Hunter

Szojuzokat venne Európa

Orosz űrhajók vásárlásával teremtene repülési lehetőséget űrhajósainak Európa. Az Európai Űrügynökség (ESA) a MAKS 2009 repülési és űrrepülési kiállításon folytatott megbeszéléseket Moszkvával, hogy lehetséges-e az eddigi évi négy helyett öt űrhajó legyártása. Ezáltal az ESA egy saját járművel is rendelkezne, amit feltehetően megosztana a kanadaiakkal, akik szintén sorbanállnak a kiadó helyekért.

Az űrsiklók 2010-es kivonásával kevesebb ember juthat el a világűrbe az elkövetkező években, és kijelenthető, hogy rövidtávon a sokat látott Szojuz marad az egyetlen lehetőség a Nemzetközi Űrállomás elérésére. Simonetta di Pippo, az ESA emberi űrrepülési igazgatója BBC-nek adott interjújából kiderül, 2013-ra várja az első európai Szojuz-repülést. "2013-tól szeretnénk évente legalább egy európai asztronautát feljuttatni, amit több módon is elérhetünk. Az egyik ilyen lehetőség egy teljes Szojuz megvásárlása" - mondta. "Nagyon jók a benyomásaink az oroszokkal kapcsolatban. Úgy vélem a megbeszélés remekül sikerült és két-három hónapon belül határozott ajánlatot tehetünk"

Az európai űrhajósok egyre nagyobb szerephez jutnak az űrállomás életében, tavaly Leopold Eyharts és Hans Schlegel repült az ISS-re az európai Columbus tudományos modul kíséreteként, az idén ugyancsak ketten készülnek az állomásra Christer Fuglesang és Frank De Winne személyében. Utóbbi októbertől átveszi az ISS parancsnoki tisztét is, így első alkalommal lesz európai parancsnoka az űrállomásnak. Jövőre Paolo Nespoli és Roberto Vittori indul útnak, Vittori az utolsó űrsikló küldetés résztvevőjeként éri el az állomást 2010-ben, végül Andre Kuipers tölt el hat hónapot fent és ezzel ki is ürült az európai ütemterv, miközben nemrég hat új űrhajóst jelölt ki az ESA. Bár az újoncoknak 3 év alapkiképzésen kell átesniük, az űrügynökségnek már most el kell kezdeni keresni a lehetőséget az űrbe juttatásukra.

Di Pippo elmondta, az ESA közel áll a megegyezéshez a NASA-val, hogy egy újabb európai "helyiséggel" bővítse az űrállomást. Az ESA az egyik olasz gyártmányú MPLM-et (Több Célú Logisztikai Modul) hagyná az ISS-hez csatolva. A hatalmas hengeres tároló egység az űrsikló rakterében szokott pihenni, amikor az űrsiklók logisztikai küldetést teljesítenek az űrállomásra. A Thales Alenia által készített MPLM 7-10 tonna ellátmány tárolására alkalmas. Amikor elérik az állomást, az űrsikló robotkarja kiemeli a raktérből és az ISS dokkoló portjához csatolja, majd az űrhajósok kirakodják a tartalmát. Normál esetben az MPLM-ek azonnal hazatérnek az űrsiklóval, a flotta nyugállományba vonulásával azonban az ESA azt szeretné, hogy a Raffaello névre keresztelt modul többlet területet biztosítva állandó része maradhasson az űrállomásnak. "Ez egy nagyszerű ötlet" - mondta Di Pippo. "A gond az, hogy egy MPLM csupán 15 napos űrben tartózkodásra van tervezve, tehát meg kell erősítenünk a meteoritok és az űrszemét elleni védelmét. A NASA elsősorban tároló rekeszként akarja figyelembe venni a modult"

