Hunter

Közeleg az Opportunity küldetésének csúcspontja

Az elkövetkező két hétben a robotgeológus a tervek szerint eléri eddigi legnagyobb kráterének peremét, melyet a földi irányítás Victoria névre keresztelt.

Viszonylag régen hallottunk a NASA marsjáróiról, melynek fő oka az áttelelés volt, azonban lassan újra nekivág a Spirit és az Opportunity a marsbeli barangolásnak. A tél végéhez közeledve egyre hosszabbodnak a nappalok, így egyre több napenergiát szívhatnak magukba a robotok, a napról napra növekvő energiaszint pedig azt jelenti, hogy az Opportunity egyre közelebb kerül tudományos szempontból legnagyobb leletéhez.

A Victoria kráter megközelítőleg 750 méter széles és 70 méter mély. Korábban a marsjáró kilenc hónapot töltött el az Endurance kráter megközelítésével és felderítésével, mielőtt megkezdte volna útját a Victoria felé, mely során több kőzetet is megvizsgált. Az adatok szerint ezen a területen egykor sekély tavak voltak, melyek helyét egy szárazabb időszakban dűnék vették át, de megfigyelhető a talajvíz emelkedése és csökkenése is. A terület ásványai szerint az egykori víztömeg rendkívül savas volt.

A küldetés tudományos vezetője, Ray Arvidson professzor szeretné összehasonlítani az eddig látott hasonló kőzeteket a Victoria ősi kőzetrétegeivel, melyek jól láthatók a Mars Global Surveyor felvételein. A számítások szerint a kráter falait 30-40 méteres vastagságú rétegezett kőzet alkotja, ami egészen új, a várakozások szerint példátlan betekintési lehetőséget ad a bolygó geológiai történetébe. A tudósok szerint a marsjáró felfedezései az eddiginél jóval átfogóbb képet adnak majd a múlt körülményeiről és a víz szerepéről a bolygó felszínén.


Az Opportunity útvonala az Endurance és a Victoria kráterek között

Az Opportunity 2004 januárjától barangol a Marson, irányítói 2005 tavaszán jelölték meg számára a szóban forgó krátert, mint célpontot. A marsjáró munkáját nagyban segíti a márciusban pályára állt új NASA műhold, a Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), ami nagy felbontású kamerájával részletesen feltérképezi a krátert, megkönnyítve a navigálást. Az MRO egyébként novemberben kezdi érdemi munkájának első szakaszát.

A robotok továbbra is jó egészségi állapotnak örvendenek, jelenleg a 30. földi hónapot töltik a Marson, ami tízszerese az eredetileg tervezett küldetésüknek. Az Opportunity-t semmilyen akadály nem hátráltatja tudományos munkájában, így minden műszerét be tudja vetni a kráter felderítéséhez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • neoG #17
    Szerintem ha találnak azt nem fogják elmondani!Ezek buzik mind!
  • robert555 #16
    http://www.urania.be/sterrenkunde/zonnestelsel/mars.php?printfriendly=true

    szoljatok ha találtatok valami nemodaillőt
  • robert555 #15
    http://www.google.com/mars/
  • Szefmester #14
    nem ide tartozik de nem tud valaki dobni egy linket egy marsi topográfiai térképről.. olyan lenne a legjobb ami egyfajta fantáziarajz bejelölve a tengerszint stb.. és kissé erodálva lenne az egész...
  • Lonesome Jim #13
    Váratlan fejlemény lenne. Bárcsak megtörténne..
  • Fenjoy #12
    Ha jól tudom, repülőgépekről, és műholdakról is "jól" láthatók, egyes alakzatok amik a föld alatt vannak, régészek használják ezt a mdszert is. Nah most ha már van műhold a Mars körül... remélem föld alatti "romokat" is találnak
  • firstman #11
    Mert azt számolták, hogy a napelemek hamar elkoszolodnak és nem jut majd elég energiához, de a marsi szél lefújta a port a napelemekről.

    Ja és a fütésről: izitop cellák is segítik a belső részek melegen tartásában .
  • Yfel #10
    Ha jol emlekszem akkor a napelemek hatekonysaganak a csokkeneset jeloltek meg a legnagyobb problemakent (felepulo por, stb). Eredetileg ugy gondoltak, hogy harom honapon tul a napelemek nem tudnak majd annyi energiat termelni, hogy mukodesben tudjak tartani a jarmuveket.

    Persze aztan jott egy-ket nem vart marsi szelvihar / forgoszel ami letisztitotta a napelemeket, ugyhogy meg mindig mennek a gepek gond nelkul. Azt hiszem, hogy eddig a legnagyobb bajok a Spirit-el vannak, annak eltort a furofeje es ha minden igaz valami navigacioval kapcsolatos baja is van, de meg mindig hasznalhato kutatasra.

    Ez a NASA egyik legnagyobb sikere, es remelem meg nagyon sokaig fognak menni.

    Y

    Y
  • joebacsi #9
    miért jósoltak nekik még a küldetés előtt jóval rövidebb élettartamot?
  • Punker #8
    hát ezek tényleg megérték az árukat.