Gyurkity Péter

Négyszer tovább bírják az új akkumulátorok

Elméletben akár négyszer tovább is kitartanak azok az új akkumulátorok, amelyek amerikai kutatók jóvoltából elsősorban mobil készülékekben válthatják le a jelenlegi megoldásokat.

A Stanford Egyetem szakemberei által közölt anyagban arról olvashatunk, hogy afontos áttörést értek el a lítium-kén összetételű kisméretű akkumulátorok fejlesztése terén. Ennek eredményeként nemcsak a puszta kapacitást, hanem a prototípusok működési idejét is sikerült alaposan megnövelniük, mégpedig a jelenleg széles körben használt lítium-ion alapú megoldásoknál megszokott időtartam akár négyszeresére.

Mivel még gőzerővel zajlik a kutatás, a fenti eredményt természetesen elméleti adatként kell értékelnünk, a szakemberek mégis nagyon bizakodóak, ami az új fejlesztés jövőbeni felhasználási lehetőségeit és az általa nyújtott előnyöket illeti. Nem véletlen, hogy így gondolják, hiszen amennyiben valóban sikerül elérni a beígért előrelépést (mintegy 80 százalékkal nagyobb kapacitás és a megszokottnál négyszer hosszabb működési idő a legtöbb mobil és hordozható készülék esetében), ezek a termékek megoldást jelenthetnek napjaink egyik legégetőbb problémájára, amely egyelőre meggátolja a korral lépést tartókat abban, hogy folyamatosan, akár mozgás, utazás közben is kapcsolódjanak a világhálóhoz, szinte tekintet nélkül az akkumulátor aktuális töltöttségi állapotára.


A lítium-kén alapú fejlesztés még egy további előnyt kínál a jelenleg használt akkumulátorokhoz képest, ez pedig az a fontos részlet, hogy belső rövidzárlat, avagy egyszerű túlmelegedés következtében (elméletileg) egyetlen példány sem fog felrobbanni, kisebb zaj és tűz kíséretében kárt tenni közvetlen környezetében. Nem mintha ez túl gyakori jelenség lenne a lítium-ion készülékek esetében, ám jól emlékszünk még a 2006-ban indult sorozatos botrányokra, amikor is a Sony (több nagynevű partnerével egyetemben) több millió akkumulátort volt kénytelen visszahívni a potenciális veszély miatt - igaz, akkor parányi belső szennyeződések okozták a néhány valóban súlyos, komoly kárt és sérülést okozó esetet.

A kutatók jelenleg egy nagy problémával küzdenek: a meglévő példányok mindössze 5 teljes lemerülés és újratöltést követően eredeti kapacitásuk egyharmadát veszítik el, 40-50 ilyen ciklust követően pedig használhatatlanná válnak. Amennyiben ezt sikerül kiküszöbölniük, megnyílhat az út a kereskedelmi alkalmazás felé.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gibbone #9
    Sosem fogom megérteni hogy mért adnak ilyen kicsi aksikat a készülékekhez. Ahogy fejlődik a technika és egyre nagyobb tudású készülékek jönnek ki úgy növekedik az energiaigény. Most mit látunk,minden fejlődik,kijönnek az új készülékek de az aksik szinte ugyan akkorák. Szinte minden komolyabb telefon 1 napig bírja max. Szerintem ez szégyen .
  • Cefet #8
    Minden tiszteletem a cikk írójáé, de ez a hír nem hír.
    A 80%-kal nagyobb kapacitás egy nagy nulla. Ráadásul nem is tartós.
    A jövő a lítium-levegő celláké! Beraktam néhány linket, ha nem tud valaki angolul, a lényeget akkor is megérti. Az elméleti energia sűrűség egyes becslések szerint eléri a 13KWh/Kg-ot!!! Na ezzel már érdemes foglalkozni!
    Egy átlagos autó 100 Kg ilyen akkuval átlagos használat mellett (30KW-os átlagos fogyasztás) több mint 4000 Km-t megtehetne. Hmm??
    http://nextbigfuture.com/2009/05/lithium-air-cell-batteries-have-up-to.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_air_battery
    http://www.greencarcongress.com/2009/11/kumar-20091121.html
  • mhorvatR #7
    Nem leszólásképpen mondom, de semmi újdonság nem volt abban, amit írtál. Szerintem mindenki tudja, hogy már most is sokkal nagyobb kapacitású akkumulátorokkal tudnák szerelni a mobiltelefonokat, ha akarnák.
  • Nonix #6
    Feleslegesen olvastam az egeszet, a lényeg a végén van.

