Hunter

Alakot ölt az új szuperszonikus utasszállító

2013-ban visszatérhetnek a szuperszonikus gépek az utasszállításba, igaz nem olyan nagy méretekben, mint a visszavonult Concorde - jelenleg egy mindössze 12 üléses business jet kialakításán dolgozik egy konzorcium.

Az amerikai központú Supersonic Aerospace International (SAI) a Lockheed Martint, illetve annak neves Skunk Works részlegét bízta meg egy szuperszonikus repülőgép, a Csendes Szuperszonikus Szállító (QSST) kifejlesztésével. A projektről az első hírek még 2004 végén reppentek fel, azóta azonban elég nagy volt a csend a tervezet körül.

A Jane's beszámolója szerint a konzorcium magabiztosan tekint a vállalkozás elé, becsléseik szerint világszerte 300 QSST befogadására lenne alkalmas a piac. Reményeiket alátámasztja a Gulfstream Aerospace hasonló irányokban puhatolózó piackutatása, ami szerint valóban lenne igény egy ilyen jellegű business-class kialakítására. Kell is az optimizmus, mivel még mindig a tőkeerős partnerek bevonásával töltik idejük jelentős részét. A bizakodáshoz most hozzájárult a Lockheed vezetősége is, akik szerint nincs semmilyen technikai akadály a terv megvalósítása előtt, így ők is 100 százalékosnak prognosztizálják a sikert.


Egy számítógéppel generált kép a QSST-ről

A tervek egy 40 méter hosszú, igen innovatív alakkal rendelkező gépet vetítenek előre, a kialakítás elsődleges célja a hangrobbanás erejének csökkentése lenne. A gép széles orra összesűríti a lökéshullámokat, míg a géptörzs többi része kitágítja azokat, ennek eredményeként jelentős zajcsökkenéssel számolnak a tervezők. A szélcsatornás és a számítógépes folyadékdinamikai szimulációk szerint a QSST esetében a hangrobbanás 20 decibellel alacsonyabb hangnyomás szinten következik be, mint a Concorde-nál, ehhez tudni kell, hogy minden 3 decibel felezi a hallható hang erejét.

Az alapelvet, illetve az aerodinamikai elemek egy részét 2003-ban egy módosított F-5 vadászgéppel már bemutatták, és nagyjából ugyanez a Lockheed szerint nagyban is működne. Azt viszont még nem lehet tudni, hogy a hangrobbanás által keltett, az épületeket megremegtető alacsony frekvenciájú rezgéseket is sikerül-e lecsökkenteniük. A hajtómű beszállítójáról az idén születik döntés, összesen három alternatívával számol az SAI. Az egyik a brit Rolls-Royce, a másik kettő pedig az amerikai General Electric és a Pratt & Whitney.

A gépet talán méreteiből adódóan is inkább a magán repülőgépekhez hasonlítják, azaz a szakértők szerint nem valószínű, hogy szolgáltatásait és az 1,8 Machos, megközelítőleg 2000 km/h sebességet a rendkívül tehetős magánszemélyeken és cégeken kívül az átlagos utasforgalomban résztvevők is élvezhetnék. A konzorcium tervei szerint a nagy pénzügyi központok között alakítanák ki a szuperszonikus járatokat, azonban semmi nem garantálja azt, hogy a gépeknek szolgálatba állásuk után a hatóságok engedélyezik a hangsebesség átlépését a civil légterekben.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • halgatyó #72
    csak azt nem értem: miért kellett egy alakot megölni?
  • halgatyó #71
    Eegen. Az emberek egyszer panaszkodnak, egyszer meg nem. Egy részük panaszkodik, más részük meg nem. Sose 100%-uk. A döntéshozói hatalommal rendelkezők meg egyszer odafigyelnek, máskor meg nem.

    Nagyon kellenének azok a szabványok és törvények. Erre már sok ezer évvel ezelőtt rájöttek az emberek. Akkor is ugyanilyen esetleges és kiszámíthatatlan lehetett az "igazságszolgáltatás". Amikor az írott törvények helyett a despota pillanatnyi hangulata adta meg az "igazságot".

    Egyre több területen mintha visszafelé fejlődnénk mostanában.
  • Sanyix #70
    Általában m/s-t használják már, a hülye amcsik is az űrutazásban(apollo-nál, ez most komoly, de ilyen mértékegységet is használtak, hogy láb/sec...). Amúgy a 11,9 km/sec a szökési sebesség, másnéven második kozmikus sebesség(bár ez az elnevezés nemtom honnan jön, mert én erről az elnevezésről nemrég hallottam, és sztem elég gáz, félreérthető elnevezés). Az "első kozmikus sebesség", vagyis a legalacsonyabb földkörüli pálya sebessége ~7,8 km/sec a föld helyzetéhez viszonyítva, de a föld felszínhez viszonyítva a pálya dőlésszögétől függően változhat. Pl föld forgásával megegyező irányban egyenlítői pályán a föld forgása miatt felszínhez viszonyítva 7,8 km/sec - 0,6 km/sec(föld forgási sebessége). Az orbiter is a felszínhez viszonyítva számol a statisztikában.
  • Molnibalage #69
    Bocs. Elnéztem. fel se merült benenm , hogy végre merikusan használnak valamit. de akkor mikortól rögzített a drága. Mert ennyivel nem lehet fennt maradni. Az első kozmikus sebesség az nem 11,9 km/s?
  • Molnibalage #68
    Mármint nmmiles/sec. Mert 7km/sec-cel fennt sem maradna...
  • Molnibalage #67
    Hmmm. A sebesség az nem csomóban van véltelenül?
  • Sanyix #66
    2431-től 1831-sec-ig a gyorsulás -10,08 m/s2, ez 1,02 g, úgyhogy valamit elszámoltál :) most kiszámoltam 2 szer, és ennyi jött ki két időpont között 600,13 sec telik el, és -6053.35 m/s a sebességváltozás, és gyorsulás= sebességváltozás/idő. Amúgy emléxem is rá, mert ezt a légkörbe lépést orbiterben amiről van ez a statisztika én csináltam, és figyeltem közben a gyorsulásmérőt :) és max -15 m/s2 volt végig az meg kb 1,5 g.
  • BiroAndras #65
    "Másfelől JELENLEG a hangsebesség feletti repülés csak a gazdagok kiváltsága."

    Jelenleg ez a vadászpilóták és űrhajósok kiváltsága. Ugyanis szuperszónikus civil gép jelenleg nincs üzemben.
  • BiroAndras #64
    Nem kellettek szabványok. Az emberek panaszkodtak, a kormányok betiltottak. Ennyi.
    Ha hátsó szándékot keresünk, akkor esetleg az jöhet szóba, hogy az USA a Boeing-et védte azzal, hogy keresztbetett a Concorde-nak (de ha jól tudom Európában is ugyanúgy tiltva van a civil gépeknek a hangsebesség átlépése).
  • halgatyó #63
    Az egész hangrobbanásos dumát én csak ürügynek tartom. Valakik nagyon be akarták tiltani a hangsebesség feletti repülést. Gondolom azok, akik nem tudták kifejleszteni az ehhez szükséges eszközöket...

    Másfelől JELENLEG a hangsebesség feletti repülés csak a gazdagok kiváltsága. Többnyire azoké, akik nem a saját verejtékükkel gazdagodtak meg. Azokat meg én sem sajnálom.

    A problémát abban látom, hogy a tiltó hangok akkor fognak felerősödni, amikor a tömegek számára is elérhetővé válik majd a dolog. Nem ez lesz az első ilyen.