Hunter
Sikeres rajtot vett a Falcon 9 rakéta
Péntek éjjel pályára állt az új Falcon 9 kereskedelmi rakéta. A próbarepülés a magán űrjárművek egy új korszakát jelenti, melyekkel egy nap a különböző rakományokon túl akár asztronautákat is küldhetnek a világűrbe.
A Space Exploration Technologies - röviden SpaceX - Falcon 9 rakétája magyar idő szerint 20 óra 45 perckor startolt el a floridai Cape Canaveral légibázisról. "Pályára állítottuk Falcon 9 rakétánkat" - összegzett a SpaceX elnöke, a milliárdos Elon Musk, aki korábban a PayPallal ért el sikereket. "Szinte tökéletes volt" - tette hozzá, ami annak szólt, hogy az út a földkörüli pályáig bár zökkenőmentes volt, az egyik fedélzeti kamera enyhe forgást mutatott az emelkedés közben. Az adatok szerint a Falcon második fokozata és a hozzácsatolt Dragon kapszula makett egy enyhén elliptikus pályát vett fel, ami 240 és 330 kilométeres magasság között váltakozott. A tervek szerint a párosnak 250 kilométeres magasságban kellene keringenie.
Magyar idő szerint szombatra virradóan 1 óra 58 perckor újraindították a második fokozat hajtóművét, hogy némileg módosítsák a Falcon pályáját. Musk szerint a forgás nem volt bekalkulálva, ezzel együtt azonban teljes sikerként értékelte a kilövést, amit a nap során több hiba is hátráltatott. A korábbi, 19 óra 30 percre tervezett kilövési kísérletet az utolsó perben szakította félbe a rakéta biztonsági rendszere, ami hibát észlelt a gyújtószerkezetben. Musk elmondása szerint miután kielemezték a hibát, visszaállították a biztonsági paramétert és újraindították a visszaszámlálást.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Ez utóbbi már a második lefújt start volt, előtte 17 órakor szintén meg kellett szakítani a műveletet, valami ugyanis blokkolta a rakéta telemetriai rendszerét, ami lehetővé teszi a földi csapatnak a jármű távoli nyomon követését. Miután ezt megoldották, a Légierő szólította fel Musk csapatát a várakozásra, az Atlanti-óceánon kijelölt biztonsági zónába - ahol a Falcon 9 első fokozata landol - ugyanis egy hajó tévedt, ezért a vízijármű elnavigálását meg kellett várnia a SpaceX-nek.
Végül miután minden akadály elhárult, és a rendszerek szerint is minden rendben működött, a Falcon9 végrehajthatta első repülését. "Hatalmas mérföldkő ez a SpaceX számára, hiszen rengeteg időt, pénzt és munkát fektettek ebbe a próbarepülésbe" - nyilatkozott Brett Alexander, a Kereskedelmi Űrrepülési Szövetség elnöke.
Musk elmondta, hogy már szinte teljes egészében elkészítették második Falcon 9 rakétájukat is, ami a nyár végén repülhet. Az a küldetés már egy valódi Dragon űrhajót visz magával, amivel demonstrálhatják a második fokozattól való leválást, a pályán történő manőverezést és a visszatérést. A SpaceX jelenleg is rendelkezik egy 1,6 milliárd dolláros szerződéssel, amit a Nemzetközi Űrállomás különböző rakományokkal történő ellátására kötöttek a NASA-val. Ezt a feladatot a Falcon 9 és a Dragon párosával fogják megoldani. Nem kizárt, hogy a Dragon lesz az első magánűrhajó ami egy napon embert juttathat az űrbe.
A SpaceX bár nem tartotta elsődleges célkitűzésének, szerette volna begyűjteni és újra felhasználni az óceánba zuhant első fokozatot, amit ejtőernyők tartottak volna a felszínen, a fokozat azonban még a zuhanás közben kettétört.
A sikeres próbarepülés Barack Obama tervezetének is az első mérföldköve, az amerikai elnök ugyanis a kereskedelmi szektor felé tolja a földkörüli űrhajózás feladatkörét, feladva a NASA jelenlegi Constellation tervezetét, ami az űrsiklókat hivatott kiváltani. Roger Handberg űrpolitikai szakértő szerint a sikeres kilövés egy új korszakot szimbolizál, mivel ez az első alkalom, hogy egy teljes egészében magáncég által épített jármű áll pályára, hitelt adva a kereskedelmi szféra ígéreteinek, egyben csendesítve a szkeptikusok kételyeit.
