Hunter

A SpaceX készen áll az űrsiklók utáni korszakra

A NASA űrsiklói utolsó küldetéseiket teljesítik az idén, z magánkézben levő SpaceX azonban már készen áll hogy egy új, önerőből épített rakétával pótolja a kiöregedett flottát után maradó űr egy részét.

A SpaceX - teljes nevén a Space Exploration Technologies - új Falcon 9 rakétája már Cape Canaveralban várja bemutatkozását, amit az idei év első félévére terveznek. Az első kísérleti repülést követően, valamikor május és november között már egy teherűrhajót, a Dragont állíthat pályára, ami ellátmányt szállít a Nemzetközi Űrállomásra, 2014-től pedig már űrhajósok is repülhetnének vele.


A Falcon 9 a Cape Canaveral-i összeszerelő csarnokban. Bal oldalon látható a rakéta kilenc Merlin 1C-ből összetevődő hajtóműrendszere, ami az első fokozatot fogja gyorsítani

A céget a PayPal-lal ismertté vált Elon Musk alapította, és kisebb Falcon 1 rakétáival már több műholdat is sikerrel pályára állítottak. "Elon azzal a reménnyel indította ezt a vállalkozást, hogy a professzionális űrhajósok számára elérhetőbbé teszi a világűrt, előremozdítva az emberi űrkutatást" - nyilatkozott a SpaceX elnöke, Gwynne Shotwell a SPACE.com-nak.

Obama elnök döntése értelmében az elkövetkező öt évben az emberi űrrepülés a NASA-tól a kereskedelmi cégek felé fog tolódni, a költségvetés ugyanis 6 milliárd dollárral támogatja a magáncégeket az emberek alacsony földkörüli pályára való eljuttatásában. A SpaceX-nek jelenleg is 1,6 milliárd dolláros szerződése van a NASA-val, ami 12 teherszállító repülést foglal magában az ISS-re. Egy másik cég, a virginiai központú Orbital Sciences szintén egy rakétán dolgozik, amivel ők is egy saját fejlesztésű teherűrhajót juttatnának el az űrállomásra a NASA-val kötött 1,9 milliárdos szerződés égisze alatt, ami 8 repülésre szól.

"Számomra az egyik legizgalmasabb dolog a 2011-es NASA költségvetésben, hogy elismeri az űrkutatás egyik legnagyobb akadályát, hogy a repülésekért fizetni kell" - nyilatkozott Ken Bowersox, a NASA egykori asztronautája, aki jelenleg a SpaceX űrhajós-biztonságért felelős alelnöki posztját tölti be. Bowersox szerint a NASA és a kormány feladata az új célpontok kijelölése, míg a magáncégek, mint a SpaceX dolga, hogy kidolgozza a cél megvalósítását. "Érdekes lesz megfigyelni mi történik, amikor összevegyítjük azokat a képességeket, ami csak a kormánynak van meg, azzal a rugalmassággal és kreativitással, amivel a magánszféra rendelkezik" - tette hozzá.


A Falcon 9 egy másik szemszögből, elől a Dragon, utána a rakéta második fokozata a Merlin Vacuum hajtóművel, és végül az első fokozat

A SpaceX ugyanakkor jó példája a "minden kezdet nehéz" alapelvnek is. A cég 2006 óta három sikertelen kilövést számolhatott el a Falcon 1-el, és csak a negyedik nekifutásra kóstolhatták meg a siker ízét, ami 2008 szeptemberében következett be. Az ötödik kereskedelmi kilövés 2009 júliusában két tiszta indítást jelentett egymás után, ami Shotwell szerint "kritikus mérföldkő" volt a cég életében, de ezzel együtt is akad még bőven legyőzésre váró kihívás. "A történelem azt bizonyítja, hogy az első két repülés, történjen az bármilyen járművel, kínlódás" - magyarázta Shotwell, hozzátéve, hogy a Falcon 9 esetében igen fájdalmas lépéseket tettek meg, hogy már az első repülés zökkenőmentes legyen.

