Hunter
Hallgat az orosz Mars-szonda
Az orosz űrhivatal nem adott ki újabb jelentéseket a földkörüli pályán ragadt Mars-szondájáról, ami állítólag ugyanolyan némaságba burkolózott, mint a küldetés felügyelői. Eközben egyre többen aggódnak a szonda mérgező hajtóanyagai miatt, ami decemberben juthat vissza a légkörbe.
Nem hoztak eredményt a Phobos-Grunt expedíció megmentésére tett szerdai és csütörtöki erőfeszítések. Az orosz űrhivatal csupán annyit árult el a helyzetről, hogy a földkörüli pálya elhagyásához szükséges két hajtómű begyújtás egyike sem valósult meg, a hiba okát pedig egyelőre nem ismerik mérnökeik. Az űrhivatal nem kérte az európai és amerikai kommunikációs állomások segítségét, az ESA dél-amerikai és ausztráliai földi állomásai azonban keresik a Phobos-Grunt rádiójeleit.
Az eddigi sikertelenségek fényében a szakértők a szonda visszatérésére számítanak, amire néhány héten belül sor kerülhet, miközben az oroszok továbbra is a küldetés megmentésének lehetőségein gondolkoznak. "Véleményem szerint a Phobos-Grunt szonda odaveszett. Ennek nagyon nagy a valószínűsége" - fejezte ki kételyeit Vlagyimir Uvarov vezérőrnagy, az orosz hadsereg egykori űrszakértője a Rosszijszkaja Gazeta napilapnak. "Akárhogy nézzük, sokkal nagyobb az esélye a visszatérésnek, mint a szonda újra működésre bírásának"
Meg nem nevezett forrásokra hivatkozva a RIA Novosztyi hírügynökség pénteken arról számolt be, hogy a mérnököknek sem szerdán, sem csütörtökön nem sikerült felvenniük a kapcsolatot a szondával. Anatolij Zak orosz űrszakértő szerint a Phobos-Grunt kommunikációs antennáját leárnyékolhatják az űreszköz rakétacsomagjának üzemanyagtartályai, amiknek a hajtómű begyújtások után le kellett volna válniuk az egységről.
A hajtómű begyújtásoknak öt órával a kilövés után kellett volna lezajlaniuk külső beavatkozás nélkül, az automatikus szekvenciában azonban valamilyen hiba lépett fel, amit a küldetés irányítói nem tudnak diagnosztizálni, illetve utasításokat sem tudnak feljuttatni a szekvencia újraindításához. A főhajtómű-egységként funkcionáló Fregat felső fokozat eddig sikert sikerre halmozott, a Mars-utazáshoz azonban több módosítást is el kellett végezni rajta, így többek között kiegészítő üzemanyag tartályokkal és vastagabb szigeteléssel látták el.
A műhold megfigyelési adataiból származó fényességi értékek szerint a Phobos-Grunt stabil és valamivel magasabb pályán kering, mint azt a kilövés utáni hivatalos orosz jelentések bepozícionálták, ami szándékos manőverre, vagy szökő üzemanyagra is utalhat.
Ha Oroszországnak nem sikerül megmenteni a küldetést, akkor az menthetetlenül a légköri súrlódás áldozatául esik, és az év végére visszazuhan a Földre. 11 tonna mérgező hidrazinnal és nitrogén-tetroxiddal a tartályaiban a visszatérés eshetősége komoly felzúdulást okozott a szakértők körében, különösen az amerikai UARS és a német ROSAT két hónapon belül lezajlott légköri belépése után. A Phobos-Grunt tömege az UARS duplája és a ROSAT ötszöröse, az esély mindenesetre itt is jóval nagyobb arra, hogy darabjai lakatlan területre zuhanjanak. Nicholas Johnson, a NASA űrhulladék szakértője szerint azonban nem könnyű összehasonlítani a Phobos-Grunt esetleges visszatérését az UARS-ával, vagy a ROSAT-éval.
A Fregat számos műhold sikerét alapozta meg, képünkön az európai Venus Express-szel látható
"A NASA előrejelzése szerint a Phobos-Grunt jelenlegi állapotában a jövő hónapnál előbb nem lép be a légkörbe, az időpont várhatóan valamikor december végére fog esni" - nyilatkozott Johnson a Spaceflight Now szakportálnak. "Ez függ a naptevékenységtől és az űreszköz magasságától, valamint stabilitásától. Ahogy közeledünk a visszatérés időpontjához az előrejelzési bizonytalanságok is csökkenni fognak"
A legégetőbb kérdés azonban az üzemanyag, ami jelentős kockázati tényező, ha a szonda lakott területen landol. "Ha a Phobos-Grunt üzemanyagtartályai alumíniumból készültek, akkor valószínűleg elégnek, szétszórva az üzemanyagot, legyen az folyékony, vagy fagyott" - tette hozzá Johnson.
