Hunter

Megoldódott az áldozati kék festék rejtélye

A híres "maja kék" i. sz. 300 környékén jelent meg, és igen széles körben alkalmazta a mezoamerikai nép műalkotásain és a rituális áldozat bemutatása során. Úgy tűnik végre sikerült megfejteni a maják elképesztő tartósságáról híres égszínkék festékének titkát.

A spanyol hódítások után feledésbe merült a különös pigment, ami legtöbb korabeli társával ellentétben évszázadok múltán sem halványul. Ez különösen nagy szó, ha figyelembe vesszük a Yucatán-félsziget barátságtalanul forró éghajlatát, ahol száraz és esős évszakok váltogatják egymást, és a hurrikánok sem ritkák.

A példátlan tartósság és a szokatlan kémiai összetétel közel egy évszázada tartja lázban a kémikusokat, anyagtudósokat és régészeket, a festékkel ellátott edények és egyéb műtárgyak ugyanis csak a 20. század elején kerültek vissza a köztudatba. A maja kék ellenáll az időnek, az időjárásnak, a savaknak, sőt még a modern oldószereknek is, nem véletlenül tartják Mezo-amerika egyik legnagyobb technikai és művészeti eredményének.

Eleinte azt feltételezték, hogy a festék réz alkalmazásával készült, a későbbi tanulmányok azonban kimutatták, hogy az indigó növény levelei és egy szokatlan agyag, az úgynevezett paligorszkit házasságából keveredett ki, melyben az agyagos ásvány védi az indigót a lebomlástól, azt azonban nem sikerült megfejteni, hogyan készítették el a pigmentet a maják.

Dean Arnold az illinoisi Wheaton College munkatársa, a kutatás vezetője már 2005-ben felvetette, hogy a maják a füstölőként is használt kopál - egy ragacsos fagyanta égetéséből származó hővel elegyítették az indigó leveleket és az agyagot. A 100-150 Celsius fokos hő beleolvasztja az indigót a paligorszkit belső csatornáiba, létrehozva a pigmentet. A három anyagot egyaránt alkalmazták a szertartásokon és a gyógyászatban is, tehát a kombináció logikusnak tűnt, csupán a bizonyítás nem volt egyöntetű, egészen addig, míg Arnold el nem látogatott a Chicagói Field Múzeumba, ahol alapos vizsgálatnak vetett alá egy füstölőedényt, ami szintén az 1900-as évek elején került elő egy szent cenote, egy természetes víznyelő mélyéről Chichén Itzából, a maják egyik nagy városából.

Az edény kopált, valamint fehér és kék anyagokat tartalmazott, utóbbiakat paligorszkitként és indigóként sikerült beazonosítani az elektronmikroszkópos vizsgálatokkal. Gary Feinman, a múzeum kurátora, aki Arnold munkáját segítette, úgy véli, a kopál füstölő lassú égése során keletkezett hő olvasztotta össze az agyagot és az indigót, miközben a gyantából a keverékbe is kerültek darabok. A ragadós anyag a pigmenteket is összeragasztotta, ami a felületekre, esetenként az emberi testre való felvitelt segítette.

A festék az esőisten Chaak számára tartott rituális áldozatbemutatások szerves része volt, a kékre festett tárgyakat és embereket bedobálták az isten lakhelyeként számon tartott szent cenotéba, ezzel biztosítva, hogy a száraz időszak után visszatérjen az életet adó eső a földekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #43
    nos, utánanéztem nincs ott semmilyen rejtett üzenet a sarkok letörésével. Igazából csak egy sarok törött le, a második darab megrepedt. Erről ennyit.
  • dinikf92 #42
    Megint megfejtünk valamit az UFÓkból :D
  • Epikurosz #41
    na, de könyörgöm, mit jelzett ezzel?
    letör... én is a szavak végét, oszt jeleztem vele valami..
    mi ebben a pláne?
  • bandypappa #40
    Nem kell vele semmit sem csinálni, ez benne a pláne, ez csak egy jelzés, hogy ez nem egy egyszerű sír, aki ezt csinálta az így jelezte.
  • Tetsuo #39
    Azt tudtatok, h a Kapcsolat c filmben (1ik kedvenc :), amit probaltak full tudomanyosan megirni, is hasonlo 3D uzenetek vannak?
  • Epikurosz #38
    Kábé ez a szint lehetett Maja. Tessék megtanulni ezt is: Aratta.
  • Epikurosz #37
    És akkor most én mit csináljak? Keressem meg a szándékosan letört sarkokat a ládafiában?
  • bandypappa #36
    Az már alapból le volt törve, és ezen gondolkozott a felfedező, hogy miért? Különben csak egy szép díszt látnának csak! Amugy 2 sarkát törték le, úgy hogy egy fél motivum volt az egyiken és egy fél a másikon.
  • Epikurosz #35
    Én még mindig nem értem, hogy miért törték le a szarkofág sarkát.
  • bandypappa #34
    Na az írástudásra erősen rákontráznék. Mint már mondtam olvastam a Palenquei szarkofágról szóló könyvet. Sokkal fejlettebben gondolkoztak, mint azok a kultúrák, akiket említetek. Na ezen szarkofág szélein mindenféle díszítések vannak, legalábbis sokáig azt hitték. Aztán az egyik kutaónak feltűnt hogy a szarkofágfedél 2 sarkát szándékosan letörték, és elkezdett gondolkodni, hogy ez egy jelzés lehet. Szóval lemásolta a rajzokat és elkezdett játszani velük.Persze mondhatjátok, hogy ha valaki nagyon keres valamit, azt meg is találja, de ő ha jól emlékszem eddig legalább 5 történetet talált ezzel a módszerrel, ami fennmaradt utánuk, plusz kevés ismeretet is a majákról. Az a pláne az egészben hogy 3D-ben is kapott néhány mesét, szimbólumot, ami egy az egyben megegyezik 2d-s változatával csak 3D-re kivetítve, és mindez egy szarkofágfedél szegélyén rajta. Ja meg ideböfögitek azt hogy akinek van négyszáz éve az viszonylag jó képet kap a napról. Persze! Napciklusról hallottatok már? A kis napciklusok kb:11 évente váltogatják egymást, a nagy napcilus ha jól emlékszem ötezerkétszáz év körül van. Ezt a maják napra pontosan meghatározták, valami 1.335.628. nap, pontosan már nem tudom, a lényeg hogy most kettőezertizenkettőben lesz a következő nagy ciklus, nem azonos a világvégével. Amúgy ök elszámolták a ciklust, mert nem számolták bele a szökőéveket ennyi csak. Naptárból nekik van 2 is. Egy rendes 365 napos (nincs szököév náluk) meg egy kétszázhatvan napos naptár ha jól emlékszem. Nagy az a lényeg hogy mindkettő kijön erre a nagy napciklusra. Hol voltak ehhez képest az ókori kultúrák? A naptár a szarkofág ezek tények, a többi meg tényleg csak találgatás.