4862
Hardware Probléma, Kérdés
  • suba53
    #4701
    Szia!
    Ha van műszered, ( filléres multiméter tök jó erre. ) mérd meg a lítium elemet. Simán kipattintható. Újonnan 3,3V körül van, de ha 3V fölötti értéket mérsz, azzal még elmegy. Auchanban mindig, Lidl-ben időszakosan lehet kapni 6-8 darabot egyben bliszterezve, nagyon olcsón. ( Ikeában is hasonlóan jó áron )
    Ha régi az alaplapod, elképzelhető, hogy a chipset stabjának már haldoklik a puffer elkója, és tüskék vannak a tápfeszén. Ez meghülyíthet áramköröket. Lehet hogy a BIOS tartalma bizonytalankodik, írd újra a BIOS-t. Nem muszáj frissíteni, de ha van újabb kiadás, akkor azzal érdemes. Nekem egy régi alaplapnál csinált hülyeséget a BIOS. Az is egy flash memória, a háttérsugárzás hatására átíródhatnak elemi cellák. Újraírás után megszűnt a hiba.
    Utoljára szerkesztette: suba53, 2020.01.06. 10:33:51
  • xido
    #4700
    sziasztok..mit jelent ez?...most találkoztam életemben először ilyennel..fórumokon elemcserét is látok hasonló helyzetben

    "warning main bios checksum error"

