Hunter
Megkezdődik az űrturisták kiképzése
Gépük ugyan még nincs, de az első száz űrturista még az idén megkezdheti a felkészülést a Virgin Galactic által ígért nagy utazásra.
A szuborbitális kirándulásra előjegyzésben lévők már szeptemberben jelentkezhetnek egy magán kiképző intézetnél, a pennsylvaniai NASTAR-nál, a Nemzeti Űrrepülési Kiképző és Kutató Központnál. A NASTAR anyavállalata, az Environmental Tectonics Corporation (ETC) nyerte el ugyanis az űrturizmus úttörőjeként elhíresült Richard Branson által alapított Virgin Galactic kizárólagos képzési szolgáltatási szerződését.
Sokak számára egy egyszerű utasszállítón repülni is gyomorforgató, így a légi indítású rakéta-repülőgép, ami nyaktörő sebességgel kapaszkodik majd a világűr pereme felé, egy felkészületlen ember számára bizonyára megrázó élmény lenne. A Virgin Galactic elkerülendő, hogy utasai kizárólag a papírzacskók felett hányással eltöltött percekre emlékezzenek 200.000 dolláros jegyük ellenében, egy alapfelkészítést írt elő a repülni vágyóknak.
Az alap űrrepülési kiképző program két napig tart, melyben a leendő űrutazók megismerkednek a kilövés, a repülés és a leszállás műszaki részével, valamint megtapasztalhatják az űrjárművekben rájuk nehezedő terhelést egy speciálisan kialakított centrifugában. Hasonló eszközzel készítették fel az első malajziai asztronautát is, aki jövő hónapban egy Szojuz fedélzetén fog repülni és egy hetet tölt el a Nemzetközi Űrállomáson.
"A mozgás által kiváltott betegségek elsősorban pszichológiai alapon alakulnak ki" - magyarázta Alex Howerton, a NASTAR üzletfejlesztési igazgatója, aki maga is régóta vágyik egy űrutazásra. "Annak ellenére, hogy betegségnek nevezzük, szinte teljes egészében egy önmagát beteljesítő jóslat." Minél inkább valósághű egy kiképzés, annál nagyobb az esély kellemetlen mellékhatások kivédésére a felszállás és a repülés alatt, vélekedett Howerton. Elmondása szerint fokozatosan szoktatják majd a repülés körülményeihez a jelentkezőket, azaz egyre hosszabb és hosszabb időt töltenek el a centrifugában, mellyel meg szeretnék alapozni azt a magabiztosságot az emberekben, hogy az út során nem lép fel rosszullét.
A kiképzőközpont hivatalos megnyitója október 4-én lesz. A kiképzőgépek az X-díj győztes SpaceShipOne prototípuson alapulnak, melyek születése Burt Rutan és a Microsoft társalapítója, Paul Allen nevéhez fűződik. Rutan cége a Scaled Composites a legutóbbi hajtóműbalesetet leszámítva töretlenül dolgozik az együléses űrrepülőgép nagyobb, kereskedelmi utasszállításra is alkalmas változatán, melynek első példányai elvileg 2009-ben állhatnak szolgálatba Branson cégénél.
A szuborbitális kirándulásra előjegyzésben lévők már szeptemberben jelentkezhetnek egy magán kiképző intézetnél, a pennsylvaniai NASTAR-nál, a Nemzeti Űrrepülési Kiképző és Kutató Központnál. A NASTAR anyavállalata, az Environmental Tectonics Corporation (ETC) nyerte el ugyanis az űrturizmus úttörőjeként elhíresült Richard Branson által alapított Virgin Galactic kizárólagos képzési szolgáltatási szerződését.
Sokak számára egy egyszerű utasszállítón repülni is gyomorforgató, így a légi indítású rakéta-repülőgép, ami nyaktörő sebességgel kapaszkodik majd a világűr pereme felé, egy felkészületlen ember számára bizonyára megrázó élmény lenne. A Virgin Galactic elkerülendő, hogy utasai kizárólag a papírzacskók felett hányással eltöltött percekre emlékezzenek 200.000 dolláros jegyük ellenében, egy alapfelkészítést írt elő a repülni vágyóknak.
Az alap űrrepülési kiképző program két napig tart, melyben a leendő űrutazók megismerkednek a kilövés, a repülés és a leszállás műszaki részével, valamint megtapasztalhatják az űrjárművekben rájuk nehezedő terhelést egy speciálisan kialakított centrifugában. Hasonló eszközzel készítették fel az első malajziai asztronautát is, aki jövő hónapban egy Szojuz fedélzetén fog repülni és egy hetet tölt el a Nemzetközi Űrállomáson.
"A mozgás által kiváltott betegségek elsősorban pszichológiai alapon alakulnak ki" - magyarázta Alex Howerton, a NASTAR üzletfejlesztési igazgatója, aki maga is régóta vágyik egy űrutazásra. "Annak ellenére, hogy betegségnek nevezzük, szinte teljes egészében egy önmagát beteljesítő jóslat." Minél inkább valósághű egy kiképzés, annál nagyobb az esély kellemetlen mellékhatások kivédésére a felszállás és a repülés alatt, vélekedett Howerton. Elmondása szerint fokozatosan szoktatják majd a repülés körülményeihez a jelentkezőket, azaz egyre hosszabb és hosszabb időt töltenek el a centrifugában, mellyel meg szeretnék alapozni azt a magabiztosságot az emberekben, hogy az út során nem lép fel rosszullét.
A kiképzőközpont hivatalos megnyitója október 4-én lesz. A kiképzőgépek az X-díj győztes SpaceShipOne prototípuson alapulnak, melyek születése Burt Rutan és a Microsoft társalapítója, Paul Allen nevéhez fűződik. Rutan cége a Scaled Composites a legutóbbi hajtóműbalesetet leszámítva töretlenül dolgozik az együléses űrrepülőgép nagyobb, kereskedelmi utasszállításra is alkalmas változatán, melynek első példányai elvileg 2009-ben állhatnak szolgálatba Branson cégénél.