A Raffaello raktérként is jelentős területet szabadíthatna fel máshol, elsősorban a Columbus modulban, amivel megnövelhetik a tudományos munkára szánható területet. Az európai mérnökök szeptemberben utaznak a NASA emberi űrrepülési központjába, Houstonba, hogy megkezdjék a Raffaello korszerűsítéséhez szükséges tervezési munkálatokat. A modul a tervek szerint jövő szeptemberben foglalhatja el a helyét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • torcipepe #16
    persze hogy vicckategóriás a Szojuz teljesítménye, elvégre csak a személyzet feljuttatása a céljuk. az űrsiklók ezzel szemben csillagháborús fegyverek, plusz a műholdak feljuttatását is ezekkel képzelték el (mielőtt rá nem jöttek, hogy egy sima rakéta hátán is fel lehet vinni azokat)
  • Molnibalage #15
    Hát, hogy jobb a Szojuz, az erős kijelentés. Esetleg biztonságosabb, de a teljesítménye vicckategóriás a siklóhoz képest. Száz kilogramokban mérhető, hogy mit vihet fel. A siklónál ez több tonnás kategória és nem 2-3 embert tud felvinni.
  • kvp #14
    Egy ketszer ekkora urallomasnak ketszer annyi uzemanyag kellene a palyan tartasahoz, ketszer annyi napelemet igenyelne, de a legenysegnek is ketszer annyi ellatmany kellene. Egyszeruen nincs ra penz es szallito kapacitas. Viszont meg van hely 2 kisebb modulnak, mivel toroltek kettot az eredeti tervek kozzul, csak ezek nem novelhetik a szemelyzet szamat. (tehat a ursufninak meg van hely)

    Az ursiklokat meg azert kell kidobni, mert mar esnek szet es eredetileg is hibas konstrukciorol van szo. Azon kivul, hogy a nasa koltsegvetesenek jo reszet elviszi a mukodtetesuk, meg veszelyesek is. Ennel tenyleg jobb a sojuz is.

    Azert fejlesztenek ursiklot is, pl. a legiero x37-es urrepulogepe jo probalkozasnak tunik es mivel a legiero fejleszti, ezert a draga nasa-s csapat nelkul is felloheto. (a tesztek soran a scaled composites white knight-ja vitte fel es ahhoz eleg volt kb. egy tucat ember, tovabba naponta repulhetett)
  • B0nFire #13
    Én le vagyok maradva egy hónalj brosúrával, de elárulná valaki, hogy miért kell nyugdíjba küldeni az űrsiklót? Azt tudom, hogy a ruszkiknak is volt, csak sosem használták anyagi okok miatt. Gyk a Szojuz röpködés a töredéke volt az űrsiklóénak, de van-e más ok is az anyagiakon kívül. Mert szvsz ez eléggé nagy visszalépés.
  • NEXUS6 #12
    Ha csak ennyi akkor miért nem építenek 2X ekkora űrállomást, azon még elférne néhány tucat űrtúrista? Már is kifizetődő lenne az állomás üzemeltetése!
  • kamov #11
    A Raffaello MPLM modulról van szó.
    A nyomásálló test, a csatlakozók és a hőszigetelés marad.
    Amit le kell cserélni az a külső alulemez burkolat. Ezt 290db csavar rögzíti.

    Amit be kell építeni az az állandó levegőellátó rendszer, az elektromos kábelezés és szükség esetén a hűtővízcsövek és az adatbusz rendszer.
    A modulban ezeknek megvan a helye.
    Kell még egy doboz a belső kommunikációs rendszernek és kész.

    Az űrállomás nyugati moduljainak a belső tere teljesen moduláris. A belső tér szabványos szekrényhelyekre (ISPR) van felosztva. Egy a Destiny modulban elhelyezett tárolórekesz bármelyik más nyugati (Kibo Columbus, Harmony, Unity) modulba áthelyezhető.
  • kvp #10
    "Gyakorlatilag egy teljesen új modult kell építeni és nem tudom, hogy valójában mennyira lehet felhasználni az eredeti cuccost."

