Hunter
Pályára állt a legújabb Mars-szonda
Az MRO modern műszereivel a Mars-kutatás jelenlegi csúcsát jelenti, célja a felszínalatti jégkészletek megtalálása és a földtan minden eddiginél részletesebb feltérképezése.
Héthónapnyi utazás után magyar idő szerint péntek éjszaka pályára állt a legújabb Mars-kutató műhold. A NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) 22 óra 24 perckor kapcsolta be főhajtóműveit, hogy segítésükkel óránkénti 3500 kilométeres sebességre lassítva felvegye kezdeti, majdnem tökéletes ellipszis alakú pályáját a bolygó körül.
A hajtómű 27 percen át égett, miközben az MRO a 21. perc után a Földről nézve eltűnt a Mars mögött, erre az időre megszakadt a kapcsolat a 720 millió dolláros projekt eszközével. A műszerek szerint a hajtómű teljesítményében körülbelül 2 százalékkal elmaradt a vártnál, ezt azonban az űrszonda kiegyensúlyozta azzal, hogy további 33 másodpercet rászámolt az égésre és csupán ezután állította le a hajtóműveket. A kommunikáció 23 óra 16 perckor állt helyre, majd pár perc múlva, miután a földi irányítás megbizonyosodott, hogy gépük valóban a megfelelő pályára állt, heves üdvrivalgásban tört ki.
Az elliptikus pálya legalacsonyabb pontja 423 kilométerre, legmagasabb 44 800 kilométerre van a bolygó felszínétől. Jelenleg egy kört 35 és fél óra alatt tesz meg az MRO. A pályára állást levezénylő Sugárhajtómű Laboratórium munkatársai szerint a manőver olyan simán és tökéletesen zajlott, mintha egy szimulációt kísértek volna végig. Az MRO számítógépe a korábbi robotküldetésekkel szemben képes egy nagyobb hiba esetén újraindítani önmagát és a rakéta begyújtásának műveletét, erre azonban nem került sor, miután minden zökkenőmentesen, a tervek szerint zajlott.
A repülésirányítók az elkövetkező hat-hét hónapban lassan csökkenteni fogják az MRO pályájának legmagasabb pontját, hogy a szonda időnként súrolja a bolygó szélsőséges felső légkörét, kialakítva egy a sarkpontok felett áthaladó kör alakú pályát. A túlhevülés elkerülése végett ezeket a manővereket igen körültekintően kell végrehajtani. Március végétől kezdődően a szonda pályájának legalacsonyabb pontja fokozatosan el fogja érni a 100 kilométeres magasságot, ami idővel, a kör alakú pálya elérésekor 250 kilométeren állapodik meg.
Az MRO modern műszereivel a Mars-kutatás jelenlegi csúcsát jelenti, célja a felszínalatti jégkészletek megtalálása, a vörös bolygó földtanának minden eddiginél részletesebb feltérképezése, valamint a ritka, poros légkör tanulmányozása.
Az MRO műszerezettsége
Az MRO a tudományos munka mellett kommunikációs feladatokat is el fog látni a jövő leszállóegységei számára, miközben nagy felbontású kameráival és egyéb műszereivel felkutatja a legalkalmasabb leszállóhelyeket. Műszerei között található egy 1,2 gigapixeles kamera, amivel a kutatók szerint akár egy konyhaasztal méretű objektumot is képesek lefotózni a magasból.
Héthónapnyi utazás után magyar idő szerint péntek éjszaka pályára állt a legújabb Mars-kutató műhold. A NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) 22 óra 24 perckor kapcsolta be főhajtóműveit, hogy segítésükkel óránkénti 3500 kilométeres sebességre lassítva felvegye kezdeti, majdnem tökéletes ellipszis alakú pályáját a bolygó körül.
A hajtómű 27 percen át égett, miközben az MRO a 21. perc után a Földről nézve eltűnt a Mars mögött, erre az időre megszakadt a kapcsolat a 720 millió dolláros projekt eszközével. A műszerek szerint a hajtómű teljesítményében körülbelül 2 százalékkal elmaradt a vártnál, ezt azonban az űrszonda kiegyensúlyozta azzal, hogy további 33 másodpercet rászámolt az égésre és csupán ezután állította le a hajtóműveket. A kommunikáció 23 óra 16 perckor állt helyre, majd pár perc múlva, miután a földi irányítás megbizonyosodott, hogy gépük valóban a megfelelő pályára állt, heves üdvrivalgásban tört ki.
Az elliptikus pálya legalacsonyabb pontja 423 kilométerre, legmagasabb 44 800 kilométerre van a bolygó felszínétől. Jelenleg egy kört 35 és fél óra alatt tesz meg az MRO. A pályára állást levezénylő Sugárhajtómű Laboratórium munkatársai szerint a manőver olyan simán és tökéletesen zajlott, mintha egy szimulációt kísértek volna végig. Az MRO számítógépe a korábbi robotküldetésekkel szemben képes egy nagyobb hiba esetén újraindítani önmagát és a rakéta begyújtásának műveletét, erre azonban nem került sor, miután minden zökkenőmentesen, a tervek szerint zajlott.
A repülésirányítók az elkövetkező hat-hét hónapban lassan csökkenteni fogják az MRO pályájának legmagasabb pontját, hogy a szonda időnként súrolja a bolygó szélsőséges felső légkörét, kialakítva egy a sarkpontok felett áthaladó kör alakú pályát. A túlhevülés elkerülése végett ezeket a manővereket igen körültekintően kell végrehajtani. Március végétől kezdődően a szonda pályájának legalacsonyabb pontja fokozatosan el fogja érni a 100 kilométeres magasságot, ami idővel, a kör alakú pálya elérésekor 250 kilométeren állapodik meg.
Az MRO modern műszereivel a Mars-kutatás jelenlegi csúcsát jelenti, célja a felszínalatti jégkészletek megtalálása, a vörös bolygó földtanának minden eddiginél részletesebb feltérképezése, valamint a ritka, poros légkör tanulmányozása.
Az MRO műszerezettsége
Az MRO a tudományos munka mellett kommunikációs feladatokat is el fog látni a jövő leszállóegységei számára, miközben nagy felbontású kameráival és egyéb műszereivel felkutatja a legalkalmasabb leszállóhelyeket. Műszerei között található egy 1,2 gigapixeles kamera, amivel a kutatók szerint akár egy konyhaasztal méretű objektumot is képesek lefotózni a magasból.