Hunter

Utasszállítót épít a Szuhoj

Január végén egy An-124 Ruszlán teherszállító repülőgép landolt a Moszkva közelében fekvő Gromov Repülés Kutató Intézet területén, rakterében egy új orosz regionális utasszállító gép, a Szuhoj SuperJet-100 törzsével és szárnyaival.

A Szuhoj, a Boeing és az Iljusin közös projektjének első tesztdarabjait Komszomolszkból repítették át a főváros közelében található Zsukovszki repülőtérre, ahonnan a géptörzset és a szárnyakat a Központi Aerohidrodinamikai Intézet (KAI) csarnokába szállították összeszerelésre, hogy elvégezhessék rajta az első statikus teszteket. Ez a létesítmény a maga nemében egyedülálló, akár 500 tonna súlyú repülőgépeket is képes befogadni. Összehasonlításul a SuperJet-100 teljes kiépítettségében, hajtóművekkel ellátva is csak 70 tonnát nyom. T-128 jelű szélcsatornája a keleti félteke legnagyobbja, nem egyszer fordult már meg benne a SuperJet-100 50%-os méretarányú modellje, most azonban egy gyakorlatilag véglegesnek tekinthető méretekkel rendelkező változatot tehet próbára.

Az elkövetkező hónapokban a Novoszibirszkben és Komszomolszkban készült, úgynevezett elő-prototípus kemény tesztprogramon fog átesni, melyekben statikus és dinamikus erőhatásoknak, különböző hőhatásoknak és számos ellenállási próbának teszik ki a Szuhoj Tervező Iroda polgári repülőgépekkel foglalkozó részlege által jóváhagyott technikával készült szerkezetet. "Mielőtt a levegőben is kipróbálnánk a gépet, összesen kilenc akadályt kell sikeresen vennie" - nyilatkozott a KAI igazgatója, dr. Vlagyimir Kargopolcsev a RIA Novosztyi hírügynökségnek.


Az egyik megmérettetés az úgynevezett "becsövezés", melynek során számos lyukat fúrnak a modell törzsén. A lyukakat csövekkel pneumo-kapcsolókhoz kötik, hogy felmérjék a modell felszínén repülés közben kialakuló légnyomásokat. Az eredményeket számítógépbe táplálva több fontos kérdésre is választ kaphatnak, például hogyan működnek a hajtóművek - a két SM146 TurboFan - egymást kiegészítve, illetve megfelelő-e az elhelyezésük. A módszer segítségével azt is megtudják állapítani a szakemberek, hogy hol célszerű elhelyezni a hajtóművek gázait elvezető, illetve a légkondicionálás bevezető nyílásait.

Az orosz fél a rég áhított áttörést reméli az új utasszállítótól, melyre az eddigi teszteredmények szerint elég jók az esélyek, állítja az Intézet tervezőgárdájának vezetője, Vlagyimir Vermel.

A Szuhoj utasszállítója biztonság terén minden eddigi honfitársát felül fogja múlni. Pilótája gyakorlatilag nem hajthat végre olyan mozdulatot melynek következtében elvesztené uralmát a gép felett - erre egy figyelmeztető jelzés szolgál, illetve a rendszer el is veheti az irányítást a pilótától. A tesztek során a szárnyakat a megsemmisülésig terhelik, így vizsgálva paramétereiket. A géptörzsnek hasonlóan kemény erőhatásokat kell majd kibírnia, itt azonban nem mennek el a végsőkig, költségvetési megfontolások miatt.

A 60-75-95 üléses gép utazósebessége 0,78 Mach lesz, és várhatóan az Antonov An-148, az Embraer E-Jet és a Bombardier CSeries kihívója lesz. Mivel az új gép élettartamát az általános 30-40 000 repülési órával szemben 70 000 órára tervezik, így fokozott figyelmet kapnak többek közt a szárnyerősséget és a leszálló rendszer elemeit vizsgáló tesztek. A jelenlegi szárnykialakítást - mellyel nem maradéktalanul elégedett a tervezőiroda - hamarosan egy kompozit szárny válthatja, ami elvileg több területen is hatékonyabbá teheti a repülőgépet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • SHARK13 #33
    Várjál csak barátom. Ecureuil-el mentek a TV-sek,meg a VIP-ek. De a terhet ki vitte??? A minyók.
  • Airbus A380 #32
    Szeptember körül jön.


    Már várom.
  • Airbus A380 #31
    Érdekes motívum hogy slidestickje lesz mint az Airbusnak.
  • Airbus A380 #30
    A dakaron én csak AS-350 Ecureuil helikoptert láttam. :)


    Az olyan géppel meg mint amit te mondasz semmire se mennének nyugaton.

    Márpedig a Szuhoj oda készül az SSJ-vel.

    Érdekes kis gép lesz az Aero magazin cikkje alapján én kiw wok mit hoznak ki belőle.

  • SHARK13 #29
    Az oroszok azzal tudnának komoly piacot szerezni maguknak,ha elnyűhetetlen gépet csinálnának(általában megy nekik). Akármilyen is a Dremliner vagy az Airbus-ok belseje és kényelme...tud üzemelni pl Belső-Ázsiában? Kigali-ban vagy Bamako-ban szerintetek milyen a kiszolgálás? Márpedig az emberek előbb-utóbb oda is akarnak majd menni... A Dakaron pl csak Mil helikoptereket meg Il-76-osokat látni. Nem véletlen. A Kínai belföldi járatokról nem is szólva...
  • aradi13 #28
    én is
  • Airbus A380 #27
    Kiwi leszek mikor konyul le arcocskájukról a mosoly.
  • Loverman #26
    nem hinném hogy a mai Boeing-Airbus versenyben az oroszok bárhogy is fel tudnák venni a kesztyűt, de ők tudják. Persze a FÁK-ban előnyük lenne... vedd a mi gépünket vagy gazdálkodd ki a jövőben az orosz pénzügyi segítség nélkül:)
  • mosquito76 #25
    Black Rose:
    Mechanikus számítógépre példa, a TU-154-esnél:
    http://hampage.hu/repules/tu1542.html
    "Az NVU navigációs számítógép részben villanymotorokkal, reduktorokkal és visszacsatolásokkal, részben léptetőmotorokkal megoldott analóg-digitális, tehát hibrid szerkezet. A rendszer ortodromikus koordinátarendszerben integrálja a különböző jeladókból érkező jeleket, és így egy autonom - a földi jeladóktól független - navigációs rendszert képez. A két egységből az egyik számol, a másikon lehet beállítani a következő szakasz adatait; a fordulóponthoz érve automatikusan átkapcsol."
    Remélem segítettem.
    Üdv.: Mosq
  • teddybear #24
    Nem építettek be ilyesmit. Egyrészt a súlyprobléma miatt, tűl nehéz lett volna, másrészt volt már jobb.
    Az oroszok összeszedték azokat a nehézbombázókat, amiket a nyugati szövetségeseik Kelet-Európában elvesztettek, és ezeket lemásolva építették ki az első stratégiai bombázó-erejüket.
    Azután felhasználva a németektől zsákmányolt repülőtechnikát, meg amiket tanultak, és kikémleltek a nyugatiaktól, továbbfejlesztettek mindent.