Hunter

Manőverezést segítő "űrszalagot" próbált ki a JAXA

300 méteres szalagot bontott ki egy japán rakéta az űrben. A technikával egy napon űrhajókat navigálhatnak a Föld mágneses mezejének segítségével. A NASA is visszatér a vegyi anyagoktól mentes meghajtások kutatásához.

A hagyományos űrhajók pályamódosításaikhoz hajtóanyagot égetnek el. A többlet üzemanyag súlytöbbletet és jelentős többlet költségeket jelent, mennyisége véges, ami jelentősen korlátozhatja egy űrszonda élettartamát, pedig elvileg nem szükséges hajtóanyag a Föld körül keringő űreszközök navigálásához. A feladatra tökéletes lenne egy hosszú fémdarab is, ami képes a bolygót körülvevő mágneses mezővel kölcsönhatásba lépni. "A cél egy taszító hatás elérése a Föld mágneses mezejével" - nyilatkozott Les Johnson, a NASA Marshall Űrrepülő Központjának kutatója. A Japán Űrkutatási Ügynökség, a JAXA űrhajója ezt az elvet volt hivatott letesztelni.


A Tether Technologies Rocket Experiment (Kábel-technológiai rakéta kísérlet), röviden T-Rex névre keresztelt demonstrátor szuborbitális repülése körülbelül 10 percig tartott, 309 kilométeres csúcsmagasságot érve el. A 300 méter hosszú, 2,5 centiméter széles fémszalagot a repülés 120. másodpercében bontották ki, majd bekapcsolták a kísérleti eszköz katódját. A kábel összegyűjti az ionoszféra közelében lebegő elektronokat, végigvezetve önmagán, melynek következtében elektromos áram keletkezik, amit azután a kábel végén elhelyezkedő katódból kibocsát az űrbe. Az elektromos áram kölcsönhatásba lép a Föld mágneses mezejével, alacsonyabb pályára húzva az űrhajót. A rendszer az űreszközön elhelyezett napelemekkel a másik irányba is képes áramot vezetni, ellentétes hatást váltva ki, amivel növelni tudják a magasságot.

A visszasugárzott adatok szerint a küldetésnek sikerült az áram generálása, amiből elvileg némi tolóerő is keletkezett, utóbbi azonban nem bizonyítható, mivel a kísérleti eszközt nem látták el a méréséhez szükséges műszerekkel, magyarázta Johnson, aki a küldetést vezető Hironori Fujii csapatának tagjaként személyesen is részt vett a kísérletben. A küldetés célja az elektron-összegyűjtés hatékonyságának vizsgálata volt, hogy segítsék a meghajtásként alkalmazható kábelek fejlesztését.

A korábbi kialakítások általában vékony drótokat jelentettek, azonban ezek túlságosan sérülékenynek bizonyultak a mikrometeoritokkal szemben. A lapos, szalagszerű kábel kevésbé érzékeny az ilyen jellegű sérülésekre; a mikrometeoritok csupán egy kis lyukat ütnek rajta, de nem szakítják ketté.

A NASA is szeretné kipróbálni a technológiát a gyakorlatban. Az űrkábel koncepcióját már 1992-ben és 1996-ban is tesztelték az űrsikló küldetésekkel, majd a terveik között szerepelt egy kisméretű működő modell fellövése 2003-ban, a Columbia katasztrófája azonban keresztül húzta a NASA számításait. Az űrügynökség most megújult eltökéltséggel vág bele a technológia demonstrálásába, ezúttal már egy teljes méretű működőképes rendszerrel kísérleteznének. Az Obama kormány a kongresszus jóváhagyásával 75 millió dollárt különített el az október 1-én induló programra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • halgatyó #15
    A napenergia valóban kvázi végtelennek mondható, ám a kinyerésére szolgáló eszközről ez már messze nem mondható el.
    Nem is kell messze menni :-)) ld. 1. bekezdés
  • ribot #14
    Jó lenne, ha minél több ilyen megoldást találnának ki!
    Amúgy az elektromos töltések nem maguktól folytak végig a szalagban, de az ehhez szükséges energiát könnyedén előállítják napenergiából! Ami végtelennek mondható!
  • kutyak #13
    Azt hiszem nem érted a valamit valamiért elvet: ez a szalagos megoldás valóban rendkívül korlátozott lehetőségekkel bír, de cserébe egyszerű, könnyű és tartós. És egy műhold pályán tartásához erre van szükség.
    De a sokezer km/s gyorsulást produkáló hajtóműved szintén erősen korlátozott, ugyanis a felhasznált energiát (valamilyen formában), magával kell cipelnie vagy ki kell nyernie a környezetéből. Azt vágom én is, hogy egy fissziós vagy fúziós erőmű energiasűrűsége lényegesen nagyobb, mint a kémiai meghajtásoké, ezért ezek "hordozható" változatát kellene fejleszteni, de sajnos ez még nagyon messze van, ráadásul ott is nagyon sok korlát van.
  • halgatyó #12
    Miért irigyled? Szívesen adok neked néhányat, ha gondolod
  • halgatyó #11
    Hmm... asszem a részletekkel nem foglalkozol. Pedig lényegesek.
    Gondolj csak bele. Ha repül egy test az űrben, és "begyűjtjük a töltéseket", akkor azok összegyűlnek, és nagyon feszíteni fogják azt az izét

