Hunter
Jó úton halad a Jules Verne űrhajó
Sikerrel zárultak az ESA első automata szállító járművének (ATV), a Jules Vernének akusztikai tesztjei.
Az európai űrügynökség hollandiai tesztközpontjában az ATV egy 11 tonnás kísérleti konfigurációja már bizonyított. A végleges, Nemzetközi Űrállomásra utazó jármű kilövéskori tömege 20,5 tonna lesz, a súlytöbblet a rakományból és az üzemanyagból adódik. Az ember nélküli ATV-t, ami ellátmányt szállít majd az űrállomásra, az európai Ariane-5 rakéta állítja pályára.
A kilövéskor az aerodinamikai erők hatására létrejövő hatalmas zajszint - melyet a rakéta tetején helyet foglaló jármű az első három percben megtapasztal - erős vibrációkat okoz, ezt volt hivatott letesztelni a most elvégzett akusztikai teszt. Az emeletes busz méretű ATV teljes szerkezetének ellen kell tudnia állni ennek az átlagosan 144 dB hangnyomás szintnek, melynek fő frekvenciái 25Hz és 5kHz között mozognak. Ez az akusztikus vibráció az emberi test számára már halálos.
A noordwijki tesztüzem Nagy Európai Akusztikus Létesítményében (LEAF) lezajlott próba több napos méréssorozatot foglalt magába. Érzékelők tucatjait helyezték el az ATV különböző területein, melyek hardverének viselkedését figyelték. Az adatok kiértékelésében és a teszt lefolytatásában két tucat mérnök és technikus segédkezett. A tesztelést az ESA mellett az ATV-t építő EADS, az Alcatel Alenia Space, a Dutch Space és az ETS koordinálta.
Március elején már sikeresen bemutatkozott az űrállomás és az ATV közötti kommunikációs kapcsolat, ami nélkülözhetetlen a két űregység találkozójához. Az elkövetkező hónapban az energiaellátásért felelős négy nappanel kibontását tesztelik, siker esetén pedig még a nyár végén lefuttathatják a sokak által kritikusnak tartott hőteszteket. Ezen dől majd el, hogy a Jules Verne képes-e hat hónapos űrbeli küldetésének teljesítésére.
A Jules Verne Európa fél évszázadra visszatekintő űrprogramjának legnagyobb űrhajója, ami 2007. első felében, várhatóan májusban hagyhatja el a bolygót.
Az európai űrügynökség hollandiai tesztközpontjában az ATV egy 11 tonnás kísérleti konfigurációja már bizonyított. A végleges, Nemzetközi Űrállomásra utazó jármű kilövéskori tömege 20,5 tonna lesz, a súlytöbblet a rakományból és az üzemanyagból adódik. Az ember nélküli ATV-t, ami ellátmányt szállít majd az űrállomásra, az európai Ariane-5 rakéta állítja pályára.
A kilövéskor az aerodinamikai erők hatására létrejövő hatalmas zajszint - melyet a rakéta tetején helyet foglaló jármű az első három percben megtapasztal - erős vibrációkat okoz, ezt volt hivatott letesztelni a most elvégzett akusztikai teszt. Az emeletes busz méretű ATV teljes szerkezetének ellen kell tudnia állni ennek az átlagosan 144 dB hangnyomás szintnek, melynek fő frekvenciái 25Hz és 5kHz között mozognak. Ez az akusztikus vibráció az emberi test számára már halálos.
A noordwijki tesztüzem Nagy Európai Akusztikus Létesítményében (LEAF) lezajlott próba több napos méréssorozatot foglalt magába. Érzékelők tucatjait helyezték el az ATV különböző területein, melyek hardverének viselkedését figyelték. Az adatok kiértékelésében és a teszt lefolytatásában két tucat mérnök és technikus segédkezett. A tesztelést az ESA mellett az ATV-t építő EADS, az Alcatel Alenia Space, a Dutch Space és az ETS koordinálta.
Március elején már sikeresen bemutatkozott az űrállomás és az ATV közötti kommunikációs kapcsolat, ami nélkülözhetetlen a két űregység találkozójához. Az elkövetkező hónapban az energiaellátásért felelős négy nappanel kibontását tesztelik, siker esetén pedig még a nyár végén lefuttathatják a sokak által kritikusnak tartott hőteszteket. Ezen dől majd el, hogy a Jules Verne képes-e hat hónapos űrbeli küldetésének teljesítésére.
A Jules Verne Európa fél évszázadra visszatekintő űrprogramjának legnagyobb űrhajója, ami 2007. első felében, várhatóan májusban hagyhatja el a bolygót.