    Ez attol fugg mennyire terveztek elore a mernokok. Pl. az esa atv rendszre elvileg tovabbfejlesztheto emberes jarmuve, mivel eleve ugy terveztek, hogy at lehessen alakitani. Az mplm eseten csak egy plusz kulso boritas kell, a tobbi alkatresz maradhat a helyen. Egy kesz modult beboritani azert konnyebb, mint egy teljesen ujat tervezni. Fontos, hogy ez a nasa fele dokkolo portokhoz kapcsolodik, tehat ha mar nem megy tobb ursiklo, akkor az egyik siklo helyen ott lehet hagyni, hiszen siklo nelkul ugy sem menne fel tobbet az urbe. Egy vedotakarot rarakni meg nem nagy feladat, legfeljebb az ido jo reszeben lezarva es aramtalanitva lesz tarolva, vegulis csak egy ur-sufninak szanjak.

    "pár év múlva így "hasonló" problémák léphetnek fel ott, mint nálunk mára a 80-as években épült, de már akkor elavulóban lévő technológiával épült csodás palotákkal"

    A 70-es evekben epult panelok meg megvannak es ha nem barkacsolnak oket akkor meg jo ideig birnak is. Az amerikai fahazakkal ellentetben a szovjetek hosszabb tavra terveztek mindent. (mert amugy is hiany volt mindig, tehat ha volt valami akkor annak birnia kellett) Most ahoz kepest, hogy az amerikaiak ki akarjak dobni az egesz urallomast, az europaiak meg nekiallnak epitgetni, sot meg az ursiklo helyett is csinaltak egy sajat teherszallito jarmuvet. Az oroszok meg elvannak, ha nincs az iss, akkor meg mindig a mir-t hasznalnak, ami igaz hogy mar nagyon regi volt, de ehhez kepest meg mindig mukodott es mukodne ma is. Az amerikaiak sajat urallomasai mindig csak par evet birtak ki, az oroszoket meg ugy kell megsemmisiteni. (az iss magja is orosz, tehat ha nem robbant fel az elso bekapcsolaskor akkor viszonylag stabil)
  • Thrawn #9
    Nagyon valószínű, hogy minden a jelenlegi formában működne, tehát az oroszok biztosítanák a teljes repülési infrastruktúrát a kilövéstől a repülésirányításon át a landolásig. A megvásárlás szvsz csak azt jelenti, hogy az ESA mindhárom helyre azt ültet, akit akar (persze megfelelő kiképzés után).
  • NEXUS6 #8
    "Ez egy nagyszerű ötlet" - mondta Di Pippo. "A gond az, hogy egy MPLM csupán 15 napos űrben tartózkodásra van tervezve, tehát meg kell erősítenünk a meteoritok és az űrszemét elleni védelmét. A NASA elsősorban tároló rekeszként akarja figyelembe venni a modult"

    Mérnöki szempontból ez szerintem egyáltalán nem nagyszerű ötlet.
    Gyakorlatilag egy teljesen új modult kell építeni és nem tudom, hogy valójában mennyira lehet felhasználni az eredeti cuccost.

    Ez ugyan az, mint az amcsik új rakéta meg űrhajó rendszere.
    A jelenlegi Shuttle rendszert felhasználni először tök jó ötletnek tűnik. Először. Csak éppen ez nem lego, és ezek a rendszerek egyáltalán nem modulárisak, hanem integráltak. Az egyes részegységeket nem lehet össze vissza pakolgatni. Gyak egy teljesen új rendszert kell építeni.

    Inkább azon kéne gondolkodni, hogy ha van szabad kapacitás még valamit felvinni, akkor be kéne passzítani a menetrendbe. Azért van még 1-2 eszköz ami talán el is készült, de már nem viszik föl.
  • Nos #7
    ja, bocs
    :(
    ez a smájli kell most