A kétfokozatú rakéta 55 méter magas és 10 450 kilogramm rakományt tud alacsony földkörüli pályára eljuttatni. A cég már készen áll egy nagyobb teljesítményű változat terveivel is, ami két további gyorsító rakétával felszerelve akár 32 tonna terhet is képes lenne az űrbe juttatni. A SpaceX már megépítette két Falcon 9 rakéta fő alkotóelemeit a minősítési és hajómű tesztekhez, vagyis a Cape Canaveralban várakozó rakéta valójában már a harmadik Falcon 9. A valós képességeket azonban az összes számítógépes szimuláció és begyújtási teszt ellenére is csak az első kilövés után fogják megismerni, hangsúlyozta Shotwell.

Bár a SpaceX tervei szerint csak számos ember nélküli teherjárat kilövése után ültetnek űrhajósokat a Dragon fedélzetére, heves ellenállásra készülhetnek a kereskedelmi űrrepülésben részt vállaló többi céggel együtt az Egyesült Államok kongresszusa, valamint a leállított Constellation program támogatói részéről. Egy független tanácsadó bizottság már januárban felhívta a kormány figyelmét arra, hogy a magáncégek nem felelnek meg a NASA emberi űrrepülési szabványainak.

Musk "bizarrnak" nevezte a bizottság értékelésén, mondván, hogy alig fordítottak időt a SpaceX járműveinek vagy adatainak tanulmányozására. "A kereskedelmi cégek termékeik és szolgáltatásaik minőségétől függően tudnak megmaradni egy adott üzletágban és az ISS küldetések minősége egyértelműen tanúsítja a biztonságot és megbízhatóságot" - jegyezte meg Shotwell. "Az elért eredményeinknek köszönhetően vagyunk életben."


Gwynne Shotwell

A NASA még nem szabta meg hivatalosan az űrhajósok szállítását megcélzó kereskedelmi járműveket osztályozó biztonsági standardjait, néhány meglévő iránymutatást azonban már megosztott a versenyszférával, állítják az űrügynökség illetékesei. A SpaceX átmeneti irányvonalakat fogadott el, melyek a jelenlegi legénységi osztályozáson alapulnak a NASA kívánalmainak megfelelően. "Nem számítunk arra, hogy nekünk könnyebb lesz, mint másoknak, és nem is szeretnénk, hogy megkülönböztetettként kezeljenek minket" - mondta Shotwell. "A tőlünk telhető legbiztonságosabb járművet tervezzük."

Öt űrhajós már túlesett a SpaceX Dragon űrhajójához szükséges előzetes kiképzésen, így ők már tudják, hogyan folytassák le az ember nélküli Dragon összekapcsolódási műveleteit az űrállomással, a SpaceX azonban felkészült arra a napra is, amikor maguk az űrhajósok utaznak a Dragonnal. A legnagyobb módosítás ami a teherváltozatot emberi repülésre is alkalmassá teszi egy kilövéskori menekülési rendszer beépítése az asztronauták számára. Ettől eltekintve minimális módosításokat kell végrehajtani, nyilatkozott Musk. "Meggyőződésünk, hogy utasonként 20 millió dollárból ki tudjuk hozni" - mondta Musk, ami valóban nem túl drága, ha figyelembe vesszük azt az 51 millió dollárt, amibe egy orosz Szojuz utazás kerül űrhajósonként a NASA-nak.

