Berta Sándor

Szélessáv léghajókon át

Egy futurisztikus terv szerint a jövőben nagy magasságban repülő vagy lebegő reléállomások biztosíthatnák teljes városok vagy régiók kommunikációs ellátását.

A jelenleg még csak elméleti szinten létező terv szerint a sztratoszférában, 20-25 kilométeres magasságban lebegő léghajókon vagy azokhoz kötve lehetne működtetni a reléállomásokat. A módszer előnye az lenne, hogy a léghajóknak alig van szükségük energiára a repüléshez, és a kommunikációs műholdakkal ellentétben nagyon egyszerűen karbantarthatók, átvizsgálhatók hibák után, vagy új hardverrel és szoftverrel elláthatók. A fenti ötlet a Német Szövetségi Parlament egy technikai irodájának megbízásából készített "könnyebb, mint a levegő" technológiai anyagból került nyilvánosságra.


A munkaanyag szerint összesen tíz ilyen reléállomással egész Németországban biztosítható lenne a teljes lakosság szélessávú internethozzáféréssel való ellátása. A megoldás egyetlen hátránya, hogy jelenleg még nincs megoldva a reléállomások energiaellátásának kérdése és a léghajók megtervezése és megépítése is időbe telik.

A dokumentum egyik készítője, Reinhard Grünwald véleménye szerint azonban amíg ez a rendszer megvalósul és működőképes lesz, még sok munkára, nem kevés pénzre és évekre van szükség. A legnagyobb problémát jelenleg az idő és a műszaki technológiák elavulása jelenti, vagyis mire a rendszer megvalósul, addigra lehet, hogy a ma használatos technológiák már elavulnak és sehol sem lesznek használatban. Ráadásul hasonló célokra nem csak a léghajók, de adott esetben a robotrepülőgépek is alkalmazhatók lennének. Gondot okoz azonban az is, hogy ki finanszírozna egy ilyen beruházást.


A terv felkeltette az Egyesült Államok érdeklődését is, amely kizárólag katonai célú megvalósításán dolgozna. Az amerikai szakemberek ugyanis úgy vélik, hogy tíz ilyen léghajó képes lenne teljesen ellenőrizni az amerikai-mexikói határt, ez a felhasználás azonban nem tetszik az európai kutatóknak. Ugyanakkor az is tény és nem elhanyagolható szempont, hogy a katonai fejlesztések sok esetben előrevitték a technikai fejlődést, elég, ha csak az ARPANET-re, az internet elődjére gondolunk, amiből később létrejött a mai világháló.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • benli #32
    vagy nem is kell kikötni mert 30000 felett már csak egyenesen ment fel ha jó látom. Azért köszönöm az értékes információt. :-)
  • benli #31
    Én se illyen olcsó megoldásra gondoltam mint pld. acélsodrony kötél mert valóban lerántaná, viszont a szénszálas termékek amelyek kenterbe verik akár a legjobb acélt is és a súlyúk pehelykönnyű, továbbá ha tehermetesítő ballonokat építenek be a kötélrendszerbe... eddig talán merem gondolni, de ha azon gondolkodtak, hogy a világűrben lévő roncstemetőt egy kötélrendszerrel akarják visszatériteni a földre akkor igazából ennek a lehetőségét sem tudom kizárni. Na de a légifolyosók ilyen jellegű blokkolása bizony még egy pár év gondolkodási időt fog ebben a témában felvetni.
  • nemcsakfeel #30
    A szélen kívül, még a rendszer nem teljesen világos. Hogyan tudnak egész, több milliós városokat kiszolgálni egy rádiós cuccal ????
  • Caprioli #29
    És egy másik grafikon. Ez már biztatóbb a tervezők szempontjából.
    http://www.classzone.com/books/earth_science/terc/content/investigations/es1702/es1702page09.cfm
  • Caprioli #28
    http://www.centennialofflight.gov/essay/Theories_of_Flight/atmosphere/TH1G3.htm
  • St #27
    Nem kell kikötni, 20km magasan nappal mindig süt a nap, a léghajó ballonját napelemekkel befedve elegendő energia termelhető a helyváltoztatáshoz.
  • Tetsuo #26
    A másik meg, h a vezetékek végei között marhanagy (változó) statikus elektromosság lépne fel, amit nemigen lehetne hasznosítani.
  • Hedgehunter #25
    pokhaloval kell kikotni.....
  • Caprioli #24
    Ha több irányból ki tudnak kötni egy léghajót 20 km magasan, ahol a levegő ritka és így a felhajtóerő minimális, akkor csak gratulálhatunk. Acéllal biztos nem fog menni, mert akkora hosszal az önsúlyát se bírná el, nem is beszélve akkor magáról a léghajóról, ami fel se emelkedne. És vedd hozzá, h több km hosszan fejt ki rá erőt a légmozgás. Ha egy pár száz méter hosszú vezetéket letép a szélvihar a sínek felett (ahol annyira nem is erős a szél, mint a magaslégkörben), akkor hogyan fog egyben maradni a sokkal hosszabb huzal? Sztem sehogy. Esetleg ha addigra kitalálnak vmi tartós és nagyon könnyű műanyag kötelet. Esetleg!
  • benli #23
    Kipányvázzák mint a marhát csak drótkötéllel! Egyébként meg a szél és napenergiával önfentartó egységként működtethető, és héliummal is csak egyszer kell feltölteni ami nem robban mint a hidrogén. A II. világháború idején használták azaz több mint 60 éve. Az energia válsággal párhuzamosan rájönnek ha valamit fenn tudunk tartani a fizikai törvényszerűségekkel akkor csak a haladásra kell energiát fordítani. No meg lezuhanni se olyan könnyű vele. Elkezdődik egy újabb korszak? - szerintem igen. Őszre már szállítóhajókat fognak üzembehelyezni ami a nap energia mellett akár a szélenergiát is kihasználja.