    2-3 újraindulás után normális működés van.
  • suba53
    #4699
    Miért? Megszokásból, vagy mert valami szuper Hi-Fi cucc?
    Szerintem az alaplapi hang chipek ma már sokkal jobbak, mint a régebbi dedikált hangkártyák.
    Vedd ki nyugodtan a hangkártyát, sokkal fontosabb hosszú távon a VGA megfelelő hűtése.
  • Mozes
    #4698
    Wifi-n mérted vagy kábelen? Próbáld meg mind a kettőn és úgy lehet ki tudsz zárni valamit.
  • Mozes
    #4697
    Ha a ventit takarja az nem jó, mert a venti "felülről" szívja a levegőt és oldalra fújja ki és így akkor nincs mint neki beszíveni vagy csak nehezen. Szerintem inkább akkor vedd ki vagy rakd át másik slot-ba.
  • Synchronous
    #4696
    Van egy hangkártya a gépemben az alaplapi integrálton kívül, és közvetlenül a vga mellett található. De a vga vastagsága miatt alig néhány milliméterre van tőle a hangkártya (szinte hozzáér a vga-hoz), és az egyik ventilátorát teljesen el is takarja. Okozhat ez problémát a hűtés hatékonysága terén, illetve érdemes lenne-e eltávolítani a hangkártyát? Nem lenne gond, mert az alaplapit is tudnám használni.
  • kutyakiki81
    #4695
    Sziasztok!
    Új laptopot hozott a Jézuska (HP17-ca 1500na AMD Ryzen)
    Az előző notebook és a telóm is azt mutatja a speedtest-el, hogy a netem 55Mbps, ezen viszont csak 15Mbps a Speedtest-el és letöltéssel is.
    Valaki tudja mi lehet a gond? Segitséget előre is köszönöm.
  • mégvadabbdisznó
    #4694
    Csak langyos. Megpróbálom úgy is, hogy a szünetmentes marad bedugva, a pc-t meg kihúzom. Megnézem, hogy úgy mennyire melegszik.
  • suba53
    #4693
    Persze, ha kikapcsolod, akkor le van állítva, akkor nem csinál semmit. Mennyire meleg ha bedugva hagyod? Ha csak langyos, akkor az nem árt neki. Gondolom azért nem hűl le teljesen, mert mint mondtam a PC akkor is vesz fel áramot, ha kikapcsolod, a stand-by áramkörei működnek, így a szünetmentesben is működik a konverter, ami termelhet egy kis meleget.
    De ezek folyamatos üzemre vannak tervezve, ha csak meleg, de nem égeti a kezedet, az normális üzemi hőmérséklet. A meleget biztos azért írják, mert sokan szeretik eldugni, asztal alá tenni, ahol nem szellőzik rendesen, a ventilátora nem tudja hűteni, az valóban árt neki,
  • mégvadabbdisznó
    #4692
    És ha úgy húzom ki a konnektorból, hogy előtte a power gombbal kikapcsolom a szünetmentest? Akkor is megy akkuról? Mert nemrég teszteltem egy lámpával... rácsatlakoztattam egy asztali lámpát, majd kihúztam a szünetmentest a konnektorból. Sípolt egyet, majd átváltott akkus üzemmódra. Itt a lámpa még világít. Viszont mikor kikapcsoltam a szünetmentest, akkor a lámpa is kialudt. Ergo ha ki van kapcsolva a szünetmentes, nem kéne neki akkuról működnie és nem kéne a rákötött berendezéseknek fogyasztania róla az energiát.
    Valami olyasmit olvastam tegnap, hogy a meleg árt a szünetmenteseknek a legjobban, és jelentősen csökkenti az élettartamát. Viszont ha bedugva hagyom, akkor folyamatosan meleg. Csak akkor hűl le, ha kihúzom. Persze lehet típustól is függ, hogy fogyaszt-e kikapcsolt power mellett.
  • suba53
    #4691
    Még egy dolog. Ha kihúzod a szünetmentest a konnektorból, akkor automatikusan átvált akkumulátoros üzemmódra. És mivel a számítógép akkor is fogyaszt, ha ki van kapcsolva, így ha hosszabb ideig távol vagy, leszívhatja az akkumulátort. És bár lehet hogy van benne mély kisütés elleni védelem, de az akkunak nem egészséges, ha teljesen lemerül. A számítógépnek meg van egy stand-by állapota, a táp egy 5V-os feszültséget akkor is ad, ha ki van kapcsolva a gép. Erről él a hálózati kártya, meg az olyan funkciók, amik az időzített bekapcsolást egyebeket intézik. Vagyis a szünetmentest csak akkor húzd le a hálózatról, ha egyidőben a fogyasztóit is kihúzod a szünetmentesből. ( Illetve ha a PC tápján van hálózati kapcsoló, azzal kikapcsolod teljesen. A monitort meg lehúzod, mert annak is van stand-by fogyasztása. ) Ha van a szünetmentesnek kikapcsolási opciója, akkor ilyen esetben kapcsold ki. Akkor félre lehet tenni hónapokra.
