SG.hu

Fél éven belül két repülőgépet veszített a Malaysia Airlines

Rájár a rúd a cégre: március 8-án a Dél-kínai-tenger felett tűnt el az egyik repülőgép, míg csütörtökön Kelet-Ukrajna felett lőttek le egyet.

A Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba repülő 17-es járatát a 9M-MRD lajstromjelű Boeing 777-200-as teljesítette (ez a gép látható a legfelső képen). Ez a repülőgép tizenhét éve pontosan ezen a napon repült először: 1997. július 17-én. A gépen 247 turistaosztályú és 35 business osztályú ülés volt. A legfrissebb adatok szerint a repülőgépen 280 utas és a 15 fős személyzet volt, többek között 154 holland, 43 maláj, 27 ausztrál, 23 amerikai és 9 brit állampolgárral.

A flightradar24.com a repülőgéptől utoljára közép-európai idő szerint 15:21-kor kapott adatokat, 33 ezer láb magasságban: az utasszállító Donyecktől keletre, az orosz-ukrán határt keresztezte. Az Eurocontrol, azaz európai légiforgalmi irányítási szervezet információi szerint a malajziai gép szabályosan repült, hiszen ugyan az ukrán hatóságok a légteret 32 ezer láb (9,7 kilométer) magasságig lezárták, azonban a Malaysia Boeing 777-ese ezer lábbal magasabban volt amikor eltűnt a radarernyőkről. (A héten egy ukrán AN-26-os katonai szállítógépet 6200 méter magasan lőttek le maguk által elismerten a szakadárok - a vállról indítható rakéták kb. 4500 méterig hatásosak. A szakadároknak egyébként nincs is légierejük, amire az ukránok lőhetnének.)


A "fekete dobozt" Moszkvába fogják szállítani vizsgálatra, ahol "megfelelő szakemberek" kielemzik azokat

Csütörtök este, a malajziai utaszállító repülőgép lezuhanása nyomán viszont az ukrán hatóságok további intézkedésig minden repülési magasságon lezárták a kelet-ukrajnai dnyipropetrovszki repülésinformációs régiót (FIR), és a Krím félszigeten található szimferopoli régió szintén zárva van. Ennek értelmében az Eurocontrol minden olyan előzetesen leadott repülési tervet visszautasít, amely olyan útvonalakat használ, amelyek áthaladnak ezen a légteren.

A Wizz Air további intézkedésig egyetlen járata sem repül át Kelet-Ukrajna felett - közölte a légitársaság. Korábban már több légitársaság, a német Lufthansa, az Air France, a Turkish Airlines is bejelentette, gépeik elkerülik a donyecki légteret. Az orosz Aeroflot és Transaero közlése szerint gépeik egész Ukrajnát el fogják kerülni, és a román Tarom légitársaság pénteki moszkvai járatai is az ukrán légteret elkerülő útvonalon, fél órával hosszabb menetidővel közlekednek. A román légi irányítás felkészült arra, hogy tovább fog növekedni a forgalom az ország légterében: a malajziai utasszállító ukrajnai szerencsétlensége óta a tervezettnél mintegy 25-30 százalékkal több repülőgép haladt át a román légtéren - közölte a román légiforgalmi szolgálat (ROMATSA).


A repülőgépforgalom Magyarország és Románia fölé terelődött át

"Több légi útvonal és egyes légterek lezárása miatt az irányítók csak improvizálni tudnak, az útvonalak és a repülési idők tartósan hosszabbak lesznek" - mondta Bakos József, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. főosztályvezetője. Elmondása szerint egy légiforgalmi irányító számára annál rosszabb nincs, mint amikor egy gép eltűnik a radarernyőről, de a többi gépet ugyanúgy tovább kell irányítani. A leggazdaságosabb légi útvonalakat azonban időbe telik megtalálni, addig improvizálni kell, mert a járatok nem fognak megállni.

