Hunter

Mikrorepülő fecskeszárnyakon

A sarlós fecskék repülésén alapuló alakváltoztató szárnyakkal ellátott mikro-repülőgépeket fejlesztettek ki holland egyetemisták.

A Delfti Egyetem repülésmérnöki karának hallgatói által RoboSwift névre keresztelt gépek szárnyfesztávja 50 centi és mindössze 80 grammot nyomnak, legfőbb ütőkártyájuk azonban a fecskék azon tulajdonságának lemásolása, mellyel repülés közben szárnyuk alakját tudják változtatni. A természet inspirálta kialakítás miatt sokkal agilisebbek, manőverezhetőségük összehasonlíthatatlanul jobb hagyományos társaikénál, rendkívül alacsony és egészen nagy sebességeken is.

A RoboSwift alapjául szolgáló természettudományi tanulmányok dr. David Letnik nevéhez fűződnek, aki a BBC Digital Planet című műsorában beszélt a fecskék és az őket utánzó gépek repüléséről. A fecskék vitorlázó repülésük hatékonyságát javítják szárnyaik teljesen kitárt pozíciójának teljesen hátracsapottá tételével. Egy sarlós fecske élete során a Föld-Hold távolság ötszörösét teszi meg repülve, képes három teljes napon át a levegőben tartózkodni leszállás nélkül.


Ehhez rendkívül hatékony repülési mechanizmusra van szüksége, melyhez nagyban hozzájárulnak az alakváltoztató szárnyak, melyek előnyt kovácsolnak az uralkodó repülési körülményekből, magyarázta Lentnik. A tudós kíváncsi volt, hogy a hasonló méretű mikro-repülőgépek is képesek-e kamatoztatni ugyanabból, amiből a madarak.

Ennek megfelelően a RoboSwiftet is ellátták szárnyanként négy, tollhoz hasonló elemmel, melyek egymásra hajthatók a szárny alakjának változtatása, a felület csökkentése és a szárny hátra simítása érdekében, melyek a légellenállás csökkentésével hatékonyabbá teszik a repülést. A "tollak" hajlítása, azaz a szárnyak alakíthatósága szárnyanként különböző is lehet, ekkor a gép az egyik oldalon megnövekedő felhajtó erőnek köszönhetően kanyarodni kezd. Ha mindkét szárny egyszerre mozdul, akkor a szárnyfelület mérete változik, gyorsítva vagy lassítva a repülést.

A fecskék szárnyalásának lemásolása azonban korántsem volt egyszerű feladat, hangsúlyozta Lentnik. "Az egyik legnagyobb kihívásnak a légáramlás szimulálása bizonyult az adott sebességeken és méreteken. Mivel a madarak kicsik és egy repülőgéphez viszonyítva meglehetősen lassan repülnek, ezért egészen más fizikai tényezőket kellett figyelembe venniük a jövendő mérnököknek. A szoftver még most sem képes rendesen kezelni ezeket, így kénytelenek voltunk kombinálni a kísérleteket numerikus modellekkel" - taglalta Lentnik.

Jelenleg a robotot - pontosan a fenti nehézségek miatt - még ember irányítja a földről, aki a gép szárnyaira szerelt kamerák képein át látja az elé táruló tájat, illetve az esetleges akadályokat. A szárnyakat távirányítással aktiválják, míg a szárnycsapások helyett egy parányi propeller hajtja a gépet, ami siklórepülésnél leáll és szinte teljesen beleolvad a géptörzsbe, hogy minél kisebb legyen a légellenállás. A műszaki csapat tagjai szerint a morfolódó szárny nagy előnye a fix szárnyakkal szemben, hogy hozzá idomíthatók a különböző repülési viszonyokhoz.

A repülőgépek szárnyain egyre több a mozgó alkatrész, ami előrelépés, a teljes szárny alakíthatósága azonban sokkal hatékonyabbá teszi a dolgokat. "A madarak rendkívül agilisek, miközben nyaktörő sebességgel repülnek, az általuk végrehajtott manővereket egy hagyományos repülőgéppel nem lehetne utánozni" - összegzett Jan Wouter Kruyt, mérnök hallgató, hozzátéve, hogy nem csupán a jelenlegi technika, de az emberi reakcióidő is gátat szabna a madarak repülésének rekonstruálásában.

Összességében a csapat reméli, hogy az ellesett praktikák megjelennek majd a jövő repülőgépeinél. A RoboSwift prototípusainak szélcsatornás tesztjei szeptemberben kezdődnek, tudását várhatóan jövő márciusban mutathatja meg először, az Indiában megrendezendő 1. Amerikai-Ázsiai Mikrorepülőgép-versenyen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #39
    OFF
    Ne próbáld ki ezt otthon! (amúgy CGI)
  • Epikurosz #38
    20 perc élvezet
  • karmicsek #37
    Jaaaaaa!
    És az agya?
  • karmicsek #36
    Az F-14 nek nem kell a szárnyaival "evezni" és az le is lassul jól mikor mozog a szárnya
  • BiroAndras #35
    "Igaz, hogy a madaraknak nincs függőleges vezérsíkjuk, viszont a farkukat tudják hajlítani/csavarni, pluszba még más módon is tudják befolyásolni a repülésüket. Tehát azt azért nem mondanám, hogy fölösleges lenne a vezérsík."

    Vannak függőleges vezérsík nélküli gépek (pl. B2), csak az az egy bajuk, hogy számítógép segítsége nélkül nem vezethetők.
  • BiroAndras #34
    "Ha vadászgép is lenne belőle mindenképpen szubszónikus lenne, mert nem bírná a hangsebesség feletti tartományban való utazást, vagy ha igen akkor pedig épp az veszne el amiért kifejlesztették, nem tudnák változtatni a szárnyállást"

    Az F14-es létezése ellentmond ennek a szép elméletnek.
  • rotaboy #33
    A 10 G-s gyorsulás többszörösét gond nélkül kibírhatja az emberi szervezet nagyon rövid ideig. Viszont egy pilótára, vagy egy űrhajósra több másodpercig, vagy több percig hat a megnövekedett G gyorsulás. Forma 1-es pilótákra baleset közbe sokszor 30-90 G-s gyorsulás hat, mégis minden következmény nélkül túlélik, igaz a fejüket nem a gerincoszlop és az izmok tartják a helyén. A legnagyobb érték, amit mértek az F1 benn 130 G felett volt, és a pilóta "saját lábán" szállt ki az autóból.
  • trogi #32
    Asszem akkor megtaláltam a pilótát. A T-1000-es csak elnavigál vele valahogy, nem?
  • tcpip2 #31
    Azt hiszem rájöttem a megoldásra. A pilóta cseppfolyósításával érhetjük el a megfelelő eredményt és növelhetjük a legjobban a túlélési esélyeit, hiszen igy a g erőkkel meg a többi leirt problémával szemben igy sokkal ellenállóbb lesz.
  • NEXUS6 #30
    Azért ez is aranyos!;)))