    Utoljára szerkesztette: suba53, 2019.12.14. 10:13:24
  • suba53
    #4690
    Nem kell kihúzni. Általában úgy működnek, hogy ha van 230V, akkor nem az akkumulátorról szívja az energiát, hanem a hálózatról, így az akkumulátor töltöttsége nem csökken. Az akkumulátoros üzem csak akkor aktív, ha áramkimaradás van. Egyébként célszerű a monitort is rákötni, ha előfordulnak hosszabb kimaradások, mert akkor simán le tudod állítani a gépet, el tudod menteni az éppen munkában lévő fileokat. Rövid kimaradások esetén meg nem terhel annyit a monitor, hogy számottevően csökkenjen az áthidalási idő. Egyébként ha pár percnél hosszabb a kimaradás, akkor érdemes leállítani a rendszert, mert nem tudhatod meddig tart. Az akku töltése meg nem folyamatos, illetve ha fel van töltve, akkor csak csepptöltési üzemmód van, ami alig fogyaszt, nem nagyon melegszik. Viszont arra készülj fel, hogy néhány évente az akkut cserélni kell. Ez lehet 4-6 év is, de nem örök életűek az akksik.
    Utoljára szerkesztette: suba53, 2019.12.14. 09:27:24
  • mégvadabbdisznó
    #4689
    Köszi a tájékoztatást. A gépben lévő tápomhoz hasonló teljesítményűt vettem, és egyedül a számítógép van csatlakoztatva, a monitor, hangfalak stb, mind a hagyományos elosztóról üzemelnek, remélem így nem lesz probléma. Mivel soha nem volt szünetmentesem ezelőtt, még annyit kérdeznék, hogyha kikapcsolom a számítógépet, akkor a szünetmentest is húzzam ki a konnektorból vagy maradhat?
    Mert ha csak kikapcsolom, ez akkor is tölti az akkut és ennélfogva melegszik addig míg csatlakoztatva van. Tartok tőle ha a konnektorba hagyom akkor túlmelegszik, bár lehet ez hülyeség. Mindenesetre a beüzemelési útmutatóban nem szerepel olyasmi hogy ki kell húzni a hálózatból ha nem használom.
  • suba53
    #4688
    Nem a táp maximálisan leadható teljesítménye a lényeg, ( ez most 700W ) hanem az, hogy a géped valójában mennyit fogyaszt.
    Ezt csúcsterhelés mellett érdemes mérni, amikor a proci is, és a VGA is izzad rendesen.
    Ha nem tudod mérni, akkor olyat vegyél, ami tud 700W-ot is.
    A szünetmenteseknek két lényeges paramétere van, a teljesítmény, amivel terhelheted, és a benne lévő akkumulátor kapacitása.
    Ha nagyobb teljesítményt akarsz belőle kicsikarni, mint amennyit bír, akkor a védelme lekapcsol. Ezt kerülheted el, ha a tápod teljesítményéhez igazítod. Aztán hogy áramszünet esetén mennyi ideig bírja szusszal az meg az akkumulátora kapacitásától függ.
    A teljesítményt ne a Voltamperben megadott érték alapján vedd figyelembe, hanem a Watt érték számít.
  • mégvadabbdisznó
    #4687
    Szünetmentes tápot szeretnék vásárolni, és az lenne a kérdésem, hogy hány wattosat vegyek? Mindegy, vagy pedig a gépemben lévő táp teljesítményét is figyelembe kell venni hozzá? Jelenleg egy 700 wattos tápom van.
  • suba53
    #4686
    A tápot nem is tudod másként elhelyezni, mert a felerősítő furatai eleve nem szimmetrikusan vannak kialakítva.
    A táp gyártók, és a ház gyártók ( Sok cég gyártja ezt is, azt is ) eleve úgy alakítják ki a dobozaikat, hogy a táp helyére csak
    egyféleképpen lehet rögzíteni a tápot, ha mind a négy csavarhelyet korrektül használod, és nem fúrod meg direkt rossz pozícióra.
    A szellőzésről szóló figyelmeztetés azoknak szól, akik maguk eszkábálnak össze egzotikus PC házakat.
  • Wootan
    #4685
    Közben utánanézegettem még a dolognak, és találtam pár dolgot.

