Gyurkity Péter

Gyorsan öregednek a Teslák memóriachipjei

A korábbi években legyártott autóknál több problémát is észleltek.

A Tesla kapcsán legutóbb arról számoltunk be, hogy Kínában komoly visszahívásra szánták el magukat, miközben odaát a hivatalos cél az e-autóknál a korábbi szintről 20 százalékra mérséklődött. A gyártó most újabb gondokkal szembesült, a visszajelzések alapján ugyanis a memóriachipek számos esetben elérték életciklusuk végét.

Az illetékes amerikai hatóság tette közzé nemrég saját részletes jelentését, amely a nagyjából 16 ezer beérkezett panasz befogadása után indult vizsgálat eddigi eredményeit foglalja össze. Ebben arról olvashatunk, hogy a korábbi években, egészen pontosan 2012 és 2018 között legyártott autóknál számos problémát tapasztaltak a tulajdonosok, amelyek az ezen járművekben alkalmazott, úgynevezett infotainment-rendszerek hibáira vezethetők vissza. A szóban forgó modellek még az nVidia által leszállított Tegra 3 SoC-re épülnek, amelyhez összesen 8 GB eMMC NAND-memória járul, a jelek szerint pedig ezen memóriachipek elértek a tervezett életciklus végére, emiatt az adatok tárolása már sokszor gondokba ütközik.

Ahogy azt az időközben szintén megjelent külsős beszámolók is megemlítik, a vásárlók problémákat tapasztaltak a hátsó kamerák, a HVAC, a vezetési élmény javítani hivatott ADAS, a robotpilóta, a vezető megfelelő érzékelése, valamint az ezen funkciókhoz köthető hanghatások és jelzések kapcsán, a vizsgálat pedig arra mutatott rá, hogy a gondok nagyjából 159 ezer, az említett időszakban legyártott Model S és Model X járművet érintenek. Ahogy említettük, a szóban forgó memóriachipek egyszerűen elérkeztek életciklusuk végére, ami jellemzően 3-4 év után következik be, ez tehát számos esetben vezet a fent felsorolt problémákhoz.

Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a cég miként reagál majd a jelentésre, az amerikai NHTSA jelenleg további mérnöki vizsgálatokat hajt végre a nagyobb pontosság érdekében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #59
    "mert ugye ha a végén több energiát használunk el a károsanyag mentesítéshez, mint amit az eszközzel nyertünk, akkor megette a fene az egészet"
    Nem tisztán az energiamérleg számít, az csak gazdaságossági/CO2 szempontjából releváns. A kipufogógáz kimutathatóan a tüdődbe kerül, az akkuból származó szennynezés kapcsán én nem látom ezt bizonyítottnak.

    "Egyébként nézz után, de a showman ténynleg ferdít, amikor újrahasznosításról beszél. "
    Nem kell utána néznem a #48 -ban amit beidéztem, egyértelműen leírja a Tesla hogy az életciklus hosszabbítás mint módszer a recycling előtt szerepel a kelléktárban.
  • TokraFan #58
    Ez tisztán tudományos kérdés, aminek utána lehet nézni. Létezik-e a technológia, mellyel hatékonyan újra lehet hasznosítani egy akkut, vagy nem létezik. Ha létezik, az mennyire hatékony, mennyire rentábilis, és mennyire környezetkímélő? (mert ugye ha a végén több energiát használunk el a károsanyag mentesítéshez, mint amit az eszközzel nyertünk, akkor megette a fene az egészet). Cégek/politikusok default hazudnak, rájuk nem érdemes hallgatni, egyik a profit miatt, másik a hatalom miatt. Ezért foglalkozom kizárólag a tudományos világból érkező, megalapozott információkkal.

    Egyébként nézz után, de a showman ténynleg ferdít, amikor újrahasznosításról beszél. Ő azt arra érti, hogy a Teslaból kiszedett akkut nem dobják ki, hanem felhasználják solar akkunak. Ez mind szép, de ez nem újrahasznosítás, hanem csak az élettartam kitolása egy későbbi időpontig, egy másik szegmensben történő alkalmazással. A végén sajnos így is a kukában landol a cucc, jelentős környezeti károkat okozva sajnos.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2021.01.10. 00:07:24
  • defiant9 #57
    Ezek szerint te rendelkezel az cáfolattal, és tény adattal miszerint szeméttelepre kerülnek az akksik, vagy mire alapozod a kijelentésed?
    A norvégok is ugyanúgy szeméttelepre vinnék az akksikat, meg a VW, meg mindenki?
    Én úgy gondolom hogy a te szavahihetőséged a kérdésben nagyságrendekkel marad el ezen cégekétől.
    Az újrahasznosítás nem tisztán technológiai kérdés, a zöldek vagyunk elektromos autó életérzéshez szükséges elem az is hogy ne szemeteljünk, valahol olyan mint az hogy az Apple sem engedheti meg a rabszolgamunkát, hiába lenne az nyereségesebb. A fogyasztók felől jövő nyomás miatt kell újrahasznosítani, hazudni meg nagyon kockázatos, mert előbb utóbb lesz egy oknyomozó újságíró aki úgy gondolja hogy egy ilyen leleplezés hozná meg neki a Pulizer-t.
  • szgege #56
    Anyám ekkora retek nagy kamu pr dumát már régen láttam. Még annyit se tesznek ,hogy kiderüljön mi történik az elhasznált akkukkal,de köpködés megy a hagyományos járművekre. Ez egy vicc... Fanoknak jó duma.... utána meg landol az akku egy Ázsia-i szemét telepen.
  • Tetsuo #55
    Miről beszélsz? Jó lenne tisztázni, persze csak annak, aki esetleg olvassa ezt, mert téged kellemetlenül érinthet, ha kiderül, megint hazudsz.
    Egyébként meg az általad linkelt cikk arról szól, hogy bizonyos hajók a tengerbe ürítik üzemanyagból keletkező mérgeiket, miközben a folyókban jóval koncentráltabban van jelen minden másféle szennyezés.
    Általában véve (a gócpontokat kikerülve) a tengerek vize sokkal tisztább a folyókénál. Az előbbiekből csak a sótartalom miatt, míg az utóbbiakból számtalan betegség/mérgezés kockázata miatt nem ajánlott inni.
  • TokraFan #54
    Ideges vagy? Ezt mindig eljátszod, amikor végleg rád csukódott az ajtó.
  • Tetsuo #53
    Rosszul idéztél, kisapám. Ott is te voltál a böszme, olyannyira, hogy máig nem ismered fel.
  • TokraFan #52
    Csak annyira jártas, mint amikor szintén kijelentetted, hogy a mélytengerekben nincsenek halak?
    Neked bármi evidenciának számít, amit Te találsz ki vagy haluzol be magadnak. A tények nem szoktak megzavarni.
  • Tetsuo #51
    Aki egy kicsit jártas a témában, annak evidencia, azért. Egyébként a puszta logika is arra enged következtetni.
  • TokraFan #50
    A kijelentésedet -szokás szerint-, eleve meg sem támogattad semmivel.