SG.hu·

A "bátor utazó" a földönkívüli élet kulcsa?

Egy aranybánya mélyén felfedezett, a "bátor utazóként" emlegetett primitív élőlény tartja izgalomban az asztrobiológusokat. Egyedülálló képessége, amivel fény és oxigén nélkül, más élőlényektől teljes elszigeteltségben képes létezni, az élet lehetőségével kecsegtet a Naprendszer más égitestein.

A Candidatus Desulforudis audaxviator baktériumra 2,8 kilométerrel a földfelszín alatt találtak rá a dél-afrikai Mponeng aranybánya folyadékkal telített hasadékaiban. Nevét a Jules Verne által kitalált Lindenbrock professzor naplójából vett idézet után kapta. "Descende, Audax viator, et terrestre centrum attinges", azaz "ereszkedj le bátor utazó, és eljutsz a Föld középpontjába". Dylan Chivian, a kaliforniai Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium kutatója tanulmányozta elsőként a folyadékmintákban talált géneket, hogy azonosítsa a benne lakó organizmusokat. Több különböző faj keverékét várta eredményként, a vizsgálatok azonban azt mutatták, hogy a DNS 99,9 százaléka egyetlen baktériumhoz, egy új fajhoz tartozik. A maradék 0,1 százalék a bánya és a laboratórium szennyezése volt.

"A tény, hogy a közösség mindössze egy fajból áll, a feje tetejére állítja a mikrobai ökológia egyik legalapvetőbb tézisét" - nyilatkozott Carl Pilcher, a NASA Asztrobiológiai Intézetének igazgatója, aki csapatával két évvel ezelőtt fedezte fel a mikrobák különös élőhelyét, Chivan DNS elemzésében azonban nem vett részt. E. O. Wilson evolúciós biológus szerint a felfedezésnek olyan nagy jelentősége van, hogy ő maga máris beleveszi a biológiai sokszínűségről szóló előadásaiba.


Candidatus Desulforudis audaxviator

Egy egyetlen fajból álló közösség szinte teljesen ismeretlen a mikrobai világban. Létezésük azt jelenti, hogy az ökorendszer egyetlen fajának kell előállítania mindent, ami számára a fennmaradáshoz szükséges, méghozzá egy amúgy halott környezetből. "Gyakorlatilag minden más földi ökorendszer, ami nem jut közvetlenül napfényhez, a fotoszintézis valamilyen termékét használja az életben maradáshoz" - mondta Pilcher. A tengermélyi hasadékokban élő organizmusok a mélység sötétje miatt el vannak zárva a napfénytől, ők azonban a tengervízben feloldódott oxigént használják, ezt az oxigént pedig fotoszintetizáló planktonok állítják elő a felszínen.

Chivian elemzése szerint a D. audaxviator a környező kőzetek urániumának radioaktív bomlásából meríti energiáját, emellett rendelkezik olyan génekkel, amikkel szenet von ki oldott széndioxidból, illetve nitrogént köt le, ami szintén a bánya rideg köveiből származik. Mind a szén, mind a nitrogén nélkülözhetetlen építőelemei az általunk ismert életnek, és nagy szerepet játszanak a proteineket felépítő aminosavakban. A D. audaxviator minden számára szükséges aminosav előállításához rendelkezik a megfelelő génekkel, és nem utolsó sorban endospórák termelésével képes magát megvédeni a környezeti veszélyektől. Az endospórák a DNS és az RNS számára nyújtanak védelmet a kiszáradással, a mérgező kémiai anyagokkal és a tápanyaghiánnyal szemben. A baktérium rendelkezik egy ostorral, ami a navigációt segíti.

"Amikor egy bolygó élet számára való alkalmasságát vizsgáljuk, az egyik kérdés, ami felmerül, képesek-e az organizmusok teljesen függetlenül létezni, akár úgy is, hogy soha nem jut el hozzájuk a Nap energiája" - magyarázta Chivian. "A válasz igen, és most itt van a bizonyíték is. Filozófiailag rendkívül izgalmas, hogy tudjuk, minden, ami az élethez szükséges jelen lehet egyetlen genomban". A kutató szerint a D. audaxviator egy olyan organizmust testesít meg, ami képes megélni a Mars felszíne alatt, vagy a szaturnuszi Enceladus holdon.