    Tápnál a seasonic (ilyen tápom van) oldala annyi kikötést tesz, hogy úgy kell elhelyezni a tápot a házon belül, hogy a ventilátoros oldala szabad legyen és tudjon normálisan levegőt beszívni + a másik "lukacsos" oldala is szabad legyen a szellőzés miatt. Egyébként mindegy hogy és hol van, fekve/állva.

    Winyónál kb. csak szóbeszédeket/találgatásokat találtam a témában. Viszont úgy gondolom, hogy az elfordított elhelyezésnek nem kell gondnak lennie manapság, mert:
    - sok házban van lehetőség pl. az alaplap tálca hátoldalára rögzíteni a hdd-t, általában a hosszanti éle mentén elfordítva.
    - vannak ezek a hdd dokkolók, amikbe általában állítva, csatlakozó résszel lefelé kell elhelyezni a hdd-t
    Gondolom ha ezek káros hatással lennének a hdd-re, akkor nem alkalmaznák (aztán persze lehet csak nem szólnak róla, hisz ha emiatt elromlik a cucc, akkor majd veszel másikat ami nekik csak jó ).

    Szóval szerintem ha stabilan van rögzítve a hdd, akkor kb. mindegy hogy áll, nem kellene gondot okoznia. Lényeg, hogy üzemelés közben ne érje erősebb rázkódás/ütés/ilyesmi.
  • Tetsuo
    #4684
    Tudom, hogy működik egy HDD és ismerem a felépítését is (egy szintig); azért is gondoltam, hogy érzékeny, hiszen precíz.
    Köszi az infót.
  • suba53
    #4683
    Konkrétan több Lenovo, DELL, HP asztali gépben is hanyatt van szerelve a HDD. A laptopoknál meg így is úgy is.
    Ezek a HDD forgató motorok a finommechanika csúcsai. Iszonyat precízek, a legkisebb kotyogást sem engedik meg.
    Teljesen mindegy, hogy milyen pozícióban működnek. Egy dolog a haláluk, ha működés közben kapnak hirtelen erőteljes ütést.
    Pl leesik. Én így nyírtam ki egy HDD-t. Hosszú Sata kábellel kint volt az asztalon, miközben másoltam rá. Aztán beleakadt a lábam a táp
    zsinórjába, az meg lelökte a működő winyót a kövezett padlóra. Azonnal meghalt szegény. De az sem a csapágyazást rongálja, hanem a légpárnán futó fejek csapódhatnak neki a mágneses felületnek, és deformálódhatnak a fejtartók, meg felkaristolják a mágnesréteget.
    A laptopok winyói közül sokkal több romlik el idő előtt, mint az asztali gépeknél, pont amiatt hogy sokkal több ütés, rázkódás éri őket.
    Ezért is áldás az SSD, mert abban nincs mozgó alkatrész. Azzal működés közben is lehet hadonászni.
    Utoljára szerkesztette: suba53, 2019.12.01. 22:15:08
  • Tetsuo
    #4682
    A HDD elvileg fejjel lefelé is lehetne, az élettartama nem változna? Azért talán a szervónak, a csapágyaknak nem teljesen mindegy...
  • Wootan
    #4681
    Kösz a választ.
    Közben persze rájöttem, hogy az én házamban is van lehetőség elfordítva beszerelni a winyót az alaplaptartó lemez hátoldalára + googleban is találtam pár témát ezzel kapcsolatban. Viszont kb. minden hsz úgy írta, hogy a hosszabb oldala mentén elfordítva nem gond, nálam meg úgy lenne, hogy a csatlakozós végével nézne lefelé (persze lehet ennek semmi jelentősége).

    Igazából csak arra gondoltam, hogy elfordítva a forgó részek (winyó tányér tengely, táp ventillátor tengely) eltérő terhelést kap, mint fekve, így lehet csökken az élettartamuk.
  • suba53
    #4680
    Röviden, nem árt.
    Nagyon sok gépházban eleve függőleges pozícióban vannak a merevlemez helyek.
    Ha ez bármiféle negatív hatással járna, akkor a gyártók ezt nem kockáztatnák, illetve a HDD adatlapján erre felhívnák a figyelmet.
    A HP -nak van egy koncepciója a CMT ( Convertible Mini Tower ). Ez úgy van kialakítva, hogy asztalon elfektetve,
    és állítva is használható. A konvertálhatóság azt jelenti, hogy az optikai helyeket lehet 90 fokban elforgatni
    a használatnak megfelelően. Bár az optikai meghajtók is működnek függőlegesen, de sokan azt szeretik, ha a tálca vízszintesen áll.
    A tápnak meg eleve abszolút mindegy.

    Utoljára szerkesztette: suba53, 2019.11.29. 08:58:18
  • Wootan
    #4679
    Hali!
    Van egy gépem, rendes álló normál házban. Az érdekelne, hogy szerintetek árthat az a winyónak és/vagy a tápnak ha oldalára fektetve használnám a házat?