Az USA új űrtervei között szerepel az ISS élettartamának 2020-ig való kitolása is, ami szintén kedvező a SpaceX számára. "Ez mindenképpen egy hosszabb távú piacot jelent az ellátmány feltöltési tevékenységeknek" - mondta Shotwell. "Másrészről, úgy vélem, hogy rengeteg pénzt fektettünk be az ISS-be és fontos politikai kapcsolatok kovácsolódtak ebben a folyamatban." Jelenleg a SpaceX teljes egészében a NASA-val kötött szerződésének első fejezetére koncentrál, ami három Dragon repülési demonstrációt is magába foglal. "A NASA 278 millió dolláros befektetéssel egy vadonatúj rakétához és egy teherszállításra alkalmas Dragon űrhajóhoz jut. Ennél jobb árfolyamot nem tudok elképzelni a dollár számára" - összegzett Shotwell.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hkoDAVID #52
    Megint a fellövük az égbe ezer tonnákat pár kilós cuccok űrbejuttatására korszak jön? Ha ez így halad akkor a "2188 az űrlények megint a Földre jöttek, de a Marsról simán visszavertük őket a saját galaxisukba" című filmek és játékok erősen elszámolták az évszámot.XD
  • Epikurosz #51
    a dédid órája mérte a GPS koordinátákat, játszott le mp3 fájlokat, lehetett vele telefonálni?
  • Julius Caesar #50
    Falcon névről eszembe jutott a Millenium Falcon. Bármely birodalmi hajónál kétszer gyorsabb! :P
  • Tetsuo #49
    Dedapam svajci oraja meg ma is jar.. nekem kb volt vagy 3 komoly svajci es japan (meg kb 5 gagyibb) oram ami mar beszart..
  • Epikurosz #48
    részben igaz.
    valójában, nem lehet olyan terméket gyártani, amely egész életedben kitartson, a fejlődésre szükség van. abban persze igaza van, hogy az újrafeldolgozást és a természtbarátságot tovább kell fokozni.
  • Tetsuo #47
    Na ez egy ki*szott jo video, atfogo, preciz, megis konnyed.. profi munka.
    Koszi a linket!
  • NEXUS6 #46
    Szerintem teljesen jogos amiket felvetsz.

    És az a helyzet, hogy ezen problémák kezelésére létezik intézményszerű szervezet, a még a II. VH vége előtt létrehozott ENSZ.
    Létrehozásakor úgy tűnt, hogy ha nem is arra hívatott, hogy egyfajta Világkormány legyen, azonban egy olyan fórum lehet, amin keresztül lehetséges a tagországok érdekeinek és tevékenységének összehangolása.
    Rengeteg szakbizottsága van, pl a Világűrbizottság, amelyet nem sokkal az első szputnyikok fellövése után hoztak létre.
    Fennállásának 50 éve alatt azonban kb 5-6 egyezmény létrehozásán kívül nem sok mindent tud felmutatni. Annak ellenére, hogy a Hold-, és a Világűregyezmény létrehozásán ő bábáskodott, nem igazán arra hivatott szervezet, hogy a különböző űrügynökségek konkrét tevékenységét összehangolja.

    A világűr és a Hold békés célú felhasználását biztosító egyezmények gyakorlatilag biztosították, hogy a nagyhatalmak ne terjesszék ki a katonai tevékenységüket, a Hidegháborút az űrre. Nem azért mert nem lettek volna rá képesek, hanem pont azáltal mert biztosították, hogy a másik fél se tegye tehesse meg azt, ha betartja az egyezményben foglaltakat.
    Az egyezmények ráadásul alapvetően korlátozzák az űrbéli üzleti, gazdasági tevékenységet is, hiszen gyakorlatilag semmilyen űrbeli tárgyra nem formálhat sem állam, sem természetes, vagy jogi személy jogokat.

    Valóban el kell gondolkodni, hogy hogyan tovább. De szerintem nem azért mert jön valami hihetetlen katasztrófa.
    Épp ellenkezőleg.
    Egyrészt biztos, hogy a Föld klímája változik, mint ahogy mindíg is változott. Tendenciájában pedig valóban melegszik, már vagy 10-12 ezer éve. Szal az egy dolog, hogy mennyire tehetünk róla. Általában semennyire, még ha valszeg azért bizonyos tekintetben erősítettük is.
    Azonban ettől függetlenül sok problémát felvet, sok katasztrófát is okoz. Könnyebb a gazdag országok kormányainak és lakosságának torkán lenyomni, hogy segítsék meg a rászorulókat, ha felelősség érzetet keltünk bennük. Más célja, vagy alapja nem igen van a klíma hisztériának.

