Újabb vasmeteoritok a Marson

Két vasmeteoritra bukkant a Spirit. Ezek a marsjáró által felfedezett első meteoritok, melyek nagy hasonlóságot mutatnak az Opportunity által másfél évvel ezelőtt, a bolygó másik oldalán talált űrkőzettel.

A Spirit 809. marsi napján, 2006. április 12-én fotózta le a kőzeteket, miután leparkolt a téli búvóhelyéül szolgáló Low Ridge Haven nevű lankán. A panoráma kamera felvételén látható kőzetek simábbak és világosabb tónusúak a területet jellemző szikladaraboknál.

Fényességét és mintázatát tekintve leginkább a Spirit ikertestvére által tavaly januárban felfedezett "Hőpajzs-sziklára" emlékeztetnek, melyről az Opportunity miniatűr hőkibocsátási spektrométere (mini-TES) kimutatta, hogy rendkívül magas fényvisszaverési képességgel rendelkezik, ami egyértelműen vasmeteoritra utaló jel. A Spirit által elvégzett vizsgálatok ugyanezt az eredményt hozták.

A felvétel előterében látható meteorit az "Allan Hills", míg a másik hasonló kőzetdarab, melyből csak egy kis részlet látható a kép baloldalán, a "Zhong Shan" nevet kapta. Ha netán valakinek valahonnan már ismerősek lennének ezek a nevek, az nem a véletlen műve, a Spirit téli szállásának körzetében levő objektumok ugyanis az antarktiszi kutatóállomások után kapják neveiket. Zhong Shan egy Kína által 1989-ben felállított bázis, az Allan Hills pedig az a terület, ahol gyakorta találnak meteoritokat, sőt az egyik legismertebb Allan Hills-i meteorit pontosan a Marsról származik.

A vasmeteoritok csak igen kis százalékát teszik ki a meteoritok családjának, azonban külsejüknek és spektrális tulajdonságaiknak köszönhetően sokkal könnyebb beazonosítani őket gyakoribb "köves" társaiknál. Elvileg ez a meteoritdarabka is a Mars és a Jupiter között húzódó aszteroida-öv jókora űrszikláiból származik - a Mars elenyésző geológiai folyamatainak köszönhetően ritkán temetődnek be, képesek évezredeken át a felszínen maradni.