A baktérium egyes génjei úgy tűnnek, hogy egy másik, rokon fajtól öröklődtek. A szóban forgó gének megtalálhatók az archaeák, egy a baktériumoktól evolúciósan elkülönülő organizmus csoportnál. Chivian úgy véli, a D. audaxviator a sziklarepedéseken lefelé vezető útja során alakulhatott át, horizontális génátvitellel szerezve meg az archaea géneket az útját keresztező populációkból. "Nem tudja kezelni az oxigént" - tette hozzá, ami arra utal, hogy hosszú ideje nem volt kitéve tiszta oxigénnek. A víz, amiben a baktérium él, több mint 3 millió éven át nem látott napfényt, amiből következtethetünk a faj korára is.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© who am I 72008. 10. 21.. 00:04||#238
Gyerekek, tegyétek a kis kezeteket az asztalra és koncentráljatok erõsen a "Candidatus Desulforudis audaxviator"-ra.Mindenkinek jobb lesz, higyjétek el! <#mf1>
"Ki a faszom ez a pjke?És mér beszél hülyeségeket?<#wow3>"

© Epikurosz2008. 10. 20.. 15:50||#237
© Epikurosz2008. 10. 15.. 16:28||#236
Elriasztod az ifjú gondolkodókat.<#ejnye1>
© dronkZero2008. 10. 15.. 16:22||#235
Ehehe! 😊

Bagoly mondja. 😛
© Epikurosz2008. 10. 15.. 16:12||#234
Ne légy már ennyire kötekedõs.
© Pares2008. 10. 15.. 16:10||#233
Jól elkalandoztatok a cikk témájától...<#wow3>
© dronkZero2008. 10. 15.. 15:54||#232
Na jó, akkor részletezem.

"Igen a tudományos felfedezések pl. orvostechnika egyre bonyolultabb eszközökkel egyszerûbbé tesznek dolgokat. "

Ezek teljes egészében a levegõben lóg. Lehet, hogy az orvosnak könnyebb, de megépíteni a gépet(de egyáltalán, mirõl van szó?) hatványozottan nehezebb. Összességében nem lett egyszerûbb semmi, sõt.

"De az is elõfordul jópárszor, hogy túl bonyolít egyszerûen megoldható dolgokat, nem feltétlenül szándékosan."

És ez mire vonatkozik? Mert úgy általában nem jellemzõ, hogy valami bonyolultabb lenne a _szükséges_nél. Csak éppen egy számítógép bonyolultabb, mint egy kalapács, de még egy BMW is a trabantnál. Viszont egyik sem TÚLbonyolított. Mondj már kérlek egyetlen dolgot, ami bonyolultabb a kelleténél! Én nem tudok.

"Korszak alkotó nagy találmányaink nagy része született intiúció, megérzés, ötlet, "véletlen""

Ez teljesen fals. Nagyon ritka a "semmibõl" elõugrott találmány, minden gyakorlati alkalmazást az adott tudományág széles körben elterjedése elõz meg.
Eleve a szabadalmak rendszere pontosan erre van kitalálva, hogy ha többen csinálják meg ugyanazt, akkor az csinálhasson belõle pénzt, aki elõször tette rendbe jogilag. Mindenesetre az teljesen téves, hogy magányos zsenik rugdossák elõre a fejlõdést az intuícióikkal. Nem azt vitatom, hogy kell-e hozzá intuíció, hanem hogy az lenne a meghatározó. Sokkal inkább ipari jellegû a "feltalálás" problémaköre, mint akadémikus. (Ezt most a gyakorlati új találmányokra értem, nem az új tudományos hipotézisekre!)