    Most ugye a winyó a keretben van, és vízszintesen áll. Elfektetve meg függőleges pozícióban lenne. Árthat az neki?
  • G18XM8
    #4678
    Fsp hexa 500-nak nem hinném, hogy gondot okoz. Szerintem még jócskán többet is elbírna ennél a konfignál.
  • Lantee
    #4677
    Tápegység? Csak egy kósza gondolat, de talán nem bír ennyi egységet meghajtani. Ettől még lehet, hogy a DVD író a hibás...
  • G18XM8
    #4676
    Gondoltam érdekesség képpen leírom. A bios frissítés sem oldotta meg. Chipset frissítés sem. Akkor sem bootolt be elsőre és a biosban nem látta az ssd-t. Vettem vadi új sata kábeleket, csere. Egy-két napig jó volt, de utána megint azt csinálta, hogy nem bootolt be és a biosban csak a dvd író és hdd volt látható. Utolsó elkeseredésemben, mielőtt gariban vissza vittem volna az ipon-hoz, olyan gondolatom támadt, hogy a dvd író nem létfontosságú, lekötöm a rendszerről. És láss csodát már napok óta hibátlanul bootol, biosban is látja az ssd-t. Úgy hogy fogtam és kihajítottam végleg a dvd írót a gépből. Megmagyarázni nem tudom, hogy miért, de úgy néz ki a dvd író miatt nem látta az ssd-t és bootolt be csak sokadik újraindításra. Megjegyzem a biosban nem tudtam beállítani a prioritást (tudom hogy ezt kellett volna csinálni), mert nem látta az sdd-t, amire a win 10 van telepítve. Ötletek, hogy miért lehetett ez?
  • Hunn1a
    #4675
    2 RAM slotom van csak, lol. :-D (Gigabyte H110M-S2V) Mindenesetre kösz mindent, megfogadom!
  • bajgunar
    #4674
    Nem "akad össze". Eleve hibás. Ergo rossz a ram. Küld vissza, cseréljék ki!
    Memtest86 Ezzel teszteld.
    Állítsd be bios-ba, ahogy kell. Vagy csak csekkold, van e elég kraft, jók -e az időzítések, stb. Lehet csak kevls V-ot kap. Vagy alacsonyak az időzítések, hiába van auto-n. Az a tuti, amit manuálisan beállítasz.
    Elindítod a teszt progit. (rádobod usb-re, arról boot-olsz, elindítod azt annyi). Ha már csak egy piros sor megjelenik, s hibát ír, akkor bizony a ram hibázik. Vagyis rossz. Ha ~1 órán át nincs hiba, akkor nem a ram-al van probléma. S ~stabilnak tekinthető. De mondják, hogy 2-3 órán át nem hoz hibát, akkor a tuti. De sztem elég ha egyszer full lefut a teszt s nincs hiba. Az már stabil.
    Szeintem rossz a ram, amit kaptál. Ha az előzővel nem csinált ilyet. 99% Vagy tedd át másik slot-ba. Szedd ki tedd vissza. Lehet poros koszos volt a slot. Legtávolabbi a cpu-tól az 1. slot Onnan egy kimarad cpu felé, majd a köv. a második slot. Hogy meglegyen a dual.
  • Hunn1a
    #4673
    Sziasztok. Bocs, ha amatőr kérdés lesz, de nem volt még sok gondom gépekkel.

    Vázolnám a helyzetem: eredetileg 2x8 GB RAM-ot akartam venni, de mivel akkor a modulok még drágák voltak, először csak egy modult vettem meg. Örömmel használtam, majd talán fél évvel később beruháztam a második ugyanolyan RAM-modulra (DDR4-2133 Kingmax). Azóta viszont furcsa dolgok történnek.

    Nagyon örültem, hogy az alcím nélküli (2015-ös) Need for Speed végre akadásmentesen fut - nagyjából 20 percig, akkor megakad a kép, beszaggat a hang és kilép magától a játék. GTA5-nél ugyanez, élvezem a full HD-t és a sok FPS-t, majd teljesen váratlanul kilép. Emellett szinte kétnaponta kék halál (Win10), változatos hibakódokkal, de a legáltalánosabb ezek közül a "memory management".

