiában, Oroszországban, Japánban, Ausztráliában és az Egyesült Államokban.
Most még ugyan az EP nem tette kötelezővé a chipek alkalmazását, azonban mégis azt szeretné elérni, hogy a kialakított rendszerek és a biometrikus igazolványok kompatibilisek legyenek egymással.
Az Európai Unió elfogadta azt az előterjesztést, miszerint a jövőben a tagállamok maguk dönthetnek majd arról, hogy tesznek-e chipkártyákat a jogosítványokba. Az Európai Parlament december 14-én tárgyalta azt a javaslatot, ami a jövőben szabályozná és egységesítené a tagországok jogosítványkiállítási eljárásait. Keddre hivatalossá vált, hogy az elképzelést az összes jelenlegi európai uniós tagország támogatja.
A COD/2003/0252 számú előterjesztésről 2003 októbere óta tanácskoznak az európai uniós szakemberek és politikusok. Már a dokumentum első olvasatában is olyan kitételek szerepeltek, miszerint szükséges lenne a járműosztályok európai összehangolása, valamint az 50 évesnél idősebb vezetők rendszeres egészségügyi vizsgálata. Ezenkívül, főleg a 2001. szeptember 11-i merényletek tükrében az is a célkitűzések között szerepel, hogy az európai jogosítványokat minél biztonságosabbá tegyék.
Az Európai Parlament december 14-én úgy döntött, hogy 2013-tól az EU tagországai már csak új, kártyaformátumú jogosítványokat adhatnak majd ki. Az új okmányok külsőre alig különböznek majd a bank- és hitelkártyáktól. 2032-ig pedig az összes régi jogosítványt az új igazolványokra kell lecserélni. Újdonság ugyanakkor, hogy az EP nyitva hagyta azt a lehetőséget, hogy elhelyezzenek-e mikrochipet a jogosítványokban vagy sem. Ezekben a chipekben számtalan, csak egy leolvasókészülékkel értelmezhető információt helyeznének el.
"Az Európai Unió szeretné megakadályozni a jogosítványturizmust, ezenkívül szeretne létrehozni egy a jogosítványok adatait tartalmazó adatbázist" - nyilatkozta Eva Lichtenberger osztrák EP-képviselő, aki tagja a kérdést vizsgáló európai parlamenti bizottságnak. A politikus szerint fontos az is, hogy az okmányokban szereplő információkat állandóan frissíteni lehessen, hiszen ma is számos olyan vezető van, akinek a jogosítványában még a 18 vagy 20 éves korában készített fényképe látható.
Az Eurosmart, az európai Smart Card gyártók és fejlesztők lobbiszervezete üdvözölte az Európai Parlament döntését, mivel a chipeket tartalmazó jogosítvány lenne a következő logikus lépés a biometrikus igazolványok bevezetése után. Az Eurosmartnak tagja többek között a Fujitsu, az Infineon, a MasterCard, a Philips és a Samsung is. A szervezet képviselői szerint ez a megoldás már kiforrott, kellően biztonságos, tartós és védi a felhasználók magánéletét is. Az Eurosmart azzal érvelt, hogy chipkártyás jogosítványokat használnak, illetve tesztelnek a világ több országában is, köztük például El Salvadorban, Indiában, Oroszországban, Japánban, Ausztráliában és az Egyesült Államokban.
Most még ugyan az EP nem tette kötelezővé a chipek alkalmazását, azonban mégis azt szeretné elérni, hogy a kialakított rendszerek és a biometrikus igazolványok kompatibilisek legyenek egymással.