A Space Exploration Technologies - röviden SpaceX - Falcon 9 rakétája magyar idő szerint 20 óra 45 perckor startolt el a floridai Cape Canaveral légibázisról. "Pályára állítottuk Falcon 9 rakétánkat" - összegzett a SpaceX elnöke, a milliárdos Elon Musk, aki korábban a PayPallal ért el sikereket. "Szinte tökéletes volt" - tette hozzá, ami annak szólt, hogy az út a földkörüli pályáig bár zökkenőmentes volt, az egyik fedélzeti kamera enyhe forgást mutatott az emelkedés közben. Az adatok szerint a Falcon második fokozata és a hozzácsatolt Dragon kapszula makett egy enyhén elliptikus pályát vett fel, ami 240 és 330 kilométeres magasság között váltakozott. A tervek szerint a párosnak 250 kilométeres magasságban kellene keringenie.
Magyar idő szerint szombatra virradóan 1 óra 58 perckor újraindították a második fokozat hajtóművét, hogy némileg módosítsák a Falcon pályáját. Musk szerint a forgás nem volt bekalkulálva, ezzel együtt azonban teljes sikerként értékelte a kilövést, amit a nap során több hiba is hátráltatott. A korábbi, 19 óra 30 percre tervezett kilövési kísérletet az utolsó perben szakította félbe a rakéta biztonsági rendszere, ami hibát észlelt a gyújtószerkezetben. Musk elmondása szerint miután kielemezték a hibát, visszaállították a biztonsági paramétert és újraindították a visszaszámlálást.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Ez utóbbi már a második lefújt start volt, előtte 17 órakor szintén meg kellett szakítani a műveletet, valami ugyanis blokkolta a rakéta telemetriai rendszerét, ami lehetővé teszi a földi csapatnak a jármű távoli nyomon követését. Miután ezt megoldották, a Légierő szólította fel Musk csapatát a várakozásra, az Atlanti-óceánon kijelölt biztonsági zónába - ahol a Falcon 9 első fokozata landol - ugyanis egy hajó tévedt, ezért a vízijármű elnavigálását meg kellett várnia a SpaceX-nek.
Végül miután minden akadály elhárult, és a rendszerek szerint is minden rendben működött, a Falcon9 végrehajthatta első repülését. "Hatalmas mérföldkő ez a SpaceX számára, hiszen rengeteg időt, pénzt és munkát fektettek ebbe a próbarepülésbe" - nyilatkozott Brett Alexander, a Kereskedelmi Űrrepülési Szövetség elnöke.
Musk elmondta, hogy már szinte teljes egészében elkészítették második Falcon 9 rakétájukat is, ami a nyár végén repülhet. Az a küldetés már egy valódi Dragon űrhajót visz magával, amivel demonstrálhatják a második fokozattól való leválást, a pályán történő manőverezést és a visszatérést. A SpaceX jelenleg is rendelkezik egy 1,6 milliárd dolláros szerződéssel, amit a Nemzetközi Űrállomás különböző rakományokkal történő ellátására kötöttek a NASA-val. Ezt a feladatot a Falcon 9 és a Dragon párosával fogják megoldani. Nem kizárt, hogy a Dragon lesz az első magánűrhajó ami egy napon embert juttathat az űrbe.
A SpaceX bár nem tartotta elsődleges célkitűzésének, szerette volna begyűjteni és újra felhasználni az óceánba zuhant első fokozatot, amit ejtőernyők tartottak volna a felszínen, a fokozat azonban még a zuhanás közben kettétört.
A sikeres próbarepülés Barack Obama tervezetének is az első mérföldköve, az amerikai elnök ugyanis a kereskedelmi szektor felé tolja a földkörüli űrhajózás feladatkörét, feladva a NASA jelenlegi Constellation tervezetét, ami az űrsiklókat hivatott kiváltani. Roger Handberg űrpolitikai szakértő szerint a sikeres kilövés egy új korszakot szimbolizál, mivel ez az első alkalom, hogy egy teljes egészében magáncég által épített jármű áll pályára, hitelt adva a kereskedelmi szféra ígéreteinek, egyben csendesítve a szkeptikusok kételyeit.