Berta Sándor
Boeing 737 MAX - számos műszaki hibát eltitkolt a gyártó
A képviselőházi bizottsági jelentés súlyosan elmarasztalta a Boeinget és a felügyeleti szervet.
Az Amerikai Egyesült Államok Képviselőházának Szállítási és Infrastruktúra Bizottsága nyilvánosságra hozta a Boeing 737 MAX repülőgéppel kapcsolatos jelentését. Mint ismeretes, a típusra vonatkozó repülési tilalom évek óta hatályban van. Az ügy előzménye, hogy 2018 őszén lezuhant az indonéziai Lion Air egyik Boeing 737 MAX repülőgépe, majd tavaly márciusban az Ethiopian Airlines ugyanilyen típusú repülőgépe is. A balesetek az eddigi elemzések szerint összefüggésbe hozhatók voltak a hibásan működő átesésvédelmi rendszerrel. Ezért a két baleset vizsgálatakor a szakemberek a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) nevű vezérlőszoftverre összpontosítottak. Áprilisban további két szoftveres hiányosságot talált a gyártó a 737 MAX esetében, augusztusban pedig ismertté vált, hogy a típusnak legalább négy feltételnek kell megfelelnie ahhoz, hogy újra repülhessen.
A testület most kiemelte, hogy a Boeing gyakorlatilag az "eltitkolás kultúráját" valósította meg, ehhez társultak még a komoly műszaki hibák. A dokumentum készítői a Boeinggel és az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalával (FAA) szemben súlyos vádakat fogalmaztak meg, többek között hanyagságot és az ellenőrzés hiányát vetették a két fél szemére.
A 245 oldalas jelentés szerint a repülőgépek lezuhanásai nem egyedi kudarcokra, műszaki hibákra vagy rosszul kezelt eseményekre vezethetők vissza, hanem a szörnyű csúcspontját jelentették a Boeing mérnökeinek számos helytelen műszaki feltételezésének, a vezetés részéről az átláthatóság hiányának és annak, hogy az FAA nem gyakorolt érdemi felügyeletet a konszern felett.
A vádak egyáltalán nem újak és már szerepeltek a márciusi előzetes jelentésben is, de azokat most további tényekkel támasztották elő a vizsgálatot végző szakemberek és még drasztikusabban fogalmazták meg a véleményüket. Néhány republikánus politikus ugyanakkor úgy vélte, hogy az anyag részlegesen elfogult és a megállapítások túlzottak.
Az Amerikai Egyesült Államok Képviselőházának Szállítási és Infrastruktúra Bizottsága nyilvánosságra hozta a Boeing 737 MAX repülőgéppel kapcsolatos jelentését. Mint ismeretes, a típusra vonatkozó repülési tilalom évek óta hatályban van. Az ügy előzménye, hogy 2018 őszén lezuhant az indonéziai Lion Air egyik Boeing 737 MAX repülőgépe, majd tavaly márciusban az Ethiopian Airlines ugyanilyen típusú repülőgépe is. A balesetek az eddigi elemzések szerint összefüggésbe hozhatók voltak a hibásan működő átesésvédelmi rendszerrel. Ezért a két baleset vizsgálatakor a szakemberek a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) nevű vezérlőszoftverre összpontosítottak. Áprilisban további két szoftveres hiányosságot talált a gyártó a 737 MAX esetében, augusztusban pedig ismertté vált, hogy a típusnak legalább négy feltételnek kell megfelelnie ahhoz, hogy újra repülhessen.
A testület most kiemelte, hogy a Boeing gyakorlatilag az "eltitkolás kultúráját" valósította meg, ehhez társultak még a komoly műszaki hibák. A dokumentum készítői a Boeinggel és az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalával (FAA) szemben súlyos vádakat fogalmaztak meg, többek között hanyagságot és az ellenőrzés hiányát vetették a két fél szemére.
A 245 oldalas jelentés szerint a repülőgépek lezuhanásai nem egyedi kudarcokra, műszaki hibákra vagy rosszul kezelt eseményekre vezethetők vissza, hanem a szörnyű csúcspontját jelentették a Boeing mérnökeinek számos helytelen műszaki feltételezésének, a vezetés részéről az átláthatóság hiányának és annak, hogy az FAA nem gyakorolt érdemi felügyeletet a konszern felett.
A vádak egyáltalán nem újak és már szerepeltek a márciusi előzetes jelentésben is, de azokat most további tényekkel támasztották elő a vizsgálatot végző szakemberek és még drasztikusabban fogalmazták meg a véleményüket. Néhány republikánus politikus ugyanakkor úgy vélte, hogy az anyag részlegesen elfogult és a megállapítások túlzottak.