Hunter

Sima rajtot vett a 15. ISS-űrexpedíció

Terv szerint, pontosan 19 óra 31 perckor elemelkedett kilövőállásáról a Charles Simonyit szállító Szojuz, majd 9 perc elteltével sikeresen pályára állt, hogy megkezdje utazását a Nemzetközi Űrállomásra.

Az ISS 15. expedíciójának legénysége egy órával a start előtt már a feltankolt Szojuz rakéta kapszulájában várakozott. A két oroszt és a magyar-amerikait délelőtt 11 órakor ébresztették, hogy nekilássanak a szombati napra kiírt tevékenységeiknek. A kozmonauták búcsúzóul aláírták lakrészük ajtaját, majd buszra szálltak és elindultak a Kozmodromtól 40 kilométerre fekvő kilövőálláshoz. A helyszínen magukra öltötték Szokol típusú űrruháikat, melyeket a kilövésénél és a légkörbe való visszatérésnél használnak, majd találkoztak az orosz űrhivatal vezetőivel, akiktől megkapták a szokásos jó kívánságokat mielőtt egy felvonó a kapszula-szintre szállította őket.



Az időjárás nem volt igazán kedvező, az éjszakai Bajkonur felett felhők gyülekeztek és 45 perccel a kilövés előtt enyhe esőt jelentettek. 30 perccel a kilövés előtt élesítették a vészhelyzeti mentő rendszert, ami nagyobb meghibásodás esetén biztonságos távolságba repíti a Szojuz kapszulát a rakétától. Eközben a legénység is leellenőrizte űrruháját. Negyedórával a kilövés előtt a földi irányítás aktiválta a Szojuz telemetriai, valamint hőellenőrző rendszerét. Öt perccel később újra a legénység lépett akcióba, akik bekapcsolták az adatrögzítőket, majd lezárták sisakjaikat.



Hat perccel az indítás előtt vette át az irányítást egy automata program. Az utolsó három percben megindult a nitrogén befecskendezése az oldalsó és középső égéskamrákba, aktiválták a fedélzeti mérőrendszert és lezárták a kilövőegység oxidáló és hajtóanyag lecsapoló és biztonsági szelepeit. Az utolsó percben a legénység átkapcsolt belső energiára, 19 óra 31 perckor pedig végérvényesen kezdetét vette Simonyi életének talán eddigi legnagyobb kalandja. A kapszula baloldali ülésében a parancsnok, Fjodor Jurcsikin, középen a pilóta, Oleg Kotov, jobb oldalon pedig Charles Simonyi helyezkedett el.



T+30 másodpercnél a Szojuz felvette találkozási pályáját az űrállomással, 2 perc 15 másodpercnél égett ki és vált le a Szojuz rakéta központi NPO Energomas RD-107 hajtóművét segítő négy RD-108 gyorsító. A harmadik percben vált le a kapszula tetejéről a biztonsági mentő torony és a védő lepel, két perccel később pedig búcsúzott a központi hajtómű is, magára hagyva a legfelső fokozatot, melynek a kapszula földkörüli pályára való állítása volt a feladata.

A legfelső fokozat tökéletesen működött és kilenc perccel a kilövést követően - teljesítve feladatát - elvált a kapszulától, ami megkezdte energia generáló nappaneljeinek, illetve a navigációs és kommunikációs rendszer antennáinak kibontását. A Szojuz TMA-10 vasárnap még elvégez néhány manővert, hogy hétfőn, magyar idő szerint este kilenc órakor rendben összekapcsolódhasson az űrállomással, ahol az orosz kozmonauták megkezdik hat hónapon át tartó szolgálatukat, míg Simonyi április 20-án a 14. expedíció legénységével visszatér a Földre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sanyix #74
    Az van, de mégsem vagy teljesen tisztában vele. Akkor miért kötsz bele olyan elképzelésbe, aminek nem ismered az alapjait sem?
  • Sanyix #73
    Hát arról nem tehetek, hogy erről az egészről halvány lila gőzöd sincs, az általános iskolai fizikai részét sem érted meg, de még utána sem tudsz és nem is akarsz nézni, és a logikus gondolkodás is nehezedre esik. Így jártál.