    Hogy mi korlátoz mit? Leírtam, de akkor leírom részletesebben.
    (Sajnos, nagyon hosszúak a hozzászólásaim, de általában olyasmit írok, ami szembemegy a mainstream felfogással, emiatt nem elegendő egy-két elpottyintott szó, amit mindenki a sajtóból már százezer oldalon keresztül az arcába döngölt "információkkal" ki tud egészíteni)

    Képzeljünk el kétféle meghajtást. Az egyiket akkor kapcsolom be, amikor akarom, többezer km/s-nyi sebességváltozást tudok vele produkálni a reaktor kimerüléséig, olyan irányba fodítom a fúvócsövet, amerre akarom vagyis én döntöm el, hogy -- a fizikai határokon belül -- hová megyek, mikor, hányszor, milyen sebességgel
    A másik meghajtás pedig csak bizonyos irányokban múködik, akkor is, ha épp nem arrafelé szeretnék menni, csak bizonyos időszakokban, csak egy nagyon kis térrészben (a Föld közvetlen környezete igencsak kicsny térrész a Naprendszeren belül), és az előbbi meghajtásnak mondjuk az ezredrészét tudja gyorsulásban, még akkoris, amikor egyáltalán működik...

    Nos, én a második pontbeli "meghajtás" igenis korlátozottnak nevezem az előzőhöz képest, és pénzpazarlásnak tartom a dollármilliárdokat, amit beleölnek.

    Az autós hasonlattal: az autómmal abba a városba megyek, amelyikbe akarok, és igen gyorsan (ha a korábbi történelmi korokkal hasonlítjuk össze). NEM mondom, hogy autóval nincsenek korlátok. De hasonlítsad össze mondjuk egy olyan vitorlás autóval, amely -- mondjuk -- csak Budapest környékén képes mozogni, csak reggel 7-től fél8-ig, és csak 10km/óra sebességgel...
    Kb. erről van szó.
  • kvp #10
    "Hiába ismerünk 10 000 000 exobolygót, tudjuk melyek alkalmasak akár földi élet hordozására, ha soha nem megyünk semelyikhez!"

    A hatekony urutazashoz ugy nez ki, hogy kelleni fog egy Bussard ramjet. A kollektor rendszert mar teszteltek, a fuzios reaktor keszuloben (van ket valtozat is fejlesztes alatt), a plazma hajtomuvet meg eppen most fogjak tesztelni az iss-en. Ha a harom rendszert osszetoljuk, akkor kapunk egy fenysebesseget hatekonyan kozelito szemelyszallito jarmuvet, amivel mar erdemes tavolabbra menni.

    ps: A japan fejlesztesnek igazabol nem hajtomukent van ertelme, hanem:
    -igazolni par regi elmeletet
    -a szallag inkabb fekezo rendszernek jo, mint hajtomunek, tehat megerkezeskor uzemanyag nelkuli megallasra hasznalhato (gyakorlatilag aramma alakitja a jarmu mozgasi energiajat)
    -egy ilyen magneses vitorla tokeletesen arnyekolja az urbeli sugarzo reszekcskek kozzul az osszes toltessel birot, tehat elvileg navigacios pajzsot lehet epiteni ilyen elven emberes urhajok szamara
  • stremix #9
    Egyetértek.
  • NEXUS6 #8
    Hát igen, érdekes dolog a technikai fejlődés. Az 50-60-as években minden atommeghajtásúra, nagyra és bonyolultra terveztek.

    Pl elkezdték fejleszteni az atommeghajtású bombázó gépeket, aztán rájöttek, hogy a légi utántöltés olcsóbb, az ICBM meg hatékonyabb. Az atommeghajtású repülő sok szempontból zsákutcának bizonyultak.

    Azonban az űrkutatásnál azt szem előtt kéne tartani, hogy az emberes űrutazás nem egy eszköz/alternatíva a robotszondákkal szemben, hanem maga a cél! És csinálhatunk bármennyi hatékonyság növelő kis lépésecskét előre, ha a legfontosabb lépéseket soha nem tesszük meg!
    Hiába ismerünk 10 000 000 exobolygót, tudjuk melyek alkalmasak akár földi élet hordozására, ha soha nem megyünk semelyikhez!
  • Atomreaktor #7
    mindig lesznek, akik nem látják a fától az erdőt...
  • brueni #6
    hlagatyó bakker, irigylem a problémáidat...