Hunter

Az összeomlás határán a NASA-ESA Mars együttműködés

Úgy tűnik az Egyesült Államok kilép az Európával közös ExoMars küldetésből. A NASA ESA-nak elküldött közleménye szerint nagyon valószínűtlen, hogy képes lesz hozzájárulni az európai űrügynökséggel közös vállalkozáshoz, ami egy bolygó körül keringő műholdat és egy felszínen dolgozó robotegységet foglalna magába.

Az Egyesült Államok még nem adott ki hivatalos állásfoglalást a témában, a döntés mögött azonban elvileg költségvetési problémák állnak. Európa most az oroszokat próbálja megnyerni a küldetés életben tartásához. A NASA ExoMars programból történő kivonulásának bejelentésére valószínűleg a 2013. évi költségvetési indítvány elfogadása után kerül sor, ami napokon belül várható, ezáltal tisztább képet kap az amerikai űrügynökség is a különböző projektjeire fordítható összegekről. "Az amerikaiak jelezték, hogy részvételük eshetősége jelenleg alacsony, nagyon alacsony. Egészen valószínűtlen" - nyilatkozott a BBC-nek Alvaro Gimenez, az ESA tudományos igazgatója. "Az érdeklődés megvan a részükről, tudják, hogy ez számukra is egy nagyon jó lehetőség, azonban nehezen tudják beilleszteni ezeket a küldetéseket a költségvetésükbe. Meg kell várnunk a hivatalos bejelentést, ugyanakkor el kell kezdenünk az alternatívák tanulmányozását is."

Amennyiben megerősítést nyer a NASA kivonulása, az csupán egy újabb csavar lesz egy egyébként is kalandos történeten. A jelenlegi tervezet szerint az ExoMars program 2016-ban elsőként egy műholdat küldene a Marsra, hogy metán és egyéb nyomgázok után szimatoljon a légkörben. A szondát 2018-ban követné egy marsjáró, ami képes lenne lefúrni a felszín alá. Az USA biztosítaná a küldetés műszereinek jelentős részét, valamint a műhold kommunikációs csomagját, nem is beszélve a fellövéshez szükséges rakétáról és robot biztonságos földet érését biztosító leszállórendszerről.

A NASA Mars költségvetéséről már tavaly is aggasztó hírek érkeztek, ami arra sarkallta az ESA-t, hogy elkezdjen puhatolózni az orosz űrügynökségnél, a Roszkozmosznál a programba való belépés lehetőségeiről, a legfrissebb hírek azonban arra késztetik az európai űrügynökséget, hogy egy teljes kétoldalú megállapodás létrehozására irányuló tárgyalásokba kezdjen. Teljes szerepcseréről nem lehet szó, mivel az oroszok nem rendelkeznek minden olyan megoldással, amivel a NASA hozzájárult volna az ExoMarshoz, viszont a műhold műszerezettségével és az egységek feljuttatásához szükséges rakétákkal nagyban hozzájárulhatnának a küldetés megvalósításához.

Európa számára mindez azt jelenti, hogy vissza kell térniük a marsjáró egy korábbi, kisebb változatához, illetve saját leszállórendszer-elveiket is újra elő kell venniük, a műszaki kihívások azonban eltörpülnek az anyagiak mellett. Az architektúra megváltoztatása elkerülhetetlenül megnyomja a költségvetést, túllépve az ESA tagállamok által elfogadott egymilliárd eurót. "Nagy meglepetés volt számunkra, hogy az amerikaiak ki akarnak szállni a játékból" - mondta dr. David Parker, a Brit Űrügynökség (UKSA) tudományos, műszaki és kutatási igazgatója. "Komoly és érzékeny döntéseket kell hoznunk a közpénzek felhasználásáról, ami magával vonhatja azt is, hogy egyes nemzeti tevékenységeket jegelnünk kell addig, amíg tisztább képet nem kapunk a jövőről."

Az ExoMars hivatalosan 2005-ben indult el, az ESA eddig 200 millió eurót költött a műszaki fejlesztésekre és nem szeretné feladni első számú űrtudományi programját. "Az ExoMars nagyon fontos Európának az űrkutatásban betöltött jövőbeni szerepe szempontjából" - mondta Gimenez. "Fontos a tudomány és fontos az ipar számára is. Számtalan okunk van az ExoMars folytatására, ezért dolgozok ilyen keményen a megoldáson."

