Hunter

Feltérképezték a világ környezetszennyezési gócpontjait

A légkörben található nitrogén-dioxidról készült átfogó térkép minden eddiginél pontosabban körülhatárolja a világ környezetszennyezési gócpontjait.

A térkép - ami 16 hónapnyi műholdas adatokon alapul - rendkívül magas NO2-szin­te­ket mutat az európai és az amerikai nagyvárosok felett, valamint Kína észak-nyugati részén. Dél-kelet Ázsia és Afrika szintén emelte a gáz koncentrációját, ami a növényzet égetéséből adódik. Azonban amik talán a legmeglepőbbnek mondhatók, azok az óceánok. "Egyes helyeken jól kivehetők a hajózási útvonalak" - mondta Steffen Beirle, a német Heidelberg Egyetem kutatócsoportjának egyik tagja. "Vessenek egy pillantást a Vörös-tengerre és az Indiai-óceánra India és Indonézia déli csúcsa között."

Bár a nitrogén-dioxid a villámlások és a talaj mikrobái által természetes úton is kialakul, jelentős mennyiség jut a légkörbe az erőművek, nehézgépek és a járművek kőolajszármazék égetése folyamán. A gáz nagy mennyiségben légzési gondokat és tüdőkárosodást okoz, illetve hozzájárul az ózon talajszinthez közeli kialakulásához, ami szintén egészségkárosító. "Eredményeink alkalmazhatók a jövő levegő minőség előrejelzéseihez" - mondta Beirle. "Mi azonban a nitrogén-oxidok különböző forrásainak számszerűsítésére összpontosítottunk" - jegyezte meg, hozzátéve, hogy a villámlásból keletkező mennyiség még elég bizonytalan.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

A térkép elkészítéséhez szükséges adatok 2003 januárja és 2004 júniusa közötti időszakból származnak az Európai Űrhivatal Envisat műholdjáról, ami minden hatodik nap pásztázza a Földet. "A műhold a Föld által visszavert fényt méri" - magyarázta Beirle. "A légkörben található különböző gázok elnyelési karakterisztikája más és más."

A légkörben jelenlévő jelentősebb gázok, mint az oxigén, nitrogén és a víz elnyelési mintáit kivonták az adatokból, hogy csak a szennyező anyagokat láthassák, mint a nitrogén-dioxid. Egy korábbi műhold, a Globális Ózonfigyelő Kísérlet szintén átfogó képet adott bolygónk szennyezettségéről, azonban jóval alacsonyabb felbontásban. "Az Envisat SCIAMACHY műszerének nagyobb térbeli felbontása jóval részletesebb képet ad, még a nagyvárosok is elkülöníthetők" - mondta Beirle.

