Berta Sándor

Alapvető biztonsági problémákkal küzd a Tesla

Komoly kritikákat kapott az autógyártó.

Jennifer Homendy, a National Transportation Safety Board (NTSB) vezető baleseti vizsgálója a The Wall Street Journalnak azt nyilatkozta, hogy a Tesla Motors esetében masszív és alapvető biztonsági problémák merültek fel, amelyeket a gyártónak minél előbb orvosolnia kell, mielőtt olyan funkciókat visz ki az utakra, mint az Autopilot és a Full Self Driving (FSD). A szakember az FSD új béta verziójától és annak a közutakon való tesztelésétől sem volt elragadtatva. Az Amerikai Egyesült Államokban az NTSB végzi - független hatóságként - a közlekedésben bekövetkezett balesetek felderítését.

Homendy azt kifogásolta, hogy az FSD "megtéveszti a felhasználókat" és "felelőtlen", s már önmagában a neve miatt is visszaélésekre és megtévesztő alkalmazásra ad okot. Az új FSD béta csomag ugyanis semmilyen szempontból sem önvezető, hanem csak bizonyos helyzetekben biztosít "korlátozott autonómiát". A vezetőknek bármilyen szituációban be kell tudniuk avatkozniuk és nem vehetik le a kezüket a kormányról.

A hiányosságok ellenére az NTSB egyelőre nem tervezi a Tesla autóinak a korlátozását, de az biztos, ha nem csökken a balesetek száma, akkor a hatóság elgondolkodik azon, hogy ne támogassa tovább az új béta szoftver közutakon való tesztelését.

A müncheni tartományi bíróság már a tavaly júliusi ítéletében kimondta, hogy a Tesla Motors a jövőben nem reklámozhatja a robotpilóta-rendszerét az autonóm közlekedés kifejezéssel, mert az túlzó és megtéveszti a fogyasztókat. Augusztus közepén pedig a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) vizsgálni kezdte a gyártó Autopilot nevű rendszerét, mert az adatok alapján 2018 januárja és 2021 júliusa között 11 balesetben összesen egy személy halt és 17 sérült meg a Tesla elektromos autóiban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #48
    1db autó baleseti statisztikáját valóban nem szabad az 1 milliós minta átlagával összevetni.
    Azobban 1 millió autó már releváns statisztikai input adatot produkál, alig lesz pontosabb a 100 millió autóból jővőé. (nem a szumma számít hanem a %)

    Ami itt inkább torzítja a statisztikát az nem a darabszám hanem az hogy egy más árszintű autót eleve más vevőréteg vásárol. És ahogy a biztosítók KGFB kötési gyakorlatából is látható, érdemlegesen súlyozzák a demográfiai faktort is, pl. egy 18 éves BMW márka tulaj kockázati besorolásában.
  • Macropus Rufus #47
    szted akkor az 1 milliós mintavétel mellé egy 195 milliós mintavétel kb. pont ugyan az... okés.
    A baleseteket az eladott autó mennyiségéhez viszonyítsuk és ne egymáshoz. Tehát ha csak 1 autó követ el balesetet, de csak egy 1 darabos szériáról van szó, akkor ott ez a szám 100%-k ugye? Ha ugyan annyi balesetet követ el 1 millió autó mint 195 akkor ugye az egyik sokkal szarabb.
    Ezért írtam, hogy nem kellene összehasonlítani egy 1 milliós darabszámmal rendelkező autót bármivel is. Erre hoztam példának a Toyotát. De akármelyik másik autógyárat is hozhattam volna. A Teslából még nem rohangálnak annyian, hogy komoly baleseti statisztikát lehetne készíteni az adatokból ellentétben a többi kocsival.
    De ugye azt is mondhatnám, hogy a villanyautók a legbiztonságosabbak, hiszen alig történik baleset velük. Ja, most még. Aztán amikor csak egy márkából 195 millió fog rohangálni egyből nem lesz biztonságos. (és most nem autonóm rendszerekre gondoltam, mert vélhetően hamarabb lesz ember által irányított autóból qurvasok mint, hogy autonóm vasak elárasszák az utakat)
    Ez a szép a statisztikában. Tehát azért okoz kevesebb balesetet a Tesla mert kevesebb is rohangál belőlük. Míg a benzinesekből qurva sok. Na.
  • repvez #46
    egyrészt egyetértek vele és én is azt szeretném, ha az autók egy onállo eszközök lennének , mert csak igy lehet elérni, hogy bárhol eltaláljanak ahol nincs kiépitve megfelelö uthálózat internet lefedettség bármilyen zavaró körülmény.
    DE ahogy a tények jelenleg alakulnak nem ez lesz az irány, mert az 5 és a 6 g miatt nagyon abba az irányba nyomulnak , hogy minden mindennel össze legyen kötve.
    "Persze gondolom csak is tisztán azért, hogy jobb legyen a szolgáltatás és nem azért , hogy mindenkirol tudni lehessen, hogy hova tart és milyen gyakran."
    A fenti megállapitásba nem kell semmi nagyobb összeesküvéselméletet belelátni, mert már most is ez van, hogy a neten célirányosan megtaláűljanak a reklámokkal. igy majd lesznek utkozbeni reklámok .