Közlése szerint a baleset miatt a magyar légtérben este már két olyan gép is megjelent, amely eredetileg nem ezen az útvonalon repült volna - közülük az egyik a balesetben érintett Malaysia Airlines egyik járata volt. Ezek azért választották a magyar légteret, mert nem akartak Ukrajna fölött repülni. A főosztályvezető elmondta, az eset távlati következménye lesz, hogy az eddig megszokott repülési útvonalak megváltoznak, a forgalom alakulásáról azonban egyelőre nem lehet becsléseket közölni, így arról sem, hogy a magyar légtér forgalmára az eset milyen hatással lesz. Elmondása szerint a légitársaságoknak a biztonság az elsődleges, ezért is jelentették be, hogy elkerülik a donyecki régiót.


A szakadárok által az orosz VKontakte közösségi oldalra feltöltött, később letörölt videó, a mellé írt kommentárban még büszkélkedtek a gép lelövésével

Tálas Péter, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóközpontjának igazgatója szerint kínos politikai és diplomáciai helyzetbe kerülhetnek a szeparatisták és Oroszország az Amszterdam-Kuala Lumpur járat lelövése után. Közlése szerint Oroszország láthatóan nem tudja szavatolni a nemzetközi légi közlekedés biztonságát és feltehetően az oroszok fegyvereivel lőtték le a gépet, mivel a nemzetközi közvélemény tudja, hogy az oroszok támogatják a szeparatistákat. Hozzátette: úgy tűnik, a szeparatisták azt hitték, hogy egy ukrán katonai szállítógépet lőttek le, és kínos, hogy az esetet a magát Donyecki Népköztársaságnak nevező állam hadügyminisztere jelentette be.

Ezt követően a donyeckiek ellen további, akár uniós szankciókat is foganatosíthatnak, és vita kezdődik majd arról, hogy ki a felelős az esetért - vélekedett. Ebben az oroszok Tálas Péter szerint "mosni fogják a kezeiket", de a nehézfegyverzet egy részét ők szállítják, 10 kilométer magasban lévő gépet pedig vállról indítható rakétával nem lehet lelőni. A szakértő szerint ezzel együtt Oroszország is kellemetlen helyzetbe kerülhet, mert tudni, hogy Moszkva támogatja a szeparatistákat. További probléma, hogy nem tudják a szakadárokat fegyelmezni, pedig Oroszország nagyhatalom, ezt kötelessége lenne megtenni. A történtek után nyomás helyeződhet Oroszországra, hogy hagyjon fel a donyeckiek támogatásával, mert már a nemzetközi légiközlekedést is fenyegeti a háború - mondta Tálas Péter.


Feltehetőleg BUK M2 légvédelmi rendszert használtak. Ez 10 egységből(parancsnoki, radar- és szállítójárművekből) áll, a működtetéséhez nagy szakértelem kell

A március 8-án eltűnt MAH370-es járatot ugyanilyen típusú repülőgép teljesítette. A repülőgép Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, majd a Dél-kínai-tenger fölött a légiforgalmi irányítás egy órával a felszállás után elvesztette vele a kapcsolatot, roncsait azóta sem találták meg. A fedélzeten 227 utas és 14 fős személyzet volt.

A Boeing 777-es először 1994-ben szállt fel, a legtöbb ilyen típusú repülőgépet az Emirates, a United Airlines és az Air France üzemelteti. A szélestörzsű, interkontinentális járatok üzemelésére kifejlesztett repülő változattól függően 314-550 utas szállítására alkalmas, hosszúsága 63-73 méter, szárnyfesztávolsága 64, magassága 18 méter. Legnagyobb felszállósúlya 247 és 300 tonna között változik, utazósebessége 490 csomó (905 kilométer óránként), meghajtásáról a Rollce Royce, a Pratt and Whittney, vagy a General Electric hajtóművei gondoskodnak. A 777-es típust a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépének tartják.

