Hunter

A golflabda anyagával gyógyíthatók a lövedék okozta lyukak

Ugyanaz az anyag, ami el­len­ál­ló­vá te­szi a golf­lab­dá­kat, ha­ma­ro­san el­tün­tet­he­ti a go­lyó ütöt­te lyu­ka­kat az úgy­ne­ve­zett ön­gyó­gyí­tó re­pü­lő­gép-üze­ma­nyag­tar­tá­lyo­kon, je­len­tet­ték be az Egye­sült Ál­la­mok ha­di­ten­ge­ré­sze­té­nek kuta­tói.

Amerikai tudósok felfedezték, hogy egy kereskedelemben is kapható polimer, amit többek közt a golflabdák bevonásához is alkalmaznak, furcsa tulajdonságot hordoz magában. Ha rálőnek, képes azonnal befedni a golyó ütötte lyukakat. Jelenleg a Haditengerészet Légi Rendszerek Parancsnokságán egy anyagmérnökökből álló csapat Christopher Coughlin vezetésével próbálja megfejteni, miért gyógyítja önmagát a polimer, remélve, hogy egy nap bevethetővé tehetik az ellenséges tűzbe keveredett repülőgépek üzemanyagtartályainak gyorsjavításához is.

"Ha 800 kilométerre vagyunk a támaszpontunktól, ami lehet akár egy anyahajó az óceán kellős közepén, akkor bizony aggódhatunk, ha kilyuggatják a tankot. Óhatatlanul felmerül a kérdés, vajon lesz elég üzemanyag a visszatéréshez?" - kérdi Coughlin. Az öngyógyító magatartás kipróbálásához csapata több fajta lőszert lőtt ki egy 1,5 milliméter vastag, a Du Pont által gyártott Surlyn elnevezésű polimerből készült lapra. A legkifogástalanabb és leggyorsabb szigetelés egy viszonylag kicsi (5,6 milliméteres), nagyon hegyes golyó után származott, míg a nagyobb, tompa végű lövedékek, különösen, ha nagyobb szögből csapódtak be, kiharaptak egy darabot az anyagból.

Coughlin szerint az anyag olvadási tulajdonságaiban rejlik az öngyógyítás magyarázata. "Ha egy jégcsákánnyal ütünk rajta lyukat, akkor nem indul be az öngyógyulás, mivel nem keletkezik elegendő hő ahhoz, hogy az anyag megolvadjon" - magyarázta a New Scientist magazinnak. Egy száguldó lövedék azonban képes előidézni a Surlyn olvadáspontját. "Most azt próbáljuk megállapítani, mi befolyásolja az összeforradást" - mondta.

Úgy tűnik, az olvadási tulajdonságok a Surlyn polietilén láncaitól és metakrilsavaitól függenek. Ezek véletlenszerű ionos és nemionos területek elegyéből állnak, melyek mindegyike szeretné megtartani saját állapotát. A polimer egyik legironikusabb tulajdonsága azonban az, hogy lebomlik, ha a repülőgépek üzemanyagához ér, ezért további kutatásokra van szükség, mielőtt az üzemanyagtartályok felületét bevonnák vele, vagy eleve ebből öntenék ki a tárolóegységeket.

"Más kutatócsapatok már dolgoznak az anyag uretánnal való ötvözésén, ami ellenáll az üzemanyagoknak, és viszonylag gyorsan piacra is lehet dobni" - mondta Coughlin, miközben tovább kutatja az öngyógyító polimer egyéb változatait. A polimeres megoldás jelentős súlycsökkenést eredményezne a katonai repülőgépeknél, melyeken az üzemanyagtartályokat több rétegnyi anyag védi az esetlegesen becsapódó lövedékektől. Amennyiben mégis sikerül átlőni a védőrendszert, akkor az egyik gumiból készült réteg az, ami annyira képes felduzzadni, hogy eltömítse a lyukat. "Minden, ami súlytöbbletet okoz, a gép hatótávolságának rovására megy" - összegzett Coughlin.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Killgore #20
    Anyahajó, repülőgéphordozó egy és ugyanaz. ugyan azon az elven működnek, csak a technika újult meg egy kissé :) Egy a feladatuk, csak az elnevezésük változott, mint ahogy az idők is változnak :)
  • HUmanEmber41st #19
    Ja mivel az anyahajók mellé szálltak le a hidroplánok, ( II.vil h.) mostanában viszont a repülőgép hordozókról "lövik ki " gőzdugattyúkkal a repcsiket
  • Tetsuo #18
    Európában meg gond nélkül kilyukasztják, utána még büszke is rá a ribanc :)
    (A távolkeletiek többségét is EUsok deflorálják..)
  • Cat #17
    araboknál meg távol keleten gond nélkül összevarrják, és többször is eladják szűzként :)
  • bld #16
    de a szépségiparban is lenne jövője, mondjuk gondoljatok egy öngyógyító szűzhártyára:)))))
  • Pakosz #15
    ez inkabb a tankoknal lenne jo, amikor 1 panceltorovel nyomjak ellene... masra nagyon nem...
  • harcu #14
    Ja, és abszolút mellékesen kb. 70-80 éve nincsenek anyahajók. Rep.hordozók annál többen, a kettő pedig nem ugyanaz. Az 5.6 mm az ugyebár 5.56, alias 0.223, csak, hogy pontosak legyünk.
  • harcu #13
    Csak azt szeretném kérdezni, hogy mi van, ha az öntömítő üzemanyagtartályt már megoldották a 40-es években? Szólni kellene esetleg a kísérletező cégnek, hogy az összes amerikai és szovjet vadázs és bombázó már több, mint 60 éve ilyen tartályokkal repül? Ráadásul ezek a tartályok még egy 20 mm-es lövést is elviselnek.
    Most vagy a cikkíró van megint nagyon a topon, vagy egy 1937-es cikket bányásztak elő, és annak ment le kissé elkésve a fordítása.
  • CAD #12
    Tudjatok mi a vicces? Hogy a cikk cime nem az hogy pl: xy anyag jo erre neg arra stb., ÉS amugy ezt hasznaljak tobbek kozott a golflabdak vedelmeben bla bla bla, hanem: "A golflabda anyagával gyógyíthatók a lövedék okozta lyukak" - hanynom kell ettol, komolyan.
  • bld #11
    na meg persz a robbanás sem tesz jót