    Lehet, hogy a két RAM akad össze, és inkább vennem kéne új 2x8 GB-ot csomagban? Válaszotok előre is köszönöm!
  • G18XM8
    #4672
    Azt tudom, hogy mi a bios, csak sosem csináltam még bios frissítést (sosem volt rá szükségem szerencsére), windowson belül terveztem megcsinálni és ahogy te is írtad, bármi megtörténhet. De előbb megpróbálkoztam egy chipset frissítéssel a gyártó honlapjáról, ma ahogy beindítottam a gépet nem volt gond. Remélem marad is így. Ha mégsem, akkor marad a bios frissítés. Köszönöm a válaszokat.
  • suba53
    #4671
    A BIOS az egy alaplapon lévő chip ( ben levő program ). Az adataid meg a merevlemezeken vannak. Elvileg a BIOS frissítése nincs hatással az adataidra. Azért elvileg, mert ha a BIOS frissítését windowson belül végzed, ( erre sok gyártó ad segédprogramot ), és egy nem biztonságos helyről leszedett BIOS frissítő alkalmazást indítasz, akkor bármi lehet. Az újabb BIOS-okban már maga a BIOS tartalmazza a frissítési lehetőséget. Egy USB kulcsra kell kiírni a legfrisebb BIOS-t, és a BIOS-on belül elindítani a frissítést. Ott megadni, hogy melyik USB meghajtón van a friss BIOS, és el is végzi.
  • G18XM8
    #4670
    Megpróbálom akkor a bios frissítést. Adatok elvesznek ha frissítem a biost? Mondjuk a legtöbb dolog a hdd-n van.
  • suba53
    #4669
    Az nincs kőbe vésve, hogy egy memória mikor hibázhat. A BIOS is egy memória, amit felprogramoznak mielőtt a gépbe rakják. Elég egy gyengébben írt cella, ami a háttérsugárzás hatására átbillen, és ha lényeges kód része, máris hibázhat.
    A BIOS frissítése, újraírása újból felprogramozza a megfelelő tartalommal a chipet.
    Én jártam úgy régebben, hogy az egyik IDE csatornát egyszer csak nem látta a gép. A BIOS újra írása után hibátlanul működött tovább.
  • G18XM8
    #4668
    Na erre még nem gondoltam. Bár akkor az elejétől kezdve kellett volna csinálnia nem? Mert vásárlás után hónapokkal kezdte el csinálni.
  • G18XM8
    #4667
    Kábelek csereberéje megtörtént, probléma maradt. Az alaplap nincs egy éves, úgy hogy szerintem nem az lehet és nem láttam púposodást sem.
  • suba53
    #4666
    Optikai kábelezésben, hálózat felépítésben otthon van valaki?
  • suba53
    #4665
    Mindaz, amit Bájgúnár írt.
    Még azzal egészíteném ki, hogy esetleg egy BIOS frissítést megérdemel, ha még nem frissítetted a legújabb stabilra.
  • bajgunar
    #4664
    Hát. Pedig ez lehet hardver hiba. Kábeleket húzd le, fordítsd meg. Vagy csak az SSD-jét cseréld ki.
    Am. mikori az alaplap? Ilyennel akkor, olyannal találkoztam, ahol már egy pár kondi (régebbi alaplapnál) púpos volt.
    Nem árt átnézni őket. Főleg ha ~8-10 éves a mobo.
  • G18XM8
    #4663
    Sziasztok! Problémám adódott, remélem tud rá valaki valami okosat mondani, mert én tanácstalan vagyok.
    A helyzet a következő: win 10 ssd-re van telepítve, ha kicsit huzamosabb idő után (kb egy nap) kapcsolom be a gépet, akkor azt írja ki, hogy reboot and select proper boot device. Tudom ilyenkor a biosban ki kell választani az ssd-t, hogy elsődleges legyen, viszont nem látja a biosban, csak a hdd-t és a dvd-t. Megoldás az szokott lenni, hogy kikapcsolom a gépet, várok kb egy percet és vagy első próbálkozásra, vagy második ilyen próbálkozásra a gép elindul, bebootol mintha mi sem történt volna. Ezután teljesen hibátlanul működik és ha ezután indítom újra a gépet, vagy kapcsolom ki és be, akkor nem írja ki a hibaüzenetet, hanem elindul gond nélkül. Kábelek jók az tuti (akkor el sem indulna a windows valószínűleg). Hardver hibára sem tippelnék, mert akkor folyamatosan rossz lenne, nagyobb eséllyel el sem indulna egyáltalán a windows. Többször szétszedtem, megtakarítottam, egy két napig jó volt, utána ismét csinálta ezt az érdekes jelenséget. Szofter hibára is gondoltam, de szerintem akkor sem indulna el egyáltalán. Úgy hogy nincs ötletem. Esetleg valaki?
    Utoljára szerkesztette: G18XM8, 2019.09.18. 15:27:24
  • bajgunar
    #4662
    Van itt valakinek Strix Raid Pro hangkártyája?