    De visszatérve, ha még meg is oldják hogy egyedüliként is elboldoguljon a kocsi az azért egy plusz biztonsági és kényelmi faktor lenne, ha akár passzivan is vagy közvetve is de tudná, hogy melyik körülötte lévö auto merre és milyen gyorsan halad, mert igy lehet elkerülni a dugokat és a balesetet. ezek az adatok lehetnek flyamatosan mondjuk 500mes körzetbe surárzott jelek amiket a másik kocsi vesz mint egy rádioadást, de ahogy kiér a hatóküörből elfelejti, igy csökkenne az addatfeldolgozás mértéke és nem kellen az emberekrol kocsikrol személyes adatot sem bekérni.
  • tom_pika #45
    Mivan? Ezt most csak te érted, hogy 200 millió adatait miért nem lehet összehasonlítani 1millió adataival. Gyakran az az érzésem, hogy itt okoskodó ovisok veszekednek egymással.
  • Nagydög #44
    - Ev vegen az osztaly 50%-a meg fog bukni!
    - Hehe! Nem is vagyunk annyian.

    Mennyit szamit az 1 millio autora vetitett balesetek szamanal, hogy a Toyotabol sokkal tobb fut? Ugyanez az 1 millio kilometerre eso balesetek szamanal.
  • defiant9 #43
    Ilyen logika szerint akkor a Lexus sem összehasonlítható?
    Hol lenen az egzakt határ ami arányosíthatóvá tesz két számot?
    1 millió autó statisztikailag már elégséges (bal)esetet produkál, míg 10 vagy 100 esetén még túl nagy a hiba.
  • Macropus Rufus #42
    "Még mindig nem értem, hogy miért olyan nagy probléma az ha évi fél millio eladott autó közül 17 szenvedett balesetet ami közül egy volt halálos? HAsonlitsuk már össze a többii márka hasonlo adataival."
    Khm... 2020-ban adtak el nem egészen 500.000db-ot! Jelenleg olyan 1 millió Tesla rohangál az utakon.
    Viszont pl. Toyotából 195,7 millió... 2014-ben a Toyota több mint 3,2x több autót gyártott le mint amennyi Tesla volt összesen az utakon 2020-ban. Te sem gondolod komolya, hogy ezek az adatok összehasonlítási alapot képezhetnek bármire is.
    (az adatokat a gúglival bányásztam elő)


  • asgh #41
    "vagy csak a mese habbal megy, hogy ez aztan SOSE fog balesetezni, mert mindent elkerul? "

    Ez szalmabáb érvelés, mert soha, senki nem mondta, hogy egy önvezető autó soha se fog balesetezni.
    Arról volt szó, hogy az emberi vezetés baleseti statisztikáknál jobbat vagy rosszabbat produkálnak-e az autonóm rendszerek. Nos az átlag autósnál már a mostani béta verziók is biztonságosabban vezetnek, csak ugye ha Gipsz Jakab 200-al belerongyol egy álló buszba és kinyírja a családját, az annyira mindennapos, hogy nem kerül bele a hírekbe, de ha egy Tesla nem tudja elkerülni az ütközést a jobbról bevágó, büntetőfékező agyhalottal, akkor azonnal beindul a szokásos hangulatkeltés, hogy hát az önvezetés még messze van a tökéletestől.
  • defiant9 #40
    "utan ne engedjen be minden jobbrol elozo kocsogot?"
    Amikor kiadják a széleskörű önvezető licence-t akkor a KRESZ-be kell definiálni, hogy ez szabálytalan, az önvezető pedig rendszámmal ellátott bizonyítékot rögzít és jelent ezen eseményekről. A közlekedési hatóságnak csak a büntetést kell ki küldenie az ilyen agresszív sofőröknek, első alkalommal lehet csak egy kisebb összegről. Kifejezetten javítana a közlekedési morálon, ha nem gondolnák egyesek úgy hogy ők 'előbbre valók'.
  • Nagydög #39
    "De mire elérünk oda talán már minden autó képes lesz legalább olyyan szinten összekappcsolodni egymással, hogy tudni fogják egyásrol, hogy honnan mennyivel jön és az szerint növelik vagy csokkentik a sebességet vagy váltanak irányt."

    Ez asszem, nem lesz. Nem erdemes beepiteni meg egy szintet, ami problemat okozhat, ha epp nem mukodik megfeleloen. Az onvezeto autoknak meg kell oldania a feladatot a kozlekedes kozvetlen(!) korulmenyeirol sajat maguk altal gyujtott adatokkal. Minden kivulrol szarmazo adat csak ezen feluli extra informacio lehet(Ne gyere erre, tul sokan vagyunk! Megkulonbozteto jelzessel ellatott jarmu kozlekedik ezen az utvonalon, keszulj fel ra! stb.)