Hunter

Megkezdődik az űrturisták kiképzése

Gépük ugyan még nincs, de az első száz űrturista még az idén megkezdheti a felkészülést a Virgin Galactic által ígért nagy utazásra.

A szuborbitális kirándulásra előjegyzésben lévők már szeptemberben jelentkezhetnek egy magán kiképző intézetnél, a pennsylvaniai NASTAR-nál, a Nemzeti Űrrepülési Kiképző és Kutató Központnál. A NASTAR anyavállalata, az Environmental Tectonics Corporation (ETC) nyerte el ugyanis az űrturizmus úttörőjeként elhíresült Richard Branson által alapított Virgin Galactic kizárólagos képzési szolgáltatási szerződését.

Sokak számára egy egyszerű utasszállítón repülni is gyomorforgató, így a légi indítású rakéta-repülőgép, ami nyaktörő sebességgel kapaszkodik majd a világűr pereme felé, egy felkészületlen ember számára bizonyára megrázó élmény lenne. A Virgin Galactic elkerülendő, hogy utasai kizárólag a papírzacskók felett hányással eltöltött percekre emlékezzenek 200.000 dolláros jegyük ellenében, egy alapfelkészítést írt elő a repülni vágyóknak.

Az alap űrrepülési kiképző program két napig tart, melyben a leendő űrutazók megismerkednek a kilövés, a repülés és a leszállás műszaki részével, valamint megtapasztalhatják az űrjárművekben rájuk nehezedő terhelést egy speciálisan kialakított centrifugában. Hasonló eszközzel készítették fel az első malajziai asztronautát is, aki jövő hónapban egy Szojuz fedélzetén fog repülni és egy hetet tölt el a Nemzetközi Űrállomáson.


"A mozgás által kiváltott betegségek elsősorban pszichológiai alapon alakulnak ki" - magyarázta Alex Howerton, a NASTAR üzletfejlesztési igazgatója, aki maga is régóta vágyik egy űrutazásra. "Annak ellenére, hogy betegségnek nevezzük, szinte teljes egészében egy önmagát beteljesítő jóslat." Minél inkább valósághű egy kiképzés, annál nagyobb az esély kellemetlen mellékhatások kivédésére a felszállás és a repülés alatt, vélekedett Howerton. Elmondása szerint fokozatosan szoktatják majd a repülés körülményeihez a jelentkezőket, azaz egyre hosszabb és hosszabb időt töltenek el a centrifugában, mellyel meg szeretnék alapozni azt a magabiztosságot az emberekben, hogy az út során nem lép fel rosszullét.

A kiképzőközpont hivatalos megnyitója október 4-én lesz. A kiképzőgépek az X-díj győztes SpaceShipOne prototípuson alapulnak, melyek születése Burt Rutan és a Microsoft társalapítója, Paul Allen nevéhez fűződik. Rutan cége a Scaled Composites a legutóbbi hajtóműbalesetet leszámítva töretlenül dolgozik az együléses űrrepülőgép nagyobb, kereskedelmi utasszállításra is alkalmas változatán, melynek első példányai elvileg 2009-ben állhatnak szolgálatba Branson cégénél.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jeec #8
    Nincs igazad.
    A fejlődésnek a magánszektorban is fokozatosnak kell lennie.
    Egyik épül a másikra.
    Sőt: az egyik gazdaságilag megalapozza a további fejlődést.

    Egyébként szuborbitális ugrásnak hívják. Az, hogy mki számít űrhajósnak, a defiiíción múlik. Van olyan definíció, hogy 100 km magasság fölött már űrhajósnak számítanak. Végül is, ha azt nézed, akkor a légkörön már túl van (csak nagyon-nagyon kevés légköri molekula kolbászol lyan magasan).

    A következő lépcsőfok lesz az orbitális repülés - űrhotelen töltött idő. Aztán jön a Hold körberepülése, majd esetlegesen ott leszállás, és később a Holdon épített űrhotelben eltölthető idő. A továbbiakat már nehezebb megjósolni. Mars, ... . Ezek lesznek, de nehéz megmondani, hogy mikor.
  • mrzool #7
    Irigykedsz? Vagy mi van?
  • llax #6
    Ezzel csak az a baj, hogy ez minden, csak nem "űripar".
    Ez nem éri el, de még csak meg sem közelíti az orbitális sebességet és nem is kell ekkora sebességgel a légkörbe lépnie. Ezért nincs hatalmas rakéta alatta és ezért nincs is komolyabb hővédő pajzsa.
    Az utazás sem űrutazás, hanem csak egy rövidke időtartamű űrugrás. Az utasai csak akkor lennének hivatalosan is űrhajósok, ha legalább egyszer megkerülné a Földet, azaz orbitális pályára állna. De ez a technika attól nagyon-nagyon messze áll :)

    Ennek az egésznek néhány gazdag ember szórakozásán kívül más haszna nincs.
  • jeec #5
    Kicsit fura, de meg kell köszönni azoknak a gazdagoknak, akik az űrturizmusra költik a pénzüket (nem egy újabb luxusjachtra mondjuk), hiszen általuk működik az űripar ezen szegmense, és tud fejlődni. Ez az egész emberiség számára nagyon fontos (köztük Neked, nekem is).
    Tudom, hogy hülyén hangzik, de így van.
  • katonalevi #4
    a sok gazdag nem tudja mit tegyen a penzevel ....
    -"szivem hova szeretnel menni a hetvgen? singapur , madrid talan a bahamk?"
    -"nem dragam inkabb szeretnek urutazni "
  • stukov #3
    Gyerekkoromban a játszótéri ringispilben se bírtam ki két kört. Egyszer ültem rajta összesen, de majdnem behánytam...
  • Hedgehunter #2
    Valahogy en is igy vagyok vele... A jarmu szerintem nagyon szep...
  • Alexease #1
    Meg ha lenne penzem sem tudnek felmenni;) Ket kort nem birnek ki a centrifugaban:)