SG.hu
Elton Johntól Paul McCartneyig egyre többen tiltakoznak műveik MI-tréningre való felhasználása ellen
Lendületet kaptak a művészek az MI-vel kapcsolatos szerzői jogi vitában, miután mindössze 3 százalék támogatta az Egyesült Királyság aktív leiratkozáson alapuló tervét. Liz Kendall, a technológiáért felelős államtitkár nyomás alá került a kampányolók részéről, miközben a parlamentben azt mondta, nincs egyértelmű konszenzus a kérdésben.
A szigetországban nem teljesen úgy zajlanak a nemzeti konzultációk, mint hazánkban. Komoly támogatást kapott az a kampány, amelyet olyan popsztárok fémjeleznek, mint Elton John és Dua Lipa, és amelynek célja a művészek alkotásainak megvédése attól, hogy azokat hozzájárulás nélkül MI-modellek tanítására használják fel. A kormány által indított konzultációban részt vevők szinte kivétel nélkül a művészek álláspontát támogatták. A több mint 10 000 véleményező 95 százaléka, akik arról nyilatkoztak, miként kellene megvédeni a zenét, regényeket, filmeket és más alkotásokat a technológiai cégek általi szerzői jogsértésektől, a szerzői jog megerősítését és minden esetben kötelező engedélyezési rendszert, vagy a szerzői jogi szabályozás változatlanul hagyását szorgalmazták. Ezzel szemben mindössze az emberek 3 százaléka támogatta a kormány eredetileg preferált, a technológiai vállalatok számára kedvező megoldást, amely előírta volna, hogy a művészeknek és jogtulajdonosoknak aktívan kelljen leiratkozniuk arról, hogy alkotásaikat betáplálják-e az adatfaló MI-rendszerekbe.
A miniszterek ezt a preferenciát egy erős ellenreakció hatására elvetették. Azok között a művészek között, akik ellenezték szerzői jogaik bármilyen gyengítését, ott van Sam Fender, Kate Bush és a Pet Shop Boys is. A szerzői jogok védelméért kampányolók attól tartanak, hogy a miniszterek túl nagy figyelmet fordítottak az amerikai technológiai cégek érdekeire. Az Egyesült Államok elnöke, Donald Trump úgy fogalmazott: „Engednünk kell, hogy az MI használhassa a szerzői joggal védett tudásbázist anélkül, hogy bonyolult tárgyalásat kelljen erről folytatni”, és arra figyelmeztette a külföldi kormányokat, hogy ne „alkossanak olyan szabályokat és előírásokat, amelyek ellehetetlenítik” az MI-cégek működését.
A múlt hónapban Paul McCartney is fokozta a szerzői jogok védelméért folytatott kampányt egy új felvétel kiadásával, amely szinte teljes egészében néma volt, csupán némi stúdióbeli háttérzaj hallatszott rajta, tiltakozásul az MI-cégek által elkövetett szerzői jogi visszaélések ellen.
Liz Kendall, a tudományért, innovációért és technológiáért felelős államtitkár a parlamentben azt mondta, hogy a kérdésben „nincs egyértelmű konszenzus”, és a kormány „időt szán arra, hogy ezt jól csinálja”, valamint megígérte, hogy 2026. március 18-ig szakpolitikai javaslatokat terjeszt elő. „A szerzői joggal és az MI-vel kapcsolatos megközelítésünknek minden brit állampolgár jólétét kell szolgálnia, és ösztönöznie kell az innovációt és a növekedést a gazdaság minden ágazatában, beleértve a kreatív iparágakat is” - mondta. „Ez azt jelenti, hogy az Egyesült Királyságot a tudomány és technológia élvonalában kell tartanunk, hogy az állampolgárok részesülhessenek a jelentős áttörésekből, az átalakító innovációkból és a nagyobb jólétből. Ugyanakkor azt is jelenti, hogy továbbra is támogatnunk kell kreatív iparágainkat, amelyek hatalmas gazdasági hozzájárulást jelentenek, formálják nemzeti identitásunkat, és egyedülálló pozíciót biztosítanak számunkra a világ színpadán.”
A jogtulajdonosok védelmében fellépő kampányolók szerint azonban a konzultáció eredménye világos irányt mutat a kormány számára. „Ez elsöprő támogatása annak a józan észre épülő álláspontnak, hogy az MI-cégeknek fizetniük kell az általuk használt erőforrásokért, és egyben teljes elutasítása a kormány preferált megoldásának, amely ingyen adná oda az Egyesült Királyság alkotóinak munkáit az MI-vállalatoknak” - mondta Ed Newton-Rex zeneszerző és a szerzői jogi méltányosságért kampányoló aktivista. „Liz Kendallnek hallgatnia kellene az emberekre, és ki kellene zárnia a szerzői jogi törvények olyan megváltoztatását, amely az MI-cégeknek kedvez.”
Owen Meredith, az Újmédia Szövetség vezérigazgatója arra szólította fel Kendallt, hogy zárjon ki minden új szerzői jogi kivételt, és vessen véget annak a bizonytalanságnak, amelyet „ez az elhúzódó folyamat” teremtett. „Ez egyértelmű üzenetet küld majd az MI-fejlesztőknek, hogy engedélyezési megállapodásokat kell kötniük az Egyesült Királyság média- és kreatív jogtulajdonosaival, ami felszabadítja a beruházásokat és megerősíti a piacot a magas minőségű tartalom számára, amely a biztonságos, megbízható MI-modellek előállításának legértékesebb összetevője” - mondta.