    Azonban pont az a gond, hogy egy korszak határára értünk, ami nem arról szól valójában, hogy bizonyos dolgokról le kell mondanunk, mert kevés van belőle. Például a környezetti forrásokról, vagy a biztonságról.
    A helyzet az, hogy a Világ valóban átalakulóban van, de nem mert a szűkség és ínség új magaslatait és mélységeit kell megtapasztalnunk, hanem épp ellenkezőleg, amikor a szellemi és fizikai gazdagság új magasságait és általános voltával kell szembesülnie azoknak a vezetőinknek, akik kormányzásukat a korlátozott források fölötti uralomra alapozták.
    Nekik rémisztő, hogy az eddig centralizáltan elosztott javakhoz, ma mindenki hozzájuthat minimális korlátozással, ez valóban veszélyezteti a biztonságot, de természetesen elsősorban az ő biztonságukat.
    Ezt próbálják most az átlagember szintjére is kisugározni. És amíg hiszünk nekik, addig el is érik céljaikat.
  • Carsee #45
    Igazad van.
    Lehet hülyeség amit gondolok, de nem egy ország bizonyos hivatalának (pl NASA) kellene magára vállalnia első sorban a fejlesztést. Mindenkinek érdeke, hogy fejlődjön az űrkutatás.

    Pl.: Nem szemetelek, nem égetem a világítást feleslegesen, nem pocsékolom a vizet stb. szóval próbálok figyelni a környezetre, de nem vagyok optimista. A Föld X éven belül bizony túlnépesedik, nem tudja ellátni élelemmel az Y mennyiségű embert. Egyre melegebb van és egyre rosszabb a levegő. Fogy az olaj is egyre több a H5N1,H1N1 stb. Ez soha nem lesz jobb csak rosszabb.

    Talán idejében kellene elgondolkodni azon, hogy miképp tovább. Nem az én életemben kell a Marsra menni vagy akárhová - esetleg valami Földhöz hasonló - bolygóra, de már az én életemben el kellene kezdeni kutatni. Lehet, hogy ez túl sci-fi, előbb-utóbb minden ilyen történet könnyen valósággá válhat.

    (Asimov-tól a kedvencem amikor Giskard robot kikapcsolhatná az az erősítőt amivel a bolygót felmelegítik és lakhatatlanná teszik), de nem teszi, mert látja, hogy ha egy bolygóra támaszkodunk akkor eléggé kiszolgáltatottak vagyunk.

    Én nem számolok az emberi tényezővel, hogy kinek mi az érdeke, mert iszonyatosan naív vagyok tudom :) Szeretném azt hinni, hogy nem az instant meggazdagodás érdekli az embereket.
  • Bandew #44
    dobsz=fogsz
  • Bandew #43
    Vicces, mert minden amit itt leírtál egyáltalán nem igaz, csak mi úgy látjuk! Ez nem egy légből kapott összeesküvés-elmélet, sajnos ez egy tényekkel bizonyítható globális á[email protected]ás. Elég egyetlen példának Teslát felhoznom! Lassan 100 éve megalkotott olyan dolgokat, amiktől ma is padlót dobsz! Érdekes módon még mindig nem látom háztartásainkban ezeket a találmányait. Akkor miről is beszélünk?
    Egyébként ahelyett, hogy most itt válaszolgatnék, inkább itt egy rövid kis 20 perces filmecske, dióhéjban elmagyarázza miről is szól mai gazdaságunk:
    Annie Leonard: Tárgyaink Története