Berta Sándor
Közel a Boeing 737 MAX visszatérése
Biztató tesztrepülésre került sor.
* Steve Dickson, az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalának (FAA) vezetője tesztrepülést hajtott végre a Boeing 737 MAX repülőgéppel. A szakember kijelentette, hogy a típus működési engedélyének újbóli kiadása a célegyenesben van. Pilótaként a számára fontos volt, hogy személyesen győződjön meg a repülőgép biztonságos működéséről. Az FAA első embere hozzátette, hogy a működési engedély újbóli kiadásával kapcsolatos folyamat még nem zárult le és számos további fontos lépés kell ahhoz, hogy a Boeing 737 MAX-ok ismét közlekedhessenek.
Dickson tesztrepülése mindenekelőtt szimbolikus jelentőségű volt, ezzel együtt viszont egy fontos leküzdendő akadályt jelentett a gyártónak ahhoz, hogy a típus újra repülési engedélyt kapjon. A szakember korábban többek között a Delta Air Lines pilótájaként is dolgozott és előre jelezte, hogy a Boeing 737 MAX addig egészen biztosan nem kap zöld utat, ameddig ő nem repült a típussal. A pilóta végül mind a valódi tesztrepüléssel, mind a szimulátoros próbákkal elégedett volt és hangsúlyozta is, hogy tetszett neki, amit látott.
Mindez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ne lenne még elvégzendő munka. Konkrét időbeli ütemterv azonban nem létezik és csak akkor szállhatnak fel újra a repülőgépek, ha sikerült minden biztonsági problémát és aggályt megoldani. Dickson egyébként tavaly augusztus óta tölti be a pozícióját.
Az Amerikai Egyesült Államok Képviselőházának Szállítási és Infrastruktúra Bizottsága a múlt hónapban hozta nyilvánosságra a Boeing 737 MAX-szal kapcsolatos jelentését. A testület kiemelte, hogy a Boeing gyakorlatilag az "eltitkolás kultúráját" valósította meg, ehhez társultak még a komoly műszaki hibák. A dokumentum készítői a Boeinggel és az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalával (FAA) szemben súlyos vádakat fogalmaztak meg, többek között hanyagságot és az ellenőrzés hiányát vetették a két fél szemére. A repülőgépek lezuhanásai nem egyedi kudarcokra, műszaki hibákra vagy rosszul kezelt eseményekre vezethetők vissza, hanem a szörnyű csúcspontját jelentették a Boeing mérnökeinek számos helytelen műszaki feltételezésének, a vezetés részéről az átláthatóság hiányának és annak, hogy az FAA nem gyakorolt érdemi felügyeletet a konszern felett.
* Steve Dickson, az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalának (FAA) vezetője tesztrepülést hajtott végre a Boeing 737 MAX repülőgéppel. A szakember kijelentette, hogy a típus működési engedélyének újbóli kiadása a célegyenesben van. Pilótaként a számára fontos volt, hogy személyesen győződjön meg a repülőgép biztonságos működéséről. Az FAA első embere hozzátette, hogy a működési engedély újbóli kiadásával kapcsolatos folyamat még nem zárult le és számos további fontos lépés kell ahhoz, hogy a Boeing 737 MAX-ok ismét közlekedhessenek.
Dickson tesztrepülése mindenekelőtt szimbolikus jelentőségű volt, ezzel együtt viszont egy fontos leküzdendő akadályt jelentett a gyártónak ahhoz, hogy a típus újra repülési engedélyt kapjon. A szakember korábban többek között a Delta Air Lines pilótájaként is dolgozott és előre jelezte, hogy a Boeing 737 MAX addig egészen biztosan nem kap zöld utat, ameddig ő nem repült a típussal. A pilóta végül mind a valódi tesztrepüléssel, mind a szimulátoros próbákkal elégedett volt és hangsúlyozta is, hogy tetszett neki, amit látott.
Mindez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ne lenne még elvégzendő munka. Konkrét időbeli ütemterv azonban nem létezik és csak akkor szállhatnak fel újra a repülőgépek, ha sikerült minden biztonsági problémát és aggályt megoldani. Dickson egyébként tavaly augusztus óta tölti be a pozícióját.
Az Amerikai Egyesült Államok Képviselőházának Szállítási és Infrastruktúra Bizottsága a múlt hónapban hozta nyilvánosságra a Boeing 737 MAX-szal kapcsolatos jelentését. A testület kiemelte, hogy a Boeing gyakorlatilag az "eltitkolás kultúráját" valósította meg, ehhez társultak még a komoly műszaki hibák. A dokumentum készítői a Boeinggel és az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalával (FAA) szemben súlyos vádakat fogalmaztak meg, többek között hanyagságot és az ellenőrzés hiányát vetették a két fél szemére. A repülőgépek lezuhanásai nem egyedi kudarcokra, műszaki hibákra vagy rosszul kezelt eseményekre vezethetők vissza, hanem a szörnyű csúcspontját jelentették a Boeing mérnökeinek számos helytelen műszaki feltételezésének, a vezetés részéről az átláthatóság hiányának és annak, hogy az FAA nem gyakorolt érdemi felügyeletet a konszern felett.