A SCIAMACHY, teljes nevén Scanning Imaging Absorption Spectrometer for Atmospheric Chartography (Légköri Térképészet Elnyelés-letapogató és Képfeldolgozó Spektrométere), amit John Burrows fejlesztett ki a Brémai Egyetemen, jókora fejlődést jelent más gázok, mint a szén-dioxid és a metán nyomonkövetésében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Morgoth #24
    mekorra paraszt vagy ember!!
  • zpe #23
    Bocs !
    Válasz pip 17. üzenetére !
  • zpe #22
    Az NO2 valóban probléma! Valóban a jövő a 0 emissziós üzemanyagcellás és elektromos autóké! De az üzemanyagot és az elektromos energiát elő kell állítani akkor is,ezt pedig erőművekben fogják!
    A legjobb megoldás a magfúzió lenne és lesz. A fúziós kutatásokban pedig Európa áll a világ élvonalában. Kishazánk pedig Európán belül igen előkelő helyen áll fúziós kutatásokban :)
    Valamint ne feledkezzünk meg a biomasszáról a geotermikus-energiáról a szélenergiáról és a napenergiáról sem melyek felhasználásában szintén Európa jár a világ élvonalában,persze biomasszában bármilyen fucsa is talán India van a toppon! Nem szabad figyelmen kívül hagyni egy komoly magyar nemesítést sem az energiafüvet,melynek fűtőértéke az akácfáéval majdnem azonos,kitermelési költsége azomban jelentősen kevesebb! Oda kell figyelni még az energiatakarékosságra is /lámpák,háztart. gépek,autók,házak,ipari gépek,.../ Szóval az energiagazdálkodás nagyon összetett dolog !
  • pip #21
    Igen, ez eleg zavaros, mert minden cikk maskent fogalmaz. Az eredeti elkepzeles szerint a vezeto nagyhatalmak az karosanyagkibocsatasukat az 1990-es szinthez viszonyitva kellett volna nehany szazalekkal csokentsek (talan 2012-re). Hogy aztan mi kerult bele az egyezmenybe, azt nem tudom, de szinte mindegy, mert az USA meg Oroszorszag eleg messzirol le....
  • DOT #20
    A kiotói egyezmény a szennyezőanyagok kibocsátásának csökkentéséről szól ? Nem kizárt, hogy rosszul tudom, de tudtommal csak a szennyezőanyag-kibocsátás növekedésének csökkentéséről..
  • SniperWolf #19
    "-I don't know about you,but i'm going to have my piece of the cake,before this shithouse goes up in flames"
  • pip #18
    Ja es megvalami: nem kell azt hinni, hogy az USA a seggen ul, csak mert nem ratifikalta a kiotoi egyezmenyt. Tesznek ok is egyet s mast a fust ellen, pl az elen jarnak a hidrogen eloallitasanak es tarolasanak a kutatasaban; minden amerikai autogyarto jovore (ha jol tudom) fel kell mutasson egy "zero emission vehicle"-t, ami a tervek szerint nehany even belul az eladott autok 10%-at kell kitegye az amerikai piacon stb.
  • pip #17
    Barcsak ugy lenne, ahogy te mondod. Sajnos a jelenlegi trend nem jo iranyba mutat. Igencsak dicseretes az EU hozzaallasa a kornyezetvedelmi problemakhoz, de ez meg nem jelenti azt, hogy a szennyezoanyag-kibocsatas merteke kisebb lesz a kozeljovoben. Az autogyartok egyre jobban odafigyelnek, de sajnos az autok karosanyagkibocsatasank legfobb merceje a CO (szenmonoxid) illetve a szenhidrigenek mennyisege, ami kozel nem minden.... A regi autok ugye rosszul egetnek, sok szenhidrogen marad a kipuffogogazakban, egy adag CO nem alakul at szendioxidda. Az ujak katalizatorral kerulnek forgalomba, jobban elegetik az uzemanyagot, alacsony CO es CH ertekeket tesznek lehetove, ellenben oxidaljak a levego nitrogenjet is a katalizatorban, igy eppen a nitrogen-oxid szintjenek noveleset eredmenyezik. Amirol a cikkben szereplo terkep is szol. Most ha szetnezel keleteuropaban, mi lathato? A volt KGST autok szep lassan(?) lecserelodnek katalizatorosokra, szamuk rohamosan no, magad is leszurheted az eredmenyt... 10 ev mulva nem lesz mar regi Lada, Trabant, Dacia meg effelek az utakon, a levego sem lesz fustos, csupan fojtogatoan edes-budos mint pl Milano kornyeken.
  • dez #16
    Az egyik folt (kicsi, de piros közepű) ott Európában Budapest... (Egy másik oldalon ki volt nagyítva Európa.)
  • zpe #15
    Szerintem Catnek igaza van.
    Az erópai szennyezés az EU irányelveinek köszönhetően igenis,hogy csökkenni fog ugyanis elő van írva,hogy 2010-ig 10% körüli értékre kell növelni az energiatermelésben a megújuló energiahordozók használatát! Az igaz,hogy még nem minden EU ország áll jól ezen a téren,de azért van haladás és a kelet-európai országok igenis törekszenek rá,hogy elérjék a kitűzött célt! Sőt meg is lehet haladni nem csak elérni! Ráadásul Európában különösen oda kell figyelniük az autógyártóknak a fogyasztásra és a károsanyag kibocsájtásra.