A NASA kivonulása az amerikai bolygótudósok rosszallását is kiváltaná, hiszen a küldetésre a marsi kőzetminták Földre juttatásának első lépcsőfokaként tekintettek. A visszakozás emellett a transzatlanti kapcsolatokat is tovább rontaná; az USA az elmúlt időszakban három multi-milliárd eurós projekt mögül hátrált ki, melynek hatására az európai tudósok és mérnökök három évnyi megvalósíthatósági munka után kénytelenek voltak visszatérni rajzasztalaikhoz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jawarider #58
    Nem tudom így van e, majd ti megmondjátok, de a mai világban úgy érzem sok esetben csak arra áldoznak/fognak áldozni 1, ami valóban fontos 2,amiből később profit lesz. Ennyi.
  • Sidewinder #57
    Jó pár alkalommal közelítették meg a kanadai vagy az amerikai légteret. "Pár óra röpködés" az a pár óra általában 16 órás repülés szokott lenni egy egy alkalommal.Ami azért nem kevés. És hetente többször csinálják,és szinte minden alkalommal meg a siránkozás,meg a cikkek garmadája,hogy a csúnya agresszív oroszoknak van pofájuk nemzetközi légtérben fegyvertelen gépekkel repkedni.Ezen kívül a saját légterükben is repkednek. Szóval nem szenvednek hiányt repült óra terén. Továbbá ha egy vagy maximum 4 gép esetén ekkora hiszti van,akkor szerinted mekkora lenne,ha mondjuk egy 12 gépes kötelék indulna meg. Az oroszoknak nem a háború kirobbantása a céljuk az őrjáratokkal ezért szoktak szabályosan közlekedni,más országok légterének megsértése nélkül.A cél egyszerűen annyi,hogy a személyzetek gyakoroljanak,és itt főleg az Északi Sark átrepülése fontos.A nagy semmi ellenére a japánok nagyon rossz hangulatba kerültek attól a 2 öreg masinától meg az A-50-estől.Az meg,hogy napi szinten hosszabb őrjáratot adnak a B-1-esek,azt elhiszem. Azért mert gyorsabbak mint a Tu-95 és ugyanannyi idő alatt nagyobb távot tesznek meg. A Tu-160 esetében már ez nem áll fent,és azt se felejtsük el,hogy mind az amerikaiaknál mind az oroszoknál 24 órán át tart egy nap,és ha ebből a gép és személyzete 16 órát repül,az azért nem egy szégyellnivaló eredmény.
  • Katalizátor #56
    Nyugi ne dobj hátast, kipróbáltam. A terméshozam pedig nagyobb volt a szükségleteknél. Csak tejet és kenyeret kellett vásárolni.
  • teddybear #55
    Ezt a lovas földművelést már kiveséztük a No Emisszió blogon. Ott sem tudták elfogatható érvekkel alátámasztani.

    Röviden. A lóval művelt föld kevesebbet terem, a ló kevésbé terhelhető, legalább annyi pihenő kell neki mint az embernek. Mindig etetni kell, mert különben éhendöglik. Egy fogat (két ló) takarmányozása annyi élemet emészt fel, amennyi egy 5-6 tagú családnak elég.

    Viszont egy traktor nem sokkal drágább, de sokkal nagyobb teljesítményű. Ha raksz rá 2-3 reflektort, éjjel-nappal szánthatsz, vethetsz vele, csak a traktorost kell időnként cserélni. A ló max. olyan 10 centi mélyen tudja megforgatni a földet, A traktornak a 40 centi sem túl mély. A traktornak csak akkor kell üzemanyag, amikor használod, különben elvan nélküle.
  • Molnibalage #54
    Egy egészségesen fentartott mezőgazdasághoz nem kell fosszilis energia, se vegyszer.

    Az ilyen dumáknál dobok hátast. Próbáld ki és mutasd a terméshozamodat. Majd értesíts...
  • Katalizátor #53
    Ezzel csak az a baj, hogy a mai mezőgazdaságból indulsz ki, ami iparosított és teljesen logikátlanul működik a természeti rendszerben, ráadásul nevének ellentmondóan egyáltalán nem gazdaságos. Kb a rákhoz tudnám hasonlítani. Egy egészségesen fentartott mezőgazdasághoz nem kell fosszilis energia, se vegyszer.
  • Alfa Of NS #52
    "Számomra felfoghatalan, hogy ennyire nincsenek képbe az emberek az oroszok képességeinek határával."

    Miért lennének képbe vele?
  • Molnibalage #51
    Mert a mai olcsó és nagyléptékű megződazdaásgi termelés is addig tart, amig van olcsó fosszilis hajtóanyag. Ha a kőolaj túl drága lesz, akkor a mezőgazdaságnak kell valami alternatíva. Vagy a termény egy részéből csinálnak hajtóanyagot - elenyészően kis része kell ahhoz, hogy saját magát eltartsa - vagy a szénfinomítók kora fog jönni és azok is szénből készített benzin/gázolajat használnak.
  • Katalizátor #50
    Mert?
  • Molnibalage #49
    Távol keleti repterekről felsszállva egy MiG-31 és Szu-27 is körberepkedé Japánt. Majd, ha Seattle előtt bohóckodnak, akkor szólj. A B-1B gépek napi szinten adnak hosszabb járőrt, mint amit az orosz gépek repülnek.

    Az, hogy 1-2 gép néha előadja ezeket az semmi, 0. A jenkiknél napi rutin ez, és megvan a kapacitás arra, hogy tucatszám reptessenek gépeket a fél világon át.

    Egyébként meg mi a nagy szám abban, hogy fegyvertelen Bear repked pár km-et? Az unrefuelled távrepülés világrekordják mai napig egy B-52 tartja, ami Okinaváról repült Spanyolországba.

    Számomra felfoghatalan, hogy ennyire nincsenek képbe az emberek az oroszok képességeinek határával.