    Egyébként ott linkeltem az orbitert, ki lehet próbálni benne amiről beszéltem. Bár tudom, kamuzik az a "hülye" egyetemi professzor aki fejlesztette, és a rajongók is, nameg az aphex is (akik a következő generációs ellátmányszállító teherűrhajót fejlesztik, és az űrsikló fejlesztésében is részt vettek), hogy ezzel a programmal mutatta be elképzelésait, na meg az ESA is hülye, mert erősen érdeklődik a szimulátor fizikai része után (tehát grafika, grafikus felület nélkül).
  • babajaga #72
    Milyen elv szerint? Mert a levegőbe lehet beszélni de a gravitáció nem elv hanem van.
  • babajaga #71
    Ez álokoskodás.
  • babajaga #70
    Ahogy Móricka elképzeli.
  • Sanyix #69
    Nem érted még mindíg.

    Egyébként mi az, hogy "sebességre gyorsul". Mihez képest? Milyen irányba? Mert nagyon nem mindegy. Földfelszínnel párhuzamos ~7,6 km/sec sebességgel az űrben lehet maradni LEO pályán, de ugyanezt a sebességet elérve felszínhez merőleges irányban, pár órát lehetne az űrben maradni, majd jön a visszaesés a földre.

    A sebesség önmagában nem számít, hanem a sebesség, és annak iránya EGYÜTT számít (egyszóval vektor).

    Interaktívan jól meg lehet ismerni ezeket a dolgokat az Orbiter nevű űrhajó, és űrszimulátorral. Nagyon jó kis program, bár eleinte bonyolultnak, és borzasztó nehéznek tűnhet, de ha megérti az ember a dolgok működését megy mint az ágyba... :) Bár játéknak tűnhet elsőre, de ez már nem játék ez szimulátor.
  • Tetsuo #68
    Ma igen. De elvileg, akár 10km/h sebességgel is elhagyható a Föld, ill a Naprendszer.. ugye, de erről már beszéltünk.
  • babajaga #67
    Az hogy medig jut el egy jármű a földtől attól függ hogy milyen sebességre gyorsul fel, (kozmikus sebességek)
  • Sanyix #66
    Egyébként létezett egy olyan dolog is a hidegháborúban hogy nuclear ramjet, na ahhoz mégkisebb dinamikus nyomás szükséges, mert nem magától az összesűrűsödéstől kell felmelegednie a levegőnek, hanem egy reaktor hőjétől.
    Nameg elvileg egyszer kivitelezhető lesz talán a bussard ramjet, amihez levegő sem kell, mivel űrutazáshoz használható, de ez már kicsit más dolog :)
  • Sanyix #65
    "Ramjet/ScreamJet-nek is szüksége van levegőre. Nem alkalmas a világűrbe jutáshoz. Felhasználásával csak a szállítandó oxigénmennyiséget lehetne csökkente, mert az út bizonyos szakaszán + tolóerőt biztosítana."
    Tudom hogy szüksége van levegőre, mert ez a jet-eknél általános, annak a jet-nek aminek nincs szüksége levegőre, vagyis magával viszi, azt rakétának hívják inkább :D

    Még mindíg nem érted? Lendület kell a az űrbe kijutáshoz, nem tolóerő. A tolóerő arra kell hogy a lendületet megszerezezze az űrhajó, kb tök mindegy hol. ha 70 km-en megvan a megfelelő lendülete az űrhajónak álló hajtóművel is kijut az űrbe.
    Ha egy követ eldobsz, az sem fog a kezedből kikerülve hirtelen lefelé esni csak mert nincs tolóerő, hanem csak lassan kanyarodik a föld felé, és egy ideig fölfelé is megy ha úgy dobod. Nem értem mi ebben az elképzelhetetlen.

    Egyébként a ramjet, és főleg a scramjet nem éppen magasságokra van korlátozva, mert túl nagy intervallumban változhat a sebesség, magasság, ezáltal a légsűrűség is.
    Ramjet/scramjet működőképességét inkább minimum dinamikus nyomással lehetne meghatározni, az mindíg egyértelmű és állandó minimum lenne.