A múlt hónapban Kendall jelezte, hogy együttérez a művészek azon követelésével, hogy szerzői joggal védett műveiket ne használják fel az MI-cégek fizetség nélkül, és a vita „újraindítását” szeretné. „Az emberek joggal akarják, hogy megfizessék a munkájukat” - mondta -, és „meg kell találnunk azt az utat, amelyen mindkét szektor növekedni és gyarapodni tud a jövőben”.
A szigetországban nem teljesen úgy zajlanak a nemzeti konzultációk, mint hazánkban. Komoly támogatást kapott az a kampány, amelyet olyan popsztárok fémjeleznek, mint Elton John és Dua Lipa, és amelynek célja a művészek alkotásainak megvédése attól, hogy azokat hozzájárulás nélkül MI-modellek tanítására használják fel. A kormány által indított konzultációban részt vevők szinte kivétel nélkül a művészek álláspontát támogatták. A több mint 10 000 véleményező 95 százaléka, akik arról nyilatkoztak, miként kellene megvédeni a zenét, regényeket, filmeket és más alkotásokat a technológiai cégek általi szerzői jogsértésektől, a szerzői jog megerősítését és minden esetben kötelező engedélyezési rendszert, vagy a szerzői jogi szabályozás változatlanul hagyását szorgalmazták. Ezzel szemben mindössze az emberek 3 százaléka támogatta a kormány eredetileg preferált, a technológiai vállalatok számára kedvező megoldást, amely előírta volna, hogy a művészeknek és jogtulajdonosoknak aktívan kelljen leiratkozniuk arról, hogy alkotásaikat betáplálják-e az adatfaló MI-rendszerekbe.
A miniszterek ezt a preferenciát egy erős ellenreakció hatására elvetették. Azok között a művészek között, akik ellenezték szerzői jogaik bármilyen gyengítését, ott van Sam Fender, Kate Bush és a Pet Shop Boys is. A szerzői jogok védelméért kampányolók attól tartanak, hogy a miniszterek túl nagy figyelmet fordítottak az amerikai technológiai cégek érdekeire. Az Egyesült Államok elnöke, Donald Trump úgy fogalmazott: „Engednünk kell, hogy az MI használhassa a szerzői joggal védett tudásbázist anélkül, hogy bonyolult tárgyalásat kelljen erről folytatni”, és arra figyelmeztette a külföldi kormányokat, hogy ne „alkossanak olyan szabályokat és előírásokat, amelyek ellehetetlenítik” az MI-cégek működését.
A múlt hónapban Paul McCartney is fokozta a szerzői jogok védelméért folytatott kampányt egy új felvétel kiadásával, amely szinte teljes egészében néma volt, csupán némi stúdióbeli háttérzaj hallatszott rajta, tiltakozásul az MI-cégek által elkövetett szerzői jogi visszaélések ellen.
Liz Kendall, a tudományért, innovációért és technológiáért felelős államtitkár a parlamentben azt mondta, hogy a kérdésben „nincs egyértelmű konszenzus”, és a kormány „időt szán arra, hogy ezt jól csinálja”, valamint megígérte, hogy 2026. március 18-ig szakpolitikai javaslatokat terjeszt elő. „A szerzői joggal és az MI-vel kapcsolatos megközelítésünknek minden brit állampolgár jólétét kell szolgálnia, és ösztönöznie kell az innovációt és a növekedést a gazdaság minden ágazatában, beleértve a kreatív iparágakat is” - mondta. „Ez azt jelenti, hogy az Egyesült Királyságot a tudomány és technológia élvonalában kell tartanunk, hogy az állampolgárok részesülhessenek a jelentős áttörésekből, az átalakító innovációkból és a nagyobb jólétből. Ugyanakkor azt is jelenti, hogy továbbra is támogatnunk kell kreatív iparágainkat, amelyek hatalmas gazdasági hozzájárulást jelentenek, formálják nemzeti identitásunkat, és egyedülálló pozíciót biztosítanak számunkra a világ színpadán.”
A jogtulajdonosok védelmében fellépő kampányolók szerint azonban a konzultáció eredménye világos irányt mutat a kormány számára. „Ez elsöprő támogatása annak a józan észre épülő álláspontnak, hogy az MI-cégeknek fizetniük kell az általuk használt erőforrásokért, és egyben teljes elutasítása a kormány preferált megoldásának, amely ingyen adná oda az Egyesült Királyság alkotóinak munkáit az MI-vállalatoknak” - mondta Ed Newton-Rex zeneszerző és a szerzői jogi méltányosságért kampányoló aktivista. „Liz Kendallnek hallgatnia kellene az emberekre, és ki kellene zárnia a szerzői jogi törvények olyan megváltoztatását, amely az MI-cégeknek kedvez.”
Owen Meredith, az Újmédia Szövetség vezérigazgatója arra szólította fel Kendallt, hogy zárjon ki minden új szerzői jogi kivételt, és vessen véget annak a bizonytalanságnak, amelyet „ez az elhúzódó folyamat” teremtett. „Ez egyértelmű üzenetet küld majd az MI-fejlesztőknek, hogy engedélyezési megállapodásokat kell kötniük az Egyesült Királyság média- és kreatív jogtulajdonosaival, ami felszabadítja a beruházásokat és megerősíti a piacot a magas minőségű tartalom számára, amely a biztonságos, megbízható MI-modellek előállításának legértékesebb összetevője” - mondta.
A múlt hónapban Kendall jelezte, hogy együttérez a művészek azon követelésével, hogy szerzői joggal védett műveiket ne használják fel az MI-cégek fizetség nélkül, és a vita „újraindítását” szeretné. „Az emberek joggal akarják, hogy megfizessék a munkájukat” - mondta -, és „meg kell találnunk azt az utat, amelyen mindkét szektor növekedni és gyarapodni tud a jövőben”.