A Mars-szonda rendelkezik egy hőpajzzsal ellátott talajminta visszajuttató kapszulával is, ami nem ég el a visszatérés során, ez egy darabban érkezik vissza a felszínre.
Nem hoztak eredményt a Phobos-Grunt expedíció megmentésére tett szerdai és csütörtöki erőfeszítések. Az orosz űrhivatal csupán annyit árult el a helyzetről, hogy a földkörüli pálya elhagyásához szükséges két hajtómű begyújtás egyike sem valósult meg, a hiba okát pedig egyelőre nem ismerik mérnökeik. Az űrhivatal nem kérte az európai és amerikai kommunikációs állomások segítségét, az ESA dél-amerikai és ausztráliai földi állomásai azonban keresik a Phobos-Grunt rádiójeleit.
Az eddigi sikertelenségek fényében a szakértők a szonda visszatérésére számítanak, amire néhány héten belül sor kerülhet, miközben az oroszok továbbra is a küldetés megmentésének lehetőségein gondolkoznak. "Véleményem szerint a Phobos-Grunt szonda odaveszett. Ennek nagyon nagy a valószínűsége" - fejezte ki kételyeit Vlagyimir Uvarov vezérőrnagy, az orosz hadsereg egykori űrszakértője a Rosszijszkaja Gazeta napilapnak. "Akárhogy nézzük, sokkal nagyobb az esélye a visszatérésnek, mint a szonda újra működésre bírásának"
Meg nem nevezett forrásokra hivatkozva a RIA Novosztyi hírügynökség pénteken arról számolt be, hogy a mérnököknek sem szerdán, sem csütörtökön nem sikerült felvenniük a kapcsolatot a szondával. Anatolij Zak orosz űrszakértő szerint a Phobos-Grunt kommunikációs antennáját leárnyékolhatják az űreszköz rakétacsomagjának üzemanyagtartályai, amiknek a hajtómű begyújtások után le kellett volna válniuk az egységről.
A hajtómű begyújtásoknak öt órával a kilövés után kellett volna lezajlaniuk külső beavatkozás nélkül, az automatikus szekvenciában azonban valamilyen hiba lépett fel, amit a küldetés irányítói nem tudnak diagnosztizálni, illetve utasításokat sem tudnak feljuttatni a szekvencia újraindításához. A főhajtómű-egységként funkcionáló Fregat felső fokozat eddig sikert sikerre halmozott, a Mars-utazáshoz azonban több módosítást is el kellett végezni rajta, így többek között kiegészítő üzemanyag tartályokkal és vastagabb szigeteléssel látták el.
A műhold megfigyelési adataiból származó fényességi értékek szerint a Phobos-Grunt stabil és valamivel magasabb pályán kering, mint azt a kilövés utáni hivatalos orosz jelentések bepozícionálták, ami szándékos manőverre, vagy szökő üzemanyagra is utalhat.
Ha Oroszországnak nem sikerül megmenteni a küldetést, akkor az menthetetlenül a légköri súrlódás áldozatául esik, és az év végére visszazuhan a Földre. 11 tonna mérgező hidrazinnal és nitrogén-tetroxiddal a tartályaiban a visszatérés eshetősége komoly felzúdulást okozott a szakértők körében, különösen az amerikai UARS és a német ROSAT két hónapon belül lezajlott légköri belépése után. A Phobos-Grunt tömege az UARS duplája és a ROSAT ötszöröse, az esély mindenesetre itt is jóval nagyobb arra, hogy darabjai lakatlan területre zuhanjanak. Nicholas Johnson, a NASA űrhulladék szakértője szerint azonban nem könnyű összehasonlítani a Phobos-Grunt esetleges visszatérését az UARS-ával, vagy a ROSAT-éval.
A Fregat számos műhold sikerét alapozta meg, képünkön az európai Venus Express-szel látható
"A NASA előrejelzése szerint a Phobos-Grunt jelenlegi állapotában a jövő hónapnál előbb nem lép be a légkörbe, az időpont várhatóan valamikor december végére fog esni" - nyilatkozott Johnson a Spaceflight Now szakportálnak. "Ez függ a naptevékenységtől és az űreszköz magasságától, valamint stabilitásától. Ahogy közeledünk a visszatérés időpontjához az előrejelzési bizonytalanságok is csökkenni fognak"
A legégetőbb kérdés azonban az üzemanyag, ami jelentős kockázati tényező, ha a szonda lakott területen landol. "Ha a Phobos-Grunt üzemanyagtartályai alumíniumból készültek, akkor valószínűleg elégnek, szétszórva az üzemanyagot, legyen az folyékony, vagy fagyott" - tette hozzá Johnson.
A Mars-szonda rendelkezik egy hőpajzzsal ellátott talajminta visszajuttató kapszulával is, ami nem ég el a visszatérés során, ez egy darabban érkezik vissza a felszínre.