    "A kutatók jelenleg egy nagy problémával küzdenek: a meglévő példányok mindössze 5 teljes lemerülés és újratöltést követően eredeti kapacitásuk egyharmadát veszítik el, 40-50 ilyen ciklust követően pedig használhatatlanná válnak. Amennyiben ezt sikerül kiküszöbölniük, megnyílhat az út a kereskedelmi alkalmazás felé."

    És ha nem tudjak megoldani akkor mehet a kukaba az egesz.
  • duke #5
    Pontosan,a fontos ebbol az,hogy egyre kozelebb kerulunk az olcso elektromos autok megvalositasahoz.Ehhez kepest,az hogy egy mobiltelefon 1 het helyett.1 honapig fog mukodni az nem tul erdekes.
  • Munkas #4
    A várt növekedéssel szerintem nem sok minden fog változni. Ha meggondoljuk, hogy mondjuk 10 éve mekkora kapacitású akksikkal adták a telefonokat, akkor mostani szinten simán mehetne a telefonok esetén több hetes újratöltési idő.
    Az a baj, hogy a gyártók úgyis olyan kis akkukat tesznek a telefonokba, hogy azok a megszokott pár napig bírják, és inkább méretet és súlyt csökkentnek vele.
    Mindig mások azok a paraméterek amikkel lehet reklámozni egy telefont. Most nem az újratöltési idő a trendi, hanem, hogy minél több új funkciója legyen.
    Pár hete cseréltem le a telefonomat (Nokia 6300-ról Samsung Omnia II-re). Ez egy PDA szerű készülék, ami csak kicsit nagyobb az elődjénél, és még így is kisebb és könnyebb többi hasonló okostelefonnál. Nem lett volna nagy műszaki kihívás, hogy mondjuk 2 mm-el vastagabb legyen amivel nem egy napig bírná a használatot, hanem akár egy hétig is, és még így kisebb lenne, mint mondjuk az N97 ami ugyanazt tudja.
    Egyszerűen már nem arról szólnak a telefon adatlapok, mint 5-10 éve: hogy tud hívószámot kijelezni meg SMS-t küldeni és az üzemideje 50 vagy 100 óra. Itt a fő funkciókat mindegyik tudta, leginkább csak a design és az üzemidő számított. Ma meg olyan mintha számítógépet venne az ember. A tápegységgel pedig az átlagos felhasználó ott sem foglalkozik.
  • Bajkonur #3
    A négyszeres "működési idő" valószínűleg azt jelenti, hogy lassabb az önkisülése, terhelés nélkül négyszer lassabban merül le, mint a jelenlegi aksik. A kapacitásra +80%-ot írtak.
  • amitriptilin #2
    azért mekkora jó volna, ha havonta kéne tölteni az aksit a telóban. 50 ciklus az még mindig 4 év lenne, annyi idő alatt meg kb dobhatom is ki a francba a telefonom...
  • HeavyDee #1
    Hmm... Ha ezt kiadják, akkor elméletileg az ezzel szerelt Tesla Roadster is 4x250=1000 km -t is képes lesz egy töltéssel megtenni?
    Most már elkezdek gyűjteni egyre, 30 év múlva talán meg tudom venni