Hunter

Európa is beszállna az űrturizmusba

Az amerikai kezdeményezésekhez látszik csatlakozni az európai űrrepülési óriás, az EADS, ami Astrium leányvállalatával egy szuborbitális utazásra alkalmas űrrepülőgép építésén dolgozik, melynek teljes méretű modelljét szerdán mutatták be Párizsban.

Az EADS-Astrium hordozó platform igénybevétele nélkül, egy hagyományos repülőtérről fog felszállni, hogy 100 kilométeres magasság fölé emelkedve 3-5 percnyi súlytalanságban részesítse a fedélzetén ülőket. A jegyek várhatóan 200.000 Euro körül mozognak majd, az első repüléseket 2012-re prognosztizálja a cég.

Paramétereit tekintve tehát az európai űrturista járat nagyon hasonlít a SpaceShipOne, a készülő SpaceShipTwo, vagy a Jim Benson -féle DreamChaser koncepciókhoz, az Astrium azonban az amerikai magán kezdeményezésekkel szemben Európa legnagyobb űrrepülési cége, ami komoly tapasztalatokkal rendelkezik. Az EADS-Astrium építi az Ariane rakétákat, igaz az űrrepülő egy teljesen más terület, ám Francois Auque, az Astrium elnöke a BBC-nek adott nyilatkozatában elmondta, koncepciójuk rendkívül biztonságos, kényelmes és költséghatékony.


Maga a gép a bemutatott modell alapján egy egyszerű magánjetre hasonlít, mérnökei azonban egész egyszerűen "forradalminak" titulálták a jövő űrrepülő eszközét. Az Astrium gépe más technikai megoldásokat fog alkalmazni, mint a Sir Richard Branson tulajdonában levő Virgin Galactic, ami 2009-re ígérte az első repülést. Branson a SpaceShipOne-t vette alapul, ami egy hordozógéppel jut el egy bizonyos magasságig, majd rakétahajtóművével eléri a világűr peremét, ahonnan siklórepülésben tér vissza.

Az Astrium gyártásba kerülő változata a felszálláshoz, majd 12.000 méteres magasságig hagyományos sugárhajtóműveket fog használni. Innen lép be egy rakéta hajtómű, ami mindössze 80 másodperc alatt 60.000 méterre repíti a gépet, ekkor a hajtóművek leállnak, a repülőgép pedig a kapott lendülettel éri el a 100 kilométer feletti magasságot és hajtja végre az űrugrást. A gép átbillenve a holtponton megkezdi az ereszkedés és a visszatérést a légkörbe, amit pilótája kis manőverező rakétákkal korrigálhat, majd a reptérre való visszatéréshez újra a sugárhajtóműveké lesz a főszerep. Auque szerint az egyfokozatos koncepció biztonságosabb és gazdaságosabb a Burt Rutan által kigondolt megoldásnál.


Jelen állás szerint az ausztrál Marc Newson által tervezett kabinban négy utas helyezkedhet el, akik ha elérték a súlytalanságot, kabinjukban szabadon lebeghetnek és a civil repülőgépablakokhoz hasonló, azoknál 30%-kal nagyobb, összesen 15 nyílásokon keresztül megcsodálhatják az alattuk elterülő bolygót. A fejlesztési költségeket egymilliárd euróra becsülik, így az idei év hátralevő része és feltehetően a jövő év is pénzügyi és ipari partnerek felkutatásával fog telni. Auque szerint ha 2008-ban bele tudnának fogni a fejlesztésbe, akkor 2012-ben már beindulhatna a kereskedelmi repülés.

Az Astrium állásfoglalásában úgy véli, egy ilyen gép a gyors közlekedés, a két pont közötti járművek és a világűr gyors elérésének előfutára lehet, fejlesztése hozzájárul Európa versenyképességének fokozásához az űrtechnológiák területén.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #29
    "Hát ha belegondolok, hogy egész fiatal voltam amikor a Concorde-ot szolgálatba állították és az emberek azt gondolták, hogy ez csak az első lépés, nemsokára jönnek a hiperszónikus utasszálítók, meg ilyenek."

    Igazából nem a technológia jelenti a problémát, hiszen a katonai gépek simán produkálják a beígért sebességeket. A gond az, hogy a nagy gépek nagy hangrobbanást okoznak, ami a népet zavarja, ezért a polgári gépek szárazföld felett nem léphetik át a hangsebességet. Ez volt az egyik fő oka a Concorde halálának. A másik ok a magass költség, ami viszont meredeken csökkent volna ha továbbfejlesztik a technológiát. A hangrobbanás kiküszöbölésének legjobb módja, ha nagyon magasan repülnek a gépek, de ez olyan technikai nehézségeket vet fel, amit még nem tudtak megoldani (főleg mert rettenetesen drága a technológia, és nincs rá igazán komoly igény).
  • L3zl13 #28
    Úgy elképzelem mennyire fognak örülni az űrhajósok, akik eddig villoghattak az űrhajós szárnyaikkal, hogy ezentúl bármilyen idióta űrhajósnak mondhatja magát... :D
  • archrodney #27
    50millio 3-5 percnyi sulytalansagert?
    Ez meg a hulyenek is megeri...
    Biztos lesznek sokan.
  • NEXUS6 #26
    Hát ha belegondolok, hogy egész fiatal voltam amikor a Concorde-ot szolgálatba állították és az emberek azt gondolták, hogy ez csak az első lépés, nemsokára jönnek a hiperszónikus utasszálítók, meg ilyenek. Hát ahhoz képest ez télleg eléggé gagyi.
    ;(((
  • [NST]Cifu #25
    Inkább olyan 50 évvel ezelőtt. Az első ilyen sugárhajtómű-rakétahajtómű hibrid tervek akkoriban születtek... :P
  • [NST]Cifu #24
    Azért kell pilóta, mert a tökéletes biztonsághoz azt a lehetőséget is figyelembe kell venni, ha esetleg valami olyan vészhelyzet adódik, amivel egy robotpilóta nem tud megbírkózni.
  • L3zl13 #23
    Szabadalmaztasd ahhoz elég ha papíron megvan. :D
  • fourgee #22
    Szerencsére van még egy hajtómű ötletem is, azt viszont még sehol nem láttam. :) Amint milliárdos leszek, belefogok a kifejlesztésébe :) Bár nem lenne rossz, ha amatőr szinten, kicsinyített méretben - mint amekkorák a repülőmodellek - lenne rá lehetőségem kipróbálni hogy mennyire hatékony a valóságban.
  • Sanyix #21
    Az is fura, hogy egyáltalán pilóta kell... úgyis max a leszállást/felszállást fogja végezni, minden mást számítógép.
  • NEXUS6 #20
    Azért nem az 50-es években vagyunk, ahhoz hogy probléma esetén valaki megnyomja a pirosgombot, amivel a robot megkezdi a vészleszállító eljárást az az egy pilcsi is elég.
    Szerintem valszeg az lesz a szerepe, hogy ne féljenek az utasok, meg kiossza a hányózacskókat.