"Persze kellettek ehhez megfelelõ tudományos ismeretek, de igazából régóta csak másolunk, utánzunk."

Ez meg olyan szinten leszólása a problémának, hogy már fáj. Ugyan, csak utánozni kell nagyban. Persze.
Meg egyébként sem annyira jellemzõ ez. Vannak célirányosan ilyen kutatások, de legtöbbször csak a cél azonos.

"Ha az ember képes létrehozni(..) akkor talán nem elképzelhetetlen, hogy van egy lény aki univerzumok létrehozására is képes."

Talán van. De ez vad fantáziálás. Azért, mert az ember képes, abból egyáltalán nem következik, hogy más is képes, vagy hogy bármi más, amit _nem_ az ember készített, az egyáltalán készítve lenne.
Ez a kreacionisták legbanálisabb, leglégbõlkapottabb, és legALAPVETÕbb tétele, így fõleg vicces, hogy nem igaz és logikailag bukta.

A szobrászos párhuzam is ugyanebbõl az okból fals.
Vannak dolgok, amik úgy keletkeznek, hogy az ember tudatosan csinálja õket, meg vannak dolgok, amik "csak úgy" keletkeznek, gyakorlatilag a fizikai törvényekbõl, meg a világ mûködésébõl. Az, hogy az egyik csoport készítve lett, nem jelenti azt, hogy a másik csoport is, és csak a készítõt nem ismerjük.
Ez _HIBÁS_ érvelés, aztán ha már egyszer elszakadtál a valóságtól, ha már egy logikai bukfenc van egy érvrendszerben, onnantól minden további fejtegetés felesleges, és biztosan rossz. (Erre mondtam, hogy szép eszmefuttatás, csak a valósághoz semmi köze)

Ezért mondom, hogy nem lehet mindent humán megközelítésbõl szemlélni. Az emberi tevékenységekbõl, tulajdonságokból, az emberi gondolkodásból nem lehet levezetni a világot, sõt, az a ritka, ha így jutsz helyes következtetésre.

A világ nem emberközpontú.
© Epikurosz2008. 10. 15.. 14:04||#231
nyitott kapukat döngetsz, én egyetértek veled, persze ilyen közhelyekkel nem lehet nem egyet érteni.
tanács:
-spórolj a saját és mások idejével
-tömöríccs!
© pjke2008. 10. 15.. 13:57||#230
Nem nem nemnemnemn<#eplus2>

Szóval nem a tudomány és a mûvészet között húztam párhuzamot. Nem érted.
De egyébként van a kettõnek köze egymáshoz. Tévedsz.
Egyszerûsítek, mert nem kívánok minden alkalommal 30 oldalakat írni. De mit is egyszerûsítettem úgy, hogy nincs értelme? Én nem értem.
Elismerem, hogy több találmány születik, mint száz éve. De hogy zárja ez ki, azt, hogy az intuíció a találmányok nagy részénél fontos szerepet játszik. Te nem érted.
Az evolúciót nem festészethez hasonlítottam, hanem szobrászathoz, de mindegy. Az evolúció lényege a szelekciós nyomás hatására bekövetkezõ folyamatos fejlõdés, valamibõl valami más lesz. Eztet próbáltam kicsit érzékeltetni más (nem élõlények) fejlõdésének példájával. Tudtommal "evolúciós" algoritmusokat használva programozók alkottak olyan programot, ami úgymond utánozza az evolúciót és pl. használati tárgyak, alkatrészek kifejlesztésében segítséggel van. Érted?
A számítógépnek, mobiloknak, autóknak van egyfajta evolúciója. Csak itt a tervezõ, mérnök, és a piac stb. szelektál, hogy melyik az életképesebb.

<#wilting>
© dronkZero2008. 10. 15.. 13:10||#229
Ovis szint?

De, értem! Dedededededededede!

Én nagyjából leírtam, mi a bajom az írásoddal, még ha konkrétan nem is részleteztem. Ha nem értesz valamivel egyet, akkor mondd! Szóval, mit nem értek szerinted?