Hunter

Hangszerhasználat izomstimulációval

Szeretne megtanulni valamilyen hangszeren játszani, de nincs ideje a gyakorlásra? Egy fejlesztés alatt álló eszköz, ami átveszi az irányítást a kéz fölött, megoldja ezt a feladatot.

A Tokiói Egyetem és a Sony Számítógép Tudományi Laboratóriuma által közösen fejlesztett PossessedHand elektromosan stimulálja az alkar ujjakat mozgató izmait. Az eszközhöz tartozó öv 28 elektródapárnát tartalmaz, melyek meghajlítják az ujjpercek közötti ízületeket, és két csuklómozdulatot is biztosítanak. Használói még csukott szemmel is képesek voltak érzékelni az eszköz által keltett kézmozdulatokat. "A felhasználók ujjait elméjük kontrollásása nélkül irányítjuk" - magyarázta Emi Tamaki, a kutatás vezetője.


Ujjakat stimuláló eszközöket már korábban is készítettek, az elektródákat azonban beültették a bőr alá, ami invazívvá tette az eljárást. Készültek kesztyűszerű megoldások is, ezek azonban jelentősen korlátozzák a finom mozdulatokat; a PossessedHand ezeknél sokkal kényelmesebb és hatékonyabb. "Az elektromos stimulációk hasonlóak a széles körben alkalmazott alacsony frekvenciájú masszázs stimulációkhoz" - tette hozzá Tamaki.

Miután a kezet sikeresen uralmuk alá vonták, a kutatók megpróbálták megtanítani a kotón, egy ősi japán pengetős hangszeren való játékra. A koto játékosok három ujjukon viselnek pengetőket, a húrokat azonban mind az öt ujjhegyükkel pengetik, így minden egyes ujj egy jellegzetes hangot produkál. A koto kottákból kiolvasható, hogy mikor melyik ujjat kell mozdítani, amiből Tamaki és munkatársai képesek voltak a megfelelő parancsok létrehozására, melyekkel megadhatják eszközüknek, hogyan és mikor stimulálja viselője izmait.


A PossesedHand által keltett ingerek nem fejtenek ki akkora erőt, amivel az ujjak megpendíthetik a koto húrjait, csupán segít a kezdőknek a megfelelő ujjmozdulatok elsajátításában. Tamaki és csapata két kezdő játékoson próbálta ki az eszközt, akik együttesen mindössze négy időzítési hibát vétettek a PossessedHand használatával, míg az eszköz asszisztálása nélkül tizenhármat. Talán nem meglepő, hogy a játékosok kissé ijesztőnek találták, hogy egy gép mozgatja a kezüket. "Úgy éreztem, mintha meghekkelték volna a testemet" - mondta az egyik kísérleti alany. Tamaki meggyőződése, hogy az emberek hozzá fognak szokni az eszköz használatához, amint szembesülnek a hasznosságával.

Amellett, hogy a segíti a jövendő zenészeket, a PossessedHand alkalmazható lehet az agyvérzést vagy egyéb izomkontrollal kapcsolatos sérülést elszenvedettek rehabilitációjában. A terapeuták már most is alkalmazzák az elektromos izomstimulációkat ezeknél a betegeknél, a jelenlegi nem invazív eszközökkel azonban csak elnagyolt mozdulatok érhetők el, például az egész kar kinyújtása, vagy behajlítása.

Henrik Gollee, a brit Glasgow Egyetem rehabilitációs eszköz kutatója szerint a PossessedHand segíthet a jóval finomabb mozdulatok gyakorlásában is. "Meglepett az általuk elért finom mozgás szintje" - mondta. Simon Holland, a Milton Keynes Egyetem Zenei Számítástechnika Laboratóriumának igazgatója azonban nem olyan lelkes az eszközzel kapcsolatban mint Gollee, legalábbis ami a zenei képességeket illeti. "Egy hangszer pengetése és egy zeneszám eljátszása anélkül is megtanulható, hogy az alany képes lenne egyszerű változatok előadására" - mondta, rámutatva, hogy óriási a különbség egy dal eljátszásának megtanulása és a zenésszé válás között.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • benőmenő #21
    Végre el lehet majd experten hibátlanul játszani a guitar hero 3-ban a Through the fire and the flames-t xD
  • misran #20
    Jöhet az "idegen kéz" elektronikus változata..
  • kisemlős #19
    vagy akár rokkantaknál, ahol sérültek az idegpályák...
  • Tetsuo #18
    Te vmit beneztel. Itt nem leszel okosabb, nem lesz tobb tudasod semmirol sem.
    Az impulzusokkal csupan nehany kezizomrostot mozgatnak, amitol elindul egy mozgasjel az agyba. Aramerossegtol fugg, hogy mennyire mozdul meg az izom, itt pont akkora erosseget hasznaltak, hogy eppen meg ne mozduljon ki, viszont mar szinte nulla a mozgas kezdeti ellenallasa.