A Malaysia Airlines Malajzia nemzeti légitársasága, 1947 óta működik, több mint 60 célállomásra repülnek 110 repülőgéppel. A tavalyi évet 1,1 milliárd ringgit adózás utáni veszteséggel zárták, idén az első félévben pedig nagyobb részben a 370-es járatuk eltűnése és az ebből fakadó bizalomvesztés miatt 59 százalékkal nőtt a veszteségük 443 millió ringgitre (30 milliárd forint). A légitársaság tizenhárom 777-est üzemeltetett, emellett hat darabbal rendelkeznek a világ legnagyobb utasszállító repülőgépéből, az Airbus A380-asból.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ManoNegra #85
    Zseniális...
  • ManoNegra #84
    Az országot már szétlopták, ezen változtatni nem tudok. Ha ez megnyugtat, elárulom, hogy nem a regnáló hatalomra szavaztam, viszont ezzel szépen tökön szúrtad magad hülyegyerek! Úgy tűnik, neked nem mindegy, kinek a f@sza lobog a szádban! :D

    Lopásban nincs különbség a két csapat között.
  • Zero 7th #83
    Látom a fontossági sorrend megvan, az nem gond, hogy szétlopják az országot, ellenben egy szobor körüli műbalhé, az már igen.

    Éljen.
  • ManoNegra #82
    Na, szöveget értelmezni meg én fogok helyetted? Hogyan magyarázzam el neked, hogy nem a lopást tartom a legfőbb bajnak. Baj persze, meg úgy tűnik, hogy az étvágy is exponenciálisan nő, de szvsz a baj inkább az, ami pl. e körül a szobor körül is megy. Nem tudom érted-e ennyiből?
  • Zero 7th #81
    Oké, akkor kérlek fejtsd ki, hogy miért jobb az neked, ha Simicska meg Orbán hízik dagadtra Gyurcsány meg Szanyi helyett?

    Mert nekem aztán kurvamindegy, mindkét oldalt ugyanabban a darálóban változtatnám kutyakajává, ha rajtam múlna.

    De neked valamiért tetszik, hogy ha az egyik oldal tolja le a torkodig a farkát, és csak a másik bandát rühelled ugyanezért, valami érthetetlen okból. Illetve érthető ez, azért van, mert hülye vagy.
  • ManoNegra #80
    Nem. Ezt mindenhol csinálják, önmagában ez még nem lenne probléma. A mértéke persze nem mindegy, de amikor egy elit kisebbség gyűlöli a népet amin uralkodik, akkor az olyanokat is megtesz, ami sokkal rosszabb, mintha ellopna pár milliárdot. A konszenzus lehetőségét teljes mértékben elutasítják!
  • gforce9 #79
    "saját zseb tömögetése minden oldalon megy, nem ez a probléma"

    De. Ez a legfőbb probléma.
  • ManoNegra #78
    Nem. A saját zseb tömögetése minden oldalon megy, nem ez a probléma. Ha levennéd a szemellenzőt, akkor talán észrevennéd, bár neked akkor se menne, ha az orrodat nyomnám bele.. :-(
  • Zero 7th #77
    Tudod, egyébként itt a probléma, hogy magadból indulsz ki, és gyűlöletet képzelsz oda, ahol jó eséllyel csak saját zseb tömögetése és inkompetencia van.

    Ami egyébként teljesen párhuzamos a másik oldallal, ott is ugyanez megy, csak nyakon van öntve nemzeti mézesmázzal, hogy a hozzád hasonló hülyék tapsoljanak hozzá.
  • XxNoTEandRusHxX #76
    Kb minden cikket elolvastam/videót képet megnéztem ebben a témában.

    Arra senki sem gondol hogy a gép tele volt aids kutatókkal és emiatt lőtték ki? Mondjuk azt is olvastam hogy a szakadárok már több gépet lelőttek az elmúlt években (csak nem utasszállítókat) az is lehet hogy csak "véletlen" és most kussolnak róla.

    Az minden esetre érdekes ha semmi közük nem volt hozzá akkor miért nem engednek senkit a roncsok közelébe/miért nem akarják visszaadni a holttesteket.