    Tehat az eszkoz NEM az idegrendszerrel kommunikal, plane nem intelligens modon es plane nem a kozponti idegrendszerrel, hanem csupan aramot vezet at az izmokon.

    Amibol persze az agy tanulhat. Ugyanugy, mintha vki kivulrol mozgatna az ujjainkat es mi megtanuljuk szep lassan, sokszori ismetlesre.

    Ennek a dolognak nagy jovoje van a mindenfele repetitiv mozgasok igenyekor, pl. fitness stb. de egy zenesznek ahhoz hogy jol jatszon egy hangszeren, nem csak az kell, hogy mechanikailag kifogastalanul mozogjon minden apro izma (amitol ugye meg nagyon messze van a keszulek, de biztos fejlodik/finomodik majd evrol-evre mint eddig), hanem emellett fontos az is, hogy erezze a zenet (pl. tudjon odailloen improvizalni), amit egy ilyen kulso izomvezerles nem fog megtanitani soha.
    A "zenet" pedig pont a hangszeren valo jatszadozason lehet frankon megtanulni a visszajelzeseknek koszonhetoen.
    Tehat, amig a leendo zenesz tanulja magat a zenet, ugy tanulja meg a hangszere jatekat is...

    Most mondhatnad, hogy egy intenziv stimulacios csellotanfolyam alatt ezerrel tanulhatja a zeneelmeletet is a delikvens, de nem. Nem a szaraz matematikai zeneelmeletre gondoltam, hiszen sok kivalo zenesz sem tanult zeneelmeletet, csak jatszani azt.
  • B0nFire #17
    Igen, írtam is, hogy nem helyettesíti a hangszert, csak karban tartja az ujjak izomzatait. Vannak helyzetek, amikor az ember hetekig el van zárva a hangszerétől, és ilyenkor jól jön egy kis ujjtornáztató eszköz.

    Ez a megoldás viszont még fényévekre van attól, hogy játsszon is valaki valamit a hangszeren. Nem tudja, hogy kell megfogni. Nem tudja, hogy kell a kezeit tartani. A kotót másképp kell, mint a gitárt, vagy a szitárt. Mit csinálnak a bal kézzel, amely a hangokat fogja le? Ha valaki nincs edzésben, a legfinomabb húrok két nap intenzív gyakorlás után gyakorlatilag vérhólyagot húznak az ujjaira, ami persze később megkeményszik, de nehogy azt higgye valaki, hogy ezzel robot-vezérelhetővé tehető valaki, akinek életében nem volt gitár a kezében, mert 10 perc után visítani fog a fájdalomtól.

    A másik, a kéztartás, amire ez az ujjrángató nem jó. A gitárnál a legtöbb idő azzal telik el, mire eltalálja a tanuló, hogy tartsa helyesen a bal kezét, és ne legyenek összeragadva az ujjai. Ez az eszköz nem állítja így be a kezet. Még egy fix hangszeren el tudom képzelni, ahol nem kell annyit mászkálni a kéznek, mondjuk tangóharmonikán – bár ott meg az akkordképzés horror –, de hogy pont húros hangszeren akarják ezt kamatoztatni, az számomra nagyon furcsa.
  • gforce9 #16
    "Minden hangmás és más." = Minden hangszer más és más

    sry... edit gomb jól jönne néha tényleg :)
  • gforce9 #15
    Amit linkeltél meglátásom szerint csak az ujjak erősítését segíti, a finom mozgásokat sajnos gyakorolni kell rengeteget, mégpedig azon a hangszeren amin amúgy is játszik az ember, mert az is számít. Minden hangmás és más. Egyébként, pedig aki legalább alapszinten játszik valamilyen hangszeren az tudja, hogy a zenélés messze nem ott kezdődik, hogy 10 ütemből 2-t elront az ember. A zene mögött valóban van matek, de a hangszeres zene pont attól jó, hogy minden zenész máshogy játssza el ugyanazt. Nem túl sok értelmét látom az ilyen irányú felhasználást.... ha valaki nem akar megtanulni teszemfel gitározni, akkor üljön le a laptopjához és gyártson gépzenét.
  • B0nFire #14
    A jobbak ilyet használnak, amikor nincsen a közelükben hangszer, és nem akarnak kijönni a formából. De ez sem helyettesíti a hangszeres gyakorlást, csak segít formában maradni kicsit.
  • Rotyoka #13
    Akkor már nem csak énekelni nem kell majd tudni hanem hangszeren játszni se
  • romolusz #12
    enyi erővel már az inkoncepcio is vallos.kamu az égszvillág nem:)